Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:17

... probeer de openingspost eens opnieuw te lezen
en dit keer met de klemtoon net ff anders .. zoals een meisje van 19 het zou zeggen
ipv een omatje toon belerend ..

denk dat jij m op de zelfde toon gelezen hebt zoals mijn man dat deed

even een qoute van iemand anders welke het duidelijk wist te verwoorden

Citaat:
Als iemand tegen mij zegt dat diegene het jammer vind dat ik geen autogordel draag, dan denk ik ook bij mezelf 'bemoei je met je eigen zaken en je hoeft echt voor mij niks jammer te vinden'.
Degene die dat vind, impliceert dan namelijk indirect dat hij het jammer zou vinden als er iets met mij gebeurd, en dat hoeft hij niet. Dat zijn mijn zaken.

denk heel goed te begrijpen wat je bedoelt hc , al vanaf het begin
maar dat geeft je niet het recht iemand geen mening te gunnen

en klim eens van die kast af en probeer het berichtje eens op een andere klemtoon te lezen ..

want ik denk niet dat dit jonge meisje het zo belerend oid bedoeld heeft ..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:53

Die kast moet entree-geld gaan vragen, loopt ie binnen!! Haha!

Zij vind het jammer dat de meeste naturals geen cap dragen, wellicht hoor jij daar helemaal niet bij HC.
Als ik me alles persoonlijk aan zou trekken wat eventueel betrekking zou kunnen hebben op mij en/of mijn omgeving, dan zou ik net zo verbitterd raken als... jij?
Jij wilt toch niet in een hokje geplaatst worden? Maar je bent wel "een natural", prima, maar ga dan ook niet struikelen over het over 1 kam scheren van Naturals door een 'onwetende'. Dat jij het type extremist bent (zo aan je site te zien) vind ik geweldig (niet dat je je in mijn mening interesseerd), ik zou er graag wat meer over horen (ik HEB je site bekeken en gelezen), maar waarom moet het zo vanuit de aanval?
Bovendien staan er in jouw eigen teksten ook een paar ongelukkig opgebouwde zinnen en weggelaten woorden/letters.. Kijk eerst naar de balk in je eigen ogen, voor je naar de splinter van een ander kijkt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:30

Bonita_Bon schreef:
Zij vind het jammer dat de meeste naturals geen cap dragen, wellicht hoor jij daar helemaal niet bij HC.

ja, en? Dat is irrelevant.

Maar goed, het is blijkbaar te lastig om over te kunnen brengen, waarbij ik in het midden laat of dit aan uitlegger of ontvanger ligt.

Ik erken mijn beperkingen en geef het op Haha!

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:44

hc als ik nou eens vind dat we op mijn verjaardags feest dag as zaterdag iedere knappe man naakt te paard zou moeten rijden
en het jammer vind dat dat niet gebeurd ..

dan is er toch ook niks aan de hand ?
mag dat best jammer vinden
dat de rest vd wereld zich daar niks van aantrekt is een 2e ..

DAT is het punt ..ze mag het vinden ..mag ze zelfs ventileren
dat het verder haar zaak niet is , is een ander iets
ze zegt ook niet dat het moet maar vraagt op persoonlijk vlak
de beweegredenen waarom iemand wel of niet
die cap draagt

misschien wel om het beter te kunnen begrijpen of wat ever
doet er ook niet toe , er komt een discussie op gang..

en de geen die zich geroepen voelt om zijn mening betreffende het dragen van de cap
(en niet de misschien iets vekeerde woordkeuze vd ts dat is namelijk niet
het discussie onderwerp..dat heb jij ervan gemaakt omdat je je duidelijk aangesproken/aangevallen voelt door deze ) kan dan posten

zo moeilijk is het leven toch niet ? ieder een beetje in zijn waarde latend
we zijn niet allemaal taalkundig zeer goed onderlegd ..

we leven in nl ze mag iets jammer vinden en dat ventileren
of het nu wel of niet haar zaak is
als je vind dat dat haar geen hol aangaat reageer je lekker niet Knipoog
dat is ook zo'n vrije keuze die we hier hebben Vork

okee terug ontopic ..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:57

Volgens HC mag niemand een mening hebben op het moment dat je niet weet waar het over gaat. Volgens HC mag niemand zich met een ander bemoeien, dat is zijn/haar recht niet.

