Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:49

Wdj schreef:
@Fabster, wat hanteer jij als voerbeleid?
Ik kreeg als tip Confidence EQ te gebruiken. Heeft iemand daar goede ervaringen mee?

Wat zou dat moeten doen, dan? Ik ken het niet. Hier hebben ze hooi, zoutblok en 's Morgens brok van Bioron. Ik had eerst Metazoa, maar daar kregen er een paar op den duur buikpijn van. Dus overgestapt. Dat lijkt goed te gaan. Ze krijgen niet zoveel, alhoewel de RBE-er wel het meest krijgt. Maar dat is nog relatief. Volgens mij haalt het de halve kilo niet. Hij krijgt daar doorheen Gluco Balance, omdat hij toch af en toe wat jeukt. Hij heeft veel last van schilfers in staart en manen. Maar dat is in periodes (wat weer niet samen hangt met het eczeemseizoen). Ik weet niet waar dat vandaan komt. In ieder geval zit daar ook Magnesium in. Verder als hij echt weer in de stress is, krijgt hij Gastri comp, voor zijn maag. Daar zit ik dan wel weer zo 2-3 maanden aan vast voor ik dat weer netjes heb afgebouwd. Maar dat lijkt goed te werken. Beperkt op het gras hier. Voor een groot deel uit noodzaak. Heb nog wat fjorden staan, die je andets kan weg rollen en ik heb niet genoeg gras om ze er hele dagen op te hebben. Dus ze mogen er een uur of 1,5 op per dag.

Wdj

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:25

Confidence EQ
Geeft paarden vertrouwen in stressvolle situaties.
Confidence EQ vermindert of voorkomt stress bij paarden in situaties die er normaal voor zorgen dat het paard nerveus of angstig wordt.
Confidence EQ wordt o.a. gebruikt bij: Transport, Dierenarts of Hoefsmid, Stressvolle situaties, Nieuwe omgeving, Training.
Confidence EQ bootst het natuurlijke stofje na dat merries geven aan hun zogende veulen.
Dit natuurlijke stofje is een feromoon (een soort geurstof).
Feromonen zijn een instinctieve manier van communicatie voor je paard.
Confidence EQ werkt niet drogerend of sederend, maar geeft het paard zelfvertrouwen in stressvolle situaties.

Ik voer kruidenbrok en luzerne van Hugho, 2 x een handje, en verder alleen maar ruwvoer.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:34

Wdj schreef:
mindful schreef:
Ja, echt wel leuk als ze zo mooi tot zichzelf kunnen komen als je afstapt! Ik zat er zelfs nooit op en dan loopt hij zo als een kieke zonder kop rond, moeilijk uit te krijgen ook.
Ik moet hem echt voorwaartse nadenk oefeningen geven dan...gewoon doorstappen en als hij me voorbij loopt laat ik hem achten draaien terwijl ik verder stap. Dit is niet in alle situaties haalbaar, bv als er mensen passeren enzo.
Verplichten om halt te houden is het moeilijkst dan, op parelli filmpjes is dit allemaal haalbaar 'dat ze daar hectares vrijheid hebben overal. Hier in dit minilandje dat dan ook nog eens overbevolkt is, krijg ik zowiezo problemen...zal snachts moeten gaan oefenen denk ik dikwijls :+

wat voor oefeningen doe jij dan (voorwaartse nadenkoefeningen)?

Er is hier een beetje verder een heel ondiep grachtje van ongeveer 1 meter breed over een lengte 50 meter ongeveer en dan laat ik hem daar 8ten over maken. Hij moet dus in zijn snelheid goed opletten en nadenken om erover te gaan. Zo krijg ik hem rustig, beetje improviseren onderweg. Verder is er niet veel hoor, heb deze oefening veel op de piste geoefend door vanalle obstakels kriskras door elkaar te zetten op onwillekeurige plekken, zoals tonnen, balkjes, tractorband, kegels,....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:39

