Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Akimasa schreef:Dit is wel aardig eindje van join up als ik het goed heb (?!)
Akimasa schreef:Ik heb het gelezen in de 'Heartland' boeken,
En soms lukt het me ook nog ook!
Lotte_KWPN1 schreef:ik weet nooit hoe ik het moet doen dus ben ik maar zo slim om het niet te doen om heel grote fouten te voorkomen!
Cassidy schreef:Nu ben ik benieuwd hoeveel bokkers deze sticky echt gaan lezen alvorens een topic over de join-up te beginnen.
Pink_Horizon schreef:In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.
Citaat:voor mijn verzorgveulentje heb ik een boek gekocht over opvoeding van veulens. daar stond de join up in als middel om af te straffen
Naskapower schreef:een join up doe ik niet!!!
ik vindt dat de dingen die mis kunnen gaan erger zijn dan wat je berijkt!
wel vindt ik dat de join up veel te vaak in boeken staat. voor mijn verzorgveulentje heb ik een boek gekocht over opvoeding van veulens. daar stond de join up in als middel om af te straffen
Naskapower schreef:wel vindt ik dat de join up veel te vaak in boeken staat. voor mijn verzorgveulentje heb ik een boek gekocht over opvoeding van veulens. daar stond de join up in als middel om af te straffen
annemariev schreef:Paarden comminiceren op deze wijze ook met elkaar. het is hun communicatie, hun taal. Zoals met alles moet je weten wat je doet. Mij verbaasd het alleen nog steeds dat mensen die tegen Join Up zijn, wel longeren.
sanne83 schreef:annemariev schreef:Paarden comminiceren op deze wijze ook met elkaar. het is hun communicatie, hun taal. Zoals met alles moet je weten wat je doet. Mij verbaasd het alleen nog steeds dat mensen die tegen Join Up zijn, wel longeren.
(goed) longeren gaat over communicatie. je stuurt het paard op de cirkel en gaat op dat moment naar neutraal. je blijft dus geen druk op de paard leggen terwijl hij al op de cirkel is. Bij longeren heb je ook geen round pen nodig, dat kan je met goede communicatie ook los, zonder lijn, zonder round pen. Het verschil is dat longeren om de opbouw van communicatie gaat. het paard leert begrijpen wat hij met jou signalen moet doen. Wat leer je je paard nou eigenlijk aan met een join-up? dat hij van je weg moet rennen? Ik leer m'n paard liever aan om naar me toe te rennen![]()
ik vind het een quick fix om snel een beetje "respect" te krijgen van je paard. Echt respect krijg je door een duidelijke en steeds subtieler wordende communicatie. een join-up draagt hier niets aan bij.