De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:31

en de onderkant, foto's zijn niet denderend, moest zelfs nog de hulp van een oud buurmannetje inroepen Lachen
(en let niet op de flare aan de andere kant
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:32

Vind ik ook Anouar..
zal vast te maken hebben met de bevangenheid van vorig jaar Verward
Zal de foto's even naar de bekapper sturen, staat eigenlijk gepland over 1 1/2 week, ben benieuwd of ie eerder langskomt Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:37

Sinds ik me verdiept heb in het (natuurlijk) bekappen zie ik overal om me heen zulke vrezelijke hoeven. Hebben jullie dat ook? Soms vind ik het gewoon naar om naar te kijken. Hoeven die over de ijzers zijn gegroeid, hielen die horizontaal liggen, hoeven die zo lang zijn da het paard er raar op loopt...brrr.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:41

hahaha, join the club Anouar Lachen
(ik zie ook "problemen" bij mn eigen paard, terwijl de reactie van de bekapper meestal is: "niks aan de hand hoor, dat komt omdat...enz.enz...beetje bijwerken...klaar! ) Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:47

Ik krijg bijna elke dag wel te horen: Moet hij geen ijzers nu je zoveel over de weg rijdt Slapen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:39

angela88 schreef:
Ja, ik weet dat het daardoor komt, als hij ontspannender loopt, zit ik ook lekkerder, maar waarom loopt hij ontspannender met het touwhalster als met het gewone hoofdstel met bit?

Wetenschappelijk: de tong zit aan het tongbeen...dat zit aan een spier, die spier gaat naar de hals vlak achter het oor en zit daar vast aan het begin van een keten van spieren die over de rug tot in het einde van de staart loopt....dus....als er in zn mond iets niet lekker zit, merk je dat door zijn hele lijf. Niet alleen een niet-passend zadel kan een weggedrukte rug veroorzaken, maar een niet lekker zittend bit kan dat ook. Een jurk op zn rug die niet kan rijden is ook niet tof..en zo hangt alles samen. Slim
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 01-06-05 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:57

Ik erger me ook altijd zo aan mensen die het leuk vinden als hun paard met de tong uit de mond loopt met rijden Hamer

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:02

dank voor het wetenschappelijke les buitenzinnig! Misschien moet ik dan ook eens naar een ander bit gaan kijken (dunner, deze is vrij dik). Omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden, moet ik hem dus ook met bit ontspannen kunnen rijden (rare regels!).

@ Anouar: ik zie sinds het natuurlijk bekappen ook eerst de hoeven de hoek om komen, en dan pas het paard wat erop loopt.... En ik weet niet of ik daar blij van wordt....ik denk van "hoe kan het toch dat mensen dit niet zien? wat denkt hun smit ervan?" en dat terwijl ik ook weet dat ik vroeger ook niet ECHT naar de hoeven van een paard keek.

Vorig weekend reden we door Den Haag (na een heerlijk kort weekendje scheveningen) en daar liepen 2 paarden (met ruiter natuurlijk). het eerste wat ik zie: de hoeven, en dat zag er niet best uit. Het ene paard, rondom beslagen, was echt een ramp, de hoefwand liep echt heel erg ver naar voren. Het andere paard, alleen voor beslagen, had ook een hoefwand die helemaal over de ijzers was gegroeid, maar had keurige onbeslagen achterhoeven.... waarom gaat er dan geen belletje rinkelen??? Hamer Het is maar goed dat ik reed, want ik was bijna uitgestapt om er wat van te zeggen .. Whoosh!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:45

Dames,
Wat doen 'we' met een paard wat zo staat te schrapen, dat zijn hoeven aan de voorkant bijna versleten zijn tot aan de witte lijn??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:57

Rubber tegel op die plek neer leggen, maar ook dat is een lapmiddeltje.
Eigenlijk doe je aan het gedrag weinig, alleen de gevolgen bestrijd je hiermee.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:02

ik heb het geschraap trouwens afgeleerd door het op commando te zetten.... Haha!

Iedere keer als Banjer stond te schrapen: click + lekkers... tot ze doorhad waarvoor het was.... dus toen heb ik er een stemcommando aan verbonden... (MOOI in dit geval), en dat had ze ook snel door... Vervolgens heb ik het gewoon niet meer aan haar gevraagd... want als Banjer iets doet zonder dat ik het vraag, dan krijgt ze er niks voor, dus is het ook niet meer "rendabel" voor haar om iets te doen uit eigen initiatief.... Haha!

Mooie bijkomstigheid: ik ben met VD bezig... zo heb ik Banjer dus de Spaanse Pas geleerd... Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:08

Goed joh! wat een leuke oplossing!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:25

nienke07 schreef:
Dames,
Wat doen 'we' met een paard wat zo staat te schrapen, dat zijn hoeven aan de voorkant bijna versleten zijn tot aan de witte lijn??

