Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:17

je zegt dat je tegen horsemanship bent, maar hempfling doet ook horsemanship hoor
jij bent het zeker gewoon niet met die manier van monty eens?

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:54

grietje14 schreef:
je zegt dat je tegen horsemanship bent, maar hempfling doet ook horsemanship hoor
jij bent het zeker gewoon niet met die manier van monty eens?

Jij is?????
Misschien handig als je de persoon die je wilt aanspreken, quote.
Is voor ons ook duidelijker.
;)

grietje14

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:32

Oja, ff vergeten.
Nouja, dat bericht was gewoon voor degene die dit topic gemaakt heeft.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:15

Ik ben niet tegen NH. Ik ben tegen extremen. In de politiek, het dagelijks leven, en ook in de paardensport.
Voorbeelden zijn natuurlijk de eerdergenoemde rollkur, slecht gebruikte sporen/bitten/hulpteugels ed. in élke disipline kom je wel een hoop vorbeelden tegen..Aan de andere kant ben ik tégen de soms extremistische meningen van sommige NH'ers. Mensen, waar zijn we mee bezig?! een paard mag geen zadel meer op, 'want dat is slecht voor de rug' dan denk ik: waarom zijn er ooit zadels gemaakt?? juist. drukverdeling. een boomlooszadel of zonder zadel is erg leuk voor de afwisseling/lol met je knol maar níet voor dagelijks gebruik..Ik ken vele verhalen, daar hoor ik zelf ook bij, die ontzettend slechte ervaringen, drukplekken, rugproblemen noem maar op, door het 'geweldige' boomloze zadel. Net als het bitloos, hoewel daar minder problemen mee onstaan. Ik rij voor de afwisseling bitloos, en ga mijn jonge paard ook bitloos inrijden. Maar ben niet tegen het bit, ik vind het een nuttig communicatie middel tussen paard en ruiter. Maar dan natuurlijk correct gebruikt, niet trekken/zagen. Zelfde gelt trouwens ook voor bitloos! Ik ben van mening dat je je paard ook bitloos behoorlijk kunt beschadigen!
En ook de zogenoemde 'natuurlijke' methodes om om te gaan met paarden. Hou toch op zeg! Dit is niks nieuws, en er is trouwens weining natuurlijks aan paardrijden. Correct omgaan met je paard is anders, maar dat is van alle tijden en disciplines, wellicht zijn er een paar hele goede trainers te vinden waar nietmand hun zal verwachten.
Het lijkt wel of we deze dagen niet meer aan ons paard mogen komen, hij mag niet meer opgevoed worden en als hij lastig is is hij 'speels'. Alles moet met extreeme voorzichtigheid gedaan worden, wat het paard is immers breekbaar.. Hiermee bedoel ik niet iedereen, en zijn zeker goede dingen van de NH, overgens in elke disipline zit een kern van waarheid. Ik vind het geweldig dat er aandacht wordt besteed aan de omgang met paarden, het huisvesten, mogelijkheden om het paard te gemoed te komen, maar mensen, gaan we niet een béétje te ver??

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:18

TS is 13, EN GESTOPT MET BOKT. (staat zo op profiel)

Overal zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar dit ga ik toch echt niet serieus nemen, sorry.
(spel fouten, geen onderbouwde mening enz)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:47