Nou HC, ik had GRAAG gewild dat iemand zich met mij bemoeid had, dat iemand had gezegd dat ik die verdomde cap op mn kop moest zetten, voordat ik viel en een hersenbeschadiging PLUS epilepsie opliep!!!!!

Maar dat zal dan wel eerder aan mijn rijkunstige ervaring liggen dan aan iets anders, dunkt me.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:00

nickyu schreef:
.

Hoezo? Dan mag ik schrijven dat het haar geen hol aangaat! Dat doe ik, doch dát kan dan blijkbaar ineens níet.

Jaja (of neenee, zal mij verder ...zijn).

hc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:01

Alles is irrelevant (je vervalt in dezelfde woordkeuze, over vocabulair gesproken, zoek eens een synoniem in een woordenboek) tenzij HC het heeft gezegd.

Idd, terug ontopic. Ik denk inderdaad niet dat het per definitie naturals zijn die hoofdzakelijk zonder cap rijden, ik zie het ook terug in de dressuur (op ieder niveau) en zelfs met springen. Ik ben het ermee eens dat men een cap verplicht stelt op wedstrijden. Ivm aansprakelijkheid maar ook omdat een schedelbasisfractuur al snel ieders wedstrijd dag in de soep laat lopen.
Nou zeg ik niet dat een beenbreuk dat niet doet, maar dat is toch minder dodelijk.
Op hoger niveau mag er in de dressuur met hoedje worden gestart, omdat men ervan uitgaat dat je 'goed' kan rijden als je op hoog niveau dressuur rijd en dus het klappen van de zweep kent (spreekwoordelijk dan he). Naar mijn mening verkijken we er ons daar op. Wellicht is dat de reden waarom veel Naturals zonder cap rijden, die investeren meer in de band die zij met het paard hebben ipv in de perfecte travers...

Western daarentegen mag wel gestart worden met hoed, en daar kan ik met mijn pet niet bij Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:12

Huertecilla schreef:
nickyu schreef:
.

Hoezo? Dan mag ik schrijven dat het haar geen hol aangaat! Dat doe ik, doch dát kan dan blijkbaar ineens níet.

Jaja (of neenee, zal mij verder ...zijn).

hc

JA IDD je mag schrijven dat het haar niks aangaat of jij wel of geen cap opzet
en nee ik vind dat je niet mag zeggen dat zij geen mening mag hebben
dat is gelukkig bij de wet geregeld dat ze dat wel mag Knipoog

bonita-bon
idd ..rare is dat je op een bepaald punt niet eens met cap MAG starten
persoonlijk ben ik van mening dat ze dat vrij moeten maken
dat een ieder voor zich mag bepalen of ze zowel bij dressuur als western
zelf mogen kiezen voor wel of geen cap

zie hier in de zaak soms meisjes en die zijn dan helemaal enthousiast dat ze met een hoedje mogen starten ..de rest (echt al het andere ) lijkt dan bijzaak , en als je ze dan voorbijziet stuiteren
houd je je hart vast ..

alsof die ene winstpunt je hoofd zal redden ..
of dat western zadel

volwassennen maken hun eigen keuze ..maar bij kinderen , daar waar de ouders veratwoordelijk zijn
vind ik dat de ouders die keuze moeten maken

zo vaak krijgen wij de vraag naar 2e hands caps
(wij verkopen geen 2e hands caps ! en als je dat uitlegt aan ouders
waarom niet krijg je vaak het antwoord ja maar we gaan geen 20 / 30 euro aan een nieuwe
cap besteden ..persoonlijk denk ik dat die mensen nog niet ingezien hebben
dat een ongelukkige val vaak gebeurd door iets kleins en onverwachts
vaak op lokatie waar je het helemaal niet verwacht
of zoals dat meisje uit de buurt van delft ..ff iets laten zien ..
en wat de gevolgen KUNNEN zijn

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:14

Barmat schreef:
Volgens HC mag niemand een mening hebben op het moment dat je niet weet waar het over gaat. Volgens HC mag niemand zich met een ander bemoeien, dat is zijn/haar recht niet.

Nou HC, ik had GRAAG gewild dat iemand zich met mij bemoeid had, dat iemand had gezegd dat ik die verdomde cap op mn kop moest zetten, voordat ik viel en een hersenbeschadiging PLUS epilepsie opliep!!!!!

Maar dat zal dan wel eerder aan mijn rijkunstige ervaring liggen dan aan iets anders, dunkt me.

