paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:07

BPVS schreef:
Ritmische druk is dus je paard als percussie-instrument gebruiken?
"Verzoeke zich te melden bij de ringmeester, Pietje met Drumstel!"
Jemig Sanne ik ben nog maar een snotneus, maar draai al aardig wat jaartjes mee, ook met omgang met jonge paarden. En heb gewoon nog nooit ritmische druk, oftewel patspatspatspats enz. hoeven doen.
Ik vind het naar, dat mensen die van zichzelf geen gezag hebben over een paard, er een hele toverdoos op los moeten laten.
Als je deze nare dingen nodig hebt moet je bij paarden weg blijven, of vogeltjes nemen.

Waar je niets van weet, moet je je niet over uit laten. Dit filmpje klopt niet, ben ik het mee eens.
Er zijn heel veel vriendelijke methoden, zonder dit gedoe, maar wel op het zelfde gestoeld, die heel fijn werken. En dat zijn heus niet allemaal mensen die geen gezag hebben over hun paard. Wat dat betreft ben je misschien idd nog een snotneus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:11

KiWiKo schreef:
nee, dat bedoelde ik in eerste instantie ook :) :) constante druk is nooit goed, beter een korte ophouding, en ook dat voorbeeld met het lichtrijden is toch gewoon basis....... dat hoort elke basisruiter te weten.......... en ook hoe je dit toepast in grondwerken :D :D

ABS........ Anti Blokkeer Systeem :D :D Dus de constante druk opheffen :D :D

Je heft de constante druk niet op, pas als het paard doet wat je vraagt. De druk is echter nooit lang, dan stoppen we weer en beginnen opnieuw.
Dus druk is constant en wordt vergroot, maar gedurende een hele korte tijd. Dan beginnen we opnieuw, maar de meeste paarden gaan bij heeele lichte druk al.
Dus je gaat geen 5 minuten druk opvoeren, dat heeft geen nut, dan begrijpt het paard het niet meer en dan krijg je idd de abs. :D hehe kwartje valt.

KiWiKo

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:20

dat is dus geen constante druk.......... constante druk is als de druk er altijd is :D

Ik ben geneigd.......... moet ik even een situatie nabootsen in mijn hoofd om ik schat zo ongeveer maximaal 30 seconden druk zou kunnen hebben in extreem geval :) , (doorsnee zal het meer tussen de 1 en 4 seconden liggen denk ik zo) voordat ik de boel losgooi en opnieuw begin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:23

Inderdaad heul kort. Volgens mij wordt een paard helemaal raar als er altijd druk zou zijn.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:55

Mindim, het was netjes geweest, als degene die over ritmische druk begon dit even nader had uitgelegd.
Nu Kiwiko het uitlegt met voorbeeld lichtrijden, snap ik het heel goed.
Verder kun je niet beter doen of ik nergens wat van af weet. Ga er maar vanuit dat ik al een tijdje meedraai in de paardenwereld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:58

BPVS schreef:
Mindim, het was netjes geweest, als degene die over ritmische druk begon dit even nader had uitgelegd.
Nu Kiwiko het uitlegt met voorbeeld lichtrijden, snap ik het heel goed.
Verder kun je niet beter doen of ik nergens wat van af weet. Ga er maar vanuit dat ik al een tijdje meedraai in de paardenwereld ;)

Aan je vorige reactie te zien, weet je van het onderwerp niet bijster veel ;) Vandaar dat nader uitleg ook nodig was. Sanne83 heeft het trouwens nog uitgelegd, ik ook nog een paar maal hier boven :D

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:59

Nee je hebt gelijk. Ik ben een dummy op paardengebied. Gaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:01

BPVS schreef:
Nee je hebt gelijk. Ik ben een dummy op paardengebied. Gaap.

Dat zeg ik helemaal niet, ik heb het over het onderwerp van dit topic.
Moet je nu werkelijk zo kinderachtig reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:02

Doet me trouwens denken aan iemand anders.

Vind ik hem nog vriendelijker ogen...

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:04

Alleen al die halsters moeten ze verbieden. Die geven zoveel druk, dat het paard maar heeft te gehoorzamen. Geen wonder dat dat paard braaf stil staat met dat martelding aan zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:06

BPVS schreef:
Alleen al die halsters moeten ze verbieden. Die geven zoveel druk, dat het paard maar heeft te gehoorzamen. Geen wonder dat dat paard braaf stil staat met dat martelding aan zijn hoofd.

Idd.

Ook zoiets, waarom is een touwhalster vriendelijk :) ?
Imo snijdt het behoorlijk als je er zo aan trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:07

BPVS schreef:

Touwhalsters geven zoveel druk als de eigenaar toe staat. In handen van onkundige mensen heb je ze liever niet, evenals dat je ze er niet mee moet vast zetten of in het land laten lopen. Het zijn echt trainingshalsters.
Maar het ligt in de hand van de gebruiker, niet aan het halster.

Bij deze halsters hoef je maar heeel licht druk te geven, is beter dan je suf rukken aan een regulier halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:08

Bizzybijtje schreef:
BPVS schreef:

Idd.

Je moet er ook niet aan trekken en zeker niet hard..

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:13

Mindim schreef:
BPVS schreef:

Touwhalsters geven zoveel druk als de eigenaar toe staat. In handen van onkundige mensen heb je ze liever niet, evenals dat je ze er niet mee moet vast zetten of in het land laten lopen. Het zijn echt trainingshalsters.
Maar het ligt in de hand van de gebruiker, niet aan het halster.

Bij deze halsters hoef je maar heeel licht druk te geven, is beter dan je suf rukken aan een regulier halster.

Deze halsters hebben geen release en ze zijn voor een paard super onaangenaam.
Verder ken ik niemand die zich suf rukt aan een normaal halster. Dan heb je toch iets in de opvoeding van je paard overgeslagen. Het halster op het filmpje is gewoon een verstikkinghalster.
Monty heeft meer van die leuke uitvindingen gedaan, die ze naar het vuilnisland moeten bannen.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:14

Citaat:
Idd.

Je moet er ook niet aan trekken en zeker niet hard..[/quote]

Wat is het nut dan van een scherp stuk touw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:19

Hem met beleid gebruiken :D Het is een streng halster, dus met beleid gebruiken.
Hoezo er zit geen release op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:20

Hetzelfde als met een slof, die moet een onkundig iemand ook niet gebruiken, want dan veranderd het in een martelwerktuig.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:22

Er zít geen release op dat halster. Wat je ook doet, de druk blijft hoog, ook al laat je het touw los.
Het zijn ondingen waar al heel wat paarden kopschuw van zijn geworden. En de bankrekening van Monty Roberts vaart er ondertussen wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:26

BPVS schreef:
Er zít geen release op dat halster. Wat je ook doet, de druk blijft hoog, ook al laat je het touw los.
Het zijn ondingen waar al heel wat paarden kopschuw van zijn geworden. En de bankrekening van Monty Roberts vaart er ondertussen wel bij.

Nou, dat ben ik niet met je eens. Het halster zit niet strak, dus waarom blijft de druk hoog? Kopschuw, bij onjuist gebruik zullen ze dat zeker worden ja.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-10 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:29

Dan zie ik toch iets anders, het halster zit wel strak in het filmpje.
Het zijn regelrechte rotdingen en jij gaat me niet overtuigen dat ze dat niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:30

Nee, we worden het toch niet eens, doe jij het lekker op jouw manier als je een paard koopt, dan doe ik het op de mijne en die van mij zijn zeer tevreden kan ik je zeggen.

Ik had het over een touwhalster in het algemeen, niet zozeer over die in het filmpje, want wat die vrouw daar allemaal bekokstoofd, ben ik het 100% niet mee eens, das paardjepesten.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:32

Ik heb het dus over dually halsters, want zo heten die dingen, en dat zijn echt geen touwhalsters. Dan zie ik nog liever een touwhalster. Ik heb zelfs van die gekken zien rijden met dually halsters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:36

Ik heb het de hele tijd over touwhalsters, ik ben niet bekend met Parelli of Monty Roberts, ik ken de naam en daar houdt het mee op. Van dually halsters heb ik nog nooit gehoord, als dat een halster is dat verstikt, mag ie om mijn part in de prullenbak. Een touwhalster verstikt niet.
'gaat googlen'

Nee dat duallyhalster vind ik niets, zoveel druk op de neus, bah.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:48

KiWiKo schreef:
nee, dat bedoelde ik in eerste instantie ook :) :) constante druk is nooit goed, beter een korte ophouding, en ook dat voorbeeld met het lichtrijden is toch gewoon basis....... dat hoort elke basisruiter te weten.......... en ook hoe je dit toepast in grondwerken :D :D

ABS........ Anti Blokkeer Systeem :D :D Dus de constante druk opheffen :D :D

nee, dat bedoel ik niet met ritmische druk. Met statische druk, bedoel ik ook geen constante druk. Druk constant vasthouden is nooit goed. Statische druk, druk waarbij je contact blijft houden en de druk langzaam opvoert. Bij ritmische druk heb je (in principe) geen contact met het paard. De druk wordt veroorzaakt door het ritmische bewegen van je hand of stick.
Ik vond dat mindim wel een goede beschrijving gaf van ritmische druk.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:51

Wat jij statisch noemt is verwarrend, zoals jij dat uitlegt bedoel je daarmee statisch-dynamisch :)*