Horse_Driver schreef:
Ik ben niet tegen NH. Ik ben tegen extremen. In de politiek, het dagelijks leven, en ook in de paardensport.
Voorbeelden zijn natuurlijk de eerdergenoemde rollkur, slecht gebruikte sporen/bitten/hulpteugels ed. in élke disipline kom je wel een hoop vorbeelden tegen..Aan de andere kant ben ik tégen de soms extremistische meningen van sommige NH'ers. Mensen, waar zijn we mee bezig?! een paard mag geen zadel meer op, 'want dat is slecht voor de rug' dan denk ik: waarom zijn er ooit zadels gemaakt?? juist. drukverdeling. een boomlooszadel of zonder zadel is erg leuk voor de afwisseling/lol met je knol maar níet voor dagelijks gebruik..Ik ken vele verhalen, daar hoor ik zelf ook bij, die ontzettend slechte ervaringen, drukplekken, rugproblemen noem maar op, door het 'geweldige' boomloze zadel. Net als het bitloos, hoewel daar minder problemen mee onstaan. Ik rij voor de afwisseling bitloos, en ga mijn jonge paard ook bitloos inrijden. Maar ben niet tegen het bit, ik vind het een nuttig communicatie middel tussen paard en ruiter. Maar dan natuurlijk correct gebruikt, niet trekken/zagen. Zelfde gelt trouwens ook voor bitloos! Ik ben van mening dat je je paard ook bitloos behoorlijk kunt beschadigen!
En ook de zogenoemde 'natuurlijke' methodes om om te gaan met paarden. Hou toch op zeg! Dit is niks nieuws, en er is trouwens weining natuurlijks aan paardrijden. Correct omgaan met je paard is anders, maar dat is van alle tijden en disciplines, wellicht zijn er een paar hele goede trainers te vinden waar nietmand hun zal verwachten.
Het lijkt wel of we deze dagen niet meer aan ons paard mogen komen, hij mag niet meer opgevoed worden en als hij lastig is is hij 'speels'. Alles moet met extreeme voorzichtigheid gedaan worden, wat het paard is immers breekbaar.. Hiermee bedoel ik niet iedereen, en zijn zeker goede dingen van de NH, overgens in elke disipline zit een kern van waarheid. Ik vind het geweldig dat er aandacht wordt besteed aan de omgang met paarden, het huisvesten, mogelijkheden om het paard te gemoed te komen, maar mensen, gaan we niet een béétje te ver??

Ik krijg zo de indruk dat je NH met Natural houden over een kam scheert, klopt dat?
NH is een bepaalde manier van omgang met paarden, maar dat kan met boomzadel, bit, spoor, deken en je paard in een stal laten staan.
Je kunt er zelfs Olympisch mee worden.
En de stroming die jij aankaart, dat boomloos, bitloos, spoorloos, dekenloos en ijzerloos houden van een paard, is daar weer een verlengde van.

Even een quote van mezelf uit een ander topic, scheelt weer tikwerk:

Cassidy schreef:
Idd, Natural en Natural Horsemanship zijn twee heel verschillende dingen (en vandaar dat er ook twee vershillende fora op bokt zijn :D)

Je kunt "aan NH doen" (vind die omschrijving walgelijk, vandaar tussen aanhalingstekens) , je paard met boomzadel en met bit rijden, ijzers onder de hoeven van je paard laten slaan, hem in een box zetten, in de winter scheren en onder dekens zetten.
Je kunt zelfs met NH insteek meedoen aan de Olympische Spelen.
Wat voor essentie van NH heb ik niet begrepen als ik bovenstaande stappen volg? NH is inspelen op het paard, communiceren op een niveau dat het dier begrijpt op het moment dat wij er mee bezig zijn.

Misschien kun je voor het gemak even googlen op David O' Connor, en Karen O' Connor?
Doe er dan voor het gemak even de specificaties "Olympic games" en Parelli bij.

En voor de genen die niet willen zoeken, hier een klein tipje van de sluier

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

David en Karen O'Connor zijn ruiters die in het verleden voor het Amerikaanse Olympische team uit zijn gekomen. En daar niet onverdienstelijk hebben gescoord.

Voor degenen die deze namen niet kennen, hier een overzicht van de resultaten van David. Voor zijn vrouw Karen moet je maar even googlen.

http://en.wikipedia.org/wiki/David_O'Connor_(equestrian)

David en Pat Parelli zijn goede vrienden, en hebben elkaar gevonden omdat hun manier van aanpak van paarden niet zo heel veel van elkaar verschilde.
Door het werk met Parelli heeft David zijn kennis kunnen vergroten en het heeft een bijdrage geleverd aan het feit dat hij zo succesvol is geweest.

Dat de combi NH en competitief rijden, en het feit dat je kiest om je paard wel met krachtvoer, deken op op stal te zetten en wedstrijden te gaan rijden, niet past in het plaatje van de Natural "tot in hart en nieren", is een ander verhaal. En daar zijn al heeeel veeeel topics over geweest op bokt...:j

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:09

Natural Horsemanship vind ik echt helemaal geweldig! Dit moet echt de manier worden hoe je met je paard ommoet gaan.

Zelf loop ik 3 keer per week stage bij Monty Roberts Nederland en dit is echt geweldig!

Ik vind het echt de manier om met je paard om te gaan!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:10

XxEvitaMxX schreef:
Natural Horsemanship vind ik echt helemaal geweldig! Dit moet echt de manier worden hoe je met je paard ommoet gaan.

Zelf loop ik 3 keer per week stage bij Monty Roberts Nederland en dit is echt geweldig!

Ik vind het echt de manier om met je paard om te gaan!!

