Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:47

Arabesk schreef:
he heb je mij ooit ergens zien posten in 'rijtechnisch' en 'wedstrijden'
ik blader er weleens doorheen maar dan word ik accuut niet goed

Daar heb ik anders nog wel een pilletje voor op mijn werk Schijnheilig Haha!

Maarja... ik als 'niet-natural' begrijp jullie redenen heel goed, maar helaas gaat het niet in alle gevallen op. Lachen
Bijvoorbeeld een regendeken bij een oudje met een regendoorlatende vacht, een aangepast ijzer bij een paard met zeer slechte hoeven door een fokfout en daarna lange tijd verkeerd bekapt te zijn, krachtvoer en supplementen bij een dier dat bijna elke week moet presteren binnen de topsport... en dat hij dit nog leuk lijkt te vinden ook Knipoog

Maar los daarvan heb ik ook zo min mogelijk tierelantijnen aan mijn peerd Haha!
Wanneer het niet nodig is (en dat is bijna in 90% van de gevallen zo...) zal je mij er geen deken, hoefijzers of beenbescherming bij zien gebruiken. The less is better Clown
Alleen heb ik nu een oudje waarvan werken en vooral dressuur echt haar passie is, en ik bazel niet zomaar wat Knipoog want twee jaar terug stond ze bijna de hele dag op de wei, zonder dekens,ijzers en trainingen... en ze zag er niet meer uit Ach gut
Nu bloeit ze weer helemaal op... ze vindt het geweldig, op de foto's in mijn profiel kan je zien hoe ze er nu uitziet. Met haar 28 zal je d'r waarschijnlijk niet eens ouder dan 15 schatten Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:05

Arabesk schreef:

Nee maar daar kijk ik zelf ook zelden. Bovendien heb jij volgens mij dingen genoeg op bokt om je aan te irriteren. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:18

Esther schreef:
Het lijkt me voor jou trouwens handiger om de liefde van je leven tegen te komen op een concours, het lijkt me voor een niet paardengekke man nogal moeilijk om met jou samen te leven. Knipoog Haha! Haha!

Tis met mij moeilijk leven. PUNT Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:19

Arabesk schreef:
[
[/quote]

Heb ik ook wel eens als ik hier lees Haha! Haha! maar omdat ik graag alles wil weten, doe ik toch lezen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:20

He we hebben wat gemeenschappelijk Kiwiko
Ik ben ook moeilijk Cool en ik ga ook echt mezelf niet in bochten wringen voor een vent, Extreme duivel hij doet t er maar mee en anders blijf ik net zo lief alleen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:24

pcies Haha! Haha! Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:50

KiWiKo schreef:
ik kan moniek wel een beetje begrijpen, sterker nog ik heb dat gevoel ook heel lang gehad.

Maar ik ben het zeker wel met de gedachtengang van Natural eens.... probeer mijn sportpaard zo een paardwaardig bestaan mogelijk te geven.

Hier kan ik mij ook wel in vinden.
Ik ben het zeker met een aantal dingen uit de "naturalhoek"eens. Paarden horen niet de gehele dag op stal te staan. Er staan veel paarden onnodig op ijzers etc. Krachtvoer als belangrijkste voedingsbron is niet goed etc.

Echter op sommige punten vind ik het geheel te ver gaan.
Mijn paard functioneert prima met een dek op, krijgt ijzers als ze die door overmatige slijtage nodig zou hebben etc. Ik denk dat het gwoon belangrijk is keuzes te maken waar jij en je paard je goed bij voelen en niet omdat het zo hoort.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:10

is toch verder ook mooi dat jullie de paarden anders houden dan dat ik doen.
Misschien rij ik dan ook met andere intentie's dan jullie.
Mischien zit het daar dan in.
Maar mijn paard heeft zeker een paardwaardig bestaan.
Ook al word hij geschoren en staat hij het hele jaar door met een deken op.
En nee ik heb geen tijd om hem heel lang uitestappen.
En ja ik wil het hele jaar door op wedstrijd.
En hij heeft er schik in en ik ook haha.
maar mijn berichtjes waren niet agresief maar slechts een reactie op jullie berichtjes,want uitgelachen worden om mijn manier van paardenhouden vind ik erg respectloos.
Al staat dat los van mijn mening over jullie manier van paardenhouden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:12

Citaat:
In de dierentuin zitten de dieren toch ook niet in hokjes ter grootte van zichzelf?

