Citaat:
En soms heb ik toch stikum het stekelige idee dat er een hoop gemakzucht bij komt kijken. Iedere boer zal zijn paarden graag zelf voeren alleen al om ze stuk voor stuk te kunnen bekijken of ze goed in hun vel zitten. Op deze manier vervalt een hoop controle maar het is wel veel gemakkelijker voeren!
Je kunt zelf voor de TV blijven zitten!
Sorry, maar dit vind ik onterecht.
Koeienboeren gebruiken dit soort systemen al langer. En ik ken een stel, dat een ultramoderne stal heeft, waar de boer een berichtje op de gsm ontvangt, als koe nummer zoveel te lang niet bij de melkmachine is geweest.
En waar de koeien zelf onder de automatische borstelmachine kunnen, mochten ze een jeukje voelen.
Lui? Deze mensen, boeren in hart en nieren, gaan volledig voor hun koeien, en beter verzorgde, voldane beesten kom je dan ook zelden tegen.
Deze koeien hebben volgens mij een luizenleven, kunnen rondscharelen, ook buiten als het weer ernaar is.
Dat lijkt me voor paarden niet anders.
De punten die Ikke noemt, zijn zeker punten die zorg behoeven, maar lijken mij wel aan te passen.
En tjsa, in iedere kudde zijn bazen en 'underdogs'. Het moet niet uit de hand lopen, en er moet zeker voldoende ruimte zijn, zodat dieren uit kunnen wijken, maar daar hoeft ook niet té zielig over gedaan worden.
Een kind dat wordt gepest, probeer je ook te helpen, maar niet door hem thuis te houden, toch?