NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liezzel

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:41

Ik vind dit wel normaal.

Waarom ?

Omdat ik overtuigd ben door de TS.

Een paard met -20 in de kou laten staan zonder deken is zeker ook normaal? ( voorbeeld van NH ).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:43

LisaxxRody schreef:
Ik vind dit wel normaal.

Waarom ?

Een paard met -20 in de kou laten staan zonder deken is zeker ook normaal? ( voorbeeld van NH ).

Ik weet dat "onze" paarden niet te vergelijken zijn met paarden in de natuur, maar daar staan ze toch echt ook zonder dekens, ongeacht het weer. Knipoog Daar kan een vacht zich prima op aanpassen.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:45

anne_bento schreef:
LisaxxRody schreef:
Ik vind dit wel normaal.

Waarom ?

Ik weet dat "onze" paarden niet te vergelijken zijn met paarden in de natuur, maar daar staan ze toch echt ook zonder dekens, ongeacht het weer. Knipoog Daar kan een vacht zich prima op aanpassen.

Ja maar die worden nooit iedere week gepoetst en bereden enzovoort,

Natuurlijk ben ik er ook niet voor om een bit door een mond heen te raggen.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:50

Ik die HH manier echt maar niks! Er is helemaal geen communicatie en het paard wordt gewoon gedwongen om zich over te geven! Ik vind het zelfs erger dan een paard op een traditionele manier zadelmak te maken, denk ik..
Om te reageren op LisaxxRody; in de natuur worden ze inderdaad niet gepoetst en bereden, maar dit poetsen stimuleert wel de bloedsomloop. En in de natuur poetsen paarden voor een stuk elkaar.. Dus ik zie weinig verschil?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:55

Tuurlijk zijn er ook dingen aan die methode waar ik niet voor ben.
Ik vind ook veel dingen niet echt geweldig,
maar deze man kan wel probleempaarden 'oplossen'

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:57

Men kan probleempaarden ook 'oplossen' zonder geweld, maar door communicatie en zich in te leven in het paard.
Dus waarom kiezen voor "geweld" (ik vind een paard op de grond dwingen geweld) als het ook geweldloos en op een aangename manier kan?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:59

Okee.
Je hebt helemaal gelijk
net na het zien van een filmpje ben ik even teruggekeerd op aarde ( had dus alleen gelezen en niet gezien ja 1 min filmpje met alleen tekst)

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:05

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:11

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet. Is dit die vreselijke man die zijn paarden omtrekt zodat ze alleen maar kunnen gaan liggen. De rijbak ziet er een beetje uit als een overdekte renbaan?

Er hebben toen ontzettend veel filmpjes van hem op Links gestaan.

Jahoor ik had gelijk. Verdrietig

Afschieten zouden ze hem moeten
Laatst bijgewerkt door Onali op 18-11-08 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:13

...wat is er mis met de rearer? Beest gaat uit gewoonte omhoog is gewend dat de mennekes die hem normaal rijden eraf lazeren of springen en dat moet recht gezet worden. Hoe? simpel door hem z'n zin te geven...

Het grootste verschil met een paard in de natuur in -20 zonder deken en een tam paard met -20 zonder deken is het feit dat ze 's winters in de natuur nabij niks doen en onze beesten wel werken waardoor ze bezweet raken etc.

Het wordt steeds maar vergeten dat deze paarden geen tijd krijgen, tap of slachthuis wat is je keus dan? Dat is namelijk de keuze die moeilijke paarden krijgen daar.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:14

IndianLady schreef:
Ik ben bang dat ik het antwoord al weet. Is dit die vreselijke man die zijn paarden omtrekt zodat ze alleen maar kunnen gaan liggen. De rijbak ziet er een beetje uit als een overdekte renbaan?

ooit eens geprobeert een paard om te trekken? de 55 kilootjes van Paul tegen minimaal 500 kilootjes paard? Good luck...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:17

LisaxxRody schreef:
Ik zit hier nu letterlijk met spijt weg te kijken hoe ik net dacht.
zit allemaal filmpjes te kijken en vind het steeds verschrikkelijker te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=VKkl8jbe0Ks

dit was de druppel.

Pff, is dat niet wat overdreven?
Hoe zou jij dat oplossen dan? Ben errrg benieuwd! Lief vragen of ie het alsjeblieft niet meer wil doen soms?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:18

Zoek voor de gein eens op links, daar staan namelijk verschillende meningen over het hoe.

Als je weet hoe kan je namelijk zelfs met nje duim een paard tegen de grond drukken, iets waar deze man misbruik van maakt. Het heeft te maken met weten waar de midden/loodlijn ligt en deze om te trekken.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:19

sflj schreef:
LisaxxRody schreef:

dit was de druppel.

Hoe zou jij dat oplossen dan? Ben errrg benieuwd! Lief vragen of ie het alsjeblieft niet meer wil doen soms?

Nee misschien is kijken hoe hij er al op springt?
Je kan het ook met respect doen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:19

sflj schreef:
LisaxxRody schreef:

dit was de druppel.

LOL moet nu alleen maar meer lachen aangezien hij eigenlijk helemaal niks doet in het filmpje anders dan een knap staaltje zitten en vervolgens het beest laten wachten tot hij vind dattie iets mag doen...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:21

Nors opkijken en tegenwoordig is er ook al iets mis met op een paard springen? Dat beest is tegen de 1.70 korte beugels...hoe zou jij het doen?

@ Indianlady: Ik ben er geweest, heb zelf een paard getapt kan je 1 ding zeggen het heeft niks te maken met een paard omtrekken, mensen zien enkelt de films en zetten oogkleppen op. Onbekend maakt onbemind...

