Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:20

maar kunnen we dat principe dan ook andersom draaien? die vreselijke fotos van paarden die met bit worden gereden en protesteren...dat is dan toch ook gewoon een momentopname, of zie ik dat dan verkeerd...?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:21

MysticTinker schreef:
superwoman, ik snap niet waarom jij zoveel waarde hecht aan een foto van een bitloos gereden paard.. foto's zijn momentopnames, en er zijn gewoon niet zoveel mensen die bitloos rijden, en al helemaal niet in dressuurhouding.. Jouw idee van de perfecte foto zul je waarschijnlijk toch niet tegenkomen.
Maar ga eens kijken bij horses@work, de paarden met bit, en dan bedoel ik niet de Z-paarden maar de recreatieruiters, met hetzelfde streven als de bitloze ruiters.. dan zul je ook weinig tot geen perfecte dressuurfoto's tegenkomen..

Nevzorov laat voldoende correct bitloos materiaal zien. Maar ook daar is weer wat over te mekkeren.
Het maakt niet uit waar je mee aan komt zetten.....Ze wil het niet geloven. Van mij mag ze iedereen is vrij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:24

Citaat:
De klassieke fout. De oren naar achteren wil niet per definitie zeggen dan een paard boos is.
Dit paard is in opperste concentratie, er wordt ook een behoorlijke inspanning gevraagd.
Als ik terug denk aan alle protocols waarbij als commentaar bij mijn merrie stond. Merrie is zuur. Alleen omdat ze de oren plat had! Tja, zo was ze nu eenmaal tijdens opperste concentratie.
Dan zwiepte ze ook nog eens flink met dr staart. Helemaal fout natuurlijk. Maar als een paard het naar dr zin tijdens het zware werk dan was zij het wel.

Dit kan ik echt niet aannemen. Het zwiepen van een staart betekend protest. Ik dacht ook altijd dat mijn paard bokte omdat hij het naar zijn zin had, maar nu hij het niet meer doet, denk ik daar wel anders over.
Oren plat in de nek is GEEN concentratie, dat is BOOS. Oren naar achteren gericht is concentratie INDIEN de persoon of paard zich ACHTER of OP het paard bevind. Dat is echt het eerste dat je leert als je gaat paardrijden!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:26

Mensen, het wordt ondertussen weer ee twee strijd. Waarom niet iedereen lekker in zijn waarden laten? iedereen wilt het besten voor zijn paard, en daar zijn sommigen niet, maar de meeste ook bewust mee bezig.

Kort gezegt: een paard is niet geschapen om door mensen bereden te worden. Dus eigenlijk omwille van het paard zouden we het niet eens moeten doen. Klaar einde discussie...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:29

ShannaY schreef:
Citaat:
De klassieke fout. De oren naar achteren wil niet per definitie zeggen dan een paard boos is.
Dit paard is in opperste concentratie, er wordt ook een behoorlijke inspanning gevraagd.
Als ik terug denk aan alle protocols waarbij als commentaar bij mijn merrie stond. Merrie is zuur. Alleen omdat ze de oren plat had! Tja, zo was ze nu eenmaal tijdens opperste concentratie.
Dan zwiepte ze ook nog eens flink met dr staart. Helemaal fout natuurlijk. Maar als een paard het naar dr zin tijdens het zware werk dan was zij het wel.

Dit kan ik echt niet aannemen. Het zwiepen van een staart betekend protest. Ik dacht ook altijd dat mijn paard bokte omdat hij het naar zijn zin had, maar nu hij het niet meer doet, denk ik daar wel anders over.
Oren plat in de nek is GEEN concentratie, dat is BOOS. Oren naar achteren gericht is concentratie INDIEN de persoon of paard zich ACHTER of OP het paard bevind. Dat is echt het eerste dat je leert als je gaat paardrijden!

