Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:58

Ken ik ook niet. Heb wel een paard gezien die "doodgeparellied" was. Dat was de hengst van Birger Gieseke, voormalig Parelli instructeur. Die moest met zijn paard ook even naar Parelli zelf toe om eea recht te zetten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:59

Cassidy schreef:
Niet persoonlijk opvatten, er zijn veel mensen die anti-parelli zijn omdat ze te veel geld verdienen, DVD's uitgeven, een rage zijn tegenwoordig, aan learned helplessness doen, met stokjes en touwtjes zwieren en paardonvriendelijk zijn.
Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het hoe en het waarom ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.

Nee ik vat het ook niet persoonlijk op. Ik snap je uitleg. Wat wel erg belangrijk is vind ik, is dat je je natuurlijk wel moet realiseren dat de Parelli methode nog steeds slechts een methode is. Mensen kunnen deze methode fijn vinden of juist iets anders kiezen. Niet iedereen is verplicht Parelli je van het te vinden. Ik bv vind het geen slechte methode maar het is simpelweg niets voor mij omdat ik iemand gevonden heb die me heel erg verder heeft geholpen in de klassieke richting. Nogmaals niet iedereen die niet aan Parelli doet is er tegen en die gedachte ontbreekt me in je posts eerlijk gezegd. Eerder het tegenovergestelde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:59

LDRD schreef:
Ik beleer en corriger ook wel eens wat, maar dat gaat er een stuk rustiger aan toe en is op het paard afgestemd.

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen altijd even door een truckendoosje los te trekken een paard willen corrigeren?
Paard eens rustig bekijken en daar je werkwijze op baseren lijkt me beter dan domweg allerlei methodes toepassen, omdat iemand ze nou eenmaal uitgedokterd heeft.

Wie zegt dat het domweg gaat? Er zit structuur in het programma, dat voor 99% van de paarden gewoon werkt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:00

En andere methodes niet dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:00

Vroeger was er niks van dit soort rage en men kon uitstekend een paard opvoeden en ermee omgaan.

En nu.................helemaal losgeslagen met parelli en noem maar op............

Iemand die aan dit soort rage doet, nou paardlief is en blijft een paard en dus lekker klieren en ervandoor gegaan en heel hard bokkend over de weg terug naar de stallen gegaan ondanks scherpe touwhalster, de eigenaar was er niet de baas over. Dat paard was het helemaal zat om op die manier behandeld te worden met dat gezwiep van het touwhalster, ongeveer hetzelfde als op deze filmpje, daar was ze mee bezig op een soort van grasveld verderop.

Dat heb ik allemaal gezien want ik was er wezen wandelen met mijn paard. Mijn paard wilde ook meedoen door er achteraan te gaan rennen, maar ff een rukje aan het halstertouwtje aan een gewone halster en ik zei enkel "Nee, denk erom" was voldoende om hem bij me te houden (arabier) en was hij braaf, natuurlijk kijkt hij wel naar dat paard en met een kop erop, maar hij bleef bij me en gedroeg zich netjes.

Hier is toch opvoeding meer van toepassing, dan het dier te pesten met gezwiep met de touwen. Ik vond het wel leuk dat het dier haar de les leerde normaal te doen, en als ze dat niet kan dan is het daaaaaag ik ga lekker m ervandoor peren.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-01-13 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:02

Lara_Silver schreef:
Cassidy schreef:
Niet persoonlijk opvatten, er zijn veel mensen die anti-parelli zijn omdat ze te veel geld verdienen, DVD's uitgeven, een rage zijn tegenwoordig, aan learned helplessness doen, met stokjes en touwtjes zwieren en paardonvriendelijk zijn.
Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het hoe en het waarom ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.

Nee ik vat het ook niet persoonlijk op. Ik snap je uitleg. Wat wel erg belangrijk is vind ik, is dat je je natuurlijk wel moet realiseren dat de Parelli methode nog steeds slechts een methode is. Mensen kunnen deze methode fijn vinden of juist iets anders kiezen. Niet iedereen is verplicht Parelli je van het te vinden. Ik bv vind het geen slechte methode maar het is simpelweg niets voor mij omdat ik iemand gevonden heb die me heel erg verder heeft geholpen in de klassieke richting. Nogmaals niet iedereen die niet aan Parelli doet is er tegen en die gedachte ontbreekt me in je posts eerlijk gezegd. Eerder het tegenovergestelde.