Ik had vanmorgen de hele ochtend les met 3 paarden, waaronder mijn RBE-er. Vind ik altijd leuk, want ik heb echt heel veel problemen met hem gehad, maar de laatste tijd gaat het best wel goed. Ik heb les bij verschillende juffen en ik heb daar ook verschillende doelen mee. Deze juf is echt super voor het oplossen van vastlopers. Zij komt mij elke 3 maanden opzoeken om te zien hoe de zaken vorderen. Het huiswerk van de vorige keer was de galop en de energie. Dat was nu mooi op orde. Dus ik heb weer nieuw huiswerk gekregen: halt houden op de cirkel in stelling en buiging. Ben er ook weer even op geweest en dat ging ook super. Volgens mijn juf vindt hij het ook leuk als ik er op zit. Gaat ie heel gezellig van kijken <<) .

Een paar jaar geleden dacht ik echt dat het nooit iets zou worden. Maar ik heb er weer alle vertrouwen in. Dit wordt echt een leuk paard. Hij heeft alleen echt heel veel tijd nodig. Nou, dat geven we hem dan maar, hè.... :+

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:12

Morgenmiddag ben ik vrij en dan ga ik lekker uitgebreid met haar aan de slag. In principe doe ik 5 a 6 dagen wat met haar, maar sommige dagen heb ik wat meer tijd. Hoop eindelijk weer eens lekker in de buitenbak te kunnen rijden. Heb oa aan de hand van dit topic wat nieuwe oefeningen die ik wil uitproberen. Hou jullie op de hoogte!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:28

Die confidence eq zal vast helpen, maar ik ben er tegenstander van om mijn paard vol te douwen met spul zodat hij rustig blijft. Een paar jaar geleden heb ik hem extra magnesium bijgevoerd, omdat hij 'knakt' als hij met z'n mond op z'n flank krabt. Nou...ik herkende diesel niet meer terug. Hij stond zowat versuft op stal, terwijl hij de normale tot lage dosis kreeg.
Vorig jaar kwam ik erachter dat hij over het algemeen heel heftig reageert op kalmerende middelen. Hij had van de da een verdoving voor een half uurtje gekregen...24 uur later was hij nog niet zichzelf. Is dat iets wat jullie ook herkennen? Extreem reageren op kalmerende middelen? Dit is overigens ook de reden dat hij met de hand door de tandarts wordt behandeld.

Verder gaat t wisselend hier. Ik ben tijdelijk gestopt met wedstrijden. Wij bouwen beide zoveel spanning op dat ik er niet meer aan kan rijden. Ik weet ook niet hoe ik ermee om moet gaan. Ik probeer alle tips die mijn instructrice geeft, maar om de een of andere reden blijft hij mij volledig negeren op wedstrijd. Ik moet dan zo hard inkomen met m'n hulpen dat t gewoon zielig is.
Ik merk ook dat ik met buitenrijden eigenlijk nooit dressuuroefeningen mee kan pakken. Het is niet dat we niet ontspannen buiten kunnen tijden, want het liefst loopt hij aan een lang teugeltje, maar als ik m dan oppak hebben we direct spanning te pakken... Doe ik dan iets niet goed?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:46

Dat is moeilijk te zeggen. Blijkbaar vereacht hij dan iets. Misschien moet je de dressuuroefeningen op de lange teugen proberen? Ik weet niet wat je oefent (of wil oefenen), maar schouder binnen en travers kun je ook op lange teugel doen. Dan kun je vanuit ontspanning beginnen. Dat de oefening dan niet is zoals hij in je wedstrijd moet zijn: so be it. Maar dan heb je misschien wel een begin.

