Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
play_coy schreef:als je gewoon een veilig stuk land hebt, is er helemaal niks aan de hand, paarden vinden het t einde om lekker buiten te blijven luieren, t mag dan wel koud zijn buiten, maar ze hebben die dikke vacht nietvoor niets hooor!, 1000x beter dan met een deken ongeveer 22 van de 24 uur, in een hok van 2 bij 2 staan..van het buiten lopen krijgen ze daarbij ook een goede weerstand ,
Nadya schreef:Ik borstel mijn paard wel, hoor, met een grove, zachte borstel. Als het droog weer is, ben je zo van dat zand af trouwens. Als hij ingereden is, zal ik ook tijdens het natte weer zonder zadel rijden of met een bareback pad. Of effe niet rijden, dat kan ook. Dat is een hele handige bijkomstigheid met een paard wat buiten staat, je hoeft niet per se iets te doen.![]()
Nadya schreef:Of effe niet rijden, dat kan ook. Dat is een hele handige bijkomstigheid met een paard wat buiten staat, je hoeft niet per se iets te doen.![]()
Waratje schreef:Nadya schreef:Of effe niet rijden, dat kan ook. Dat is een hele handige bijkomstigheid met een paard wat buiten staat, je hoeft niet per se iets te doen.![]()
Dat vind ik maar beperkt waar. Bij mijn paard is het wel van belang dat ik met regelmaat rijd (of lange lijnenwerk), deels voor de discipline en deels om het lijf soepel te houden. Dat ze overdag (en in de zomer 24/7) buitenloopt is niet genoeg, want dan kuiert ze maar een beetje rond met zeer beperkt spiergebruik.
Sinelia schreef:Hij heeft zonder deken een vacht van meer van één centimter.
Hypofocus schreef:Ik heb niet alle 12 de pagina's helemaal doorgelezen... Maar om een reactie te geven op de TS:
Onze paarden hebben nog nooit een stal of een deken gezien, en ik merk dat ze liever 's winters in kou staan, dan 's zomers in de hitte!
Onze paarden zijn dus juist veel blijer als het koud is.
Modder op de vacht, brengen ze zichzelf toe, er zit in regen namelijk geen modder. Dus als een paard niet 'vies wil worden' zal hij echt niet in de modder gaan liggen rollen, maar om te rusten juist een droog plekje uitzoeken en daar heel stil op 1 kant blijven liggen.
Gezien het feit dat mijn paarden altijd vol met modder zitten, en super happy zijn, kan ik in mijn geval toch niet stellen dat de opmerkingen van de TS helemaal juist zijn.
O.K. een volbloed of een warmbloed moet je niet in de winter bij -10 in de sneeuw buiten laten staan zonder dek op, want daar zijn ze gewoon niet op gemaakt. Maar koudbloedrassen en andere robuuste paardtypes, staan dichter bij de natuur, en zo moet je ze (vind ik) ook houden.
Hypofocus schreef:Wendy schreef:@hypofocus: volgens mij maak je een denkfout... niet alle paarden zijn geschikt om altijd buiten te staan. Dat is niet van het ras afhankelijk.
Verder is een kwpn'er natuurlijk niet bepaald uit warme streken afkomstig zoals jij suggereert.
Ik heb het over warmbloeden EN volbloeden (incl. arabisch volbloed), de kwpnner in mijn voorbeeld is slechts een VOOOOOOORBEELD, zoals ik nu al 2x eerder heb gezegd.
Met warme streken refereer ik naar arabische VOLBLOEDEN in het gedeelte van warmbloeden en volbloeden in mijn post....
En natuurlijk is het van het ras afhankelijk of een paard buiten kan staan of niet. 99% van de shetlandponies, fjorden, trekpaarden en andere winterharde rassen kan in de regel altijd buiten gezet worden, vanwege erfelijk vastgelegde goede vachtontwikkeling (tenzij iemand dat verstoord met eerder deken en stal gebruik). En slechts een klein percentage van de niet-koudbloeden (zal ik het dan zo even zeggen om uit te leggen dat ik WINTERHARDE paarden bedoel, die term is er niet voor niets) is geschikt om zomaar dag en nacht buiten te zetten in de winter.
Het wordt zo wel een ja en nee spelletje...
Maar kom op, de term winterhard bestaat niet voor niets. Dit basis idee wordt in ieder paardenboek uitgelegd, en uit eigen ervaring van het bezoek van honderden paarden van verschillende rassen heb ik met eigen ogen gezien dat over het algemeen de niet-winterharde rassen (en dan heb ik het dus over warmbloeden en volbloeden) niet geschikt zijn om zomaar in de natte vrieskou buiten te zetten.
LANG niet alle paarden ontwikkelen namelijk genoeg vacht om de kou tegen te houden. Uitzondering zijn paarden die ALTIJD van veulen af aan buiten hebben gestaan. Zodra je er een deken of stal bij haalt, kan het meer dan 5 jaar duren voordat de vacht weer geschikt zou zijn om je paard buiten te zetten, en dan nog is die vacht nooit zo dik als die van een winterhard paard.
sjuutje schreef:Daar zeg je een waar woord!Hoe koud zou het snachts zijn in de landen waar de arabieren vandaan komen, koud hoor! En overdag is het er belachelijk warm.... dat vangt hun vacht geweldig op. Echt, ook volbloeden (misschien met name volbloeden?) kunnen dat prima hebben! En inderdaad, een volbloed welke niet "natuurlijk" gehouden wordt, met dekens, te weinig ruwvoer enz enz. zal er niet tegen kunnen... maar dat geld ook voor een fjord of welk ras dan ook.
brenda21 schreef:Zit je wel in het juiste topic?Ik merk dat heel veel mensen het heel normaal vinden dat hun paard 23 uur per dag op stal staat, en 1 uur per dag gereden wordt. Sorry, maar ik vindt het verwaarlozing van je paard of pony. Een paard heeft beweging nodig, en krijgt dat niet door 23 uur per dag op stal te staan. Als ik mijn pony 23 uur per dag op stal zou zetten, zou hij druk en chagrijnig worden, en terecht vindt ik, ik wil ook geen 23 uur op de wc zitten.
Tinkerloos schreef:brenda21 schreef:Zit je wel in het juiste topic?Ik merk dat heel veel mensen het heel normaal vinden dat hun paard 23 uur per dag op stal staat, en 1 uur per dag gereden wordt. Sorry, maar ik vindt het verwaarlozing van je paard of pony. Een paard heeft beweging nodig, en krijgt dat niet door 23 uur per dag op stal te staan. Als ik mijn pony 23 uur per dag op stal zou zetten, zou hij druk en chagrijnig worden, en terecht vindt ik, ik wil ook geen 23 uur op de wc zitten.![]()
Ik denk dat je hier wilde posten..:
paarden altijd binnen.
sjuutje schreef:Hypofocus schreef:O.K. een volbloed of een warmbloed moet je niet in de winter bij -10 in de sneeuw buiten laten staan zonder dek op, want daar zijn ze gewoon niet op gemaakt. Maar koudbloedrassen en andere robuuste paardtypes, staan dichter bij de natuur, en zo moet je ze (vind ik) ook houden.
Ben ik het niet mee eens hoor. De 1ste winter dat ik Kiran (toen 1,5 jaar oud) had heeft hij heerlijk buiten gelopen, de sneeuw lag op zijn rug en hij kon naar binnen... maar dat deed hij dus niet! Kiran is dus een volbloed arabier..... en -10, ja hoor zelfs -15 of meer.....