Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:05

opala schreef:
Er is een essentieel verschil in NB en TB. TB vindt doorgaans om de pakweg 8 weken plaats, daarentegen pas je naar eigen inzicht NB toe.

en hier zijn ook de inzichten aan het veranderen. Eerst moest ik ook zelf bijhouden, maar nu zo min mogelijk. Nb-er komt ong. een keer in de 6 weken. Bij een nieuw paard komt hij in het begin meestal veel vaker om te corrigeren. De theorie is hoe meer je vijlt, hoe meer de hoef groeit. Mijn paard heeft een gigantische groei, dat heeft ze helemaal niet nodig want ik rijd nooit over de weg. Dus wordt er minder vaak bekapt, waardoor de hoef minder hard gaat groeien. Als je meer over de weg gaat rijden, gaat de hoef vanzelf meer groeien (wel goed opbouwen natuurlijk).

verder ben ik het helemaal met russel eens, het zou leuk zijn als er van beide kanten wat meer overleg zou komen. Volgens mij hebben ze op bodegraven trouwens alleen gekeken naar het natural balance ijzer, wat weer iets heel anders is Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:43

sanne83 schreef:
De theorie is hoe meer je vijlt, hoe meer de hoef groeit.

Je past je vijlwerk aan, aan hoe de hoef eruit ziet. Is het onnodig doe je niks. Bij mijn paard ziet de hoef tijdens de stalperiode er geleidelijk heel anders uit dan in de weideperiode. In de stalperiode kan ik weinig doen, de zolen lopen vol en de groei lijkt verdwenen, maar nu in de weideperiode probeer ik dat de buitenkant van de hoefwand geen grondcontact maakt en gaat brokkelen, want die groeit, evenals dat de zool holling begint te vertonen. Juist tijdens de stalperiode rijdt ik overwegend langs de weg. En nu rij ik vrijwel alleen over bos- en duinbodem.

Het vijlen stimuleert de groei niet, wel de omstandigheden waarin de hoef verkeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:48

opala schreef:
Het vijlen stimuleert de groei niet, wel de omstandigheden waarin de hoef verkeert.

Vijlen = slijtage = meer hoefgroei.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:50

natuurlijk wordt de hoef zwakker onder slechte omstandigheden, maar de hoef past zich ook aan aan de hoeveelheid afslijting. Als je dus heel veel snijdt en vijlt, blijft de hoef groeien. Als het paard dat helemaal niet nodig heeft, zit je dus een beetje tegen jezelf in te werken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:58

De hoef maakt voortdurend verandering door, dus dat betekent aanpassen, dan zullen cellen zich moeten vernieuwen. Groei is vernieuwing.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:00

En hoe meer de hoef slijt, hoe harder het groeit, en hoe harder het materiaal van de hoef zelf wordt. En zo krijg je uiteindelijk dus hoeven waarmee je dagen over het asfalt kunt rijden, zonder dat ze te kort worden. (al is dat niet in alle gevallen haalbaar, vaak kan het!)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:03

Cowgirl schreef:
Die ik had kwam ook om de 4 maanden.

De smid die ik nu heb kan volgens mij de volgende dag al komen als ik bel.
Maar ik probeer zelf de randje wat bij te houden.

Iemand enig idee waar ik een hoefstandaard kan vinden? En niet eentje die 20 kg weegt Tong uitsteken

Mustad,Kampen www.mustad.nl Cool

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:58

sanne83 schreef:
natuurlijk wordt de hoef zwakker onder slechte omstandigheden, maar de hoef past zich ook aan aan de hoeveelheid afslijting. Als je dus heel veel snijdt en vijlt, blijft de hoef groeien. Als het paard dat helemaal niet nodig heeft, zit je dus een beetje tegen jezelf in te werken.

Het enige gevaar is: als je de slijtage nabootst, het paard dus snijdt en vijlt en hij wordt pijnlijk, gevoelig, kan het zijn dat de groei juist stagneert omdat hij pijnlijk is. Dus het is precies kijken hoeveel (liever gezegd hoe weinig) je op welke plek weg moet halen. Niet iedereen kan dit bepalen, er lopen dan ook veel te veel gevoelige paarden rond.

Tb hoeft niet per sé om de acht weken te zijn, maar in wat Opala zegt schuilt wel een kern van waarheid; in acht weken groeit een paard gemiddeld een cm of één, twee en dan gaan de hoeven er minder mooi uitzien dús de smid is nodig. Toch merk ik dat dit gaat veranderen. Sommige klanten hebben het liefst dat ik om de 9 weken kom, anderen zien me graag na 4 weken terug Haha! op afspraak en er zijn er ook bij die één keer in het halfjaar bellen. Hier dus ook weer: het verschilt zowel per paard als per eigenaar.

