Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:23

stef schreef:
MissEvil schreef:
Ik werk over het algemeen mijn paard ook niet echt in het zweet 's winters, omdat ik weinig kan oefenen (thuis is de bak glad, doodeng) en dus vraag ik ook minder van hem. Lachen
En meestal moet ik zo'n t*ringeind stappen voordat ik weer thuis ben, dat hij toch allang droog is.

En @ Stef,
Dat is geen fout ofzo hoor, want mijn paarden zijn zelden ziek. En als ze ziek zijn, dan zijn het nooit koudjes eigenlijk.. (ooit mijn pony, vergeten deken mee te nemen op wedstrijd, toen moest ze nat in de trailer..wel geleende deken overheengelegd, maar die was te klein.. )

wat ik bedoel is dat jij aangeeft dat het een foute gedachtegang is dat paarden ziek worden als je ze nat op stal/buiten zet....
Ik weet niet of die gedachtegang wel zo fout is, in jou beleving wel, maar ís het ook fout?

Nouja, heb me altijd gehouden aan wat mijn instructrice zei: als de onderste haren maar droog zijn, en ze niet meer warm aanvoelen, hoeven ze echt geen deken op.
En ze heeft gelijk, als je gaat kijken naar de capillaire werking van de vacht etc.
Als je je echt verdiept in de wintervacht, snap je waarom ze als ze bovenop nog nat zijn, geen kou kunnen vatten. Maar dat ik voor mij alweer een tijd terug, dus dat durf ik je zo niet ff gauw uit te leggen Lachen

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:24

ik denk zelf dat je als eigenaar zelf beslist wat jij goed vind voor je paard..
iedereen denkt daar anders over en dat is al vaker gezegd in dit topic..
en als mensen daar anders over denken is dat hun mening en dat moet iedereen accepteren.
iedereen heeft het beste met zijn of haar paard voor..
en de ene heeft de mogelijkheid om haar paard overdag naar buiten te laten gaan en de ander heeft dit niet.
en die staat dan op stal, maar dat betekend niet dat dat paard het slecht heeft.
want je weet niet hoeveel tijd die eigenaar savonds aan zijn paard besteed.
misschien is die gene wel 3 uur met zijn of haar paard bezig..
en niet alleen rijden maar lekker in de paddock of even het land op..
niemand kan zeggen wat goed of fout is voor een paard..
je kan alleen je neming geven en dat is ieder zijn goed recht!!!!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:25

Missevil: hoef je ook niet uit te leggen, heb het hele verhaal gelezen op paardnatuurlijk over de vachtwerking. Maar ik durf het risico gewoon niet te nemen. "wat de boer niet kent" weet je wel? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:27

knapmannetje schreef:
Lachen

En knapmannetje; voor mijn paard is het inderdaad zielig om hem niet 24/7 buiten te hebben. Als anderen hun paard binnen hebben of gedeeltelijk binnen hebben, prima. Zo lang hij er dagelijks maar uitkomt (ook in vrijheid, met andere paarden voor sociaal contact). Mijn keus is het niet, maar soms kan het niet anders. Jij doet kinderachtig. Maar ja, ik heb zo'n zielig paard. Tong uitsteken[/quote]

Verklaar je nader waar ben ik kinderachtig geweest. Omdat ik mijn mening heb gegeven over dat ik het zielig vind als een paard niet kan schuilen. Ik ben geen tegenstander van 24/7 buiten. Als dat voor jouw paard het beste is prima. Maar ik ben wel een voorstander van een schuilstal indien een paard 24/7 buitenstaat. Maar helaas mag dat niet bij jou in de wei. Ik begrijp uit je latere post dat hij wel onder bomen kan schuilen, gelukkig beter dan niets om onder te schuilen.[/quote]

Het rare is dat hij nooit onder de bomen of in de struiken gaat staan schuilen. Knipoog
Het boeit hem niet zo, hij is van jongsaf aan gewend aan buiten in de kudde staan. Ze staan het liefst bij elkaar als het echt slecht weer is. Ziek is hij nooit, verkouden ook niet.

