Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:25

haha... ja man..

maar... als er dan geen bitten meer bestaan, waarom dan bitloos? Want... als het niet bestaat kan het ook niet loos zijn toch? of.. nou ja, nu snap ik er zelf helemaal niks meer van

Lenneke_

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:30

Maar voor het zover is moet er toch wel een wonder gebeuren.
Wonder 1: De KNHS staat bitloos toe
Wonder 2: Het merendeel van de ruiters gaat bitloos rijden

Wonder 1 lijkt me zeer onwaarschijnlijk

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:32

Ja maar stel je voor dat iedereen bitloos rijdt... behalve dan op wedstrijden en wij willen helemaaaaal bitloos zijn...

Dan kunnen we toch gaan staken? Als heel nederland bitloos naar hoofdkantoor van KNHS rijdt en zegt dat ie staakt en tot die tijd niet meer naar wedstrijden gaan... dan dan dan...

moeten ze toegeven!

En anders jatten we de hoofdstellen met bit gewoon van de KNHS'ers... en er zijn dan toch geen nieuwe hoofdstellen met bit meer te koop... dus ja... dan moeten ze wel bitloos...

Haha.. fantasiën he?

En dat voor iemand die van de week nog met bit heeft gereden

Bitloos hoofdstel is wel al besteld

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:36

We slaan door

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:56

defetenetly...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:05

Hoe meer mensen dispensatie gaan aanvragen en/of hoe meer mensen hun ongenoegen c.q. protest zullen uiten bij de KNHS, hoe wakkerder ze daar zullen worden.

Zo lang mensen hun mond niet open doen, heeft de KNHS natuurlijk geen enkele reden om die regel te versoepelen of af te schaffen.
Dus het is aan de ruiters zelf om iets in beweging te zetten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:06

Ik heb weinig met de KNHS te maken, dus ik hoef ook geen dispensatie aan te vragen.
Maar ik kan wel blijven zeuren om een goede reden

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:18

Zonder bit rijden is idd beter voor de mond van het paard, maar voor de ruiter is het alleen wel gevaarlijk op eens van bit naar zonder bit over te stappen, Je weet niet hoe je paard er op reageerd, sommige reageren wat minder, sommigen juist helemaal niet..En anderren weer precies andersom.
Dus pas wel op als je over stapt, het is misschien fijner voor het paard dan voor de ruiter!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:59

sscs schreef:
Zonder bit rijden is idd beter voor de mond van het paard, maar voor de ruiter is het alleen wel gevaarlijk op eens van bit naar zonder bit over te stappen, Je weet niet hoe je paard er op reageerd, sommige reageren wat minder, sommigen juist helemaal niet..En anderren weer precies andersom.
Dus pas wel op als je over stapt, het is misschien fijner voor het paard dan voor de ruiter!

Daarom het belang van grondwerk. Dat zorgt ervoor dat je een veilige overstap kan maken.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:14

Ik kan ook altijd goed zeuren en heel goed discussiëren... dus als er ooit eens een gesprek komt met het KNHS... laat mij maar banketstaaf
Voordeel van blond zijn he? Het banketstaaf wordt je al vroeg aangeleerd, haha!

Maar goed... on-topic... bitloos... ik ook binnenkort... jeej!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:37

Waarom is dit een sticky geworden

Furno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:56

ja dat vroeg ik me ook al af

Djoena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 01:17

mijn pony's gaan zeker weten bitloos gereden worden als ze oud genoeg zijn, veel paarden/pony's kunnen net zo "mooi" lopen zonder bit als met een bit. en om wedstrijden hoef ik me niet druk te maken die doe ik toch niet meer, ik kan niet eens meer starten met pony's ben toch te oud hehe

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:41

Oohw pfoeh ik wil ook ZO graag bitloos gaan rijden .. *zucht*

Maar vertel dat mijn ouders eens ..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:12

Jovarna schreef:
Hoe meer mensen dispensatie gaan aanvragen en/of hoe meer mensen hun ongenoegen c.q. protest zullen uiten bij de KNHS, hoe wakkerder ze daar zullen worden.

Zo lang mensen hun mond niet open doen, heeft de KNHS natuurlijk geen enkele reden om die regel te versoepelen of af te schaffen.
Dus het is aan de ruiters zelf om iets in beweging te zetten.

Die dispensatie is al zo veel werk dat ik er niet aan begin.