En hier komt geen antwoord van HC op.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:29

Barmat schreef:

Klopt.

Míjn overtuiging op basis van míjn levenservaring.

Geef de feiten van waardeoordeel ontdaan en wat iemand er mee doet is díens keuze. Klaar.

Zowel het produceren van feiten als het zonder waardeoordeel presenteren is een fikse uitdaging.

Een valhelm kan het hoofd gedeeltelijk bescherming bieden bij een val.

Dát is integere informatie.

Of sommige ruiters tegen zichzelf beschermd zouden kunnen worden staat niet ter discussie.
Het is míjn mening dat 95% van de ruiters veiliger af zou zijn door niet te rijden. Het is hún recht lol te hebben met het risico wat zíj aanvaardbaar vinden en ik heb niet het recht mij met hen te bemoeien.

Zo heb ik in de omgang met mijn paarden veel geleerd wat volgens mij inherent veilig(heidsverhogend) is. Dat kan ik op mijn site proberen te delen.
Wellicht dat ik er ooit concrete dingen zoals een inherent veilige manier van opstappen op zet. Dat is echter niet mijn plicht en het is evemin mijn recht tegen een ander te zeggen dat deze zo zou moeten opstappen. Niet opstappen is het veiligst Cool

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:35

Huertecilla schreef:
Wellicht dat ik er ooit concrete dingen zoals een inherent veilige manier van opstappen op zet. Dat is echter niet mijn plicht en het is evemin mijn recht tegen een ander te zeggen dat deze zo zou moeten opstappen.

Je mag best zeggen dat jij vindt dat iemand iets zo-of-zo moet doen, dat is een recht dat je dus wel hebt (zelfs al ben jij van mening van niet, dit is geen meningskwestie, het gaat hier erom dat je het recht gewoon hebt je mening te geven). Wat een ander daarmee doet is zijn of haar zaak.

Het zou echter netter zijn om niet te zeggen dat iemand iets zo-of-zo moet doen,
maar gewoon te vragen waarom iemand iets dit-of-dat doet en niet zo-of-zo.
En dat is wat de TS doet en daar is IMO niets mis mee.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:39

of
"zo zou je het kunnen doen"

wat de ander er dan mee doet is weer aan die ander

maar ik MOET helemaal niks Knipoog je hebt altijd een keuze
en elke keuze heeft consequenties welke door omstandigheden die
buiten mijn mogelijkheden liggen deze te beinvloeden en die die we wel kunnen beinvloeden
en een combinatie van deze
Laatst bijgewerkt door nickyu op 04-10-07 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:41

nickyu schreef:
of
"zo zou je het kunnen doen"

wat de ander er dan mee doet is weer aan die ander

Ja Inderdaad ook.
Ik haalde nu even dit als voorbeeld aan omdat dit de manier was waarop de TS het bracht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:45

Barmat schreef:
En hier komt geen antwoord van HC op.....

Uiteraard niet.

Ik kán daar niets over vinden.

Alleen in het algemeen over opmerken dat het als algemeen bekend verondersteld mag worden dan vuur heet is en dat niemand die de jaren des onderscheids heeft er op gewezen hoeft te worden dat je er dus aan kan branden.

Jongere mensen vallen onder de verantwoordelijkheid van een ander persoon die deze leeftijd wel heeft.
Zo leer ik mijn zoon met risicos om te gaan.
Hij kwam vorige week terug met het verhaal dat zijn juf beweert dat kinderen van groep 2 basisschool niet met een scherp mes behoren te eten.
Dat vind ik als schoolregel heel verstandig doch voor individuele kinderen zeer onverstandig. Onze zoon eet al 3 jaar met een snijdend mes. Wij leren hem hier onder gecontroleerde omstandigheden daar zélf mee om te gaan opdat hij er daarbuiten dan zo goed mogelijk op voorbereid is.

´Daarom is geen reden´.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:55

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7B6IVOWD.jpg

Hier een multifunctionele praktijkles.

Zo inherent veilig mogelijke paardomgang, met ruitermes leren omgaan en als minst belangrijke kapstok het hoefuitkrabben.
Nee, geen helm op. Hij doet hier op de boerderij wel meer dingen die normale kinderen op een boerderij doen waarbij hij eigelijk een motorcross pak aan zou ´moeten´ om blutsen te vorkomen. Van die blutsen leert hij Pling
De crux is om proberen te voorkomen dat de blutsen te ernstig zijn en dát is .... het hele leven.