Ik zit er buiten dus echt niet op. Maar hoe gek hij ook is (aan de hand dus), ik hoef maar te wijzen en ik krrijg een prima travers of svhouderbinnen. Gehoorzaam is hij wel. Maar ik zie hem liever wat meer relaxt. Want hij kan dan ieder moment ontploffen. En soms niet hoor. Is het net een mak schaap. En wat dan het verschil is... %)

Zó heftig teageert die van mij trouwens niet op sedatie. Maar hij heeft niet zoveel nodig als zijn gewicht aan geeft. Dus hij is er wel gevoelig op.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:51

Aangezien we vaak op wat smalle paden zijn, moet ik het wel houden bij wat wijken, travers, renvers en schouderbinnenwaarts. Miss toch wat meer proberen aan t lange teugeltje...contact moet tenslotte genoeg zijn.
Op t strand kunnen we heen gewoon rustig draven en galopperen...terug gaat altijd hard. Maar dat komt ook omdat ik dat altijd toesta... Hij blijft dan wel goed reageren op m'n hulpen, waardoor we kunnen vertragen en versnellen. Hij kan dus prima luisteren op buitenrit...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:43

Dat is wel fijn! De vrasg is dan wasrom het niet met je oefeningen/wedstrijden kan. Mss toch de teugels te strak? Te hoge verwachtingen? Zelf ook gespannen op een wedstrijd? Verzin het maar. Maar mss als je inderdaad op een lange teugel begint en dat uitbouwt, dat dat ook straks weer beter gaat.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:53

Teugels zijn op wedstrijd sowieso strak...maar altijd pas nadat hij al 3x heeft bewezen dat alles om hem heen doodeng is. Mijn spanning speelt zeker een grote rol, maar mijn frustratie omdat t niet lukt juist een nog grotere. Hij voelt mij natuurlijk feilloos aan en hoewel ik weet dat boos worden totaal geen zin heeft en het alleen verergert, kan ik het niet loslaten. Daarom ben ik ook maar gestopt met wedstrijden...zo wordt t nl niks. Soms heb ik wel wedstrijden dat mijn verwachtingen heel laag liggen, maar dan zijn we beide te ontspannen om een goede proef te laten zien... Wij hebben echt training hierin nodig, maar daar heb ik de tijd echt niet voor, dus daarom ben ik gestopt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:34

Hallo.
Mag ik mij ook melden in dit topic met een RBE puur sang....
Tot dusver dan.

Sinds een kleine 2 maanden ben ik de eigenaar van een 4 jarige merrie welke erg groen is.
Niks gewent en wat er in de afgelopen 4 jr heeft moeten gebeuren zoals ontwormen, bekappen ect is onder sedatie gebeurd.
Dit omdat de zo gestresst en krachtig is dat deze handelingen onhaalbaar bleken.
Natuurlijk was er onvoldoende geduld en tijd voor haar om dit aan te leren.

Inmiddels zijn we zo'n 2 maandjes verder en begint ze aardig te wennen aan dr nieuwe thuis en mij.
Alles maar dan ook echt alles is onbekend voor haar...halster omdoen heeft me bijna 2 weken gekost. Op een ontspannen manier dan....
Deken op/af begint wat beter te gaan maar is nog wel spannend.
Het liefst rent ze bij al het onbekende snel weg en als het te spannend voor dr wordt sleurt ze je alle kanten op.
Dit laatste heb ik er inmiddels bijna uit...paard is 1,70m en voor mij een kasteel die mag niet doorkrijgen dat kracht haar uitweg wordt.
Voor nu probeer ik een balans te vinden in het opleiden van een jong paar en haar RBE karakter.

Echt een actieve training hebben we nog niet kunnen doen. Al gaan we vandaag wel starten met longeren/grondwerk of in ieder geval een eerste poging doen. Liberty is tot dusver niet aan haar besteed dan raakt ze in de war en zet het op een rennen...of ze springt in paniek de omheining over. Aan de longe of leadrope accepteert ze beter de hulpjes....en heeft dan de go om te leren.

Jullie verhalen zijn herkenbaar en lees ze met veel aandacht.

