Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MysticTinker schreef:superwoman, ik snap niet waarom jij zoveel waarde hecht aan een foto van een bitloos gereden paard.. foto's zijn momentopnames, en er zijn gewoon niet zoveel mensen die bitloos rijden, en al helemaal niet in dressuurhouding.. Jouw idee van de perfecte foto zul je waarschijnlijk toch niet tegenkomen.
Maar ga eens kijken bij horses@work, de paarden met bit, en dan bedoel ik niet de Z-paarden maar de recreatieruiters, met hetzelfde streven als de bitloze ruiters.. dan zul je ook weinig tot geen perfecte dressuurfoto's tegenkomen..
Citaat:De klassieke fout. De oren naar achteren wil niet per definitie zeggen dan een paard boos is.
Dit paard is in opperste concentratie, er wordt ook een behoorlijke inspanning gevraagd.
Als ik terug denk aan alle protocols waarbij als commentaar bij mijn merrie stond. Merrie is zuur. Alleen omdat ze de oren plat had! Tja, zo was ze nu eenmaal tijdens opperste concentratie.
Dan zwiepte ze ook nog eens flink met dr staart. Helemaal fout natuurlijk. Maar als een paard het naar dr zin tijdens het zware werk dan was zij het wel.
ShannaY schreef:Citaat:De klassieke fout. De oren naar achteren wil niet per definitie zeggen dan een paard boos is.
Dit paard is in opperste concentratie, er wordt ook een behoorlijke inspanning gevraagd.
Als ik terug denk aan alle protocols waarbij als commentaar bij mijn merrie stond. Merrie is zuur. Alleen omdat ze de oren plat had! Tja, zo was ze nu eenmaal tijdens opperste concentratie.
Dan zwiepte ze ook nog eens flink met dr staart. Helemaal fout natuurlijk. Maar als een paard het naar dr zin tijdens het zware werk dan was zij het wel.
Dit kan ik echt niet aannemen. Het zwiepen van een staart betekend protest. Ik dacht ook altijd dat mijn paard bokte omdat hij het naar zijn zin had, maar nu hij het niet meer doet, denk ik daar wel anders over.
Oren plat in de nek is GEEN concentratie, dat is BOOS. Oren naar achteren gericht is concentratie INDIEN de persoon of paard zich ACHTER of OP het paard bevind. Dat is echt het eerste dat je leert als je gaat paardrijden!

ShannaY schreef:superwoman schreef:Haar reactie naar het gras toe,valt mij op. Lijkt MIJ dat ze daardoor er niet bij loopt als een duikboot en dat baseer ik voornamelijk op de achterhand.
Mijn idee ook, aan de opbolling van haar rug te zien, en haar oortjes en ogen naar het gras gericht, dacht ze waarschijnlijk aan eten!
Misschien eens een idee om bekende ruiters een voorstel te doen om een demonstratie zonder bit te laten zien. Zou ik hele gaaf vinden!
Ze liep de hele tijd zo, lijkt me stug dat ze de hele tijd geneigd is om gras te eten.
ShannaY schreef:Haha... okee... Ik denk dat ik behoorlijk klaar ben met jou.
Altijd opvallend leuk, dat de mensen die het het beste weten, nog nooit iets geplaatst hebben van hun paard...
Word wakker uit die droom, dat paarden vorlijk zijn als ze bokken en steigeren, dat heb ik ook 7 jaar gedacht, totdat mijn instructeur me heel duidelijk vertelde dat een paard niet zomaar bokt en zeker niet steigert...
Als er iemand een bloedpaard heeft ben ik het wel denk ik
Maar goed, aldoende moet ik leren, en de beste stuurlui staan aan wal, prettige dag verder Pensionnetje al wetende

Pensionnetje schreef:Daar is een gezegde voor, wat de boer niet kent dat vreet ie niet.![]()
Rechtrichten komt vanuit je been én zit. Je traint een paard recht. Met een bit trek je em recht.

MysticTinker schreef:superwoman, ik snap niet waarom jij zoveel waarde hecht aan een foto van een bitloos gereden paard.. foto's zijn momentopnames, en er zijn gewoon niet zoveel mensen die bitloos rijden, en al helemaal niet in dressuurhouding.. Jouw idee van de perfecte foto zul je waarschijnlijk toch niet tegenkomen.
Maar ga eens kijken bij horses@work, de paarden met bit, en dan bedoel ik niet de Z-paarden maar de recreatieruiters, met hetzelfde streven als de bitloze ruiters.. dan zul je ook weinig tot geen perfecte dressuurfoto's tegenkomen..
Nadya schreef:Waarom neem je dat niet gewoon aan?
Word wel een beetje moe van mensen die zo vast blijven houden aan hun standpunt, terwijl ze blijkbaar nog nooit zoiets gezien hebben. Hoe weet je dan waar je het over hebt?
ShannaY schreef:http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJYTPYMD.jpg
Bloedpaard genoeg denk ik, en anders kun je refereren aan de instructeur die op Stoeterij de Woude rondloopt
Pensionnetje schreef:Jullie hoeven mij niet geloven hoor. Maar hoe je het ook wend of keert als je de beelden van Nevzorov bekijkt waarin hij in vrijheid met zijn hengsten speelt zul je zien dat deze hengsten er dikke pret in hebben
superwoman schreef:Bij dikke pret denk ik bijv aan een paard in de we met z'n horen naar voren aan het rennen is in het land en na het rollen een nog vreugdesprong maakt. etc
Pensionnetje schreef:De discussie ging toch over het feit of het uberhaubt mogelijk was?
Toch niet of het mogelijk is voor een hobby ruiter?
Er is aangetoond dat het mogelijk is, dus het kan.
Lukt het een hobby ruiter niet dan is het net zoals bij de hobby ruiter mét bit, blijf aan je zelf werken.
Niet iedereen kan een Anky of Nevzorov zijn, maar het is voor sommige een streven daar naar toe te werken. Als het hen niet lukt wil dat dus niet zeggen dat het onmogeijk is!
superwoman schreef:Imo gaat het bij mij juist om de gewone ruiter die graag bitloos wedstrijden wil doen. Niet om Nevzorov of anky.
Of het écht mogelijk is, dat zou ik graag willen zien. Met 1 ruiter (bijv tineke) die laat zien dat het wel of niet kan = geen bewijs. Je moet meer ruiters en paarden hebben om iets te kunnen bewijzen. Juist als de ruiter het niet lukt om goed bitloos te rijden, kan dat aan de ruiter liggen.....