Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:52

Je gaat me niet wijsmaken dat een op de voorhand en uit elkaar vallend paard zonder aanleuning of enige verbinding te maken heeft met een bepaalde training of stroming. ;) Dat je het correcte lopen op een andere manier bereikt betekent niet dat het correct lopen veranderd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:01

ja hoor, een paard dat zonder aanleuning gereden wordt, kan horen bij een bepaalde stroming. Niet dat dat dan het ultieme einddoel is ;) maar als je begrijpt wat diegene pobeert te bereiken, zal je misschien naar hele andere punten kijken.
De weg kan er heel anders uitzien dan het doel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:05

dat hangt er vanaf wat jij onder aanleuning verstaat, maar ik geloof dat iemand voor mij die definitie al eens aan jou gevraagd heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:13

Onder aanleuning versta ik het constant contact van je hand met de mond/neus van je paard.
Ik begrijp even je opmerking niet over dat iemand dat al gevraagd heeft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:15

Omdat ik dacht dat iemand hier dat al eerder aan je vroeg. Aanleuning hoeft niet te betekenen dat je gewicht in je handen hebt. Welke traditional stroming verëist geen ruggebruik, geen achterhandgebruik en geen aanleuning als ik vragen mag? Behalve de stroming waarin het paard op een heule heule grote weide graast voor de rest van zijn leven?

aanleuning is nl het gevolg van een correct gereden paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:18

Wel jammer dat veel traditionele ruiters het over aanleuning hebben, terwijl hun paard toch niet correct gereden wordt (rug/achterhand). Zie bv diverse lessen op maneges, waar ik regelmatig getuige van ben geweest. Ik hoor daar 'blablabla', maar zie er niets van terug en de ruiters hebben geen idee dat ze het eigenlijk nog niet goed doen (al denken zij vaak van wel). :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:25

Ik denk ook vooral dat het in de weg erheen zit. Die is gewoon anders bij bv NH.

Hier op bokt denk ik bij een bitloos goed gereden paard bv aan Daan_Ordeal. Zij is serieus met dressuur bezig en doet dat bitloos. Maar er zijn er meer, al kan ik daar nu niet op komen (ik onthou dit soort dingen ook niet goed :o ).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:29

Inderdaad twiggy. Bitloos wordt gelijk vastgeknoopt aan een bepaalde stroming, terwijl je binnen die stromingen ook mét bit zou kunnen rijden. Of zoals jou voorbeeld; binnen de "wedstrijdwereld" juist bitloos.
Een stroming is een manier van training, niet perse een bepaalde optoming.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:40

Inderdaad, in vele NH-stromingen wordt ook gewoon met bit gereden. Misschien niet meteen, maar bij de verfijning bijvoorbeeld wel (bv. bij Parelli). Maar dat wil mij niet zeggen dat ik dat dus ook meteen moet gaan volgen als we op dat punt zijn aanbeland. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:31

helemaal eens. Ik zou voor de verfijning met bit kunnen gaan rijden, maar met het paard wat ik nu heb, vind ik dat niet echt bijdragen. Ik rijd voor de verfijning dus met een bitloze optoming die geschikt is voor het rijden met aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:32

Niet om het een of ander hoor, maar de mensen die denken dat aanleuning in je teugels zit, hebben het nog niet helemaal begrepen :).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:34

waar leun je dan anders tegen aan?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:37

Lovely schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar de mensen die denken dat aanleuning in je teugels zit, hebben het nog niet helemaal begrepen :).

Leg het die mensen dan gewoon even uit. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:55

Ik neem aan dat je gewoon bedoelt aanleuning op je hele lijf en niet alleen met de teugels? als je iets anders bedoelt, hoor ik het graag :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:57

Moderatoropmerking:
Ik heb diverse off-topic reacties verwijderd die niets te maken hebben met de vraag van TS: Is met bit rijden slecht of niet. Graag vanaf nu verder on-topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:01

Het bit is zo slecht als de ruiter die de teugels vast heeft...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:02

Bedacht Marchador!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:38

Bizzybijtje schreef:
Het bit is zo slecht als de ruiter die de teugels vast heeft...

maar zelf rijd je wel met bit?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:40

Er staat toch niet dat ze anti bit is?
Beter lezen svp.

