Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:16

Ik weet niet wat ik ben.

Ik kan je alleen vertellen dat ik geen deken heb.
Toen ik onverhoopt op die ene 'deurne' stal terecht kwam en alle paarden een deken op hadden dacht ik:
Goh, laat ik eens meedoen Vork

Dat heb ik 1x gedaan en daarna kon ik een stukje vod uit de stal rapen Haha!

Duidelijk Pling

Ik heb geen ijzers omdat wil proberen mijn paard ijzerloos te laten zijn.
Ik heb wel ijzers gehad een paar jaar, maar die vielen er telkens af, en op een gegeven moment dacht ik: waarom heb ik eigenlijk ijzers?

Ik heb mijn paard niet 24/7 buiten omdat ik hen liever binnen had, mijn 2 paardjes stonden samen op de wei en staan nu samen in een loopstal.
Ik ben wel helemaal 'bekeerd' in die zin, dat ik hem niet meer, zoals bij alle andere stallen hier, van oktober tot mei binnen wil hebben. In een stal van 3 bij 3.

Ik rij met bit en wintec, omdat ik niet beter weet en omdat ik een boomloos zadel niet beter vond en hij zette tijdens het rijden zijn rug vast naar mijn gevoel.

Ik sta op een stal die niet 'voelt' als een gewone pensionstal en ik zal ook nooit meer kunnen aarden op pensionstallen en maneges waar ik heb gestaan of ben wezen kijken nu ik hier sta.

sonjim schreef:
Want als mensen die hun paard op de wei pleuren naturals zijn dan ben ik er een van.

Van mijn kant was het een grapje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:48

Arabesk schreef:
Volgens runningkawa zijn naturals mensen die goedkeuren dat paarden met zwemvliezen aan in de wei zwemmen of tot hun oren in de blubber staan.

Vergeet de snorkel niet Tong uitsteken

Ja die vallen er bij mij zeker onder Lachen
En dat onder de noemer, paarden in de natuur staan ook buiten, gooien.
Alleen dan vergeten dat een natuurlijk landschap bergjes en dalen heeft
dus ook droge, niet natte stukken.
En dat paarden daar niet op een paar meter staan, dus niets vertrappen.

Em je verder veroordelen als je savonds de stalduur dicht durft te doen.
En daar de meest domme vergelijken mee moeten maken om dor te drammen in hun gelijk.
Ja die vallen er bij mij ook onder. Ja
Of je het liefst bijna van kant maken als je zegt dat je paard een ijzertje nodig heeft. Want met dat geweldige bekappen lieg je dat en zijn alle problemen als sneeuw voor de zon weg...

Die niet kunnen inzien dat een paard geen pijn hoeft te hebben van een bit
En dat een ding op een gevoelige neus ook niet zacht hoeft te zijn.
Het is maar wie het in handen heeft, zowel bit als bitloos.

Die typjes, dat zijn bij mij naturals of beter gezegt, doorgeslagen mensen, is denk ik een beter hokje...
Een echte natural doet het denk ik anders..maar die zijn er hier weinig, die doen gewoon hun ding en gaan niet lopen bekeren, dus vallen niet (negatief) op

Zal ik zelf vast temmen, of laat ik de eer aan andere over? Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:02

Nadya schreef:
cremellogek schreef:
Ik heb het topic doorgelezen, en mijn conclusie is ook dat sommige naturals alleen maar natural zijn als het hun uitkomt. Daarom stoort het mij ook zeer als zij hun tunnelvisie proberen op te dringen, beweren dat er maar 1 juiste manier van paarden houden is en ieder die dat niet doet is een paardenbeul. Sowieso vind ik het woord natural misleidend, de suggestie dat zij hun paard op een natuurlijke wijze houden staat volledig de plank mis. Zeker aangezien ze dit alleen doen als het uitkomt, maar vaak omdat dat de goedkoopste manier van paarden houden is.

