Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

Anya

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:30

Precies wat DD zegt dus.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:22

Ha ok.
Ideaal zou natuurlijk zo'n drukmetingsmat met electroden zijn. Helaas zijn die metingen nogal duur.
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.team-satteltester.de
Laatst bijgewerkt door Ruga op 03-03-07 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:23

Bandida schreef:
Dat is alvast een heel goed begin, maar met duidelijkheid over een gelijke gewichtsverdeling over het hele draagvlak heb je enkel stap één gezet. De Plip meet namelijk niets, die toont alleen een spreiding.
Als je op het beschikbare draagvlak vervolgens te veel gewicht plaatst veroorzaak je alsnog schade aan de huid of onderliggende weefsels. Als extreem voorbeeld: we leggen een prima passend zadel met 300 cm³ draagvlak op een Shetlander en plaatsen er een ruiter van 50 kilo op. De Plip toont een mooie egale gewichtsverdeling, maar het paard krijgt na een wandeling van drie uur toch witte haren.

Wat jij hier schrijft,is in praktijk niet mogelijk. De klei drukt weg bij een bepaalde druk en gaat dan naar dat deel van de pad waar geen/minder druk is. De PLIP heeft een best groot oppervlak en moet altijd zo neergelegd worden dat een deel van de pad onder het zadel uitkomt waar weggedrukte klei heen kan.

In de door jou beschreven testopzet zul je over het gehele oppervlak van de ruiter een indruk zien en een bolling aan de randen van dit drukgebied. Maar dus wel een drukpatroon!
En dat is wat we bij de zadels van Anya juist NIET gezien hebben.

Ik heb de PLIP nog steeds niet 'volgens de regels' met een barebackpad getest, maar ik vermoed dat je dan het resultaat ziet als in het voorbeeld: een relatief mooi gelijke verdeling onder je zitvlak, maar wel klei naar voor en achter je zitvlak verplaatst... (je kan hiermee ook mooi het drukgebied van je eigen zitvlak bepalen trouwens Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:07

@Calippo. Thanks voor de extra toelichting.
Voor de lezers van dit topic. Calippo was mede aanwezig en is mede-eigenaar van de plip.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:24

callippo schreef:
De klei drukt weg bij een bepaalde druk en gaat dan naar dat deel van de pad waar geen/minder druk is.

Hoe groot is die 'bepaalde druk'? Volgens mij is dat niet bekend (en temperatuursvariabel). Die 'bepaalde druk' kan -mogelijk- ondanks een gelijkmatig patroon toch boven de kritische grens voor weefselschade zitten. Dat is wat ik wou aangeven, meer niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:37

Nou zo temperatuurvariabel kan het niet zijn. Het ligt altijd op de huid van een paard en tussen zadel en paardenrug. En het paard moet tenminste een half uur in alle gangen zijn gereden, waarbij wij er ook nog voor hebben gekozen om veel galopswerk te doen en weinig stapwerk. Nog los van rollbacks en stops. Je mag van me aannemen dat de paarden gewerkt hebben. De rol van buitentemperatuur maakt in zo'n situatie niet meer uit. De gemiddelde lichaamstemperatuur van een paard dat aan het werk is, zal niet zo gek veel afwijken onderling dat sprake zou zijn van een significant (statistisch relevant) verschil tussen paarden onderling.

En cruciale factor is mijns inziens wel of het paard voldoende arbeid verricht om tot een drukmeting te kunnen komen. In stap is immers (wel getest in blad cavallo enige jaren terug) sprake van een andere belasting van een ruiter in een zadel dan in draf of galop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:38

De klei is niet temperatuurgevoelig, al zal hij bij -20 best wel bevriezen Haha!
Hij geeft idd ook geen druk per cm², maat theorie is ook niet alles. De praktijk is minstens zo belangrijk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:36

@Bandida, als ik zo de poll bekijk ben ik echter geen uitzondering.