Ik vind het kinderachtig van je als je beweert dat ik zeg dat alle paarden 24/7 in het land moeten staan. Voor vele paarden, de mijne zeker, is dat wel het fijnst, denk ik. Maar het kan niet altijd en het ligt er ook aan wat je met je paard doet misschien. Wat ik wel vind, is dat als een paard binnen staat, hij wel elke dag eruit moet en het liefst ook even een tijdje in vrijheid met andere paarden. Daar ben ik wel een grote voorstander van.

Mijn paard is mentaal en fysiek kerngezond, heeft alles wat z'n hartje begeerd, hij staat in een prachtig gebied en heeft diverse hechte vriendschappen gesloten met de paarden uit zijn kudde. Ik doe er alles, maar dan ook alles aan om hem een zo'n paardvriendelijk mogelijk leven te geven. Als jij dat zielig noemt, tja.... dat vind ik erg kinderachtig. Maar ja, ik weet gelukkig wel beter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:28

Om de opmerking van antheman maar eens te herhalen....
Citaat:
Submod opmerking:

Graag niet persoonlijk worden. Daar zijn nu de PB ´s voor uitgevonden. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:29

Nadya en hier hebben we het nu kijk je naar de individualiteit van paardenhouden, jou paard is anders daarin.
Dus dan kan dat ook gelden voor paarden die anders worden gehouden Lachen

en dat vind ik een faire conclusie

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:31

stef schreef:
Missevil: hoef je ook niet uit te leggen, heb het hele verhaal gelezen op paardnatuurlijk over de vachtwerking. Maar ik durf het risico gewoon niet te nemen. "wat de boer niet kent" weet je wel? Knipoog

Haha, ja okee. Haha!
Maar het is wel waar.
(ik doe laboratoriumtechniek en heb het één en ander zelf erover onderzocht)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:34

katiavl schreef:
Nadya en hier hebben we het nu kijk je naar de individualiteit van paardenhouden, jou paard is anders daarin.
Dus dan kan dat ook gelden voor paarden die anders worden gehouden Lachen

en dat vind ik een faire conclusie

In deze omgeving zijn bijna nergens schuilstallen te vinden. Mag niet van Natuurmonumenten. En al die paarden die ik nu dagelijks in het land zie staan om ons huis en dorp heen, zijn echt niet zielig, hoor. De meesten hebben ook nog eens regendekens op. Die ik er nooit zie afgaan, ook niet als de zon schijnt. Nou, die van mij loopt alleen met zo'n deken, als het echt rotweer is en de regen niet ophoudt. Is ook het beste voor zijn teddyberenwintervachtje.

Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij zijn paard houdt, maar het is wel fijn als er rekening gehouden wordt met de bewegingsdrang en de sociale natuur van een paard. En dat zie ik niet altijd bij diverse 24/7 stalpaarden. En ik zeg niet altijd, dus vaak ook wel.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:35

stef schreef:

Wel een eerlijk antwoord!!

Ik heb het net ook al gezegd, die van mij staat nu onder een regendeken 24-7, en wel voor mijn gemak ja! Ze staat overdag lekker buiten en ik wil ´s avonds graag rijden. Dus als mijn paard dan nat en/of erg modderig is, hoef ik niet bang te zijn dat ik de modder er nog verder in borstel. Ik heb dus altijd een schoon en droog paard, met best wel een vachtje in de winter. En als ze na het rijden bezweet is, gooi ik er eerst een zweetdeken op..... Dus op die manier heb ik er gemak van en zorg ik dat mijn paard niet ziek wordt als ie bezweet is....... Maar dat is mijn manier Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:35

MissEvil schreef:
Ik sta ook open voor de mening van anderen, maar als die zeggen : ja maar ik kan niet anders, want blablabla, en dat blablabla is gewoon níet onderbouwd, behalve dingen als ik woon daar niet goed voor..
Ja, dat vind ik gewoon een smoes.

