stef schreef:MissEvil schreef:Ik werk over het algemeen mijn paard ook niet echt in het zweet 's winters, omdat ik weinig kan oefenen (thuis is de bak glad, doodeng) en dus vraag ik ook minder van hem.![]()
En meestal moet ik zo'n t*ringeind stappen voordat ik weer thuis ben, dat hij toch allang droog is.
En @ Stef,
Dat is geen fout ofzo hoor, want mijn paarden zijn zelden ziek. En als ze ziek zijn, dan zijn het nooit koudjes eigenlijk.. (ooit mijn pony, vergeten deken mee te nemen op wedstrijd, toen moest ze nat in de trailer..wel geleende deken overheengelegd, maar die was te klein.. )
wat ik bedoel is dat jij aangeeft dat het een foute gedachtegang is dat paarden ziek worden als je ze nat op stal/buiten zet....
Ik weet niet of die gedachtegang wel zo fout is, in jou beleving wel, maar ís het ook fout?
Nouja, heb me altijd gehouden aan wat mijn instructrice zei: als de onderste haren maar droog zijn, en ze niet meer warm aanvoelen, hoeven ze echt geen deken op.
En ze heeft gelijk, als je gaat kijken naar de capillaire werking van de vacht etc.
Als je je echt verdiept in de wintervacht, snap je waarom ze als ze bovenop nog nat zijn, geen kou kunnen vatten. Maar dat ik voor mij alweer een tijd terug, dus dat durf ik je zo niet ff gauw uit te leggen