Overigens, het bitloze hoofdstel van mij is op de oefenparcoursen goed ontvangen, er rijdt er nu nog eentje bitloos rond.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:11

Ook hier even melden dat ik onder 'harnachement' probeer een overzicht te maken van wat er aan bitloze (niet-mechanische) optomingen bestaat. Wie nog iets weet ..
viewtopic.php?f=117&t=593104

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:39

heyhey

ik vind net dit forum, heb hem niet helemaal door gespit, waar wat is er nou zo mega tegen bitten?
het leek mij ook een stuk vriendelijker om zonder bit te rijden maar het word vanaf de ijslander wereld sterk af geraden om te gaan rijden zonder bit op een ijslander en zeker jonge ijslanders.
als je het bit alleen gebruikt echt als hulp en niet als stuur, de teugels losjes in de hand hebt en niet loopt te tekken in de bek is er toch niets aan de hand of wel?

groetjes

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:09

Waarom zou je wel met bit rijden?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:10

We zijn helemaal niet zo mega tegen het bit, we vinden gewoon dat je zonder bit moet proberen (uiteraard wel met voorzorgsmaatregelen zoals grondwerk!) omdat dat fijner is voor je paard.
Ookal trek je niet aan de teugels, een bit lijkt mij nooit fijn zitten in mijn mond, dus dan lijkt me dat dat ook geldt voor een paard.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:31

lind_fura schreef:
heyhey

ik vind net dit forum, heb hem niet helemaal door gespit, waar wat is er nou zo mega tegen bitten?
het leek mij ook een stuk vriendelijker om zonder bit te rijden maar het word vanaf de ijslander wereld sterk af geraden om te gaan rijden zonder bit op een ijslander en zeker jonge ijslanders.
als je het bit alleen gebruikt echt als hulp en niet als stuur, de teugels losjes in de hand hebt en niet loopt te tekken in de bek is er toch niets aan de hand of wel?

groetjes

Wij zijn niet tegen het bit hoor... Maar voor het bit voor verfijndere communicatie. Figuren & overgangen rijden kan je evengoed zonder bit. Wil je als normale mens hogeschooloefeningen rijden kan een bit helpen als communicatiemiddel. Er zijn mensen die ook hogeschooloefeningen rijden zonder bit, maar ik denk dat je dan toch al heel wat talent moet hebben, of héél véél geld moet uitgeven aan cursussen en clinics...

Voor de basis heb je naar mijn inziens echt geen bit nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:41

willeke_nijs schreef:
Wij zijn niet tegen het bit hoor...

Wie zijn "wij" (en "jullie")?
"Ik" ben namelijk wèl tegen het bit...!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:46

ok ik zal in de Ik-vorm spreken
Ik ben ook niet zo voor het bit, zeker niet voor de basis... Omdat er juist in de basis veel wordt gesleurd aan het bit zonder het zelf te beseffen of te willen.

Als je naar Parelli kijkt, die introduceert toch ook in level 2 het bit als verfijndere communicatie.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:04

lind_fura schreef:
heyhey

groetjes

Sorry merle, moet hier even tegenin gaan, IJslanders worden juist veel met parelli en alles ingereden Dus je begint met touwhalster, daar leer je ze alles op, sturen stoppen, je weet wel. Pas als dat allemaal 100% is gaat er een bit in. Er is ook een discussie geweest over het wel en niet rijden met bit op wedstrijden, net als dat rijden met ijzers verplicht was, dat is nu gellukig afgeschaft en mag je ook op blote voeten. volgende stap is bitloos

Inrijden doe ik zonder bit, vervolgens gaat er wel een bit in, omdat het dus verplicht is op wedstrijden. mijn eigen paardje die niet geschikt is voor wedstrijden rijd ik meestal bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:07

Het bit als verfijnd communicatiemiddel...., ik weet 't zo net nog niet.

Als je alle ervaringen met bitloos rijden er op na leest, lees je toch iedere keer weer dat de paarden zonder bit zoveel meer ontspannen zijn en dat het contact en de samenwerking tussen paard en ruiter zoveel beter is.

Met bit erin is het paard dus meer gespannen, is er een minder goed contact tussen paard en ruiter, heb je een blokkade aangebracht (stuk ijzer in het paard z'n mond), dus hoe kun je dan spreken van 'fijner communiceren met bit'?
Ik zie dat niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:33

Ik vind het persoonlijk veel fijner communiceren zonder een brok ijzer in de mond van mijn paard te hangen , over verfijnde hulpen gesproken, die geef je imo juis zonder bit, met bit is veel grover.....