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:22

Betekenis woord respect

Respect voor dieren, wat houdt dat in de praktijk in?
In het Engelse woordenboek "Longman Dictionary of Contemporary English" wordt respect ondermeer gedefineerd als "to be careful not to do anything against someone’s wishes".

In het van Dale woordenboek staat voor “respecteren”:

blijk geven van respect (voor) => iemand au sérieux nemen, iemand in zijn waarde laten, iemand voor vol aanzien
(een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
(voorschriften) eerbiedigen => naleven
Het klinkt zo gemakkelijk: iemand in zijn waarde laten. Voor dieren geldt dan ook nog eens dat zij intrinsieke waarde zouden hebben. Wat houdt dat dan in “respect voor de intrinsieke waarde van het dier” of "hoe kunnen we de wensen van dieren kennen"?
Vraag 100 mensen of zij respect hebben voor dieren, dan zullen allen dat beamen. Vraag dezelfde mensen naar een definitie van respect en men zal niet veel verder komen met omschrijvingen die dicht bij bovenstaande uitwerkingen van van Dale zullen liggen.
Maar wanneer je 100 situaties voorlegt, die variëren in de mate waarin dieren gebruikt worden, dan vind je weinig overeenstemming over of het gedrag van mensen getuigt van respect. Bijvoorbeeld, is het kappen van de snavels van kippen om de gevolgen van agressief pikgedrag te verminderen een uiting van gebrek aan respect voor de kip? Het is een aantasting van de lichamelijke integriteit van het dier, maar hoe ernstig?
Of is het knippen van varkensstaarten om te voorkomen dat zij dit op latere leeftijd bij elkaar afbijten een gebrek aan respect voor het jonge dier?
Het woord respect wordt gemakkelijk in de mond genomen, maar is geen leidraad voor velen om tot eensluidende besluiten te komen in de omgang met dieren.
Vandaar het voorstel om respecteren als volgt te definiëren “het midden houden tussen betrokken zijn en voldoende afstand te houden”.
Net als in de etiquette gaat het erom om belangstelling voor de ander te hebben, maar hem of haar niet het hemd van het lijf te vragen.
Respecteren heeft alles te maken met het in acht nemen van de grenzen van de eigen en andermans vrijheid. Geef anderen, ook dieren, voldoende ruimte om zichzelf te zijn. In het geval van landbouwhuisdieren: geef dieren die omgeving waarin zij zich ook nog eens natuurlijk kunnen gedragen. Geef een dier de ruimte om in een weide om te scharrelen, dan hoef je hun snavels en staarten ook niet af te knippen.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:34

IndianLady schreef:

Helemaal mee eens..
En als afschieten niet mag, dan steken ze hem maar in een gesticht

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:35

@ Woogy: Hoe denk jij dan dat je dat paard op de grond krijgt? Dit gaat wel degelijk gepaard met druk en geweld!

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:35

Joke_x_Remy schreef:
IndianLady schreef:

Helemaal mee eens..
En als afschieten niet mag, dan steken ze hem maar in een gesticht

Ik ben het daar ook mee eens.

Ja ik weet het mn mening is in 1 keer helemaal omgeslagen nu ik me er helemaal in verdiep.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:36

-------------------------------------------------
Laatst bijgewerkt door Liezzel op 18-11-08 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:41

Woogy schreef:
@ Indianlady: Ik ben er geweest, heb zelf een paard getapt kan je 1 ding zeggen het heeft niks te maken met een paard omtrekken, mensen zien enkelt de films en zetten oogkleppen op. Onbekend maakt onbemind...

Nog nooit van Kung Fu of Karate of andere Oosterse gevechtskunsten gehoord? Die (mis)gebruiken de kracht van hun tegenstander tegen zichzelf. Dus dan is het absoluut niet moeilijk om een paard om te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:53

Nee Woogy, je hebt gelijk. Het is niet omtrekken, het is laten flauwvallen als het ware.
Stuuuuukken minder erg. ??

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:59

LisaxxRody schreef:
Nee misschien is kijken hoe hij er al op springt?
Je kan het ook met respect doen.

Kom op zeg! De man is jockey! Dat betekent een klein dun kereltje dat op een groot paard moet! Ik denk dat jouw paard meer te lijden heeft als jij opstart dan die paarden dat van hem hebben hoor! Knipoog

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:03

met dat steigerend paard zie ik het probleem niet zo eerlijk gezegd... t is zowat het meest logische wat je kan doen om een paard steigeren uit zn kop te praten... gewoon muurvast blijven zitten en daarna meteen de leiding overnemen.

het wordt en andere zaak als we over paarden zadelmak maken spreken vind ik... dat is iets totaal anders dan een paard dat zichzelf een smerig trucje heeft aangeleerd (of tis te zeggen: zn ruiter kon dat niet aan (of deed er gewoon nx aan) en hierdoor is dat trucje geconditioneer geraakt).
een groen paard op de grond leggen en breken vind ik absoluut not done. die bokt niet omdat hij geleerd heeft dat ie er mensen af krijgt door zo te doen, maar omdat het simpelweg doodeng is dat er plots een roofdier op je rug wil springen! bij een jong paard vind ik gaan doorduwen en druk opvoeren dus absoluut fout. tegelijk heb ik ook ponies van leskinderen van me gehad waar ik wel eens ben opgekropen omdat ze maar bleven klieren bij hun. en we weten allemaal dat dit na één keertje doorduwen over is. niet meppen ofzo, maar gewoon het bokken negeren en aan het werk zetten. daar zie ik dan weer geen fout in...

qua corrigeren van problemen zie ik dus geen echte rampen in die filmpjes, maar stel me wel vragen bij zn manier van beleren van jonge paarden???