Goedkoop? Mijn weidegang is niet goedkoop, hoor. Er zitten nogal wat voorzieningen bij. En mijn professionele natuurlijk bekapper is een stuk duurder dan mijn vorige traditionele hoefsmid. Jij weet duidelijk totaal niet waar je het over hebt, in elk geval niet in mijn geval. Clown

Idd, mijn natuurlijke bekapper is toch weer 10 euro duurder dan mijn oude traditionele bekapper.

runningkawa schreef:
Arabesk schreef:
Volgens runningkawa zijn naturals mensen die goedkeuren dat paarden met zwemvliezen aan in de wei zwemmen of tot hun oren in de blubber staan.

Vergeet de snorkel niet Tong uitsteken

Ja die vallen er bij mij zeker onder Lachen
En dat onder de noemer, paarden in de natuur staan ook buiten, gooien.
Alleen dan vergeten dat een natuurlijk landschap bergjes en dalen heeft
dus ook droge, niet natte stukken.
En dat paarden daar niet op een paar meter staan, dus niets vertrappen.

Em je verder veroordelen als je savonds de stalduur dicht durft te doen.
En daar de meest domme vergelijken mee moeten maken om dor te drammen in hun gelijk.
Ja die vallen er bij mij ook onder. Ja
Of je het liefst bijna van kant maken als je zegt dat je paard een ijzertje nodig heeft. Want met dat geweldige bekappen lieg je dat en zijn alle problemen als sneeuw voor de zon weg...

Die niet kunnen inzien dat een paard geen pijn hoeft te hebben van een bit
En dat een ding op een gevoelige neus ook niet zacht hoeft te zijn.
Het is maar wie het in handen heeft, zowel bit als bitloos.

Die typjes, dat zijn bij mij naturals of beter gezegt, doorgeslagen mensen, is denk ik een beter hokje...
Een echte natural doet het denk ik anders..maar die zijn er hier weinig, die doen gewoon hun ding en gaan niet lopen bekeren, dus vallen niet (negatief) op

Zal ik zelf vast temmen, of laat ik de eer aan andere over? Haha!

Ik zie best in dat een paard geen pijn hoeft te hebben van een bit en ik zie ook in dat bv. een touwhalster net zo sterk of sterker kan inwerken op de neus als je dat verkeerd gebruikt net zoals een bit.

Wat vind jij dan een echte natural? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:06

Die andere in hun waarde laat en geen sekte gedrag vertoont.

En echt ziet wat een paard nodig heeft in de natuur
Niet wat ze er zelf wel handig aan vinden en bij hun in het straatje past
Niet andere naar beneden hoeven te halen zodat ze zelf een beter gevoel krijgen over hoe ze hun paard houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-07 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:10

Ik neem mezelf eventjes als voorbeeld; ik zie wat een paard nodig heeft in de natuur en wil dat zoveel mogelijk realiseren, maar niet omdat dat in mijn straatje past Mijn pony staat nu nog op 5 min afstand van mij vandaan, maar hij gaat verhuizen naar een andere stal op zo'n 20 min fietsen. Niet omdat ik zo van fietsen hou maar omdat ik het beste voor hem wil, samen met andere paarden lekker in de wei.

En de 'naturals' mogen niet sekte verdrag vertonen en hun standpunt verdedigen maar de 'normals' wel? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:12

Met in het straatje passen bedoel ik dat mensen ineens natte weides goed vinden, omdat ze die zelf bezitten.
Maar er dan niet voor uit durven komen dat het niet natural is.

Tegen dekens zijn want dat staat op PN, iedereen ook aanvallen die zeggen dat ze een paard een deken opdoen , behalve als hun het ineens nodig vinden Verward

Dus iedereen aanvallen op hoe ze paarden houden, niet in de spiegel kijken of hun paard het wel zo goed heeft.
Dus kijken wat in hun straatje past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:13

Ik zie normals niet ineens een topic binnen vliegen en zeggen, ijzers eronder, anders mishandel je je paard

Of kom op, die deken op, zielig dier

dat zie je andersom wel.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:16

runningkawa schreef:
Met in het straatje passen bedoel ik dat mensen ineens natte weides goed vinden, omdat ze die zelf bezitten.
Maar er dan niet voor uit durven komen dat het niet natural is.

Ik heb volgens mij geen natural horen zeggen dat natte weides hun ideaal zijn, maar ze vinden het alsnog beter dan een stal.

