Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:10

Citaat:
In de paddock met flink wat takken (van de goede soort) is dan misschien een goede optie (ook wel weer een heel gesleep natuurlijk).

Dat doen wij dus... wilgentakken, leuk speelgoed.
En rondom de paddock staan bramenstruiken Vork
OVer onbeperkt hooi geven en dat ze daar wel aan wennen:
Stan houdt natuurlijk op een gegeven moment wel op met hooi / gras eten.... maar dan heeft hij er wel teveel van gegeten. Teveel hooi wordt hij 'gewoon' te dik, teveel gras hoefbevangen. En 'gewoon' te dik is ook niet goed lijkt me. Hij is zeer tevreden hoor, staat nooit te draaien op zijn stal, zit niet te zeuren om eten, duikt ook niet enorm op het kuil aan.
Ik denk dat het zo'n paard is die op een rotsblok kan leven met drie sprieten gras Knipoog
Of die 4 uur per dag voor een koets met volle bemanning moet lopen Cool dan wordt hij natuurlijk ook niet te dik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:16

Probleem van vliegen rondom de wond is opgelost: is smeer gewoon vliegenspul om de wond heen Lachen De wond is nu weer dicht, dus kunnen de vliegen er geen eitjes in leggen Lachen

Paard is nu wel ziek helaas... maar goed: hij staat lekker buiten op het gras. Dus hij zal wel snel weer opknappen Lachen

Kun je wilgentakken ook ergens goedkoop kopen? (hier in de buurt staan geen wilgen namelijk Tong uitsteken)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:43

Welke bomen heb je wel in de buurt? Want takken van veel fruitbomen (voordat er gespoten wordt) en diverse ander loofbomen zijn ook best geschikt om aan te knabbelen. Beetje onzin om takken voor veel geld ergens te gaan kopen als het met andere takken ook goed kan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:55

Mijn shet stopt ook niet met eten.
De boer waar ze staan zegt dat dat komt doordat shetlanders uit gebieden komen waar 's winters nauwelijks voedsel is, als er dan wel voedsel is vreten ze zichzelf helemaal te barsten zodat ze er weer tegen aan kunnen. Maar in Nederland is altijd voldoende voedsel waardoor ze zich altijd te bartsen vreten.
Daar zit denk ik wel wat in.

Een graaskorf is voor haar de uitkomst, toch de hele dag door eten en lekker bij de andere paarden in de wei, maar zonder teveel te eten.

Anouar is totaal het tegenovergestelde, die mag wel veel meer eten maar doet het niet

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:22

Bij ons zijn echt heeeeel veel wilgen en mensen zijn vaak juist blij als je de takken meeneemt, we wonen in Zuid-Holland.
Anders even informeren bij gemeentewerken?

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:51

LauraMc schreef:
Is het niet zo dat paarden in het wild juist tientallen kilometers afleggen op zoek naar plaatsen met meer voedsel?

Dat is inderdaad zo,
een wild paard loopt zo'n 30 kilometer per dag! Lachen
we hebben laatst nog een boek besteld hierover; Paard natuurlyk.
hier hebben ze ook een website van, daar kan je alles over vinden over natuurlijk bekappen en stalling ect

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:45

Het is een beetje vreemd om alle wilde paarden over een kam te scheren. Er zijn nogal wat verschillende leefgebieden waar ze voorkomen. Niet alle wilde paarden moeten enorm zoeken naar voedsel, niet alle wilde paarden migreren veel.
Ik vraag me af waar zo´n stelling vandaan komt, hoeveel kuddes daarvoor onderzocht zijn etc en of een paard wel zoveel zou lopen als er geen noodzaak was...
Zodra wij voor ze gaan zorgen, nemen we de noodzaak tot voedsel zoeken weg. Daardoor verander je al het hele levenspatroon. Andere veranderingen die je aan brengt, zijn heus niet persee meteen slechter dan dit makkelijker maken van eten "vinden".
Onderdak en comfort bieden is in dat licht dan toch niet zo´n crime als sommigen ons willen laten geloven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:35

Lusitana schreef:
Zodra wij voor ze gaan zorgen, nemen we de noodzaak tot voedsel zoeken weg. Daardoor verander je al het hele levenspatroon. Andere veranderingen die je aan brengt, zijn heus niet persee meteen slechter dan dit makkelijker maken van eten "vinden".
Onderdak en comfort bieden is in dat licht dan toch niet zo´n crime als sommigen ons willen laten geloven....

