Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:54

Selka schreef:
Sizzle schreef:
Hmm dat is dan weer niet zo extrovert toch?
Ik zie het gelijk als ze niet lekker is. Speelt graag dramaqueen.

Waar haal jij dat uit? Kan het niet echt terug vinden in de grafiekjes. Mijn RBE laat juist goed zien als er iets niet helemaal lekker zit.

In je vorige post zeg je toch dat je niets merkte toen hij 40 graden koorts had?
Dat is niet erg extrovert gedrag. Wat het grafiekje daarmee te maken heeft weet ik niet.
Extrovert is dat je doorgaans duidelijk een gemoedstoestand toont.

Def

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:23

Ik merk het hier direct als mijn paard wat heeft. Die laat het kleinste dingetje echt zien. Ik vind dat erg fijn want ik zie direct of er wat is. Mijne kan ook echt sjaggie zijn als ze niet lekker is of er is iets wat haar dwars zit (frontriem zit scheef ofzo haha)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:28

@Sizzle, is dat zijn enige introverte eigenschap. Tips hoe dit te veranderen? := is erg wenselijk haha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:40

Misschien voelde hij zich ook gewoon niet zo ziek?
Hoge koorts hoeft niet altijd te betekenen dat je beroerd bent.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:42

Oh wat leuk dat dit bestaat! Had hier nog nooit van gehoord. Ben nu een beetje aan het puzzelen waar Spetter past. Moet me in de zomervakantie toch maar een keer in de boeken werpen. Zie elke keer hele interessante dingen voorbij komen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:56

Kala schreef:
Ik geloof dat ik ook een LBE degoe heb. *lol*

Geniaal! Zijn leuke diertjes degoes :D

Mijn kat lijkt qua karakter ook op mijn paard of v.v. Op de een of andere manier komen dat soort types gewoon op mijn pad.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 00:10

Sizzle schreef:
(-)Hoge koorts hoeft niet altijd te betekenen dat je beroerd bent.

Misschien niet 100%, maar ik geloof dat de meerderheid zich akelig voelt bij hoge koorts.
Hebben jullie andere ervaringen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:29

Ziek staat niet in het woordenboek van mijn merrie. :n

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:20

Wat zijn jullie verhalen herkenbaar! Vooral die van Ruitje... Ik heb een kruising New-Forest van 1,5 en ik heb al herhaaldelijk tegen stalgenoten gezegd dat ik zo ontzettend blij ben dat het geen merrie is :') Ik heb Charlie gekocht toen hij 8 maanden was, en toen was hij al voor de duvel niet bang. Paniek heb ik nog nooit gezien bij hem, nieuwe dingen gaat hij recht op af en als hij iets spannend vindt (wat niet heel vaak voorkomt) wint zijn nieuwsgierigheid het van hem. Hij schrikt volgens mij alleen als hij zijn benen wil strekken en ik naar zijn zin te langzaam ga :Y)

Toen ik hem net had heb ik hem naar de Eifelopfok gebracht om daar op te groeien in het paradijs. Het paradijs was helaas niet groot genoeg voor meneer. Hij heeft zich een paar maanden gedragen en toen ging hij in 1 week vier keer onder de draad door en op onderzoek uit in de omgeving. Ik kreeg het vriendelijke verzoek om een ander plekje voor hem te zoeken :+ En het was echt niet zo dat hij ruimtegebrek had (heuvels, beekjes, bomen, vriendjes...).

Daarnaast is meneer ontzettend ongeduldig, als ik niet uitkijk geeft hij me gewoon een zetje als ik naar zijn zin niet genoeg doorloop (en nee, dat mag hij dus niet). Hij sociaal ontzettend handig. Hij buit zijn baby-credits ten volle uit en weet feilloos wie in de kudde hij met respect moet bejegenen om als eerste te mogen eten (oftwel: de chef en de baby eten eerst samen en dan pas de rest) en wie hij kan pesten. Als er iets engs in het weiland ligt is het Charlie die als eerste gaat kijken.