Citaat:
Tegen dekens zijn want dat staat op PN, iedereen ook aanvallen die zeggen dat ze een paard een deken opdoen , behalve als hun het ineens nodig vinden Verward

Wie heeft iemand aangevallen over het feit dat hun paard een deken omheeft?

Citaat:
Dus iedereen aanvallen op hoe ze paarden houden, niet in de spiegel kijken of hun paard het wel zo goed heeft.
Dus kijken wat in hun straatje past.

Ik denk dat naturals juist erg goed naar hun paard kijken, als ik zie dat mijn paard het in de wei door al die regen koud heeft doe ik hem mooi een regendeken om, ook al past dat niet in mijn natural-straatje. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:17

Wat me opvalt is dat vele zich zo benadeeld voelen,

- op bokt word een natural sneller geband
- natural mag niets zeggen
- de stoute normals mogen wel sekte hebben en wij niet Boos!

Mensen doe eens een keer normaal, iedereen houd een paard naar zijn gelieven. En zal daar ook het beste voor doen
Wie zijn sommige om te zeggen dat hun manier beter is, of een ander dierenbeulen zijn.

Bah wederzijds respect is eerst respect geven Lachen en dat moet iedereen eens dringend leren.

Ik vind het een super normale vraag als je tegen het hokken van paarden bent, eet je dan ook vlees. Of is dat hoksysteem alleen voor paarden; Gebruik je leer enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:20

Dat aanvallen gebeurd bijna aan de lopende band.
Leg je een zweetdekentje op, belachelijk hier en daar, kijk maar op pn.

Maar dan komt het diezelfde personen uit er een deken op te gooien en mag het wel Verward

Natte weides zijn niet beter dan een stal..simpel
Beide niet natuurlijk, beide even slecht
Niet dan de stal mensen aanvallen en jezelf niet in de spiegel kijken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:20

Ik heb helemaal geen zin om mezelf hier te gaan verdedigen tegen alle normals.
Ik kom trouwens steeds minder op Naturals omdat ik me er niet zo thuis voel vanwege alle aanvals topics,en waar je steeds jezelf goed moet praten omdat je je paard op de wei hebt lopen en geen ijzers onder slaat.
Ik wordt er echt een beetje moe van.
Misschien hebben de meeste nog niet gekeken in de sticky bij Naturals?
Hier is de sticky:
motivatie voor dit forum

En dit is de belangrijkste hoofdtekst:
Morrie schreef:
omdat er overal verspreid op Bokt allemaal topics staan over "natrual" onderwerpen, leek het mij handig om een "NATURAL" forum als subforum te krijgen, aangezien er voldoende aanmeldingen waren, is het er gekomen

Het is dus voor mensen die b.v. aan (P)NH doen, natuurlijk bekappen, boomloos rijden, bitloos rijden, hun paard op zo natuurlijk mogelijke wijze houden enz.

Ik denk dat eindeloze discussies waarom je je paard natuurlijk bekapt en geen dekens op doet niet de bedoeling zijn hier.
Dit is in mijn ogen een verzamelplaats voor mensen die het gewoonweg zo doen, een plaats waar je je niet hoeft te verdedigen en hoeft uit te leggen waarom je het zo doet.

Dus vanwaar eigenlijk dit topic?
Lekker naturals pesten ofzo?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:23

Maf ik zie hier echt geen natural die gepest word hoor omg

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:23

Dat komt ook omdat jij geen natural bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:24

En normals in elk topic lastig vallen mag wel?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:25

terorita schreef:
interessant topic...

ben bang dat dit een getouwtrek van jewelste word....

maar wel leuk om te volgen

Gewoon een roseetje erbij, op het balkon en genieten Knipoog Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:25

Ik haak alweer af.
Toedels..
Zo jammer dit..

Ik ga een trui breien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:26

Tinkerloos schreef:

Ik denk natural of wat dan ook je kan zien als mensen aangevallen worden. Of word ik als natural sneller prikkelbaar Tong uitsteken

Ik vind de vraag eigelijk normaal als je tegen stallen bent voor paarden eet je dan vlees, of hou je die mening alleen bij paarden.
Gebruik je dan ook leer

Normale vraag lijkt me toch tinkerloos Lachen

Anoniem

zo smorgens vroeg al, Levy?