Ik heb er nog wel eentje in de aanbieding; die helpt je binnen een week van je ideeen af...........

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:20

@ cassidy: precies, dat bedoel ik, dat stukje 'verlenging' van NH vind ik echt niks. en jammergenoeg zijn er heel veel mensen die dát als NH zien, en geloof me, ik ken veel mensen die dat ook NH vinden, en zo veranderd NH in iets compleet anders. Kijk maar bv. op de NH dag. er zijn ontzettend veel leerzame clinics, workshops ed maar er zijn ook veel'mensen uit dat 'verlengde' stukje aanwezig. Dat bedoel ik met extremen waar ik zo'n hekel aan heb;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:49

Ik ben het met je eens dat NH in Nederland door velen verkeerd wordt geinterpreteerd. Vele NH-ers of aspirant NH-ers zijn van mening dat je je paard nooit een tik mag geven als hij niet op eerdere lichtere aanwijzingen heeft gereageert. Dat je paard niet in de stress mag schieten, dat er geen druk of adrenalinepieken bij komen kijken als je je paard ergens mee confronteerd.

Lees dit topic maar, en verbaas je (of geniet :D)

[NH] Natural Horsemanship, een voorbeeld.

liessxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:23

ik wilde net zeggen, dat was laatst op tv....
xSaarSaar schreef:
Sabinee__ schreef:
TS, ik snap je precies ! Ik vind heel dressuur belachelijk omdat de roll-kur bestaat.
Behalve Anky, wat dat is een tante van mijn buurvrouw en daar heb ik alles van geleerd, dus haar methode is wel goed. :j

Volgens mij was er een tijdje geleden nog een filmpje waarop Anky haar paard veel te diep, tegen de roll-kur aan liet lopen :+

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:27

Sommige mensen die denken gewoon wat te extreem over horsemanship.
Je hoeft je paard dan heus niet het deken af te laten ofzo.
Horsemanship is gewoon een bepaalde manier van omgang.

jitte7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:02

huhuhmmm... je zegt:
ik ben tegen natural horsemanship maar voor hemfling.
omdat hij kleine signale geeft en liefdevol een band opbouwt.
als ik het goed begrijp.

ik doe zelf aan natural horsemanship en volgens mij is dit vrijwel het zelfde.
hemfling gaat op een natuurlijke manier met paarden om zeg je,
volgens mij betekend natural horsemanship, natuurlijk paardmansschap :?
je zeurt over twee dezelfde dingen.
die eigenlijk allebij in harmonie met je paard zijn.
laten we hier geen discusie van maken. (erg kinderachtig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:55

Horse_Driver schreef:
Voorbeelden zijn natuurlijk de eerdergenoemde rollkur, slecht gebruikte sporen/bitten/hulpteugels ed. in élke disipline kom je wel een hoop vorbeelden tegen..Aan de andere kant ben ik tégen de soms extremistische meningen van sommige NH'ers. Mensen, waar zijn we mee bezig?! een paard mag geen zadel meer op, 'want dat is slecht voor de rug' dan denk ik: waarom zijn er ooit zadels gemaakt?? juist. drukverdeling. een boomlooszadel of zonder zadel is erg leuk voor de afwisseling/lol met je knol maar níet voor dagelijks gebruik..

Er zijn tegenwoordig zoveel soorten boomloze zadels dat dit zeker niet meer opgaat...

Ik ken vele verhalen, daar hoor ik zelf ook bij, die ontzettend slechte ervaringen, drukplekken, rugproblemen noem maar op, door het 'geweldige' boomloze zadel. Net als het bitloos, hoewel daar minder problemen mee onstaan. Ik rij voor de afwisseling bitloos, en ga mijn jonge paard ook bitloos inrijden. Maar ben niet tegen het bit, ik vind het een nuttig communicatie middel tussen paard en ruiter. Maar dan natuurlijk correct gebruikt, niet trekken/zagen. Zelfde gelt trouwens ook voor bitloos! Ik ben van mening dat je je paard ook bitloos behoorlijk kunt beschadigen!

Wat is er verkeerd aan je training zo aanpassen dat het voor het paard het meest logisch is, beste resultaat geeft en het minst stressvol. ofwel, trainen op een manier die aangepast is aan de natuur van je paard=natuurlijke methode

Het lijkt wel of we deze dagen niet meer aan ons paard mogen komen, hij mag niet meer opgevoed worden en als hij lastig is is hij 'speels'.