Deze foto is typisch Charlie:

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:50

Ja ook heel erg herkenbaar van die baby-credits! Iedereen op stal vind die van mij ' zooo lief' , iedereen geefr haar aandacht in haar box. Dat zorgt er dus voor dat zodra je iets in de stal doet en haar geen aandacht geeft ze gaat staan schoppen :+

En ik maar aan iedereen vragen of ze mijn paard niet willen aaien....

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:15

Hahaha, herkenbaar. Gelukkig staat die van mij nu in een kudde een beetje achteraf van de hoofdstal, zonder continue aanloop van allerlei stalgenoten en vooral kinderen die hem zoooo lief vinden. Of erger nog, hem volstoppen met snoepjes op het land. Ik denk namelijk niet dat hij daar gezelliger van wordt :+

Hij misbruikt zijn baby-credits ook wel heel erg in de kudde. De chef benadert hij kauwend en likkend met het hoof omlaag, en daar mag hij dus mee uit zijn voeremmer eten. Als een ander dat probeert bij de chef is hij zijn leven niet zeker. En ondertussen probeert hij wel de 4-jarige fjord en de 3 jarige haflinger de voerplaats af te jagen, en nog met succes ook. Als er ruzie is sneakt hij er heel snel tussenuit om op zijn gemakkie aan de zijkant te gaan eten, maar als er iets te beleven is, is hij er als de kippen bij om te kijken wat er aan de hand is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:24

Ik heb geen idee hoe de mijne was al babypaardje. Ken haar alleen volwassen en nu gaat ze richtig bejaard :D

Ze krijgt het wel altijd voor elkaar dat ze wat lekkers krijgt van diverse mensen. Ze bedelt niet echt in de zin van aandacht trekken en irritant doen maar gaat heel lief kijken en zodra ze reactie ziet wel met haar neus naar ze toe enzo. Aan de andere kant heeft ze een hekel aan aaien en knuffelen zeker door onbekenden. Ze is erg goed in het precies ontwijken van handen bij haar hoofd. Trekt niet in 1 keer haar hoofd weg maar draait rustig weg zo net een paar centimeter voor de aaiende hand.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:33

Ik ben dus ook echt heel benieuwd hoe die van mij straks is als hij volwassen is. Ik heb vanaf dat ik hem heb wel een idee wat zijn eigenlijke karakter is: ondernemend, handig, voor de duvel niet bang en een sterke eigen mening. Maar nu wordt een en ander nog beïnvloed door babygedrag, pubertijd, grenzen ontdekken en de wereld leren kennen. Eigenlijk is elke jaarling volstrekt ontoerekeningsvatbaar. Het voordeel van dit exemplaar is dat hij zichzelf vrij aardig heel weet te houden omdat hij zo handig is. Als hij klem komt te zitten of in de draad staat, gaat hij rustig bekijken hoe hij er uit moet. Wat wel een beetje jammer is dat hij dat ook met hekken en deuren doet :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:05

Ja, het feit dat ze zo jong en onbevangen zijn zal zeker hun gedrag beinvloeden zoals het feit dat mijne 23 jaar is en al veel levenservaring heeft haar manier van doen beinvloed.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:08

Ik heb de mijne vanaf veulen af aan, in mei wordt ie alweer 10! Maar hij was als veulen net zo eigenlijk. Verchristelijk nieuwsgierig en ook best aanhankelijk. Stond toen al met alles in z'n bakkes enzo :D Denk er altijd met wen glimlach aan terug hoor.

Die van mij had gister weer een actie. We hebben in de middelste wei een grote berg grond liggen, denk ruim 1,5m hoog. Nu hadden ze t hek opengekregen dus ze liepen in de wei en rarara, wie klimt er direct die berg op? Juustem!
In een kuil op de die berg lag nog water, dus hij wil daar denk ik mee gaan spelen ofzo, maar toen is ie tot z'n buuk weggezakt in die modder.
Ik kwam vlak erna aan en riep m. Kreeg ik een hinnik die ik niet vaak krijg van m. Aparte toon. Toen zag ik m redelijk worstelen op die berg, leek alsof ie aan t rollen was. Maar nadat ie weer beneden stond zag ik wat er aan de hand was.
Echt, van z'n neus tot z'n staart was het 1 plakkaat modder :oo :oo Dus heb m gisteravond nog onder de waterspuit gezet.
Wat n druif...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:52

Haha wat een verhaal! Ik zie het helemaal voor me inclusief zo'n beteuterd hoofd want ze weten stiekem wel een beetje wanneer ze voor banketstaaf staan. :')

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:09

Hahahaha, geweldig Jaan!!