Maar gaat nu haar paard zonder deken en die met deken lastig vallen Lachen

GeneralFlynn

katiavl schreef:
Tinkerloos schreef:

Ik denk natural of wat dan ook je kan zien als mensen aangevallen worden. Of word ik als natural sneller prikkelbaar Tong uitsteken

Ik vind de vraag eigelijk normaal als je tegen stallen bent voor paarden eet je dan vlees, of hou je die mening alleen bij paarden.
Gebruik je dan ook leer

Normale vraag lijkt me toch tinkerloos Lachen

Hele normale vraag. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:30

Kwam er verkeerd uit Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:33

Ik herhaal 'm nog een keer:
JoviBan schreef:
Wanneer je aan iemand de vraag stelt "Hoe natural ben jij?", dan zul je eerst moeten aangeven wat jij zelf onder "natural" verstaat of zul je eerst moeten samenvatten - en het hier over eens zijn - wat een "natural" dan is.

Tot dan hebben discussies als deze geen enkele zin.

Sinds deze post van mij (gisteravond) wordt er nog steeds doorgepraat over “naturals” en zie ik mensen zeggen dat ze natural zijn, of geen natural zijn, dat iemand anders wel of geen natural is, etc. Terwijl voor mij nog steeds niet helder is wat nou een “natural” is. En wanneer daar wel een definitie van zou zijn, of dat dan voor iedereen op gaat die zich in die term kan vinden. Want volgens mij kan dat namelijk niet.
Tot dan worden mensen in hokjes gestopt en over één kam geschoren.

Runningkawa heeft wel een duidelijke mening en als ik het even samenvat, is volgens runningkawa een natural iemand die:
- anderen, die het anders doen, veroordeelt
- domme vergelijkingen maakt
- doordramt in z’n gelijk
- je het liefst bijna van kant maakt als je anders doet
- niet inziet dat een bit geen pijn hoeft te doen
- een doorgeslagen mens is
En is een echte natural iemand die:
- anderen in hun waarde laat en geen sekte gedrag vertoont
- echt ziet wat een paard nodig heeft in de natuur
- niet de dingen doet omdat ie het zelf wel handig vindt en in eigen straatje past
- niet anderen naar beneden haalt zodat ie zelf een beter gevoel krijgt over hoe ie z’n paard houdt

Dit zijn meer persoonlijke veroordelingen dan inhoudelijke punten die aangeven wanneer iemand wel of niet “natural” zou zijn (en dan nog: wàt is “natural”?). En wil je hiermee zeggen dat iedereen z’n mening mag geven pro ijzers, pro stal, pro winterdekens, pro bit e.d., maar dat iedereen die daar anders in staat, beticht wordt van bekeren, aanvallen en drammen en z’n mond moet houden, èn dus een "natural" is.

Het schiet echt niet op zo.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:50

nog even een reactie op een paar pagina's terug...
zoals ik al eerder vermeld heb, wil ik geen natural en geen normal zijn, maar Rosita die vind dat een paard elke dag sowieso 8 uur beweging nodig heeft, liefst meer.

waren halen 'jullie' stalmensen toch in godsnaam vandaan dat je paard 24-7 buiten laten spotgoedkooop zou moeten zijn????
voor de prijs die ik ( vlakbij utrecht) neerleg voor mn stukkie wei, met afdak, opslagschuurtjes en stromend water, kan ik op de meest luxe pensionstal hier in de buurt staan, maar dat is wat ik absoluut niet wíl...
ik betaal 200 eurie voor mn weide en dan onbeperkt hooi van tussen de 2,00-3,25 per baal.... reken maar uit hoe supergoedkoop dat is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:13

katiavl schreef:
Wat me opvalt is dat vele zich zo benadeeld voelen,

- op bokt word een natural sneller geband
- natural mag niets zeggen
- de stoute normals mogen wel sekte hebben en wij niet Boos!

Mensen doe eens een keer normaal, iedereen houd een paard naar zijn gelieven. En zal daar ook het beste voor doen
Wie zijn sommige om te zeggen dat hun manier beter is, of een ander dierenbeulen zijn.