En nog steeds heeft niemand me verteld waarom ze denken dat het GOED is om je paard zolang in de stal te zetten..
Slotje komt btw niet op aanvraag.

En je kan ze ook de KEUZE geven, RK..
Je kan ze laten kiezen tussen stal of buiten. Clown
Helemaal vergeten zeker?

Niemand zal het goed vinden om een paard alleen maar op stal te hebben. Het gaat vaak om de mogelijkheden die je hebt. Ik heb geen mogelijkheid om mijn paard in de winter buiten te laten staan. Zodra ik een mogelijkheid heb om dat wel te doen gaat hij in de winte ook naar buiten.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:36

BitchyWitchy schreef:
stef schreef:

Ik heb het net ook al gezegd, die van mij staat nu onder een regendeken 24-7, en wel voor mijn gemak ja! Ze staat overdag lekker buiten en ik wil ´s avonds graag rijden. Dus als mijn paard dan nat en/of erg modderig is, hoef ik niet bang te zijn dat ik de modder er nog verder in borstel. Ik heb dus altijd een schoon en droog paard, met best wel een vachtje in de winter. En als ze na het rijden bezweet is, gooi ik er eerst een zweetdeken op..... Dus op die manier heb ik er gemak van en zorg ik dat mijn paard niet ziek wordt als ie bezweet is....... Maar dat is mijn manier Knipoog

Als paard en baas ergens tevreden mee zijn moet je dat ook vooral blijven doen!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:37

BitchyWitchy schreef:
stef schreef:

En dat respecteer ik dan ook Afgod

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:38

Ik vind een schuilstal toch ook wel een vereiste, maar als dat niet mogelijk is dan zijn bomen en struiken een prima alternatief hoor! Op beide manieren kunnen de paarden zelf kiezen of ze "schuilen" of niet. Tenminste imo....... Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:39

Zijn er trouwens nog dingen die jullie als niet- paard natuurlijk baasje anders willen? Iets wat je normaal altijd hebt gedaan zoals scheren of met iets speciaals rijden...dat toch beter uit komt als het niet zo gebeurd?

-- om de discussie maar weer op gang te krijgen zonder gezever Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:40

BitchyWitchy schreef:
Ik vind een schuilstal toch ook wel een vereiste, maar als dat niet mogelijk is dan zijn bomen en struiken een prima alternatief hoor! Op beide manieren kunnen de paarden zelf kiezen of ze "schuilen" of niet. Tenminste imo....... Knipoog

Nou, bomen en struiken zat, zelfs dubbele rijen waar 'ie tussen kan staan. Alleen doet 'ie het nooit.... Clown
Maar ja, ik heb ook zo'n no nonsense beessie..... Lovers Mijn grote liefde!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:41

Ik denk dat ik nog het meeste "natural ben"

ik rij niet op men pony
stal met 24 op 24 vrije uitloop naar de weides.
Staat in groep plus andere diersoorsten
Grondwerk
geen ijzers of deken

Maar ik wil me geen natural noemen, ik vind dat ook geen juist woord, en heb een hekel aan dat wiird. Ik kijk naar wat men paard nodig heeft, en pas dat op die moment gewoon toe Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:41

Nadya schreef:
BitchyWitchy schreef:

Nou, bomen en struiken zat, zelfs dubbele rijen waar 'ie tussen kan staan. Alleen doet 'ie het nooit.... Clown

Ook in de regen, vies paard toch!! Tong uitsteken

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:42

@Nadya jammer dat je niet goed hebt gelezen volgens mij heb ik nergens geschreven dat ik zeg dat jij beweert. Ik vind het kinderachtig van je als je beweert dat ik zeg dat alle paarden 24/7 in het land moeten staan.

Wat ik wel vind, is dat als een paard binnen staat, hij wel elke dag eruit moet en het liefst ook even een tijdje in vrijheid met andere paarden. Daar ben ik wel een grote voorstander van.

Ik ook dus waar zit het punt, die van mij staat nu wel merendeels van de tijd binnen omdat ik niet de mogelijkheid om hem nu buiten te hebben. En ik hem op een andere manier houdt dan jij. Verschil van mening.