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:13

HC danny heeft zijn eigen zakmes , al jaaaren
en heeft daar mee leren omgaan
daar mogen en kunnen mensen iets van vinden

DAT heeft niks te maken met het feit waarom die van mij een cap op moet
bij het berijden van zijn pony

en om jouw theorie even te ondersteunen (not)_
hij stapt zo op zijn pony zonder zadel hoofdstel halster en zijn cap
dan komt mamma en zegt mamma , je mag zo rijden als je wilt
(zonder tuigage) maar MET je cap
en met cap vind mijn kleine het dus eng en niet andersom ...

helaas voor mijn zoontje moet hij van mij toch die cap op
om voor het geval dat hij mocht vallen hij minder kans maakt daar
een zware hersen beschdiging op te lopen indien hij eventueel
in een situatie komt waarbij hij zijn hoofd ergens in parkeerd
en ik ben me terdege bewust van het feit dat die cap geen garantie bied dat het niet
gebeurt noch dat het wel gebeurt

daar kan je iets van vinden

net zoals jij iets kan vinden over de situatie van barmat
je kan het bv een vervelend iets vinden
dat het niet aan jou is/was om dat te voorkomen is een heel ander verhaal

en na 16 pagina;s zijn we der eindelijk
het probleem ligt m hier dus in de interpertatie van het woord
"VINDEN" Haha!

edit
als klein voorbeeldje ..
foto van mijn kleine die geleerd heeft altijd een schuin oog op zijn paard te houden
ook al moet het paard (en gelukkig doet hij dat in de regel ook ) rekening met hem houden
(was mijn kleine wer eens kwijt en hij is dan dus bezig met zijn pony hier hoe ik m dan vind , zijn voorpluk vlechtend http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XLOJM7Q.jpg )
op de foto kan je duidelijk zien dat hij naar mij kijkt ..want ik praat tegen hem
maar dat hij ook zijn pony in de gaten houd
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X7FENKM6.jpg
Laatst bijgewerkt door nickyu op 04-10-07 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:16

Echt HC, ik ga over mn nek van jouw hoogdravende gezemel.... je plaatst jezelf overduidelijk boven de rest van het "gepeupel" en bent dus 100% overtuigd van je eigen kunnen. Zoiets heet arrogantie en hoe zegt men dat ook alweer? Hoogmoed komt voor de val Lachen

Ik hoop ten zeerste voor je dat je nooit een harde les te leren krijgt (al ben je met je arrogantie er vast van overtuigd dat het je nooit zal overkomen) en dat je dan je ongelijk zult moeten toegeven.

Echter... mij breng je niet onder de indruk met je hoogdravende gedrag, je vocabulaire of je perfecte kennis, die je overduidelijk zelf ook maar uit boekjes hebt gecopiëerd, maar dat terzijde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:34

Barmat schreef:
Ik hoop ten zeerste voor je dat je nooit een harde les te leren krijgt (al ben je met je arrogantie er vast van overtuigd dat het je nooit zal overkomen) en dat je dan je ongelijk zult moeten toegeven..

Je had wellicht moeten lezen.

Ik heb 8 bijna-dood ervaringen waarvan 3 keer het licht is uitgegaan en door reanimering weer aangegaan.

Ik héb een lichte hersenbeschadiging opgelopen en leef met een tuut in mijn ´oren´. Ondanks fikse klappers níet door een ongeval maar door een maffe infectieziekte die me bijna de dood was en die iedereen op straat kan oppikken.

Ik heb mijn grote liefde aan een sportongeval verloren, met helm en al. Ik mis haar dagelijks doch sta nog steeds achter mijn keuze haar te steunen in háár sportkeuze.