Bah wederzijds respect is eerst respect geven Lachen en dat moet iedereen eens dringend leren.

Ik vind het een super normale vraag als je tegen het hokken van paarden bent, eet je dan ook vlees. Of is dat hoksysteem alleen voor paarden; Gebruik je leer enzo

Dat geldt net zo goed voor de 'normals', katiavl. Die voelen zich ook continu benadeeld. Ik heb helemaal niet het idee dat ik met mijn 'natural' zienswijze (die ik zoveel mogelijk volg) in een sekte zit. Ik ken genoeg topics waar dat wel beweerd wordt. Waar zelfs grapjes gemaakt wordt over naturals, dus als dat over normals gebeurd, mag dat best naar mijn idee. Er zijn verschillende visies en iedereen volgt de visie die het best bij hem/haar of zijn/haar paard(en) past.

En op je vraag over vlees e.d.; nee, ik eet al jaren geen beesten meer en ik leef in het echte leven ook erg gezond en veel biologisch. Leer probeer ik zoveel mogelijk in te perken. Het gaat naar mijn idee niet om mij (moet ik mezelf verdedigen ofzo?), maar om mijn paard. En dat heb ik geloof ik al TIG keer uitgelegd waarom die van mij buiten staat etc. Omdat ik naar MIJN paard kijk. Dat ik hem daarbij natuurlijk laat bekappen, hem straks bitloos en boomloos in ga rijden en zo kan ik nog veel van die naturalhokjes dingen op gaan noemen, is mijn zaak. In jouw posts veroordeel je net als alle anderen, hoor. Gezien je vraagstelling. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:20

En laat voor eens en altijd duidelijk zijn dat weidegang e.d. helemaal niet zo goedkoop hoeft te zijn, zie bv Rosita's post. En dat het allemaal niet altijd 'makkelijk' is (lopen jullie elke dag 1 km om bij je paard te komen en weer terug?). Dat is een zeer kortzichtig, dom vooroordeel. Hoe verzin je het?

Ik kan het mezelf ook heel makkelijk maken door mijn paard in een box te zetten. Ik zet mijn auto elke dag voor de deur bij de stallen. Dat zou pas makkelijk zijn. Nee, die van mij loopt helemaal achteraan op de velden. Waar 'ie een stuk happier is. En nogmaals (want anders snappen sommigen het weer niet), ik heb het over mijn eigen beestje, niet over die van anderen. Iedereen moet vooral doen wat het fijnst is voor zijn/haar paarden.

Fijne zaterdag. Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:34

Nadya schreef:
En laat voor eens en altijd duidelijk zijn dat weidegang e.d. helemaal niet zo goedkoop hoeft te zijn, zie bv Rosita's post. En dat het allemaal niet altijd 'makkelijk' is (lopen jullie elke dag 1 km om bij je paard te komen en weer terug?). Dat is een zeer kortzichtig, dom vooroordeel. Hoe verzin je het?

Ik kan het mezelf ook heel makkelijk maken door mijn paard in een box te zetten. Ik zet mijn auto elke dag voor de deur bij de stallen. Dat zou pas makkelijk zijn. Nee, die van mij loopt helemaal achteraan op de velden. Waar 'ie een stuk happier is. En nogmaals (want anders snappen sommigen het weer niet), ik heb het over mijn eigen beestje, niet over die van anderen. Iedereen moet vooral doen wat het fijnst is voor zijn/haar paarden.
Fijne zaterdag. Lachen

Precies!!!! Dat is voor de een op de wei en voor de ander in de stal!
Ik heb alleen hier op bokt een aantal keren wat vervelende topics meegemaakt van "naturals" (ik plaats het maar even tussen aanhalingstekens omdat het, ben ik mee eens, een vage hokjes-term is), die waanzinnig hun mening probeerde op te dringen in elk algemeen vragentopic dat geopend werd. En met opdringen bedoel ik dan echt mening doordrukken alsof dat enige waarheid is.
Misschien heb ik dan wel een verkeerde mening gevormd, maar ik denk dat je het in dit verband dan maar een beetje moet zien als "een paar verpesten het voor de rest (die het wel goed bedoelen)".