Achja, ik heb een hengst die bokt en steigert als een gek als hij blij is. Als ie boos is loopt ie uiterst traag en dan zeggen de beginners, nu is ie braaf, zo rustig! Nee hij is shaggie. Maar dat kan niet volgens jou. Een merrie in concentratie die zwiept met dr staart is protest? Daarom voert ze de oefeningen perfect uit, zonder druk of dwang? Dat manege paarden geen sporen van emotie meer mogen tonen is niet te vergelijken met bloedpaarden, heftig in karakter die wél laten zien wat zij voelen en ervaren.
Je bent kennelijk beperkt in de paarden waarmee je in aanraking bent gekomen. Geeft niet, aldoende leert men.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:42

Haha... okee... Ik denk dat ik behoorlijk klaar ben met jou.

Altijd opvallend leuk, dat de mensen die het het beste weten, nog nooit iets geplaatst hebben van hun paard...

Word wakker uit die droom, dat paarden vorlijk zijn als ze bokken en steigeren, dat heb ik ook 7 jaar gedacht, totdat mijn instructeur me heel duidelijk vertelde dat een paard niet zomaar bokt en zeker niet steigert...

Als er iemand een bloedpaard heeft ben ik het wel denk ik Lachen
Maar goed, aldoende moet ik leren, en de beste stuurlui staan aan wal, prettige dag verder Pensionnetje al wetende Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:44

ShannaY schreef:
superwoman schreef:
Haar reactie naar het gras toe,valt mij op. Lijkt MIJ dat ze daardoor er niet bij loopt als een duikboot en dat baseer ik voornamelijk op de achterhand.

Mijn idee ook, aan de opbolling van haar rug te zien, en haar oortjes en ogen naar het gras gericht, dacht ze waarschijnlijk aan eten!

Misschien eens een idee om bekende ruiters een voorstel te doen om een demonstratie zonder bit te laten zien. Zou ik hele gaaf vinden!

Ze heeft helemaal niet geneigd om gras te eten hoor. Knipoog Ze liep de hele tijd zo, lijkt me stug dat ze de hele tijd geneigd is om gras te eten. Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:45

ShannaY schreef:
Haha... okee... Ik denk dat ik behoorlijk klaar ben met jou.

Altijd opvallend leuk, dat de mensen die het het beste weten, nog nooit iets geplaatst hebben van hun paard...

Word wakker uit die droom, dat paarden vorlijk zijn als ze bokken en steigeren, dat heb ik ook 7 jaar gedacht, totdat mijn instructeur me heel duidelijk vertelde dat een paard niet zomaar bokt en zeker niet steigert...

Als er iemand een bloedpaard heeft ben ik het wel denk ik Lachen
Maar goed, aldoende moet ik leren, en de beste stuurlui staan aan wal, prettige dag verder Pensionnetje al wetende Haha!

Je bent uitgenodigd bij deze eens zelf te komen beoordelen én echte bloedpaarden mee te maken.
Zien hoe de hengsten bokken en steigeren van blijdschap in de wei én tijdens het werk.
Eerder geloof je het toch niet.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 14-03-08 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:47

jammer dat de discussie nu zo verloopt Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:53

Inderdaad Lielle.
Dit is dan ook het laatste dat ik hier post.

Afbeelding
Bloedpaard genoeg denk ik, en anders kun je refereren aan de instructeur die op Stoeterij de Woude rondloopt Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:22

Pensionnetje schreef:
Daar is een gezegde voor, wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Haha!

Rechtrichten komt vanuit je been én zit. Je traint een paard recht. Met een bit trek je em recht.

Nu begrijp jij me dus totaal verkeerd, want zo denk ik er dus ook over. Met je benen en je zit!
Er naast lukt dat volgens mij gewoon niet!

Jammer dat jij zo reageerd met zo'n gezegde

MysticTinker schreef:
superwoman, ik snap niet waarom jij zoveel waarde hecht aan een foto van een bitloos gereden paard.. foto's zijn momentopnames, en er zijn gewoon niet zoveel mensen die bitloos rijden, en al helemaal niet in dressuurhouding.. Jouw idee van de perfecte foto zul je waarschijnlijk toch niet tegenkomen.
Maar ga eens kijken bij horses@work, de paarden met bit, en dan bedoel ik niet de Z-paarden maar de recreatieruiters, met hetzelfde streven als de bitloze ruiters.. dan zul je ook weinig tot geen perfecte dressuurfoto's tegenkomen..

ik zoek geen "perfecte" foto. maar wel een foto van een verzameld paard. Iets wat nodig is voor de dressuurproeven na de L2 - iets wat sommige bitloze ruiters graag willen doen.