Overigens heb ik voor mij helemaal niks aan metingen, plips enzovoorts. Het enige waar ik wat aan heb is mijn paard, mijn DA en Manueel Therapeut. Die bepalen of wat ik doe goed is. Geen meting van de wereld kan daar tegen op gezien de "idealen" ook maar door iemand vezonnen zijn. Natuurlijk heb ik meer druk met mijn boomloze zadel, maar die druk zit wel daar waar mijn paarden het (klaarblijkelijk) hebben kunnen. Wat heb ik aan verdeelde druk daar waar mijn paarden er hinder van ondervinden? Of, zoals vandaag wéér gezien bij een aantal westernzadels, wat heb ik aan zo'n lange, drukverdelende boom als ie 60% van het rijden van achteren van de rug komt wanneer het paard zijn rug rond maakt?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:15

Citaat:
@Bandida, als ik zo de poll bekijk ben ik echter geen uitzondering.

Ja en? Niet echt een belangrijk argument vind ik.

Citaat:
gezien de "idealen" ook maar door iemand vezonnen zijn.

Daar ben ik het niet mee eens, de 'idealen' komen wel degelijk uit wetenschappelijk onderzoek, en dat is voor mij geen kwestie van geloven, dat is, of dat is niet.
Los daarvan wil ik even benadrukken dat ik best blij ben voor jou dat alles goed gaat hoor Knipoog .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:05

Anya schreef:
En cruciale factor is mijns inziens wel of het paard voldoende arbeid verricht om tot een drukmeting te kunnen komen. In stap is immers (wel getest in blad cavallo enige jaren terug) sprake van een andere belasting van een ruiter in een zadel dan in draf of galop.

Je weegt wat je weegt en gewicht gedeeld door oppervlak blijft druk. In elke gang is de gemiddelde waarde hetzelfde.

Het verlóóp. De plaats, tijdstippen en waarde van de pieken is per gang verschillend en daarbij in hóge mate van ruitervaardigheid afhankelijk. Daarom heb ik óók in alle gangen afzonderlijk gemeten.

Dragend oppervlak en ruitergewicht bepalen de laagst mogelijke gemiddelde waarde van de druk op het rugweefsel.
Pasvorm en ruitertechniek bepalen het drukverloop zowel statisch als dynamisch.

Het dynamische drukverloop is heel belangrijk maar vele male minder dan het gemiddeld drukverloop. Het dynamische verloop is belasting en ontlasting en zacht weefsel kan hier veel beter mee omgaan dan met duurzame afsluiting van de circulatie.
Wat dynamische drukmeting met Novel-apparatuur zo geweldig maakt is dat je er ook de invloed van de ruiter er genadeloos op afleest. Daar zou ik HEEEEL graag een weekeinde mee spelen. Zou daar een nacht slaap aan opofferen om alle uren te benutten Knipoog

Hier trouwens bijna drama gister. Nu ja 'bijna'.... Potentieel dan. Er was een volledige maasverduistering. Práchtig omdat ik door een avond van het broederschap verlaat was met mijn nachtrit, anders zou ik daar ergens in de bergen door 'overvallen' zijn.
Nú echter is het zonnig, hebben de paarden hun bui al aardig vol van de verse lading dus.... ga weer een dag dynamisch doen Cool

HC

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:15

Kijk een meting in de fabriek heb ik niet laten doen. Hoeft ook niet. Ik neem ook geen kluis mee om 100 euro te bewaren. De Plip geeft een goed beeld van of een zadel wel of niet past, de ruiter fatsoenlijk zit, of dat een zadel problemen veroorzaakt. Daar is het voor bedoeld, en daaraan voldoet het meer dan uitstekend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:07

Anya schreef:
Kijk een meting in de fabriek heb ik niet laten doen. Hoeft ook niet. Ik neem ook geen kluis mee om 100 euro te bewaren. De Plip geeft een goed beeld van of een zadel wel of niet past, de ruiter fatsoenlijk zit, of dat een zadel problemen veroorzaakt. Daar is het voor bedoeld, en daaraan voldoet het meer dan uitstekend.

...en daar hebben we de 'goed' is goed genoeg weer waarbij 'goed' beter dan slechts is.

Anya, je schrijft VEEL te veel aan een PLIP-meting toe. Het is beter dan niets doch slechts één gegeven en dan nog alleen maar als je er met de correcte methode in verschillende gangen een 'beeld' mee maakt.