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, ga je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen. Niets mis mee om een kant uit te gaan, al is dat niet per definitie Parelli. Als je jezelf maar blijft ontwikkelen en open blijft staan voor nieuwe dingen. En dat openstaan mis ik gewoon bij heel veel mensen. Die uitgesproken aversie tegen een trainingsmethode zegt genoeg over hoe ze daar over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:02

Het filmpje begint met Linda die zegt "now ask him to back up again". Ze waren dus al bezig met het achteruit wijken voordat het filmpje begint. En blijkbaar kreeg het paard wel een moment van rust want het staat aan het begin van het filmpje stil en de leerling die het paard begeleid ook. Bij 12 sec zegt Linda tegen de leerling dat ze denkt dat het paard de aanwijzing wel snapt (I think he got the plan)... de leerling stopt maar het paard loopt dan onmiddelijk uit zichzelf zonder daarvoor een aanwijzing te hebben gekregen van de leerling op de leerling af.
Dan bij 59 seconden zegt Linda haar leerling even te stoppen, ookal deed het paard het maar even iets goed, zodat het paard weet dat hij het juiste deed. Maar dan bij 1 minuut 5 sec loopt het paard weer uit zichzelf zonder hiervoor een aanwijzing te hebben gekregen op de leerling af.
Dus zo onduidelijk zijn de aanwijzingen van de leerling eigenlijk niet... hij voert het allemaal wat grof en onhandig uit maar echt onduidelijk is het niet.
Wat wel heel duidelijk is is dat dit paard steeds uit zichzelf de persoonlijke ruimte van de begeleider binnen wil dringen.

En vergeet niet.... het zijn niet de makkelijke voorbeeldige superpaardjes die bij Linda en Pat terecht komen maar vaak de moeilijkste draken }:)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:03

Is het niet zo: waar het gevoel voor paarden ophoudt, beginnen de methodes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:04

Ragdollcat schreef:
Vroeger was er niks van dit soort rage en men kon uitstekend een paard opvoeden en ermee omgaan.

En nu.................helemaal losgeslagen met parelli en noem maar op............

Iemand die aan dit soort rage doet, nou paardlief is en blijft een paard en dus lekker klieren en ervandoor gegaan en heel hard bokkend over de weg terug naar de stallen gegaan ondanks scherpe touwhalster, de eigenaar was er niet de baas over. Dat paard was het helemaal zat om op die manier behandeld te worden met dat gezwiep van het touwhalster, ongeveer hetzelfde als op deze filmpje, daar was ze mee bezig op een soort van grasveld verderop.

Dat heb ik allemaal gezien want ik was er wezen wandelen met mijn paard.

Hier is toch opvoeding meer van toepassing, dan het dier te pesten met gezwiep met de touwen. Ik vond het wel leuk dat het dier haar de les leerde normaal te doen, en als ze dat niet kan dan is het daaaaaag ik ga lekker m ervandoor peren.

:+ En dat kon niet persoonlijk aan de eigenaar hebben gelegen maar ligt natuurlijk aan de methode... Zeer kortzichtig, want als er een ding heel erg vaststaat dan is het toch wel dat parelli een methode is die zeer goed scoort op het gebieg van controle en resultaten. Als je ziet wat zoveel mensen allemaal met hun paard kunnen kan je dat niet ontkennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:05

Ragdollcat schreef:

Dat heb ik allemaal gezien want ik was er wezen wandelen met mijn paard.

Aha, je hebt een wat minder ervaren en misschien NH verkeerd interpreterende beoefenaar in je omgeving. Ja, NH is in opkomst en wordt vaak toegepast door beoefenaars die niet weten door te gaan naar fase 4 of hoger als dat nodig is. Dan werk je dit soort scenario's in de hand.

Maar is een methode slecht omdat er iemand is die hem verkeerd toepast?

Ik mis nog steeds een goed onderbouwd verhaal waarom je het niets vindt? Realiseer je je wat je ermee kunt bereiken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:05

LDRD schreef:

Als je al gaat quoten, doe het dan goed: waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint de ijzerwinkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:06

LDRD schreef:

En iedereen moet dus maar op gevoel een beetje aanklooien terwijl je je ook eerst kan verdiepen in theorie en mogelijkheden en technieken voordat je daar vervolgens met gevoel mee aan de slag gaat.

Anoniem

Ik zie al die 9 jarige kinderen al aan hun shetlander hangen met een touwhalstertje omdat dat 'Parelli' is... nou zeg.

LDRD

Cassidy schreef:
LDRD schreef:

Als je al gaat quoten, doe het dan goed: waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint de ijzerwinkel.

Ik quote niks, ik pas deze een beetje aan omdat het op hetzelfde neerkomt. Hier is het ijzer een touw :j .

sallandval

Cassidy schreef:
Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het "hoe en het waarom", ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt, niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft, terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.

Is dit een kwestie van 'de pot verwijt de ketel'? Dit is namelijk precies wat ik denk zodra ik jouw berichten zie over Monty Roberts of Klaus Ferdinand Hempfling ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:07

Doanique schreef:
Ik zie al die 9 jarige kinderen al aan hun shetlander hangen met een touwhalstertje omdat dat 'Parelli' is... nou zeg.

