Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Niet persoonlijk opvatten, er zijn veel mensen die anti-parelli zijn omdat ze te veel geld verdienen, DVD's uitgeven, een rage zijn tegenwoordig, aan learned helplessness doen, met stokjes en touwtjes zwieren en paardonvriendelijk zijn.
Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het hoe en het waarom ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.
LDRD schreef:Ik beleer en corriger ook wel eens wat, maar dat gaat er een stuk rustiger aan toe en is op het paard afgestemd.
Ik begrijp sowieso niet waarom mensen altijd even door een truckendoosje los te trekken een paard willen corrigeren?
Paard eens rustig bekijken en daar je werkwijze op baseren lijkt me beter dan domweg allerlei methodes toepassen, omdat iemand ze nou eenmaal uitgedokterd heeft.
Lara_Silver schreef:Cassidy schreef:Niet persoonlijk opvatten, er zijn veel mensen die anti-parelli zijn omdat ze te veel geld verdienen, DVD's uitgeven, een rage zijn tegenwoordig, aan learned helplessness doen, met stokjes en touwtjes zwieren en paardonvriendelijk zijn.
Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het hoe en het waarom ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.
Nee ik vat het ook niet persoonlijk op. Ik snap je uitleg. Wat wel erg belangrijk is vind ik, is dat je je natuurlijk wel moet realiseren dat de Parelli methode nog steeds slechts een methode is. Mensen kunnen deze methode fijn vinden of juist iets anders kiezen. Niet iedereen is verplicht Parelli je van het te vinden. Ik bv vind het geen slechte methode maar het is simpelweg niets voor mij omdat ik iemand gevonden heb die me heel erg verder heeft geholpen in de klassieke richting. Nogmaals niet iedereen die niet aan Parelli doet is er tegen en die gedachte ontbreekt me in je posts eerlijk gezegd. Eerder het tegenovergestelde.
Ragdollcat schreef:Vroeger was er niks van dit soort rage en men kon uitstekend een paard opvoeden en ermee omgaan.
En nu.................helemaal losgeslagen met parelli en noem maar op............
Iemand die aan dit soort rage doet, nou paardlief is en blijft een paard en dus lekker klieren en ervandoor gegaan en heel hard bokkend over de weg terug naar de stallen gegaan ondanks scherpe touwhalster, de eigenaar was er niet de baas over. Dat paard was het helemaal zat om op die manier behandeld te worden met dat gezwiep van het touwhalster, ongeveer hetzelfde als op deze filmpje, daar was ze mee bezig op een soort van grasveld verderop.
Dat heb ik allemaal gezien want ik was er wezen wandelen met mijn paard.
Hier is toch opvoeding meer van toepassing, dan het dier te pesten met gezwiep met de touwen. Ik vond het wel leuk dat het dier haar de les leerde normaal te doen, en als ze dat niet kan dan is het daaaaaag ik ga lekker m ervandoor peren.
Ragdollcat schreef:Vroeger was er niks van dit soort rage en men kon uitstekend een paard opvoeden en ermee omgaan.
En nu.................helemaal losgeslagen met parelli en noem maar op............
Iemand die aan dit soort rage doet, nou paardlief is en blijft een paard en dus lekker klieren en ervandoor gegaan en heel hard bokkend over de weg terug naar de stallen gegaan ondanks scherpe touwhalster, de eigenaar was er niet de baas over. Dat paard was het helemaal zat om op die manier behandeld te worden met dat gezwiep van het touwhalster, ongeveer hetzelfde als op deze filmpje, daar was ze mee bezig op een soort van grasveld verderop.
Dat heb ik allemaal gezien want ik was er wezen wandelen met mijn paard.
Hier is toch opvoeding meer van toepassing, dan het dier te pesten met gezwiep met de touwen. Ik vond het wel leuk dat het dier haar de les leerde normaal te doen, en als ze dat niet kan dan is het daaaaaag ik ga lekker m ervandoor peren.
Cassidy schreef:LDRD schreef:Is het niet zo: waar het gevoel voor paarden ophoudt, beginnen de methodes?
Als je al gaat quoten, doe het dan goed: waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint de ijzerwinkel.
Cassidy schreef:Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het "hoe en het waarom", ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt, niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft, terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.
Fellor schreef:LDRD schreef:Is het niet zo: waar het gevoel voor paarden ophoudt, beginnen de methodes?
En iedereen moet dus maar op gevoel een beetje aanklooien terwijl je je ook eerst kan verdiepen in theorie en mogelijkheden en technieken voordat je daar vervolgens met gevoel mee aan de slag gaat.
Doanique schreef:Ik zie al die 9 jarige kinderen al aan hun shetlander hangen met een touwhalstertje omdat dat 'Parelli' is... nou zeg.
Cassidy schreef:Nee ik vat het ook niet persoonlijk op. Ik snap je uitleg. Wat wel erg belangrijk is vind ik, is dat je je natuurlijk wel moet realiseren dat de Parelli methode nog steeds slechts een methode is. Mensen kunnen deze methode fijn vinden of juist iets anders kiezen. Niet iedereen is verplicht Parelli je van het te vinden. Ik bv vind het geen slechte methode maar het is simpelweg niets voor mij omdat ik iemand gevonden heb die me heel erg verder heeft geholpen in de klassieke richting. Nogmaals niet iedereen die niet aan Parelli doet is er tegen en die gedachte ontbreekt me in je posts eerlijk gezegd. Eerder het tegenovergestelde.
LDRD schreef:Wat voor gevoel zie je in het filmpje dan?
sallandval schreef:Cassidy schreef:Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het "hoe en het waarom", ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt, niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft, terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.
Is dit een kwestie van 'de pot verwijt de ketel'? Dit is namelijk precies wat ik denk zodra ik jouw berichten zie over Monty Roberts of Klaus Ferdinand Hempfling
Fellor schreef:Doanique schreef:Ik zie al die 9 jarige kinderen al aan hun shetlander hangen met een touwhalstertje omdat dat 'Parelli' is... nou zeg.
Wat heeft het je paard aankleden met een touwhalster en verkeerde interpretatie van kinderen (die imo alles op hun eigen manier naspelen, ook anky enz) met parelli = goed of niet goed te maken?