Je geeft zelf al aan dat het verloop van de belasting in de verschillende gangen anders is. Wtenschappelijk onderzoek hier naar heeft uitgewezen dat in stap voor al de pasvorm van de panelen de zwaarstwegende factor ie en in draf de ruitervaardigheid. Let wel, NIET de énige factor, doch relatief ten opzichte van de andere factoren.

Ik ben net terug van 3 uur gemiddeld draftempo door terrein in de bergen. Wat ik daarna aan 'beeld' onder het zadel zie is de grote gemene delen van gemiddelde-dynamische-belasting x stuwkracht. te verwoorden als PLIP x tijd x effect-op-het-weefsel. Een heel zwaarwegend gegeven want the-proof-of-the-pudding maar nog steeds 'slechts' één gegeven wat bijvoorbeeld dynamische belastingspieken of drukpieken in één gang niet toont.

Wat verder iedereen lijkt te vergeten is dat een slecht passend zadel geen probleem veroorzaakt.
De oorzaak van alle problemen is op het paard, op dat zadel, gaan zitten! De belasting door de ruíter op weefsel en wervels.
Een goed passend zadel lost geen probleem op. Dat doet de combinatie van gerichte therapie en niet op gaan zitten.
Wélk zadel ook kan schade aan de paardenrug niet voorkomen, alleen maar vertragen. Wil je elke schade voorkomen, dan moet je er niet op gaan zitten.

Ok, koffie en koek zijn op, volgende paard Haha!

HC

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:34

Hierin vind ik dus dat je doorslaat HC. Maar even goede vrienden hoor Haha!
Gaat ook lekker rijden Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:06

HC schreef:
Ik ben net terug van 3 uur gemiddeld draftempo door terrein in de bergen. Wat ik daarna aan 'beeld' onder het zadel zie is de grote gemene delen van gemiddelde-dynamische-belasting x stuwkracht
Wat ik na een rit zie is een natte rug Clown in een mooi egaal patroon, dát en het feit dat mijn paard ng steeds blij oogt zegt mij genoeg Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:45

Anya schreef:
Hierin vind ik dus dat je doorslaat HC.

Dat is een leuke. Te veel kennis Pling
Ik dacht dat jij zogenaamd de indruk had dat ik maar wat 'vind' Ach gut

Een egaal natte plek zegt op zich niet veel DD, niets eigenlijk. Hangt er helemaal van af wat je gedaan hebt, hoe lang etc. Wellicht hoort jouw paard helemaal niet te zweten en is het een indicatie van stress. Ik neem aan dat je geen tests (uiteraard vergeleken met de norm voor dít indivuduele paard) met de HSM doet?
Ik doe dat wel maar ja, dat is overdreven ik weet het, want meet het Haha!

Gisteren kwam mijn hengst na 1½ uur terrein vrijwel stoffig onder het zadel vandaan. Alleen de achterzijde onder het zadel was vochtig. Ongelijke verdeling? Nee, dat is het weinige zweet wat door de haarrichting die kant op verplaats wordt.

Dan nog even over 'bewogen' haren. Ook dat hoeft niet persé een negatieve indicatie te zijn.
- De rug van een paard dat die daadwerkelijk goed gebruikt, in bijvoorbeeld galop zich goed uitstrekt in de ene fase en de rug goed bolt in de andere, maakt de zadelruimte langer en korter en een rug die deze ruimte krijgt van het zadel (gelijkmatig lage druk) zal de haren bewegen ten opzichte van de panelen.
- Ook is het níet goed wanneer een zadel bij extreem steile hellingen muurvast blijft liggen en een indicatie van te veel spanning op de singel. Wedrom zal onder een goed zadel beweging mogelijk zijn.
Maar ja, mij rijomstandigheden en -gebruik gaan te ver, dus wat weet ik Pling

Nu even zoeken of ik de maan'standen' kan vinden op het web. Wil eigenlijk nog wel rijden vannacht maar de maan is nog niet op.

HC

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:51

Bandida schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, de 'idealen' komen wel degelijk uit wetenschappelijk onderzoek, en dat is voor mij geen kwestie van geloven, dat is, of dat is niet.