Ik hoop dat ik over een tijd ook kan zeggen dat het inrijden goed gaat...maar zover zijn we voorlopig nog niet.
Laatst bijgewerkt door cissie op 29-02-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:45

Dat klinkt heftig Cissie. Stel kleine doelen en stel die in haar vertrouwen in jou, zichzelf en haar omgeving. Wees niet bezig met grondwerk, longeren, inrijden maar met het oprekken van haar vertrouwen in duizend verschillende situaties waaronder grondwerk, longeren, inrijden. Maakt het voor jezelf leuker, luchtiger, minder kans op dat je je doelen niet haalt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:57

Wicky schreef:
Dat klinkt heftig Cissie. Stel kleine doelen en stel die in haar vertrouwen in jou, zichzelf en haar omgeving. Wees niet bezig met grondwerk, longeren, inrijden maar met het oprekken van haar vertrouwen in duizend verschillende situaties waaronder grondwerk, longeren, inrijden. Maakt het voor jezelf leuker, luchtiger, minder kans op dat je je doelen niet haalt

Dank voor je reactie, fijn dat je erkent dat vertrouwen de sleutel is voor een stabiele basis om te beginnen en nieuwe dingen aan te leren.
Daar kan ik me helemaal bij aansluiten.

Wellicht komt mijn eerdere post over alsof ik veel wil en daar de focus opleg....dit is niet het geval ik heb dit wellicht verkeerd samengevat.

Het lastige is dat ik veelal alleen met haar ben en dit soms gewoon onhandig is met bijvoorbeeld een deken opdoen...
Mijn stalgenoten willen best helpen, gelukkig maar dan volgt er eerst een uitleg van mijn kant. En daar zit niet iedereen op te wachten ben ik achter.
Eigenlijk vraag ik alleen om rustig en geduldig te zijn...het idee lukt het nu niet dan wachten we totdat ze ontspannen is en proberen het opnieuw.
Geen druk en vooral niet pushen....
In de praktijk kan ik alles beter zelf doen, anderen hebben geen engelen geduld en dan lukt het simpelweg niet.
Net alsof doen, is helemaal een dooddoener daar prikt mijn merrie zo doorheen.

We gaan zo richting de bak en we kijken gewoon hoe het gaat...als ze ontspant kan ik wat van dr vragen.
Nu mijn instructrice nog die laatst over rustgevende middeltjes begon...ik was een beetje beledigd. Wat? ...zeg je nu? Niks daarvan ...dit paard heeft tijd nodig en veel geduld.
Mijn omgeving ziet het allemaal wat somber in...terwijl ik dr zie groeien..sterker nog we groeien samen. Ik ben trots op haar en volgens mij voelt ze dit haarfijn aan...als ik er ben straalt ze en ik straal met dr mee. Dan legt ze dr hoofd tegen m'n buik alsof ze wil zeggen jij geeft mij toch niet op? En dan fluister ik in dr oortje nee hoor lieve schat.. Komt allemaal goed.

Hiervoor heb ik een introvert paard gehad, compleet andere aanpak.
Inmiddels ben ik gewent aan dr imposante voorkomen en haar maniertjes....

Het vertrouwen begint te komen.
Laatst had iemand anders haar even vast omdat ik iets moest pakken uit de auto die een stuk verderop op de parkeerplaats stond.
Ik hoorde een schreeuw en na enkele seconden zag ik mijn lieverd in complete stress aan komen rennen. Richting auto waar ik stond, meisje toch....hoofd verdween in m'n buik en ze kon weer ontspannen.
Dit was voor mij de druppel, ik heb teveel van je gevraagd een ander mens is eng en ik heb van je verlangt dat je daar rustig bij zou blijven....stomme ik.
Laatst bijgewerkt door cissie op 29-02-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:06

Dat is inderdaad een goeie tip. Inrijden klinkt zo zwaar. Als ik dat nu moet zeggen, ben ik al 3 jaar aan het inrijden := :D . Maar ik maak me niet druk. Laat iedereen maar haast hebben met inrijden, ik doe het op mijn (of eigenlijk op zíjn) tempo. Ik hoef mijn nek niet te breken. En omdat het allemaal zo rustig aan gaat, rij ik nu echt ontspannen op hem. Ik doe alleen nog stap en kleine stukjes draf. Galop zie ik over een tijd wel weer. Ineens komt er een dag dat dat een hele logische stap is.
Inmiddels rij ik wel in de bak. Heb eetst 2 jaar in de longeerring gereden. Daar kan hij niet op snelheid en noodstoppen komen. Mijn ruin wordt in mei 6.