Het plakbeslag, te zien op de vorige pagina op de site van mijn collega, is veelbelovend.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:57

SpikyBlue schreef:
Het plakbeslag, te zien op de vorige pagina op de site van mijn collega, is veelbelovend.

hij komt over twee weken weer, dan zal ik hem ernaar vragen. ik vond het er heel goed uitzien op de site. alleen de vorm van het achterijzer is een beetje apart. het is wel prijzig trouwens.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:00

JoviBan schreef:
opala schreef:

volgens mij is het: beweging=betere doorbloeding=betere hoefgroei(die wordt overigens ook nog beïnvloedt door andere factoren zoals aanleg en voeding)

afhankelijk natuurlijk op wat voor ondergrond het paard beweegt, en de natuurlijke slijtage die daardoor wordt veroorzaakt.

als ik mijn haren vaker laat knippen gaan ze daar ook geen snars sneller van groeien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:09

jackie schreef:
JoviBan schreef:

volgens mij is het: beweging=betere doorbloeding=betere hoefgroei(die wordt overigens ook nog beïnvloedt door andere factoren zoals aanleg en voeding)

afhankelijk natuurlijk op wat voor ondergrond het paard beweegt, en de natuurlijke slijtage die daardoor wordt veroorzaakt.

als ik mijn haren vaker laat knippen gaan ze daar ook geen snars sneller van groeien.

En jou haren zijn absoluut niet te vergelijken met de hoef van een paard.

Voor een deel is het beweging = betere doorbloeding = betere hoefgroei, maar de slijtage van de hoef (en daarmee het straalcontact) speelt ook een erg belangrijke rol!!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:18

mijn haren misschien niet maar mijn nagels wel. en die groeien ook niet harder als ik ze vaker knip.

en wat de grondcontact van de straal ivm hoefgroei betreft: ik ken paarden van wie de straal in de verste verte de grond niet raakt en de hoeven toch groeien als kool.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:17

En zoals Spikey blue al schreef als je te veel vijlt en het paard pijn krijgt groeien de hoeven niet.Het is dus niet zo dat hoe vaker je bekapt hoe harder de hoeven groeien,dit hangt van het hoefmechanisme en de werking hiervan af(beweging) en de kwaliteit van de voeding. En wat het paard hiermee doet,zet hij het alleen om in poep,of haalt hij er voldoende uit om zijn hoeven hard te laten groeien,om zomaar ff een paar factoren te noemen.
Evenals beweging je kan er niet van uitgaan als je meer hoorn verslijt als het dier kan aanmaken,dat het dier dat wel blijft compenseren. Om voornoemde redenen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:16

jackie schreef:
mijn haren misschien niet maar mijn nagels wel. en die groeien ook niet harder als ik ze vaker knip.

en wat de grondcontact van de straal ivm hoefgroei betreft: ik ken paarden van wie de straal in de verste verte de grond niet raakt en de hoeven toch groeien als kool.

De theorie dat de straal grondcontact zou moeten maken baat mij ook grote zorgen. Dit omdat de nber die mij paard deed helemaal achter deze theorie staat..en mijn paard dus ook volgens deze theorie heeft bekapt, de stralen gingen idd de grond raken met als gevolg dat ze erg week werden en je begon er kneuzingen in te zien, hele stukken straal begonnen los te laten en ze begonnen vreselijk te stinken. Ik vroeg klopt dit? Het Antwoord was... ja hoor het heeft tijd nodig om uit te harden. Het duurde dan ook niet lang en de stralen waren helemaal aangetast door rotstraal Boos! Wat er natuurlijk weer voor zorgde dat ze vd pijn bijna niet kon lopen. Boos! Boos! Dus ik kon niks anders doen dan met allerlei middeltjes aan de slag gaan om de rotstraal te bestrijden..het was dweilen met de kraan open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:42

Je kunt je afvragen waardoor rotstraal ontstaat, m.i. niet omdat de stralen de grond raken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:55

Maar je kunt je ook afvragen waarom juist zoveel paarden die nb worden er last van hebben Knipoog

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:01

russel schreef:
Je kunt je afvragen waardoor rotstraal ontstaat, m.i. niet omdat de stralen de grond raken.