Wij hebben een bak voor mest naast het land (zo'n soort container die ze ook voor bouwafval). Als hij vol is en het draadje zit er niet voor klimt die van mij zo de berg mest op om vervolgens de container uit te springen en op onderzoek uit te gaan. Die zou ook zeker zo'n berg opklimmen... Heel zeker...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:54

Hier nog een foto van m van gister. Ik had z'n kop al beetje van modder ontdaan en op z'n benen is alles wat niet nat is al opgedroogde modder. Moest de spuit op de hardste straal zetten om het er een beetje af te krijgen...
Afbeelding
En zoals je zit achter een wondje. Bij t losworstelen heeft ie zichzelf geraakt denk ik. Kroonrand was er stukje af. Voor de rest niets aan de hand, zover ik kon en kan zien. Vanmiddag ff rondje stappen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:58

:')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:14

Wat een genie whahahaha. :')

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:24

Oh nee... :=

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:02

Def schreef:
Ik merk het hier direct als mijn paard wat heeft. Die laat het kleinste dingetje echt zien. Ik vind dat erg fijn want ik zie direct of er wat is. Mijne kan ook echt sjaggie zijn als ze niet lekker is of er is iets wat haar dwars zit (frontriem zit scheef ofzo haha)

Die van mij toont het ook gelukkig. Meestal is hij dan opeens heel erg braaf en rustig. Dan gaan bij mij al de alarmbellen aan en als hij het de volgende dag nog is, ga ik echt op zoek naar waar hij last van heeft. En dan hoeft hij dus nog niet eens koorts te hebben.
Gelukkig was ik er daardoor ook snel bij toen hij richting HB ging en is het bij hem niet zo erg geworden dat zijn hoefbeen kantelde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:46

Gevalletje oeps, Jaan :D
Hij kijkt ook zo van: dat was niet helemaal de bedoeling.

Mijn paard is ook erg duidelijk in het aangeven als er wat mis is. Laats had ze een wond op haar hoefbal en dan zet ze het been echt naar voren en gaat er naar kijken. Daardoor viel het mij op anders was het in het schemer en met haar harige winterbeentjes niet opgevallen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:58

Hahha jaan wat erg! Maar het had de mijne ook kunnen overkomen inderdaad.
Ik heb mijn merrie ook van veulen af aan. Het was echt een enorme draak. Altijd overal ontsnappen omdat het anders saai is. Overal met haar hoofd in en meerdere keren haar hoofd gestoten tot flinke builen op haar hoofd toe.
Wij vervoerden alle veulens altijd los om gespeend te worden in de trailer. Ging jaren goed maar die van mij stond natuurlijk op de helft omgekeerd met haar hoofd eruit te steigeren...niet uit angst maar je moet natuurlijk wel zien wat er gebeurd.
Helaas heeft de mijne een flinke les geleerd van het ontsnappen uit de wei.
Ze rolde altijd naast het draad en trok dan haar benen in zodat ze eronder door rolde.
Als jaarling is zo haar been in het draad gekomen en is haar strekpees volledig door gegaan. Anderhalf jaar revalideren en de spaarrekening volledig leeg...

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:28

Oei, Def, dan schrik je wel. Ja de mijne breekt ook veel uit, een tijdje terug was het iedere dag een verrassing uit welke wei ik hem moest halen. Hij is de enige van tien paarden die dat doet. Nu is de draad verbeterd en blijft hij in zijn eigen wei.
Heb hem met de 1,5 jaar als hengst bij twee andere jonge hengsten in de wei gehad. Daar brachten ze hooi met een tractor. Die andere twee renden dan altijd weg, maar Bokko stond er met zijn neus bovenop. Op gegeven moment had hij uitgevogeld dat als hij op het gaspedaal duwde, de tractor ging rijden