Ik schrijf uit ruime levenservaring en wijs naar niemand anders dan mezelf over de consequenties van mijn eigen beslissingen.
Het hele leven is een aaneenschakeling van keuzes en risico-afwegingen waarvoor alleen jíj verantwoordelijk bent. Daarbij is het een gegeven dat poep gebeurt: gister is binnen 24 uur ons land twee keer overstroomd. De eerste keer 1 meter diep pal in de picadero.
De tweede keer liep ik op het land om een pomp te zoeken en was er blijkbaar een bak water gevallen verderop in de bergen waardoor een fikse golf de rivier ineens drie meter liet stijgen en het land overstroomde. In een paar minuten liep het water over mijn hoge laarzen terwijl ik zo snel mogelijk van het land probeerde te komen.
Het is zeer ongewoon en twee keer helemáál!
Poep gebeurt. Gedenk dus te léven!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:45

nickyu schreef:
HC danny heeft zijn eigen zakmes , al jaaaren
en heeft daar mee leren omgaan
daar mogen en kunnen mensen iets van vinden

DAT heeft niks te maken met het feit waarom die van mij een cap op moet
bij het berijden van zijn pony

Zoals ik het ervaar juist álles.
Het leven zelf is de resultante van risico-afwegingen.
Bij het opvoeden is het een fijne lijn tussen leerervaringen laten opdoen en letsel voorkomen. In je vingers snijden is pijnlijk maar niet dodelijk. Een val van een paard op de keien zonder harde pet mogelijk wel. Met helm kan hij zijn nek breken, maar dát is dan weer een risico X kans wat ik probeer te verkleinen door in de gecontroleerde omgeving aan het vergroten van vaardigheid te werken.

´Een modale in een NL-woonerf wonende ouder kan geen mening hebben over wat jullie hier doen want dat ligt ver buiten het referentiekader.´
Dit als citaat van de zus van mijn lief welke hier van de zomer was met haar twee dochtertjes Haha!

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:48

haha, dan lijken jullie op elkaar...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:03

Sim0ne schreef:
haha, dan lijken jullie op elkaar...

Zij woont op een NL-woonerf en ervaarde dit.....

hc

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:05

Dat begrijp ik... Ik doelde op de conclusies die jullie trekken nav ervaringen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:28

Kijk, hebben we het referentie-kader weer (mama, mama ik heb een nieuw woordje geleerd! Nu gebruik ik het de hele dag om de paar zinnen!!). I rest my case.
En Nickyu, bel je me even mochten die knappe mannen WEL naakt te paard gaan? Maar dan wel met cap, anders zou ik het jammer VINDEN (ps, super leuke foto's van je zoontje met de paarden)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:30

Huertecilla schreef:
Zoals ik het ervaar juist álles.
Het leven zelf is de resultante van risico-afwegingen.
Bij het opvoeden is het een fijne lijn tussen leerervaringen laten opdoen en letsel voorkomen. In je vingers snijden is pijnlijk maar niet dodelijk. Een val van een paard op de keien zonder harde pet mogelijk wel. Met helm kan hij zijn nek breken, maar dát is dan weer een risico X kans wat ik probeer te verkleinen door in de gecontroleerde omgeving aan het vergroten van vaardigheid te werken.

´Een modale in een NL-woonerf wonende ouder kan geen mening hebben over wat jullie hier doen want dat ligt ver buiten het referentiekader.´
Dit als citaat van de zus van mijn lief welke hier van de zomer was met haar twee dochtertjes Haha!

hc

Jouw zus zal het ongetwijfeld met betrekking tot jullie levenswijze hebben gezegd.
Die context is totaal anders. Als het gaat over het afwegen van risico's en het maken van keuzes, dan gebeurt dat overal. De risico's zijn hooguit anders.

Iemand zegt dat hij iets 'jammer' vindt, wat een zeer correcte uitdrukking is die de ander ook vrij laat in zijn opvattingen. Jij zegt vervolgens dat iemand geen recht op die mening heeft Zolang je niet aan de vrijheid of eigenwaarde van anderen komt, heb je gewoon het recht om je mening te uiten. Wie ben jij om een ander daarin te beperken? Behandel anderen hier aub ook met respect.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:16

beantsje schreef:
Jouw zus .....

???? Léés.

...en ze bedoelde wat ze zei omdat ik haar dochters samen met mijn zoon in de picadero heb laten ´rijden´.

Haar dochters ´zitten op paardrijden´ in NL en er is NIETS vergelijkbaars aan. Het betreft paarden en die staan met vier poten op de grond, maar dat is het enige.

Het leuke is dat schoonzus NIETS aan ballast over paarden heeft en als neutraal toeschouwer naar haar dochters in NL en hier kijkt.
Haar conclusie: zó fundamenteel anders dat mijn collega-ouders op de manege zich dit niet kúnnen voorstellen.

Haar dochters reden overingens uiteraard met harde pet Haha!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNIAX64L.jpg

hc