Ik ben zelfs eerst begonnen zonder hoofdstel te rijden, omdat hij zo gestresst werd van het hoofdstel. Nu gaat dat allemaal goed en zit er een hoofdstel op. Ik ben heel tevreden, al wordt mij wel een verdwaasd aangekeken, als ik zeg, dat ik nog steeds zo 'weinig' doe met hem. Maar ik zie om me heen heel veel paarden die 'lekker proffessioneel ingereden zijn' in een mand en nu constant lopen te zwaaien met die staart en superstrak gereden moeten worden. Want 'hij is best wel heftig'. Dat had ik mss ook kunnen doen, maar zo wil ik mijn paard niet hebben. Hij moet ook vertrouwen in het geheel hebben. En als dat betekent dat hij meer tijd nidig heeft, dan is dat zo. Er komt een dag dat ik er een super rijpaard aan heb! :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:10

Als ze al naar jou toe komt rennen bij stress, heb je al een goed deel van haar vertrouwen te pakken.

Die deken komt ook wel. Goed dat je geduld hebt met haar!

Introverte paarden zijn inderdaad heel anders qua aanpak. En RBE's zijn niet makkelijk. Maar je gaat er een superpaard aan krijgen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:14

Alleen engelengeduld is meestal de oplossing ook niet. Bij m'n RBex kwam de echte progressie pas toen ik door de paniek kon kijken en erdoor kon "spelen", zonder daar zelf iets van te vinden. Zodra je het voorspelbare in het onvoorspelbare ziet zijn RBexen heel makkelijk :j.

@Fabster; over dat naar je toe rennen bij stress verschillen we van mening. Een paard met stress is niet welkom in m'n ruimte. Nooit! Te gevaarlijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:17

Ik snap je punt, maar deze is meteen de stress kwijt, als ze bij 'haar moeder' is.

Stressers mogen bij mij inderdaad ook niet in mijn ruimte.

En misschien moet ik jou eens inhuren bij het buiten wandelen met mijn RBE-er. Daar kan ik echt weinig mee. Mss dat jij het voorspelbare in het onvoorspelbare ziet. Zou mij echt veel helpen! :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:26

Tijdens onze oefeningen mag mijn paard ook niet in mijn ruimte komen. Dat kan ik helemaal volgen en snap je punt.

Wat ik omschreef was op dat moment in mijn beleving een fijne oplossing...ze liep los van het erf af. Ik riep dr op dat moment en ze kwam aanlopen.
Misschien dook ze in mijn ruimte maar ik achtte dit beter dan dat ze hem gesmeerd was met alle gevolgen van dien.

Door de stress en paniek heen kijken begin ik door te krijgen.
Ik negeer dit enigszins door haar bij de oefening te houden en dit te benadrukken.
Pas als ze weer ontspannen is gaan we stoppen of over op iets anders. Dit lijkt goed bij haar te werken..

Momenteel probeer ik een goede balans te vinden tussen, gerustellen, doorzetten en ondanks haar stress altijd rustig en kalm te blijven.
Dit laatste is het probleem niet bij mij...ik ben altijd rustig al gaat ze onderste boven door de bak heen.
Maar ze moet dit niet gaan verwarren net met oneindig geduld...beetje lastig uitleggen. Want ik wil wel doorgaan met de oefening hoe simpel deze ook is.
Soms lijkt het alsof ik met mijn rust haar de indruk geef dat het op dat moment niet hoeft ofzo...daar zal ik aan moeten werken.
Kortom ik blijf wel rustig maar lijk ook een passieve rol aan te nemen. En daar lijkt ze niks aan te hebben...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:06