Hoe weet je dat zo zeker?

Zoals ik al zei.... mijn paard had nooit zulke problemen, de hoeven waren altijd kerngezond heb niks verandert aan haar dieet enz... doordat de stralen de grond eerder nooit hebben geraakt waren ze niet hard....met als gevolg dat de stralen helemaal gekneust waren en er diepe kloven/scheuren in kwamen, er hele stukken los gingen zitten. Hierdoor bleef er natuurlijk meer vuil achter met als gevolg dat de straal niet meer goed droog werd, een vochtige omgeving is een walhala voor schimmels/bacterien. ik ben het dus niet eensmet het feit dat je zegt:" m.i niet omdat de stralen de grondraken" Heb al meer van dit soort problemen gezien bij andere paarden die ook met de straal op de grondgezet zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:03

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:04

Mistral1 schreef:
Hoe weet je dat zo zeker?

Zoals ik al zei.... mijn paard had nooit zulke problemen, de hoeven waren altijd kerngezond heb niks verandert aan haar dieet enz... doordat de stralen de grond eerder nooit hebben geraakt waren ze niet hard....met als gevolg dat de stralen helemaal gekneust waren en er diepe kloven/scheuren in kwamen, er hele stukken los gingen zitten. Hierdoor bleef er natuurlijk meer vuil achter met als gevolg dat de straal niet meer goed droog werd, een vochtige omgeving is een walhala voor schimmels/bacterien. ik ben het dus niet eensmet het feit dat je zegt:" m.i niet omdat de stralen de grondraken" Heb al meer van dit soort problemen gezien bij andere paarden die ook met de straal op de grondgezet zijn....

Mijn eigen ervaring is dat juist een straal welke niet direct grondcontact maakt, hard en geslonken is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:05

Kymalin schreef:
Maar je kunt je ook afvragen waarom juist zoveel paarden die nb worden er last van hebben Knipoog

Heb je daar onderzoek naar gedaan Knipoog

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:07

Kymalin schreef:

That's my point Afgod
De meeste (dus niet alle Pling ) paarden hebben door deze manier van bekappen last van kneuzingen in straal en zool...Kneuzingen kunnen ook dieper in de hoef zitten, die hoef je per defenitie niet te zien. Ik lees steeds weer dat heel veel paarden gevoelig lopen....(ook wel paarden die tb bekapt worden maar meer over die nb bekapt worden) Dat zet je wel aan het denken... Gevoelig lopen betekend toch dat ze pijn hebben? Dus gaat er naar mijn menning iets niet goed. Zou een paard met gevoelige hoeven dan misschien anders bekapt moeten worden, c.q op een ijzertje moeten? Zodat het niet meer gevoelig loopt en ggen pijn heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:11

Dan kan het zijn dat er te diep in de straal is gesneden, ook een reden ervoor.

De webpagina die ik heb gegeven, praat over het schoonkrabben van de hoef en dat bv met een mes of hoevenkrabber te diep in de straal is gekomen, waardoor een wondje is ontstaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:12

Ik heb vroeger op een stal gestaan waar veel paarden rotstraal en hoefzweren hadden.
Die stonden allemaal op ijzers. Dat had meer met het onderhoud van de stal te maken dan met NB Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:13

Mistral1 schreef:
Zou een paard met gevoelige hoeven dan misschien anders bekapt moeten worden, c.q op een ijzertje moeten? Zodat het niet meer gevoelig loopt en ggen pijn heeft?

Volgens mij is het enige juiste uitgangspunt ook nb en tb standpunten loslaten en ervoor zorgen dat een paard pijnvrij en blij door het leven kan gaan. De ene keer op blote voeten en de andere keer op een ijzertje. Niet eindeloos een bepaalde stroming na lopen maar gewoon naar je paard kijken!

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:16

opala schreef:
Kymalin schreef:

Heb je daar onderzoek naar gedaan Knipoog

Ik kan natuurlijk niet voor haar spreken Pling maar waarschijnlijk heeft ze er geen onderzoek naar gedaan.
Wanneer ik alle forum's na lees dan moet ik zeggen dat ik heel veel lees over paarden welke nb bekapt worden en het probleem hebben dat ze zo gevoelig lopen enz enz.....Dan wordt er steeds weer gezeg: " heb geduld het heeft tijd nodig" in sommige gevallen wel maanden zoals ik dan lees.
Zoals ik hierboven al schreef zo'n paard heeft pijn en in mijn ogen zou dat niet mogen.