Dan ben jij nog nooit in Artis geweest. Duivel

En heb je wel eens gezien hoe een gemiddelt konijn of cavia wordt gehouden in nederland? Boos!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:55

Cowgirl schreef:
Citaat:
In de dierentuin zitten de dieren toch ook niet in hokjes ter grootte van zichzelf?

Dan ben jij nog nooit in Artis geweest. Duivel

En heb je wel eens gezien hoe een gemiddelt konijn of cavia wordt gehouden in nederland? Boos!

Of een goudvis.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:01

Auky schreef:
Als er bijv. een zomerdeken op de vacht ligt, is deze niet meer in staat te gaan 'opstaan' als het paard het koud krijgt, omdat het gewicht van de deken hier te zwaar voor is. Daardoor de vacht dus niet 'warmtebehoudend' functioneren.

Ik denk weer dat dit niet zo is. Als jij een jas aan hebt en je krijgt het koud gaan je haren nog steeds rechtop staan, denk dat het bij een paard gewoon hetzelfde is, een deken houd dat niet tegen. Vaak zie ik het ook nog bij m'n paard (bij de achterhand)als ze het koud heeft.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:06

Ik heb dit topic niet helemaal gelezen. Ik vind dat dekens slecht zijn omdat het de weestand verminderd. Een paard zonder deken is veel sterker en wordt minder snel ziek omdat die gewoon meer kunnen hebben. Als je eenmaal een deken op doet kun je die niet zomaar af doen.Onze pony's lopen altijd zonder deken. M'n moeder is er tegen. Een van de pony's heeft chronische brongitus dus voor haar zou een deken ook slecht zijn. Ze hoeft maar een keer even zonder deken te staan en ze wordt ziek. Zonder deken krijgt ze een hele dikke wintervacht. Verder rijd ik die pony niet zo intensief meer dus ik vind het niet erg. Mijn paard laat ik zo lang mogelijk zonder deken lopen. Ik zie nu al paarden met deken....ik vind het echt overdreven! het zijn toch geen watjes? in t midden van oktober/ eind oktober begin ik met een ongevoerde regendeken. Paar weken later doe ik er een deken van ongeveer 300gr? op. Meer krijgt ze ook niet. Is een deken zonder hals.
Ze staat erg lang buiten (7/8 uur per dag) omdat ze van zichzelf geen goeie wintervacht kreeg doe ik haar een deken op. Ik rijd haar ook best wel veel dus ik vind het ook wel weer fijner.

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:01

wij trekken tog ook onze jas aan als we t koud hebben Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:03

PrisSyl schreef:
wij trekken tog ook onze jas aan als we t koud hebben Tong uitsteken

Wij hebben geen vacht. Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:17

elmiran schreef:
Auky schreef:
Als er bijv. een zomerdeken op de vacht ligt, is deze niet meer in staat te gaan 'opstaan' als het paard het koud krijgt, omdat het gewicht van de deken hier te zwaar voor is. Daardoor de vacht dus niet 'warmtebehoudend' functioneren.

Ik denk weer dat dit niet zo is. Als jij een jas aan hebt en je krijgt het koud gaan je haren nog steeds rechtop staan denk dat het bij een paard gewoon hetzelfde is, een deken houd dat niet tegen. Vaak zie ik het ook nog bij m'n paard (bij de achterhand)als ze het koud heeft.

dus trek je een dikkere jas aan, of een trui erbij

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:53

elmiran schreef:
Ik vind dat dekens slecht zijn omdat het de weestand verminderd. Een paard zonder deken is veel sterker en wordt minder snel ziek omdat die gewoon meer kunnen hebben.

Dekens op zich zijn niet slecht, het zijn gewoon dingen die je kunt gebruiken of niet. Het is de keuze van de mensen die het goed of slecht maakt, zowel teveel deken als te weinig deken. De deken vermindert ook niet de weerstand van het paard, maar de manier waarop de mens omgaat met die deken en het paard. Maar ja, het is gemakkelijker om een ding slecht te noemen Vork

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:03

Waratje schreef:
elmiran schreef:
Ik vind dat dekens slecht zijn omdat het de weestand verminderd. Een paard zonder deken is veel sterker en wordt minder snel ziek omdat die gewoon meer kunnen hebben.