Beste cissie, jij hebt ook je handen vol lees ik...zulke paarden geven je zoveel wijsheid hé. Mijn LBE/RBE, switched zo snel dat er een bom van emoties los komen.
Heb ik al deze tijd mogen ondervinden en met mini stapjes leren mee omgaan. Ze zijn zo gevoelig op signalen dat ik best kan begrijpen dat dit met supplementen of kalmeermiddelen ook zulke reacties geeft.
Je hebt er goed aan gedaan om de wedstrijden op te geven of even op hold te zetten, je weet nooit hoe het tij kan keren.
Ik zit in dezelfde fase als Fabster en loop er meer naast dan erop, in het begin vond ik dit zo erg en frustrerend..had een paard gekocht om OP te zitten en lange ritten te maken.
Nu ben ik zo wijs geworden (vind ik van mezelf :D ) om meer tijd te nemen en te genieten van wat we samen aan het bouwen zijn en dat is een mega vertrouwensband waar toeschouwers hun mond van open vallen als ze zien hoe wij evolueren en dingen doen zonder halster of touw. Hier ben ik apetrots op zonder er op te zitten *D

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:19

Ik heb m'n RBex twee jaar niet gereden en heb er zeven jaar over gedaan om buiten te kunnen rijden. Maar we hebben ook clinics gereden, heerlijke lange buitenritten gemaakt en ons level 4 online gehaald.

Ik weet dat het onwijs moeilijk kan zijn, maar het komt goed.

@ Fabster; ik wil best eens kijken hoor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:24

Wicky, ik heb even in je profiel gegluurd, maar we wonen echt niet dicht bij elkaar. Ik kom van oorsprong uit jouw buurt, maar ben 9 jaar geleden naar Brabant verhuisd. Dus even langskomen om te kijken lijkt me niet haalbaar. Maar mocht je een x in de buurt zijn.... :+

Ik denk ook dat het goed komt. Ik zie zoveel vooruitgang bij hem. Maar soms is een frisse blik lekker.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:30

Je kan me altijd een berichtje sturen. Misschien kan ik het combineren, kom nog wel eens ergens.

Ben igg weer geïnspireerd voor een serie blogs, bedankt daarvoor

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:59

Wicky schreef:
Ik heb m'n RBex twee jaar niet gereden en heb er zeven jaar over gedaan om buiten te kunnen rijden. Maar we hebben ook clinics gereden, heerlijke lange buitenritten gemaakt en ons level 4 online gehaald.

Ik weet dat het onwijs moeilijk kan zijn, maar het komt goed.

@ Fabster; ik wil best eens kijken hoor.

Pfieuw, zeven jaar.. -O- Ok, er is dus nog hoop :7

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:38

Ik geloof dat deze 7 jarige merrie ook een RBE is, ze is pas laat zadelmak gemaakt, ik moet haar nog verder doorrijden deze zomer:Afbeelding

Hier de voorste, daarachter mijn (vermoedelijke) LBI ruin:

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:13

Vandaag voor het eerst grondwerk les gehad omdat meelopen op de voor haar wat spannende plekjes moeizaam en vol angst verloopt.
De paddock is daar een voorbeeld van, tenminste een gedeelte. De ene helft is ze aardig relaxed de kant van de schuur is eng en wil ze niet naartoe.
Als ik haar dan eindelijk daar heb weet ze van gekkigheid niet hoe snel ze daar weer weg moet komen.
Het liefst in een sprint langs je heen....maar dat is net niet de bedoeling.

Hieronder een paar stils uit een filmpje.

Afbeelding
Afbeelding

Daar komen we net langs de beruchte schuur vol spoken...

Gelukkig eindigen we rustig en zijn we ook relaxed langs de schuur gelopen.

Afbeelding

Wat moet je nou van mij?
Afbeelding

En vanmorgen in m'n uppie dr deken afgekregen, lekker los in de weide....ze liet het maar mooi toe en dan nog zo dr best gedaan in de les...ik ben wederom trots. Al ben ik dat iedere dag haha