Liever dat dan drie keer in de week de Join Up meenemen volgens Monty Roberts omdat het zo schattig is dat ze daarna als een hondje achter je aanlopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:08

Fellor schreef:
LDRD schreef:

En iedereen moet dus maar op gevoel een beetje aanklooien terwijl je je ook eerst kan verdiepen in theorie en mogelijkheden en technieken voordat je daar vervolgens met gevoel mee aan de slag gaat.

Wat voor gevoel zie je in het filmpje dan?

Ragdollcat

Was het maar waar, dat ze onervaren is hahaha, de eigenaar is ervaren en ze kan veel met haar paard en toch peerde ze m vandoor.

Anoniem

Doanique schreef:

Wat heeft het je paard aankleden met een touwhalster en verkeerde interpretatie van kinderen (die imo alles op hun eigen manier naspelen, ook anky enz) met parelli = goed of niet goed te maken?

Lara_Silver

Cassidy schreef:

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, ga je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen. Niets mis mee om een kant uit te gaan, al is dat niet per definitie Parelli. Als je jezelf maar blijft ontwikkelen en open blijft staan voor nieuwe dingen. En dat openstaan mis ik gewoon bij heel veel mensen. Die uitgesproken aversie tegen een trainingsmethode zegt genoeg over hoe ze daar over denken.[/quote]

Dat zal je altijd blijven houden overigens, het is nu eenmaal mens eigen snel te oordelen. Zoals ik al eerder zei het is jammer dat wel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:09

We hebben er samen wel om gelachen hoor, de eigenaar en ik dat haar paard zo stout was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:10

LDRD schreef:
Wat voor gevoel zie je in het filmpje dan?

Jij maakt de opmerking algemeen betreffende heel parelli en het gebruiken van "methodes" en niet alleen betreffende dit filmpje. Ik heb al eerder aangegeven dat ik dit ook geen prettig filmpje vind en dat ik het geveol heb dat ze geirriteerd raakt en haar geduld verliest, maar dat niet weg dat dat naar mijn ervaring echt een op zichzelf staand incident is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:10

sallandval schreef:
Cassidy schreef:
Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het "hoe en het waarom", ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt, niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft, terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.

Is dit een kwestie van 'de pot verwijt de ketel'? Dit is namelijk precies wat ik denk zodra ik jouw berichten zie over Monty Roberts of Klaus Ferdinand Hempfling ;)

Ik heb me verdiept in die methodes. Gewogen en voor een gedeelte geprobeerd. Groot fan geweest van MR tot hij van een voetstuk afkeilde, geen zin om daar verder op in te gaan maar de topics staan op bokt en die wil ik gerust hier plaatsen.

Wat ik van KFH vindt: goed met paarden, communicatief en didactisch absoluut niet sterk, wat ik bij hem vinden kan, vind ik elders ook en beter. Dingen die ik hem door leerlingen laat doen vallen in mijn ogen "don't try this at home", want levensgevaarlijk. Hele methode een zelfverheerlijking van hemzelf. Ik heb geen zin in een sekte, en als iemand paarden nodig heeft om tot God te komen, dan heb ik daar andere wegen voor. Ook daar zijn andere topics over geweest.

Dus pot verwijt de ketel? Ik heb een uitgesproken mening over methodes waarin ik me heb verdiept. Kan ik niet van iedereen zeggen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:11

Ragdollcat: waarschijnlijk was diegene ook zonder de Parelli methode niet in staat om dat paard op te voeden. Hoe vaak zie je niet dat mensen het verkeerde paard kopen, dat qua karakter gewoon niet bij hun past. Daar kan Parelli niks aan doen.

Mijn mening is dat, mits goed uitgevoerd en op het paard afgestemd, is het een hele fijne methode die voor goede resultaten kan zorgen. Dat het niet de enige weg is die tot Rome leidt lijkt me logisch. Het biedt echter voor veel mensen (die bijvoorbeeld nieuw of minder ervaren zijn in de paardenwereld) wel veel houvast en dat maakt het wel erg handig om meer te leren over het wezen paard. Dat je vervolgens nog wel je verstand moet blijven gebruiken en vooral moet kijken naar het paard dat voor je staat, tja dat spreekt voor zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:12

Fellor schreef:
Doanique schreef:

Wat heeft het je paard aankleden met een touwhalster en verkeerde interpretatie van kinderen (die imo alles op hun eigen manier naspelen, ook anky enz) met parelli = goed of niet goed te maken?

Ik bedoelde meer het feit dat ze misschien denken dat ze continue aan dat halster moeten trekken, en dat een touwhalster wat scherper inwerkt.
Ach ik heb er geen verstand van hoor, zo kwam t op me over.