De voornaamste stroming in de nh is parelli en volgens mij zijn dat zo ongeveer de meest controleerbare, opgevoede, veelzijdige paarden die er rondlopen (en kom niet met het argument, ja maar ik ken er een paar... die mensen hebben het namelijk niet begrepen)

Alles moet met extreeme voorzichtigheid gedaan worden, wat het paard is immers breekbaar..

Werken met een paard moet ook met uiterste voorzichtigheid worden gedaan! Er kan zoveel foutgaan waardoor het onveilig of fysiek schadelijk kan zijn. mensen mogen zich daar juist nog wel iets meer bewust van worden. Er zijn zoveel paarden op deze wereld die lijden onder de manier waarop ze worden getraind dat ik me niet kan voorstellen dat bewustzijn op dat gebied schadelijk is.

Hiermee bedoel ik niet iedereen, en zijn zeker goede dingen van de NH, overgens in elke disipline zit een kern van waarheid. Ik vind het geweldig dat er aandacht wordt besteed aan de omgang met paarden, het huisvesten, mogelijkheden om het paard te gemoed te komen, maar mensen, gaan we niet een béétje te ver??

Hoe kan je te ver gaan in zo goed mogelijk voor een wezen zorgen dat volledig afhankelijk is van jouw zorgen en kunnen? Je hebt je paard IMO ook om jezelf te omtwikkelen met je paard, de grenzen van je eigen kunnen en inzicht te verleggen en het bestje uit jullie allebei te halen en niet alleen om hem als voor jouw lol te gebruiken.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:04

Arabesk schreef:
is dit verkapte reclame voor KFH? Daar kan ik óók nog wel een boekje over open doen hoor :7

Lijkt er wel op.. sluikreclame }:0

Dagmar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:06

[quote="Horse_Driver"]dan denk ik: waarom zijn er ooit zadels gemaakt?? juist. drukverdeling. een boomlooszadel of zonder zadel is erg leuk voor de afwisseling/lol met je knol maar níet voor dagelijks gebruik..Ik ken vele verhalen, daar hoor ik zelf ook bij, die ontzettend slechte ervaringen, drukplekken, rugproblemen noem maar op, door het 'geweldige' boomloze zadel. [quote]

Zadels zijn gemaakt om het voor de mens het paardrijden comfortabel te maken. De eerste zadels waren boomloos en beugelloos. Niks meer dan 2 langwerpige zakken gevult met haar en hooi die verbonden werden door 2 riemen. De eerste ruggegraat vrijheid zadels. :P Daar ging een "singel" om en daarover een dekje. Het heeft eeuwen geduurt voor dat er met boom zadels gereden werd, nog weer langer voor er beugels gebruikt werden. Wederom VOOR de mens. Boomzadels werden gebruikt zodat er meer mensen te paard konden strijden, ook toen bezat niet iedereen een goed evenwicht en men bleef langer in het zadel. Beugels vergrote dit balans. Met het paard werd weinig rekenig gehouden, dat is tegenwoordig anders. Al lopen er van daag de dag te veel paarden met rug klachten wegens niet passende zadels en verkeerd rij gedrag. Wel of niet met boomzadel rijden heeft niks met NH te maken, wel met het welzijn van het paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:19

Dagmar88 schreef:
Wel of niet met boomzadel rijden heeft niks met NH te maken, wel met het welzijn van het paard.

En zelfs dat is onzin: Het enige welzijn voor het paard zijn goed passende spullen!

Het zadel: de adaptor om de mens op het paard te laten passen......

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:37

@ ikke, had ik niet beter kunnen verwoorden!

Hillinglover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:34

join up is iets helemaal anders dan je paard dwingen of zich gewoon hopeloos te laten voelen. als je een paard slaat of er gewoon gemeen tegen doet zal hij echt niet naar je toe komen hoor. paarden zijn vluchtdieren waarom zouden ze naar je toe komen als je je vijandig opsteld?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:46

Hillinglover schreef:
join up is iets helemaal anders dan je paard dwingen of zich gewoon hopeloos te laten voelen. als je een paard slaat of er gewoon gemeen tegen doet zal hij echt niet naar je toe komen hoor. paarden zijn vluchtdieren waarom zouden ze naar je toe komen als je je vijandig opsteld?