Nadya schreef:
Waarom neem je dat niet gewoon aan?
Word wel een beetje moe van mensen die zo vast blijven houden aan hun standpunt, terwijl ze blijkbaar nog nooit zoiets gezien hebben. Hoe weet je dan waar je het over hebt? Verward

omdat bijv Babeth ook vind dat op de foto haar paardje bergopwaarts loopt. Niks tegen babeth, mar ik kijk daar anders tegenaan.Ik geloof best dat je de oefeningen naast je paard kunt uitvoeren, maar niet 100% correct of niet zonder het gewoon rijden. Imo kun je niet rechtrichten zonder erop te zitten en een paard moet wel recht zijn om 'm correct te kunnen buigen naar 2 kanten.

Ik word hier ook moe van, want Lielle , je heb helemaal gelijk Ach gut

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:43

ShannaY schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJYTPYMD.jpg
Bloedpaard genoeg denk ik, en anders kun je refereren aan de instructeur die op Stoeterij de Woude rondloopt Haha!

Nagelbijten / Gniffelen
Dit heeft weinig te maken met het paard, des te meer met het tuig of de ruiter..
Volgens mij zei je het zelf al op de vorige pagina, paarden die richting de ruiter bokken en steigeren doen dat uit protest.. dus, wat deed jij hier fout? Slecht passend zadel? Slechte communicatie?
Heeft in ieder geval weinig te maken met 'bloedpaardjes', want mijn tinker heeft dit ook wel eens gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:47

Nou, dit was niet eenmalig hoor. Dit is gewoon een paard met een hoop testosteron. Hij heeft er ook over in de BIT gestaan. Dus ik zeg niet zomaar wat.

Maar goed, wat maakt het mij ook eigenlijk uit of jullie mij geloven of niet. Mijn paard is behoorlijk bekend in Rotterdam en omstreken, ik hoef geen wildvreemd op Bokt uit te gaan leggen hoe "wild" mijn paard wel niet is, laat ik het er maar bij laten dat dit een heel apart geval is. (En ze niet voor niks 2,5 halve pagina in de bit aan hem wijden!)

Feit is wel dat een paard niet zomaar protesteerd, op deze foto zie je duidelijk dat hij mij te dominant wil afzijn, hij deed dit namelijk ook zonder zadel, aan een halstertje.

Nu ben ik echt klaar in dit topic, want het gaat allang niet meer om het oorspronkelijke onderwerp, en als het om het oorspronkelijke onderwerp gaat, worden er alleen maar voorbeelden en dingen gezegd die kant noch wal raken!

Back to work Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-08 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:47

Jullie hoeven mij niet geloven hoor. Maar hoe je het ook wend of keert als je de beelden van Nevzorov bekijkt waarin hij in vrijheid met zijn hengsten speelt zul je zien dat deze hengsten er dikke pret in hebben. Enja daar bokken en steigeren ze ook. Paarden die lekker in hun vel zitten geven daar graag uiting aan. Helaas kan bokken of steigeren ook voort komen uit frustratie. Maar dat is geen reden dus maar aan te nemen dat zij dit uitsluitend uit frustratie zouden doen. Mede hierdoor worden paarden ohzo vaak verkeerd begrepen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:56

Vind het ook jammer dat dit topic weer zo´n enorm negatieve draai heeft gekregen.
Had stiekum gehoopt op wat meer informatie, want ik ben geloof ik nooit uitgeleerd Bloos
Denk toch dat bitloos een ander stukje dressuur laat zien, dan wat de echte dressuur is.
Misschien zou er een aparte klasse bitloos wedstrijden moeten komen maar daarvoor zijn er te weinig ruiters denk ik.
Om ze samen te voegen denk ik dat dat toch niet kan, sorry voor de ruiters die bitloos dressuur willen beoefenen.
Rijkunst of niet het is in mijn ogen gewoon heel anders met hele andere doelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:02