Okee dan! Daar ben ik dus al langer naar op zoek! Heb je voor mij de namen van de weternschappers of tips om op de google-en of links ofzo? Ik heb namelijk nog niks concreets kunnen vinden over de druk per cm op de rug en de eventuele gevolgen ervan.
Bandida schreef:
Los daarvan wil ik even benadrukken dat ik best blij ben voor jou dat alles goed gaat hoor Knipoog .

Thanks! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:18

HC zoals ik al aangaf......en waarom ik ook denk dan je doordraaft... ik koop geen kluis om 100 euro te bewaren. Ik schaf dus ook geen dynamische drukmeter aan op te testen of mijn zadel past.

Daarvoor zijn een aantal opties:

- kijk goed naar je paard!! daar begint het mee. En ik heb toevallig een paard dat keurig aangeeft als ze ergens last van heeft. Zoals ze bij haar vorige zadel aangaf dat het niet meer paste door in het halstertouw te bijten als je met het zadel kwam. Heb je geen plip en andere instrumenten voor nodig. Was duidelijk zat. Zadelmaker gebeld: zadel te krap bij de schouders geworden.

- Dan kun je nog kijken hoe je paard erbij loopt tijdens de training of de stevige buitenrit.

- en natuurlijk altijd de optie van egaal bezweet of niet, haren wel of niet door de war.. allemaal tekenen dat iets niet goed zou kunnen zijn.

- En dan de plip. Die heeft onder alle omstandigheden waarmee getest, na een normaal stevige training, opgeleverd dat de klei nergens een drukplek opleverde. Dat gecombineerd met mijn kennis van mijn paard en de wetenschap dat de fysio haar onlangs zeer gezond en soepel heeft verklaard is voor mij genoeg.

Geen reden om een kluis aan te schaffen dus, ik kan het met een portemonnaie af (in overdrachtelijke zin dan).

Verder zou ik het ernstig op prijs stellen als je je zou willen onthouden van de denigrerende smilies die je met kennelijk met veel liefde en daarom veelvuldig gebruikt. Want dat zegt echt meer over jou dan over mij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:53

Aanvulling. Verder laat ik deze discussie ook mooi voor wat ie is. Ik ben nl. helemaal niet zo geinteresseerd in gewicht ruiters en boomloze zadels e.d. Ik heb alleen hier een afdruk van de plip en mijn bevindingen met de western barefoot geplaatst. En daarmee ga ik over tot de orde van de dag.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:07

callippo schreef:
Zaterdag om 10 uur Knipoog Bring your own 'deegroller' hihihi.

Ik heb ook nog een boomloos-dressuurzadel om eventueel te meten, als hier nog tijd voor is. Linda heeft hetzelfde merk, maar dan een ander type. Volgende keer als ik de PLIP weer kan meenemen, zouden we een leuke vergelijking kunnen maken Lachen
(mijn Heather Moffett zadel is trouwens te koop, mocht iemand interesse hebben Knipoog)

hallo is je zadel nog te koop
groetjes martine

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:12

PB was handiger geweest denk ik Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:52

Ja, inderdaad, want nu lees ik dat toevallig, maar kijk hier niet elke dag he Tong uitsteken
Zadel is overigens verkocht, met dank aan iemand van bokt.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:38

Ik rijd op een barefoot arizona en train voor de endurance en natuurlijk het western rijden. We rijden gem. 4 maal per week met eens per week (ook gemiddeld, kan niet zo goed uit de voeten met schema's Bloos ) een rit van tussen de 15 en 25 km.
Zelf heb ik ernstig getwijfeld of de barefoot goed lag en geen problemen zou gaan geven. Dat gaat het misschien wel doen op langere afstanden, zeg km. of 60 maar tot nu toe helemaal niets. Paard loopt er prima onder, de ruggegraad is mooi droog en de zweetplekken zijn netjes egaal. Ik weeg overigens 63 kg.

ergens halverwege dit seizoen wil ik een indrukmeting laten doen bij Esther, just for sure zeg maar. Ook komt de osteopaat nog in beeld. Mocht dat dus erg slecht zijn en niet op te lossen zijn, dan gaat het zadel weg.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik dan weer een boomzadel koop hoor;) boomloze zadels genoeg en allerlei merken......

Gr. Susan