Dekens op zich zijn niet slecht, het zijn gewoon dingen die je kunt gebruiken of niet. Het is de keuze van de mensen die het goed of slecht maakt, zowel teveel deken als te weinig deken. De deken vermindert ook niet de weerstand van het paard, maar de manier waarop de mens omgaat met die deken en het paard. Maar ja, het is gemakkelijker om een ding slecht te noemen Vork

idd... maar je kon ook lezen dat het desbetreffende persoon niet het hele topic had doorgelezen Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:51

Een deken verminderd wel degelijk de weerstand. Zodra je de deken ook maar even weg laat, heeft je paard het al snel koud, en is het ook veel eerder verkouden. Als jij je paard altijd een deken op hebt liggen, kunnen ze niet meer zonder, het is dus wel weerstand verlagend! Met een goed deken beleid hoeven ze daar welliswaar geen last van te hebben, maar als jij een keer een verkeerde keus voor je paard maakt (te dunne deken) is je paard daarvan de dupe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:45

_angela_ schreef:
Een deken verminderd wel degelijk de weerstand. Zodra je de deken ook maar even weg laat, heeft je paard het al snel koud, en is het ook veel eerder verkouden. Als jij je paard altijd een deken op hebt liggen, kunnen ze niet meer zonder, het is dus wel weerstand verlagend! Met een goed deken beleid hoeven ze daar welliswaar geen last van te hebben, maar als jij een keer een verkeerde keus voor je paard maakt (te dunne deken) is je paard daarvan de dupe.

Goh, ons paard is er anders niet ziek van geworden dat ze zonder deken de winter door moest, waar ze de twee voorgaande jaren absoluut een deken moest omdat de kilo's er bijna per uur vanaf vlogen.............

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:07

Als je eenmaal in een jaar aan een deken begint, dan moet je ermee doorgaan voor dat jaar. Als je er na de zomer niet mee begint, dan kan het zeker wel zonder deken! daar heb je helemaal gelijk in Ikke!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:17

ik doe geen dekens op totdat ik zelf een dikke jas aantrek........ er ligt nu nog zeker weten geen deken op Lachen

ik zie wel paarden op stal staan met een deken op, dat wel........ maar dat is niet mijn ding Haha!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:28

_angela_ schreef:
Als je eenmaal in een jaar aan een deken begint, dan moet je ermee doorgaan voor dat jaar. Als je er na de zomer niet mee begint, dan kan het zeker wel zonder deken! daar heb je helemaal gelijk in Ikke!

Nee hoor, ik heb mijn paard wel eens een regendeken opgedaan als het heel slecht weer was in een periode dat ze net effe minder goed in haar vel zat. Maar dat was voor gelegenheden, hoor, echt niet elke dag. Als je goed nadenkt bij wat je doet en waarom je het doet, dan kan er veel meer dan mensen hier op Bokt zo graag beweren Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:48

af en toe bij extreem weer een regendeken opleggen vind ik niet hetzelde als je paard vanaf een bepaald moment dekens opleggen die je paard echt warmer houdt en de groei van de vacht tegen gaat. Als je daarmee begint, moet je ermee doorgaan. Dus als je er door middel van dekens voor zorgt dat je paard zich warm houdt ipv dat het een wintervacht aanmaakt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:00

_angela_ schreef:
af en toe bij extreem weer een regendeken opleggen vind ik niet hetzelde als je paard vanaf een bepaald moment dekens opleggen die je paard echt warmer houdt en de groei van de vacht tegen gaat. Als je daarmee begint, moet je ermee doorgaan. Dus als je er door middel van dekens voor zorgt dat je paard zich warm houdt ipv dat het een wintervacht aanmaakt.

Dan moet je het dus beter formuleren Pling
En niet dekens ZIJN slecht omdat het de weerstand tegen gaat... weer wordt alles over een kam geschoren Rolleyes
Als je even de moeite had genomen om het topic door te lezen zie je dat deze conclusies al eerder de revu gepasseerd waren Haha!

En ook voor dikke winterdekens geld niet altijd jouw stelling... de mijne verliest juist weerstand zonder deken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:16

Mijn haf gaat ook dekenloos, maar ivm gebrek aan schuilstal krijgt ie (misschien) bij heeeeel veel regen een dagje een regendeken op.