Pensionnetje schreef:
Jullie hoeven mij niet geloven hoor. Maar hoe je het ook wend of keert als je de beelden van Nevzorov bekijkt waarin hij in vrijheid met zijn hengsten speelt zul je zien dat deze hengsten er dikke pret in hebben

De beelden van Nevzorov zijn net zo verschillend van de "normale" ruiter als de beelden van anky en de "normale" ruiter. Vandaar dat ik daar niet zoveel waarde aan hecht. Een hobbyruiter kan dat niet evenaren naast z'n gewone werk.

Ik zie idd een paard die het in "vrijheid" doet, maar dikke pret, kan ik er niet vanaf zien, net als het werk van anky, waar ik geen paard zie met dikke pret.
Wel paarden die hard werken voor hun ruiter-begeleider en die er zéker geen hekel aan hebben.

Bij dikke pret denk ik bijv aan een paard in de we met z'n horen naar voren aan het rennen is in het land en na het rollen een nog vreugdesprong maakt. etc

idd blensink, ik had ook graag meer info willen hebben om te kunnen leren...
Helaas wordt er hier anders tegenaan gekeken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:06

De discussie ging toch over het feit of het uberhaubt mogelijk was?
Toch niet of het mogelijk is voor een hobby ruiter?
Er is aangetoond dat het mogelijk is, dus het kan.
Lukt het een hobby ruiter niet dan is het net zoals bij de hobby ruiter mét bit, blijf aan je zelf werken.
Niet iedereen kan een Anky of Nevzorov zijn, maar het is voor sommige een streven daar naar toe te werken. Als het hen niet lukt wil dat dus niet zeggen dat het onmogeijk is!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:14

superwoman schreef:
Bij dikke pret denk ik bijv aan een paard in de we met z'n horen naar voren aan het rennen is in het land en na het rollen een nog vreugdesprong maakt. etc

Dus bij deze is er aangetoond dat een paard van blijdschap (vreugdesprong) een bok kan maken.
Integenstelling tot wat eerder werd beweerd. Zo kunnen zij dat ook met steigeren en zelfs met een capriool. Of wat te denken van jonge hengstveulens? Jippie ajééh, gaan met die banaan, scheuren bokken en steigeren. Wat een lol! Vork
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 14-03-08 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:22

Pensionnetje schreef:
De discussie ging toch over het feit of het uberhaubt mogelijk was?
Toch niet of het mogelijk is voor een hobby ruiter?
Er is aangetoond dat het mogelijk is, dus het kan.
Lukt het een hobby ruiter niet dan is het net zoals bij de hobby ruiter mét bit, blijf aan je zelf werken.
Niet iedereen kan een Anky of Nevzorov zijn, maar het is voor sommige een streven daar naar toe te werken. Als het hen niet lukt wil dat dus niet zeggen dat het onmogeijk is!

Misschien vind je me eigenwijs maar mij heb je nog niet overtuigt.
Persoonlijk blijf ik teveel verschillen zien.
Voor mij is het tot nu toe gewoon onmogelijk.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:24

Ik vind je niet eigenwijs, ik ken je niet eens, dus is het vrij lastig daar iets over te zeggen.
Ben ook niet van plan je te overtuigen, ik kan slechts voorbeelden aandragen die mijns inziens laten zien dat het wel mogelijk is. Wat iemand er verder mee doet of wilt is ieder voor zich.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:36

Imo gaat het bij mij juist om de gewone ruiter die graag bitloos wedstrijden wil doen. Niet om Nevzorov of anky.

Of het écht mogelijk is, dat zou ik graag willen zien. Met 1 ruiter (bijv tineke) die laat zien dat het wel of niet kan = geen bewijs. Je moet meer ruiters en paarden hebben om iets te kunnen bewijzen. Juist als de ruiter het niet lukt om goed bitloos te rijden, kan dat aan de ruiter liggen.....

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:47

superwoman schreef:
Imo gaat het bij mij juist om de gewone ruiter die graag bitloos wedstrijden wil doen. Niet om Nevzorov of anky.