Nou moet ik wel zeggen - vaak zelf JU toegepast - dat ik ook geen fan ben van hoe Monty Roberts het zelf doet. Met wat minder druk krijg je ook wel genoeg reactie, lijkt mij. Ik heb een keer op een open dag een student van Nezvorov een verkapte JU zien uitvoeren (zo noemde hij het niet, maar het was hetzelfde), dat was nog vele malen erger. Ik heb nog nooit een paard zo hard zijn best zien doen om onzichtbaar te worden (maar guess what: niet gelukt). En uiteindelijk komt het met die paarden allemaal dik in orde. Maar ja, als je eventjes in een paar minuten de basis van je hele methode moet laten zien, ja, dan moet er geknald worden. En daar kan niet iedereen tegen.

In zijn algemeenheid: Ik hou er absoluut niet van om als een hersenloze paardenbezitter een of andere goeroe te volgen en ieder boekje wat zo'n goeroe brengt te kopen en volledig toe te passen op je paard. Vaak lijkt het er op dat dit soort mensen nog op zoek gaan naar problemen, alsof het plaatje niet compleet is als je geen paard hebt met een of ander probleem waar alleen die ene methode die je volgt aan kan helpen. Ga gewoon met gezond boeren verstand, met éérlijk verstand, met je paard om. Doe wat past bij je paard en wat past bij jou!

Hillinglover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:09

Snadrem schreef:
Hillinglover schreef:

Nou moet ik wel zeggen - vaak zelf JU toegepast - dat ik ook geen fan ben van hoe Monty Roberts het zelf doet. Met wat minder druk krijg je ook wel genoeg reactie, lijkt mij. Ik heb een keer op een open dag een student van Nezvorov een verkapte JU zien uitvoeren (zo noemde hij het niet, maar het was hetzelfde), dat was nog vele malen erger. Ik heb nog nooit een paard zo hard zijn best zien doen om onzichtbaar te worden (maar guess what: niet gelukt). En uiteindelijk komt het met die paarden allemaal dik in orde. Maar ja, als je eventjes in een paar minuten de basis van je hele methode moet laten zien, ja, dan moet er geknald worden. En daar kan niet iedereen tegen.

In zijn algemeenheid: Ik hou er absoluut niet van om als een hersenloze paardenbezitter een of andere goeroe te volgen en ieder boekje wat zo'n goeroe brengt te kopen en volledig toe te passen op je paard. Vaak lijkt het er op dat dit soort mensen nog op zoek gaan naar problemen, alsof het plaatje niet compleet is als je geen paard hebt met een of ander probleem waar alleen die ene methode die je volgt aan kan helpen. Ga gewoon met gezond boeren verstand, met éérlijk verstand, met je paard om. Doe wat past bij je paard en wat past bij jou!

ik heb zelf ook nog nooit join up gedaan en dat ben ik eigenlijk ook niet van plan. ik rij nu ook op mijn eigen stijl en ik heb nooit behoefte gehad aan join up ofzo. ik heb er gewoon niks tegen. als sommige mensen dat een goede oplossing vinden is dat hun keuze zolang ze hun paard er fysiek of emotioneel geen pijn mee doen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:57

Hoe handel je als je ertegen ben??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:25

huh, hoe handel je als je er tegen bent? Leg dat eens uit als je wilt?
Ik begrijp je vraag niet helemaal.
Als je ergens tegen bent dan handel je toch gewoon niet of op je eigen manier?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:16

Nou, als je op geen enkele manier natuurlijk met je paard om zou gaan word het wel erg moeilijk.
Je zou niet je naast het hoofd of van voor je paard mogen begeleiden.
Niet mogen kriebelen met je paard, dus al helemaal niet rond de schoft en hals met de rosborstel poetsen.
Ook niet een pasje aan de kant mogen zetten of om laten gaan.
En al helemaal niet rijden.
Stel je voor dat je een tikje met de zweep moet geven, dan zal je paard toch echt natuurlijk moeten reageren door naar voren te gaan.

Jongens, iedereen handelt met zijn paard op een natuurlijke wijze (ook al is het minimaal).
We maken er bijvoorbeeld gebruik van als we ze zadelmak maken...
Als je in geen enkel opzicht natuurlijk communiceert met je paard, hadden jullie het waarschijnlijk geen week samen uitgehouden....

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:19

Navanja schreef:
TS is 13, EN GESTOPT MET BOKT. (staat zo op profiel)

Overal zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar dit ga ik toch echt niet serieus nemen, sorry.
(spel fouten, geen onderbouwde mening enz)

Hahahaha _O-
Als iemand 13 is en spelfouten maakt kan je diegene natuurlijk NOOOIT serieus nemen.... _O- _O-

*Uche Uche* *Uche Sarcasme Uche*