Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bandida schreef:Dat is alvast een heel goed begin, maar met duidelijkheid over een gelijke gewichtsverdeling over het hele draagvlak heb je enkel stap één gezet. De Plip meet namelijk niets, die toont alleen een spreiding.
Als je op het beschikbare draagvlak vervolgens te veel gewicht plaatst veroorzaak je alsnog schade aan de huid of onderliggende weefsels. Als extreem voorbeeld: we leggen een prima passend zadel met 300 cm³ draagvlak op een Shetlander en plaatsen er een ruiter van 50 kilo op. De Plip toont een mooie egale gewichtsverdeling, maar het paard krijgt na een wandeling van drie uur toch witte haren.
callippo schreef:De klei drukt weg bij een bepaalde druk en gaat dan naar dat deel van de pad waar geen/minder druk is.
Citaat:@Bandida, als ik zo de poll bekijk ben ik echter geen uitzondering.
Citaat:gezien de "idealen" ook maar door iemand vezonnen zijn.
Anya schreef:En cruciale factor is mijns inziens wel of het paard voldoende arbeid verricht om tot een drukmeting te kunnen komen. In stap is immers (wel getest in blad cavallo enige jaren terug) sprake van een andere belasting van een ruiter in een zadel dan in draf of galop.
Anya schreef:Kijk een meting in de fabriek heb ik niet laten doen. Hoeft ook niet. Ik neem ook geen kluis mee om 100 euro te bewaren. De Plip geeft een goed beeld van of een zadel wel of niet past, de ruiter fatsoenlijk zit, of dat een zadel problemen veroorzaakt. Daar is het voor bedoeld, en daaraan voldoet het meer dan uitstekend.
HC schreef:Wat ik na een rit zie is een natte rugIk ben net terug van 3 uur gemiddeld draftempo door terrein in de bergen. Wat ik daarna aan 'beeld' onder het zadel zie is de grote gemene delen van gemiddelde-dynamische-belasting x stuwkracht
Anya schreef:Hierin vind ik dus dat je doorslaat HC.
Bandida schreef:Daar ben ik het niet mee eens, de 'idealen' komen wel degelijk uit wetenschappelijk onderzoek, en dat is voor mij geen kwestie van geloven, dat is, of dat is niet.
Bandida schreef:Los daarvan wil ik even benadrukken dat ik best blij ben voor jou dat alles goed gaat hoor.
callippo schreef:Zaterdag om 10 uurBring your own 'deegroller' hihihi.
Ik heb ook nog een boomloos-dressuurzadel om eventueel te meten, als hier nog tijd voor is. Linda heeft hetzelfde merk, maar dan een ander type. Volgende keer als ik de PLIP weer kan meenemen, zouden we een leuke vergelijking kunnen maken
(mijn Heather Moffett zadel is trouwens te koop, mocht iemand interesse hebben)