Mijn paard is mentaal en fysiek kerngezond, heeft alles wat z'n hartje begeerd, hij staat in een prachtig gebied en heeft diverse hechte vriendschappen gesloten met de paarden uit zijn kudde. Ik doe er alles, maar dan ook alles aan om hem een zo'n paardvriendelijk mogelijk leven te geven. Als jij dat zielig noemt, tja.... dat vind ik erg kinderachtig. Maar ja, ik weet gelukkig wel beter.

Ik streef hetzelfde doel na ik heb alleen een andere visie dan jij over paardvriendelijk. Mijn paard is mentaal en fysiek ook kerngezond en heeft en krijgt alles wat zijn hartje begeerd. Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:42

Nadya schreef:
BitchyWitchy schreef:

Dus heeft geen schuilstal maar wel schuilplekken...... Klaar, alweer een discussie opgelost Clown

Next?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:45

LadyElmira schreef:
Nadya schreef:

Ook in de regen, vies paard toch!! Tong uitsteken

Hij is absoluut de allergrootste smeerpoets van die hele stalling en wei (jaaa, we hebben ook boxen, maar ik huur er dus geen een). Iedereen bij ons lacht ook hard om mijn continu pikzwarte paard. Hij ligt dolgraag in de smurrie. Nou ja, als hij zich er gelukkig mee voelt, wie ben ik dan???
Maar het is soms niet te geloven dat er mensen zijn, die dat dus ook zielig vinden. Hij doet het toch zelf? Hij rollebolt graag, tja, het zal de leeftijd zijn, denk ik. We zullen zien.... Ik moet er vooral hard om lachen.... Haha! Haha! Haha!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:46

En het kost lekker weinig geld Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:46

LadyElmira schreef:
Zijn er trouwens nog dingen die jullie als niet- paard natuurlijk baasje anders willen? Iets wat je normaal altijd hebt gedaan zoals scheren of met iets speciaals rijden...dat toch beter uit komt als het niet zo gebeurd?

-- om de discussie maar weer op gang te krijgen zonder gezever Haha!

owh ja zeker!
Als ik bijv naar mijn buurvrouw kijk, als dat nu eens van mij zou zijn... 'smorgens voor ik naar mijn werk ga regendekens op (aangezien ze wel geschoren blijven Knipoog) naar mijn werk, en thuis komen en de paarden lopen lekker buiten...
nu gaat dat gewoon niet.
ja, ik kan er voor kiezen om voor het werk naar de manege te gaan en de paarden in de bak te zetten. Maar vervolgens kan ik dan niet weg, want tja, als er iemand komt die ook zijn paard los wil gooien/rijden weet ik veel zullen ze toch echt de bak uitmoeten.
Land is uitgesloten in de winter. We hebben 2 (kale) weides waar ze op mogen, en dat is dus delen. het is voor mij te ver om in mijn pauze heen en weer te rijden (red ik niet, half uur heen half uur terug, en heb maar een half uur pauze Knipoog )

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:48

katiavl schreef:
Ik denk dat ik nog het meeste "natural ben"

ik rij niet op men pony
stal met 24 op 24 vrije uitloop naar de weides.
Staat in groep plus andere diersoorsten
Grondwerk
geen ijzers of deken

Maar ik wil me geen natural noemen, ik vind dat ook geen juist woord, en heb een hekel aan dat wiird. Ik kijk naar wat men paard nodig heeft, en pas dat op die moment gewoon toe Lachen

Kijk dat noem ik nu pas achter je principes staan.

natural je paard houden en er op dan niet op rijden !

Super Ach gut

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:48

Moderatoropmerking:
Dit topic is weer open, om de oorspronkelijke discussie voort te zetten, indien daar nog behoefte aan is.
Er zijn meer dan 30 (offtopic) posts tussenuit gehaald, en dat is niet nog een keer de bedoeling.

Discussieer ze Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:35

Anyway, waar waren we gebleven Cool
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-02-07 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: actie uitgevoerd