Of het écht mogelijk is, dat zou ik graag willen zien. Met 1 ruiter (bijv tineke) die laat zien dat het wel of niet kan = geen bewijs. Je moet meer ruiters en paarden hebben om iets te kunnen bewijzen. Juist als de ruiter het niet lukt om goed bitloos te rijden, kan dat aan de ruiter liggen.....

Jij bent een dressuurruiter in een hoge klasse (heb in je profiel gespiekt).
Zou jij niet een keertje, gewoon voor het idee bitloos willen proberen op je paard en dan twee verschillende foto´s kunnen laten zien.
Of misschien een andere betere dressuurruiter, want hier ben ik ook nieuwsgierig naar.
Dus zelfde ruiter zowel met bit als zonder bit op hetzelfde paard.
Alleen als je er voor openstaat natuurlijk, want dit geeft dan denk ik toch andere beelden.
Nu ik nadenk zijn jullie de gene die dit misschien moeten laten zien ipv de bitloze ruiters.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:52

Dat vind ik een heel goed idee Ja
Je hebt eerder al gezegd dat je genoeg vertrouwen in je paard hebt, dus het lijkt me, ook voor jezelf, een goede test om eens te kijken hoe goed je paard op je zit en benen reageert Lachen
Jouw paard heeft de knopjes erop zitten als het goed is, dus jij zou zonder bit een nette proef moeten kunnen neerzetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:55

stel dat ik dat ga doen, en ik kom met een paar mooie plaatjes. Wat zegt dat dan? IMO zegt het iets over mijn manier van rijden en africhten met bit, maar weinig tot niets over bitloos rijden. Het geeft alleen aan dat mijn paard netjes gereden is op zit en been en dus ook bitloos netjes zal lopen. Maar dat zegt niets over of je dat bitloos ook kunt bereiken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:59

Nou er staat weer een hoop wat helemaal nergens meer te maken heeft. Dat ga ik niet eens lezen.

Ze zouden juist wel moeten mengen: bitloos en met bit, want je kun gewoon hetzelfde laten zien, en dat is de beste manier om het te bewijzen, als je dezelfde jury hebt.
Anders krijg je weer dat het anders gejureerd is en dat mensen dan dus ook iet aan willen nemen dat het eerlijk is gegaan ofzo.

Verder komt de rus veel aan het woord, maar die rijdt dus hoofdstelloos en veel met paarden die anderen niet meer willen enzo. Dat is wat anders dan je eigen paardje van laag naar hoog scholen , al of niet met bit, en hij is wel degelijk ook gewoon met rijkunst/hoge school bezig en niet met alleen door het bos gaan. en ook bij ruiters die met bit rijden kun je rijkunstige fouten vinden.

Alles ligt bij de kunde van de ruiter, niet bij de middelen, zal ik nog maar eens herhalen.

Dat bewijzen vragen wordt ik moe van. Hebben jullie geen inlevingsvermogen? Kunnen jullie je niet voorstellen wat kan?

Het is het type ruiter dat voor bitloos kiest, dat gewoon per definitie vaak niet met rijkunst (dressuur) bezig is. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om (hoge) dressuur te rijden zonder bit.

Geef eens een goed argument waarom je denkt dat een bit zo hoogstnoodzakelijk is? De waarde van het bit wordt door velen zwaar overschat! Ook aan een kaptoom bv kan een paard gewoon in travers en renvers gezet, om maar wat te noemen. Denk je echt dat je geen stelling kunt vragen en buiging kunt krijgen zonder bit? En waarom denk je dat dan?

Dat het makkelijker is om een paard met een stang bepaalde oefeningen te laten doen, wil niet zeggen dat het onmogelijk is om het zonder te doen, het is alleen gemak voor de ruiter en het is zo gegroeid dat op wedstrijden een bit verplicht is. Omdat de regels zijn opgesteld in een tijd dat iedereen nu eenmaal met bit reed en men graag gelijke monniken gelijke kappen zien. Daarom moet je bv ook met stijbeugels rijden, terwijl dat ook best zonder kan...