Wanneer dit op stal gebeurt zo veel mogelijk buiten laten. Wanneer het buiten ook gebeurt, misschien het paard bij andere paarden plaatsen of zelfs verhuizen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:40

angela88 schreef:
dank voor het wetenschappelijke les buitenzinnig! Misschien moet ik dan ook eens naar een ander bit gaan kijken (dunner, deze is vrij dik). Omdat ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden, moet ik hem dus ook met bit ontspannen kunnen rijden (rare regels!).

Kijk eens naar een Myler bit...echt ideaal
Vraag me overigens af of je ook niet mag starten met een Bitless Bridle van leer Verward zie www.bitlessbridle.com of www.bitlessbridle.de

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:02

Buitenzinnig schreef:
angela88 schreef:

Kijk eens naar een Myler bit...echt ideaal
Vraag me overigens af of je ook niet mag starten met een Bitless Bridle van leer Verward zie www.bitlessbridle.com of www.bitlessbridle.de

ik ga het eens op het wedstrijden forum vragen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:43

Er mag dus (helaas) niet bitloos gereden worden. Ik heb een mailtje naar de paardenschuur gestuurd over het myler bit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:13

angela88 schreef:
Er mag dus (helaas) niet bitloos gereden worden. Ik heb een mailtje naar de paardenschuur gestuurd over het myler bit.

Belachelijk!!! Blijven zeuren, dames....wat Myler mocht eerst OOK niet Boos!
Dat was niet eerlijk ten opzichte van de ruiters die geen Myler hadden en dus dit voordeel moesten missen...HALLOOOOOOOOOO Koe (echt waar hoor, daar kwam het op neer!!!)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:42

Wat ik ook zo stom vind dat als je wedstrijden wilt rijden je je paard verplicht iedere 6 maanden precies moet enten. Vind ik veel te vaak kijk 1 x per 8/9 maanden of gewoon zo lang dat de entstof werkt maar zo vaak

Ik wou eerst ook graag wedstrijden gaan rijden maar heb geen trailer. En dit soort dingen weerhoud mij ook wel een beetje zoveel stomme regeltjes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:54

@ buitenzinnig: maak ik uit jou tekst op dat het myler bit nu wel mag op de wedstrijden???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:04

Bepaalde Mylers wel, maar lang niet alle Lachen

Vwb dat enten.
De meeste mensen enten in jan/feb, een entstof is meestal 8/9 maanden actief en neemt dan af. Hierdoor heb je in de laatste zomermaanden een hogere kans op een besmetting. Dus wordt er 2x geënt.
Voor mensen die wedstrijden rijden kan ik er nog wel inkomen, maar in mijn geval is 1x meer dan voldoende. Ik ent in aug/sept, zodat ik in de wintermaanden de hoogste effectiviteit heb en de zomermaanden -als het mooi weer is- weinig risiko loop.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:12

Ik zie net je onderschrift Buitenzinnig....ik heb je even ge-pm.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:19

Sugarmiss schreef:
Bepaalde Mylers wel, maar lang niet alle Lachen

Vwb dat enten.
De meeste mensen enten in jan/feb, een entstof is meestal 8/9 maanden actief en neemt dan af. Hierdoor heb je in de laatste zomermaanden een hogere kans op een besmetting. Dus wordt er 2x geënt.
Voor mensen die wedstrijden rijden kan ik er nog wel inkomen, maar in mijn geval is 1x meer dan voldoende. Ik ent in aug/sept, zodat ik in de wintermaanden de hoogste effectiviteit heb en de zomermaanden -als het mooi weer is- weinig risiko loop.

Heb ik ook van de dierenarts vernomen dat je met 8/9 maanden opnieuw moet enten. Denk dat ze het makkelijker onthouden vinden ofzo die 6 maanden. Ik wil niet onnodig vaak enten omdat Kaylee al heel de tijd dikke klieren heeft en het dan alleen maar weer erger word.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:36

Ergens vind ik het ook wel veilig (voor de wedstrijden tenminte). Mijn dierenarts zei ook dat sinds het verplicht is, er veel minder paarden hoestend van de wedstrijden afkomen. Blijkbaar scheelt het dus wel. Hier in Duitsland is het (wat ik begrepen heb) ook verplicht om je paard te enten als je ermee op de weg komt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:50

Ik heb net voor het eerst helemaal bitloos buiten gereden, dus alleen met touwhalster en het ging echt heel erg goed.

Gouda: Wat voor dikke klieren heeft je paard?
Die van mij had altijd hele dikke speekselklieren en kon daardoor z'n hoofd niet meer goed buigen. Toen bleek dat hij een heel erg jodium tekort had en dus ook een speeksel tekort (speeksel wordt van jodium uit het bloed gemaakt) Door dat weinige jodium moest de speekselklier heel hard werken en werd hij dik. En had hij een droge mond.
Nu geef ik hem elke dag een beetje zeezout door het voer en heeft hij nergens meer last van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:23

Hoera voor Anouar! super! helemaal bitloos!