De noodzaak tot voedsel zoeken neem je wellicht weg, maar de behoefte tot voedsel zoeken nièt.

Paarden in de wei hoeven ook niet te zoeken naar gras, maar ze lopen toch echt te grazen van grasspriet naar grasspriet en leggen heel wat kilometers af op een dag. Ze blijven niet op één plek staan tot het gras voor hun neus op is en lopen dan pas verder. Grazen zit in hun systeem, daar zijn ze op gebouwd.

De comfort waar jij het over hebt, is iets wat voortkomt uit menselijk denken en menselijke behoeftes. Voor paarden is een "lekkere warme stal" geen comfort. Voor paarden is een leven in kuddeverband comfort (namelijk veiligheid en rust).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:32

JoviBan schreef:
De comfort waar jij het over hebt, is iets wat voortkomt uit menselijk denken en menselijke behoeftes. Voor paarden is een "lekkere warme stal" geen comfort. Voor paarden is een leven in kuddeverband comfort (namelijk veiligheid en rust).

Dan moet jij me toch eens vertellen waarom onze ene ruin een vreselijk tevreden smoel trekt als hij nu lekker droog op stal staat? Hij is een watje en hij gaat voor comfort van een stal. En hij is heus niet het enige paard dat dit waardeert.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:10

Er zijn ook duidelijk paarden die liever buiten blijven.
Mijn ruin komt alleen in de stal om te slapen, de rest van de tijd staat hij altijd buiten, ook als het regent, stormt of hagelt.

Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:44

Veiligheid en rust kunnen ze ook in een stal vinden, en leven in een grope waar ze niet goed passen kan juist onveiligheid en onrust geven. Een en ander is nooit erg zwart wit te stellen.

Ik wil trouwens niet pleiten voor een paard op stal houden. Maar ik vind gewoon niet dat je kunt stellen dat elk paard maar gelukkig(er) is in elk soort wei omdat het dan simpelweg buiten is en "vrij". Of omgekeerd, dat elk paard maar per definitie ongelukkig is als het deels op stal gehouden wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:18

Klopt Lachen

Mijn pony kun je gewoonweg niet in een kudde zetten. Veel te gevaarlijk voor mens en dier (met als gevolg een doodongelukkig paard). Terwijl het paard verderop niets liever wil dan in een kudde leven. Mijn pony is absoluut niet ongelukkig als hij (deels) op stal staat (al staat hij nu wel 24/7 buiten voor de komende maanden).

Je moet per paard kijken wat het beste voor hem/haar is. Dan pas ben je goed bezig. Natuurlijk of niet, als je paard gelukkig en gezond is, is toch het enige wat telt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:55

Ja dat is zo , maar de mensen die hun paard 20 uur per dag op stal hebben , zeggen ook : mijn paard is gelukkig. Kijk maar , hij hinnikt naar me als ik kom , als ik hem buiten in de wei of paddock zet dan wil hij na een uur alweer naar binnen, dus op stal is hij gelukkig. Ik wil dat mijn paard gelukkig is , dus zet ik hem op stal Ja

Daarbij totaal niet begrijpend dat het dier hinnikt omdat er eindelijk wat gaat gebeuren in zijn doodsaaie leven , en hij niet naar buiten wil omdat het een but-weitje is waar hij ingezet wordt , waar nog minder te beleven valt dan in dat hok....

Wordt hetzelfde paard uiteindelijk verkocht omdat de lol ervanaf is en men liever gaat tennissen , komt het dier terecht bij iemand die het gewoon lekker als PAARD houdt dan wil het dier een paar maanden later al niet eens meer naar binnen toe en is nog nooit zo gelukkig geweest...