Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jesito schreef:geweldig, ze kunnen toch evengoed van bil gaan ook al is de hengst gecastreerd.
Mocht die daar nog behoefte aan hebben, merries zat.
Het is vaak ook maar wat je je zelf aanpraat, of ben je zo'n man die vind dat dan de mannelijkheid wordt weggehaald.
jesito schreef:trouwens huertecilla je ontzegd toch zelf ook het nageslacht van je paard door ze met een stof in te spuiten.
Adil18 schreef:Rainrot is vreselijk vervelend en helaas staat er in de voorschriften dat een paard met rainrot zoveel mogelijk uit de regen moet blijven.....wat in Nederland (of hier) dus betekent dat een paard vaak binnen moet staan

Zammie schreef:Denk je arabesk? Ik heb er een hard hoofd in...
oomens schreef:Volgens mij is het voordeel van het gebruik van PZP dat het:
1: Niet definitief is.
2: Niet hormonaal is en niets anders doet dan het tijdelijk onvruchtbaar maken.
Arabesk schreef:het volgende inzicht wordt dat hij ontdekt dat paarden in Nederland ook best paardvriendelijk/zo natuurlijk mogelijk gehouden kunnen worden
Zammie schreef:Oh, das nou echt een topic voor mij... Heb namelijk een IQ van een visstick... Bedankt dat je deze even liet voorbijkomen
Kymalin schreef:Arabesk schreef:Bang voor mijn eigen paard? Ja zo bang, dat ik hem geen hoofdstel om durf te doen met buitenrijden in de duinen
Hmmm, het valt me op dat op alle foto's die ik van jou gezien heb hier op Bokt je paard altijd stil staat. Zo'n stilstaand paardenkiekje zegt mij in ieder geval niets over het al dan niet bang zijn voor je paard. Plaats er dan eens eentje waarop je in een vliegende galop bitloos over een zandpad gaat ofzo.
Jouw composities tot nu toe doen me denken aan oude kiekjes van ponypark Slagharen van vroeger. Daar stond zo'n oude appaloosa van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op dezelfde plek, net een standbeeld. En iedereen ging met dat beest op de foto, die mensen konden overigens ook niet rijden.
Waratje schreef:Huertecilla schreef:Natuurlijke beschutting is goed.
Een open schuil´hut´ is minder slecht dan een regendeken.
Een regendek is minder slecht dan een paard door onderkoeling ziek te laten worden.
Een paard niet ziek te laten worden in een onbeschut regenweiland door er een deken op te leggen is echter niet ´goed´.
hc
Wie bepaalt nou eigenlijk dat dat "niet goed" is? Het is niet natuurlijk, ben ik met je eens, maar waarom dan maar meteen "niet goed"? Dat hekje om de wei dat we allemaal hebben is ook niet natuurlijk, zullen we dat dan ook maar "niet goed" noemen?
Normaal gesproken ben ik het met je eens dat natuurlijke beschutting en/of schuilstal te verkiezen zijn boven een deken, maar soms zit het paard anders in elkaar en is voor dat paard een deken (ook) gewenst. En persoonlijk vind ik een weiland zonder enige beschutting niet geschikt voor 24/7 buiten, niet met deken en al helemaal niet zonder.
Adil18 schreef:En op dat punt ben ik dus beland!
Nee, dan laat je de natuur niet zijn gang gaan....Mensen die dat wel doen onder het mom van "maar ik ben een natural" kunnen van mij een schop honder hun hol krijgen....
Rainrot is vreselijk vervelend en helaas staat er in de voorschriften dat een paard met rainrot zoveel mogelijk uit de regen moet blijven.....wat in Nederland (of hier) dus betekent dat een paard vaak binnen moet staan
Huertecilla schreef:randalinpony schreef:Verder is het van geen belang of er ooit wel of niet paarden in een gebied leefden,, als de paardenhouder nú maar de nodige voorzieningen en voorwaarden weet te scheppen.
Nee?
Als een gebied niet geschikt was/is voor het paard vanwege ongeschikte bodem, te hoge grondwaterstand, te veel steekbeesten, te weet ik veel wat; dan zal de houder meer moeten compenseren dan in een gebied waar de leefomstandigheden wel aan de eisen van een paard voldoen.
Hoe minder kunstgrepen nódig hoe beter het uitgangspunt.
Het is daardoor wel degelijk relevant om VOORAF te toetsen of een streek geschikt is en welk paard ecoptoop zou kunnen zijn.
Compensatie is tweede keus. Minder slecht en dat maakt nog geen goéd. Dit ontkennen is struisvogelpolitiek.
hc
Citaat:Rainrot is vreselijk hardnekkig en vervelend. Ik heb er dit jaar voor het eerst mee te maken gekregen met 1 van de merries in de 30 jaren dat ik een of meerdere paarden heb.
Puur doordat ze droes kreeg en daardoor haar weerstand flink is afgenomen.
Ik heb er wel tijdig e.e.a. aangedaan om de droes en het ziekzijn zo snel mogelijk onder controle te krijgen maar mijn buurman niet en die pony ( de veroorzaker van het droesprobleem) heeft dus verslagen droes opgelopen.
Wij paardenmensen hebben besloten 1 of meerdere paarden te houden en daardoor zijn we volledig verantwoordelijk geworden voor de dieren.
En zo dus ook als je paarden ouder worden en niet meer zo goed functioneren als voorheen.
Dan behoor je ze nmm. het gemakkelijker te maken, dekentje op enz. indien nodig.
Ze hebben zich jaren uitgesloofd voor ons en als het dan inenen minder wordt dan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te zeggen, nu maar naar de slacht want ze moet anders voorgoed onder dekens tijdens koudere periodes.
Als je daar nog over moet nadenken mocht dat probleem zich voordoen in de toekomst dan ben je nmm. niet goed bezig als paardeneigenaar.
Arabesk schreef:dat is een misverstand
rainrot valt vaak samen met een regenachtige periode, doordat regen de vacht af kan sluiten, zo krijg je anaerobe omstandigheden, ideaal voor rainrot. Regendekens zijn daarom af te raden omdat de rainrot dan alleen maar nóg harder gaat woekeren.
rainrot is niks anders dan een bacteriele infectie die goed te behandelen is met een desinfectie middel (Dettol oplossing) en je paard kan gewoon buiten blijven
suleilitha schreef:In Nederland hebben ze al dertig jaar geleden de diepontwatering en dieperontwatering uitgevonden van veenachtige weidegronden, HC. Zelfs in februari kun je op gympen over de wei mits het niet te veel heeft geregend, en het woord wat de hele lading dekt is waterpeilbeheer
jesito schreef:Dit lijkt wel wedden dat!!!! of doet ze het of doet ze het niet!!!!
Vind ik een beetje flauw.