Ze bedoelt te zeggen dat wanneer de ruiter vriendelijk is, het bit goed is en wanneer de ruiter geen vriendelijke hand heeft het bit slecht is. Maw; het maakt niet uit of je met of zonder bit rijd, zolang er een goede ruiter opzit met zachte hand.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:44

oke sorry, kwam zo over. Ik las dat ze het bit zoiezo onvriendelijk vind.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:22

Lovely schreef:

Heb het topic gevolgd zonder de behoefte mij er echt in te mengen (rij zelf ook bitloos overigens) maar vind dit nu eens echt een zeer ware opmerking.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:20

Ik snap niet waarom de reactie van de traditionals die het onterecht over aanleuning hebben blijft staan, en mijn reacties dat ik dat ook bij naturals zie niet. :n
anyhow, aanleuning zit volgens mij idd niet in het lichaam maar is simpelweg het gevolg van een correct lopend paard. Van achteren naar voren gereden. Niet handen vast zetten en zorgen dat dat hoofdje mooi zit. En dat correct rijden kan je zowel met als zonder bit krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:48

Vue schreef:
Er staat toch niet dat ze anti bit is?
Beter lezen svp.

Ze bedoelt te zeggen dat wanneer de ruiter vriendelijk is, het bit goed is en wanneer de ruiter geen vriendelijke hand heeft het bit slecht is. Maw; het maakt niet uit of je met of zonder bit rijd, zolang er een goede ruiter opzit met zachte hand.

Inderdaad...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 08:53

Twiggy2008 schreef:
Inderdaad, in vele NH-stromingen wordt ook gewoon met bit gereden. Misschien niet meteen, maar bij de verfijning bijvoorbeeld wel (bv. bij Parelli). Maar dat wil mij niet zeggen dat ik dat dus ook meteen moet gaan volgen als we op dat punt zijn aanbeland. :)

Inderdaad.

Daar waar Parelli weer een bit in het paard hangt, haak ik af :+

We hadden een tijd lang op onze auto staan 'natuurlijk bekappen & natural horsemanship'. De '&' hebben we weg laten halen en daar 'bitloos rijden' op laten plakken. Omdat NH niet per defenitie bitloos inhoud en wij wél voor bitloos rijden staan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:04

Het blijft toch wel moeilijk discussiëren op bokt over alles wat anders is als traditioneel. Vooral omdat hier al altijd de neiging heeft bestaan om alles wat niet Engels (sport, aan de teugel gereden) is voor het gemak ook in één vakje te duwen: natural. Terwijl de realiteit is dat er een hoop mensen besloten hebben, 'hup buiten' met die Engelse rijstijl, de bijbehorende dressuur en dat continu contact en gewoon wat anders zijn gaan doen. En al dat andere heeft zo ongeveer oneindig mogelijkheden, en is niet onder één noemer te vatten. Rijstijl volgens.. niks, samengesteld uit wat me uitkomt, africhting volgens.. 1001 snippers uit eigen ervaring.

Hetzelfde met het onbegrip voor wat Nevzorov daar doet. Een deel mensen gelooft hier niet dat het echt is, dat er wel een dierenbeul achter zal zitten, of op zijn minst een leugenaar.. wat daar de waarheid van is, is dat de meeste mensen zich niet kunnen voor stellen dat het wel degelijk gewoon kan zoals hij zegt dat hij het doet, en het willen toetsen aan de ene mogelijkheid die ze zelf kennen, Engels FEI type van rijden in een rechthoekige zandbak.
Het is zo anders, en voor de meesten zo vreemd, dat dat hier gelijk negatief onthaald wordt.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 10-05-09 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt