Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:25

trouwens huertecilla je ontzegd toch zelf ook het nageslacht van je paard door ze met een stof in te spuiten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:47

Natural is dus niet haalbaar voor mensen met paarden. De 1 doet het verkeerd door er een hekwerk om te zetten, de ander omdat die paarden op net het meest verkeerde stukje aarde neerplaatst en een ander wil alles zo natuurlijk mogelijk?!? (op 2 hectare land?!?) en spuit dan rotzooi om er zeker van te zijn dat er geen veulentjes worden geboren. Wordt denk ik tijd voor een andere naam en Natural alleen voor de echt nog wilde paarden te gebruiken....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:17

jesito schreef:
Nagelbijten / Gniffelen geweldig, ze kunnen toch evengoed van bil gaan ook al is de hengst gecastreerd.
Mocht die daar nog behoefte aan hebben, merries zat.
Het is vaak ook maar wat je je zelf aanpraat, of ben je zo'n man die vind dat dan de mannelijkheid wordt weggehaald.

Zoals de meeste mensen wel weten, doen geslachtshormonen meer dan alleen de vruchtbaarheid regelen.
Iedere vrouw hier op Bokt weet dat de maandelijkse cyclus bestaat uit meer dan alleen een korte periode van vruchtbaarheid tijdens de eisprong. De meeste Boksters zullen bij het horen van "mannen"en "testosteron" ook niet primair denken aan zaadproductie van mannen. Clown
De meest opvallende effecten van (het schommelen van) de geslachtshormonen zijn zichtbaar in het gedrag en als (het ontstaan van) verschillen in lichaamsbouw.

Wanneer een hengst "zijn zaakje kwijt is", dan zal zijn gedrag veranderen, en daardoor ook de manier waarop andere paarden op hem reageren. Bovendien ziet een hengst er totaal anders uit dan een ruin.
Wanneer een merrie door een hormoonbehandeling ("de pil") niet meer of juist wel hengstig wordt, verandert haar gedrag, en dus ook de manier waarop andere paarden op haar reageren.

Als je wilt dat paarden in een haremgroep normaal gedrag kunnen vertonen, en je wilt toch niet constant veulens of drachtige merries, dan zul je moeten ingrijpen. Zoals hierboven is uitgelegd, vallen zowel castratie als hormoonbehandeling af.
Sterilisatie ("knoopje erin", m/v) is dan een optie, maar is wel definitief. Als je ooit nog eens een veulen zou willen, dan is dat onmogelijk.

Volgens mij is het voordeel van het gebruik van PZP dat het:
1: Niet definitief is.
2: Niet hormonaal is en niets anders doet dan het tijdelijk onvruchtbaar maken.

PZP (porcine zona pellucida) is het eiwit waarop zaadcellen binden aan de eicel. PZP is voor paarden een lichaamsvreemd eiwit (want van varkens), waardoor het lichaam er antistoffen tegen gaat maken.
Doordat PZP en EZP (equine zona pellucida, een vergelijkbaar eiwit maar dan van paarden) structureel sterk op elkaar lijken, werken de geproduceerde antistoffen ook daartegen. Het gevolg is dat bij de gevaccineerde merrie tijdelijk geen zaadcellen meer kunnen binden aan eicellen, dus dat ze "immuun" is voor zaadcellen.

Geen versmelting van zaadcel en eicel = geen bevruchting = geen veulen.

Het is zelfs nog veiliger dan bijvoorbeeld spiraaltjes die innesteling in het baarmoederslijmvlies tegengaan. Die werken pas na de bevruchting, en zijn daardoor dus eigenlijk een verkapte abortus (voor wie daar eventueel moeite mee heeft). Als dáármee wat foutgaat, dan kan er door onvolledige innesteling eventueel een misvormd veulen geboren worden.
Laatst bijgewerkt door oomens op 04-11-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:18

jesito schreef:
trouwens huertecilla je ontzegd toch zelf ook het nageslacht van je paard door ze met een stof in te spuiten.

Ten eerste geef ik voorbeelden van ethische vraagstukken, geen antwoorden.

Ten tweede: Nee. LEES!!! Minder is niet géén.

Verder ben ik de eerste die luid en duidelijk keer op keer schrijft dat rijpaardhouden inherent onnatuurlijk en een compromis met het welzijn van het paard is.

@Arabesk: sterilisatie van de hengst is een keuze. Je hebt dan wel normaal sexueel gedrag doch de merreis krijgen géén veulens en er zijn géén veulens in de groep.
Ik kies voor wel maar minder.
Wij hebben een robuust in een groep met hengst opgegroeide hengst van haremhengst-materiaal. Geen probleem met de dames. Die zijn ook robust buiten in een groep opgegroeid en meppen hem letterlijk drie slagen in de rondte als hij zich niet zou gedragen dus hij pakt het verwerven van gunsten heel anders aan; door het géven van gunsten.
Erg leuk om te zien hoe in een sociaal stabiele en evewichtige groep een complex hecht relatienetwerk ontstaat. Marthe Kiley-Worthington geeft het mooi geïllustreerd in een diagram weer. Het is een gúnstendiagram.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:20

Adil18 schreef:
Rainrot is vreselijk vervelend en helaas staat er in de voorschriften dat een paard met rainrot zoveel mogelijk uit de regen moet blijven.....wat in Nederland (of hier) dus betekent dat een paard vaak binnen moet staan Knipoog

dat is een misverstand

rainrot valt vaak samen met een regenachtige periode, doordat regen de vacht af kan sluiten, zo krijg je anaerobe omstandigheden, ideaal voor rainrot. Regendekens zijn daarom af te raden omdat de rainrot dan alleen maar nóg harder gaat woekeren.

rainrot is niks anders dan een bacteriele infectie die goed te behandelen is met een desinfectie middel (Dettol oplossing) en je paard kan gewoon buiten blijven

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:29

hc, ik vind dat je nogal een hoge dunk van jezelf hebt door te zeggen dat de manier waarop jij je paarden houdt de enige juiste is en dat iedereen die hier in nederland paarden heeft, compleet verkeerd bezig is. Nou, ik vind de manier waarop jij hier beschrijft wat en hoe jij je paarden houdt helemaal een onnatuurlijke manier van paarden houden. Spuiten om geen veulens te krijgen, een stukje land van 2 hectare.... Houd zelf eens een speigel voor, voor je anderen hier zit af te kraken.
En dan de opmerking dat je in de tijd dat je hier woonde bewust geen paarden wilde hebben omdat dat zo onnatuurlijk is?! Ik denk dat er heel veel "natural's" hier echt op een manier die dichter bij de natuur staat bezig zijn dan jij. Alsof er in Spanje geen ongedierte bestaat?! Wat dacht je van de mug die paardenpest veroorzaakt... Komt toch echt in dat land voor. Is nog wel een tikkie erger als een daas lijkt me.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:31

HC vond eerst dat Spanje ongeschikt was voor het houden van paarden, 's nachts werd het zo koud dat hij vond dat ze in een potstal moesten. Clown

nu staan ook zijn paarden dag en nacht buiten

het volgende inzicht wordt dat hij ontdekt dat paarden in Nederland ook best paardvriendelijk/zo natuurlijk mogelijk gehouden kunnen worden

Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:33

Denk je arabesk? Ik heb er een hard hoofd in...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:37

Zammie schreef:
Denk je arabesk? Ik heb er een hard hoofd in...

jawel, en z'n tiende inzicht wordt dat vrouwen meer diepgang hebben dan een silly soupplate

[HK] Silly Soup Plates

sorry, insiders grapje Huilen van het lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:40

Oh, das nou echt een topic voor mij... Heb namelijk een IQ van een visstick... Bedankt dat je deze even liet voorbijkomen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:54

oomens schreef:
Volgens mij is het voordeel van het gebruik van PZP dat het:
1: Niet definitief is.
2: Niet hormonaal is en niets anders doet dan het tijdelijk onvruchtbaar maken.

Klopt.
Het is een signaaleiwit dat in 24 uur weer uit het paardenlichaam verdwenen is.
Er verandert niets, anders dan dat de eicellen ongeveer een jaar ´immuun´ zijn voor sperma.

Het is echter niet zo belangrijk om daar diep op in te gaan omdat het niet commercieel verkrijgbaar is en voor paarden waarschijnlijk ook niet gaat komen omdat de huidige adjuvant daarvoor niet door de FDA goedgekeurd is.
Of er voldoende commerciële mogelijkheden zijn voor het ontwikkelen van pzp i.c.m. een voor paarden wel goedgekeurde adjuvant is twijfelachtig.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:15

Arabesk schreef:
het volgende inzicht wordt dat hij ontdekt dat paarden in Nederland ook best paardvriendelijk/zo natuurlijk mogelijk gehouden kunnen worden

Knipoog

Dat weet is al langer dan jij oud bent arabesk, dat paarden in nl paardgericht gehouden kúnnen worden.
Ik weet ook slechts een enkeleing daartoe de mogelijkheden had en het sindsdien alleen maar moeilijker is geworden.
De overóvergrote meerderheid van de houders hebben die mogelijkheden niet.

Vul de vijf vrijheden eens in, stel de páárdgerichte maatlat vast en ga verschillen trekken.
Er zullen ALTIJD verschillen zijn omdat rijpaardhouden inherent een aantal compromissen inhoudt.
Hoe groot de verschillen mogen zijn is een ethisch vraagstuk.
Mijn persoonlijke antwoord op die vraag is al >35 jaar dat er voor míj in NL geen mogelijkheden waren een volgens míj acceptabel verschil te realiseren.
Dit zegt NIETS over een ander. Trek gerust je eigen verschil.
Inmiddels is er in de NL samenleving al een discussie over aan de gang.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:17

Zammie schreef:
Oh, das nou echt een topic voor mij... Heb namelijk een IQ van een visstick... Bedankt dat je deze even liet voorbijkomen Knipoog

is helaas al een fossiel topic

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:37

Kymalin schreef:
Arabesk schreef:
Bang voor mijn eigen paard? Ja zo bang, dat ik hem geen hoofdstel om durf te doen met buitenrijden in de duinen ROFL

Afbeelding

Hmmm, het valt me op dat op alle foto's die ik van jou gezien heb hier op Bokt je paard altijd stil staat. Zo'n stilstaand paardenkiekje zegt mij in ieder geval niets over het al dan niet bang zijn voor je paard. Plaats er dan eens eentje waarop je in een vliegende galop bitloos over een zandpad gaat ofzo.

Jouw composities tot nu toe doen me denken aan oude kiekjes van ponypark Slagharen van vroeger. Daar stond zo'n oude appaloosa van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op dezelfde plek, net een standbeeld. En iedereen ging met dat beest op de foto, die mensen konden overigens ook niet rijden Knipoog .

Dit lijkt wel wedden dat!!!! of doet ze het of doet ze het niet!!!!
Vind ik een beetje flauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:39

Paardgerichte maatlat? Daar geloof ik niet zo in, wat voor het ene paard optimaal is, kan voor een ander paard fnuikend zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:44

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:
Natuurlijke beschutting is goed.
Een open schuil´hut´ is minder slecht dan een regendeken.
Een regendek is minder slecht dan een paard door onderkoeling ziek te laten worden.
Een paard niet ziek te laten worden in een onbeschut regenweiland door er een deken op te leggen is echter niet ´goed´.

hc

Wie bepaalt nou eigenlijk dat dat "niet goed" is? Het is niet natuurlijk, ben ik met je eens, maar waarom dan maar meteen "niet goed"? Dat hekje om de wei dat we allemaal hebben is ook niet natuurlijk, zullen we dat dan ook maar "niet goed" noemen?
Normaal gesproken ben ik het met je eens dat natuurlijke beschutting en/of schuilstal te verkiezen zijn boven een deken, maar soms zit het paard anders in elkaar en is voor dat paard een deken (ook) gewenst. En persoonlijk vind ik een weiland zonder enige beschutting niet geschikt voor 24/7 buiten, niet met deken en al helemaal niet zonder.

Wat is voor het paard nu eigenlijk het verschil tussen een schuilhut en natuurlijke beschutting?
Hij leeft in een situatie waarin hij beschutting zoekt, en vindt die.

Hoe en wat is volgens mij vooral 'voelgoed'. Cool

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:50

waar zou dat te koop zijn..."het Wetboek van HC"?
Als je dat handhaaft gaat er niets fout met de verzorging van je paard,en word hij zonder problemen 40 jaar.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:22

Door de commissie Brambell (1965) zijn een vijftal vrijheden voor het dier geformuleerd.

Dieren zijn vrij:

1> van dorst, honger en onjuiste voeding;

2> van fysiek en fysiologisch ongerief;

3> van pijn, verwondingen en ziektes;

4> van angst en chronische stress;

5> om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen

Aangezien de eerste vier punten niets met ecologie of ethologie te maken hebben - dieren in de natuur ervaren nou eenmaal perioden van schaarste, droogte, ongerief, en ze wórden ziek en sterven soms een pijnlijke dood - lijkt de invulling die deze commissie geeft aan de voorwaarden om een dier te houden, meer op ethische grondslag te berusten.

Het venijn zit hem in punt 5, natuurlijk: een dier in gevangenschap zal altijd op enerlei wijze een beknotting ervaren in het afspelen van soorteigen gedrag.
Op welk punt dat aanleiding geeft tot de in punt vier genoemde chronische stress, daar weten we bij vele diersoorten wel het een en ander van, en ik ben ook van mening dat op het moment dat we dat weten, we verantwoordelijk worden.

Punt 2-3-4 geven ook onherroepelijk aanleiding tot discussie, want net als in de natuur, is het ook in gevangenschap onmogelijk nooit eens ziek, angstig te zijn of ongerief te doorstaan.
Leven is lijden.

Over in hoeverre dat lijden aanvaardbaar is binnen door de mens gestelde kaders, is tot in den treure te bediscussieren, ook wanneer men wetenschappelijke bevindingen neemt als uitgangspunt.

Er is geen objectieve maatstaf voor hoeveel fysiologisch ongemak bijvoorbeeld aanvaardbaar is: en de nuloptie is geen optie. Elk levend wezen ervaart ongemak.
Komt toch grotendeels neer op wat wij aanvaardbaar vinden, dus op ethiek.

Iedereen zal deze vrijheden onderschrijven. De invulling kan heel verschillend uitpakken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:23

Adil18 schreef:
En op dat punt ben ik dus beland!

Nee, dan laat je de natuur niet zijn gang gaan....Mensen die dat wel doen onder het mom van "maar ik ben een natural" kunnen van mij een schop honder hun hol krijgen....

Rainrot is vreselijk vervelend en helaas staat er in de voorschriften dat een paard met rainrot zoveel mogelijk uit de regen moet blijven.....wat in Nederland (of hier) dus betekent dat een paard vaak binnen moet staan Knipoog

Dat ben ik helemaal met je eens.
Rainrot is vreselijk hardnekkig en vervelend. Ik heb er dit jaar voor het eerst mee te maken gekregen met 1 van de merries in de 30 jaren dat ik een of meerdere paarden heb.
Puur doordat ze droes kreeg en daardoor haar weerstand flink is afgenomen.
Ik heb er wel tijdig e.e.a. aangedaan om de droes en het ziekzijn zo snel mogelijk onder controle te krijgen maar mijn buurman niet en die pony ( de veroorzaker van het droesprobleem) heeft dus verslagen droes opgelopen.

Wij paardenmensen hebben besloten 1 of meerdere paarden te houden en daardoor zijn we volledig verantwoordelijk geworden voor de dieren.
En zo dus ook als je paarden ouder worden en niet meer zo goed functioneren als voorheen.
Dan behoor je ze nmm. het gemakkelijker te maken, dekentje op enz. indien nodig.
Ze hebben zich jaren uitgesloofd voor ons en als het dan inenen minder wordt dan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te zeggen, nu maar naar de slacht want ze moet anders voorgoed onder dekens tijdens koudere periodes.
Als je daar nog over moet nadenken mocht dat probleem zich voordoen in de toekomst dan ben je nmm. niet goed bezig als paardeneigenaar.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:26

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:
Verder is het van geen belang of er ooit wel of niet paarden in een gebied leefden,, als de paardenhouder nú maar de nodige voorzieningen en voorwaarden weet te scheppen.

Nee?

Als een gebied niet geschikt was/is voor het paard vanwege ongeschikte bodem, te hoge grondwaterstand, te veel steekbeesten, te weet ik veel wat; dan zal de houder meer moeten compenseren dan in een gebied waar de leefomstandigheden wel aan de eisen van een paard voldoen.

Hoe minder kunstgrepen nódig hoe beter het uitgangspunt.

Het is daardoor wel degelijk relevant om VOORAF te toetsen of een streek geschikt is en welk paard ecoptoop zou kunnen zijn.
Compensatie is tweede keus. Minder slecht en dat maakt nog geen goéd. Dit ontkennen is struisvogelpolitiek.

hc

Je doet nu net of Nederland alsmaar onder water staat en dus te nat is en totaal onbruikbaar is voor paarden zodat we alleen nog maar kunnen compenseren.
Ik woon op veengrond en zelfs met dagenlange regen staat hier geen plas water in het land.
In den lande zullen er onderling best wel verschillen zijn maar dat is in Spanje toch net zo goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:27

Citaat:
Rainrot is vreselijk hardnekkig en vervelend. Ik heb er dit jaar voor het eerst mee te maken gekregen met 1 van de merries in de 30 jaren dat ik een of meerdere paarden heb.
Puur doordat ze droes kreeg en daardoor haar weerstand flink is afgenomen.
Ik heb er wel tijdig e.e.a. aangedaan om de droes en het ziekzijn zo snel mogelijk onder controle te krijgen maar mijn buurman niet en die pony ( de veroorzaker van het droesprobleem) heeft dus verslagen droes opgelopen.

Wij paardenmensen hebben besloten 1 of meerdere paarden te houden en daardoor zijn we volledig verantwoordelijk geworden voor de dieren.
En zo dus ook als je paarden ouder worden en niet meer zo goed functioneren als voorheen.
Dan behoor je ze nmm. het gemakkelijker te maken, dekentje op enz. indien nodig.
Ze hebben zich jaren uitgesloofd voor ons en als het dan inenen minder wordt dan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te zeggen, nu maar naar de slacht want ze moet anders voorgoed onder dekens tijdens koudere periodes.
Als je daar nog over moet nadenken mocht dat probleem zich voordoen in de toekomst dan ben je nmm. niet goed bezig als paardeneigenaar.

Henny, en zo hoort het!!!
Ik heb ook lang een oudje gehad, die nog wel elke dag buiten te vinden was, maar het was duidelijk dat ze op een gegeven moment niet meer in staat was om voldoende ruwvoer op te nemen, dus de kachel aan de praat te houden. Ruwvoer in een paardenmaag werkt als hout in een haard, het verbranden er van geeft warmte. Ze heeft nog een paar jaar in de wintermaanden fijn buiten de benen kunnen strekken, voorzien van een goeie winterjas, als dank voor al haar inspanningen en als dank voor het feit dat ze mijn leermeester was. Het was het paard wat mij heeft leren rijden en ik ben daar nog elke keer dankbaar voor als ik in het zadel zit.

In Nederland hebben ze al dertig jaar geleden de diepontwatering en dieperontwatering uitgevonden van veenachtige weidegronden, HC. Zelfs in februari kun je op gympen over de wei mits het niet te veel heeft geregend, en het woord wat de hele lading dekt is waterpeilbeheer Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-08 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:36

Arabesk schreef:
dat is een misverstand

rainrot valt vaak samen met een regenachtige periode, doordat regen de vacht af kan sluiten, zo krijg je anaerobe omstandigheden, ideaal voor rainrot. Regendekens zijn daarom af te raden omdat de rainrot dan alleen maar nóg harder gaat woekeren.

rainrot is niks anders dan een bacteriele infectie die goed te behandelen is met een desinfectie middel (Dettol oplossing) en je paard kan gewoon buiten blijven

FANTASTISCH Arabesk,
ik kan voortaan beter jou om advies vragen dan mijn dierenarts, want jij weet het wederom beter.

Rainrot valt samen met een verminderde weerstand van het paard op welke manier dan ook.
Dat kan zelfs al zijn dat het dier net een verhaarperiode heeft doorgemaakt en even wat minder weerstand heeft.
Zie Bokt medisch, het regende de laatste weken rainrotklantjes.

Of jou paard heeft geen rainrot gehad maar iets anders OF het is in zo kleine mate aanwezig geweest dat je het afkon met hier en daar een plekje aanstippen.
De mijne is geschoren om vooral overal goed bij te kunnen omdat ze al dik in de wintervacht zat.
De dierenarts adviseerde om haar vooral niet in de regen nat te laten worden. OF met een waterdichte deken op naar buiten en zodra het even qua weer kan deken af.
Overigens de rainrot was van zo'n heftige omvang dat ze 2 weken op de antibiotica moet.

Oh ja, de dekens besproei ik wel geregeld met een dettoloplossing.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:46

suleilitha schreef:
In Nederland hebben ze al dertig jaar geleden de diepontwatering en dieperontwatering uitgevonden van veenachtige weidegronden, HC. Zelfs in februari kun je op gympen over de wei mits het niet te veel heeft geregend, en het woord wat de hele lading dekt is waterpeilbeheer Knipoog

Wellicht is nog niet iedereen op de hoogte van dat waterpeilbeheer Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:54

jesito schreef:
Dit lijkt wel wedden dat!!!! of doet ze het of doet ze het niet!!!!
Vind ik een beetje flauw.

Nou ja, ze wil wel alsmaar aangeven dat ze voor bitloos gaat omdat dat veel beter voor de paarden zou zijn. Oftewel natuurlijker.
Ik ben ook alleen nog maar stilstaande foto's tegengekomen en niet 1 filmpje in de draf of galop.
Ik ben het met Kymalin eens dat deze foto zoooo .... nietszeggend is.
Met alle plezier maak ik morgen even foto's van mijn meiden in de bak met een halsring om in stilstand. Ik heb nl. zo'n geval van buffelhuid.
Maakt dat, dat ik een prestatie lever door alleen met een halsring om op de foto te gaan.
NEE !!!
Maakt mij dat tot een paardvriendelijke ruiter?
NEE !!!

Pas als je langs Neerlands wegen gaat in alle gangen met alleen een halsring om, dan zeg ik "knap, dat je dat kunt en durft"
Laatst bijgewerkt door henny_w op 04-11-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:10

Tja, maar hoe of wat Arabesk te paard doet, heeft er niks mee te maken verder.

Hoe je je paard optoomt, heeft met je africhtingssysteem te maken, en de keuzen die je in het scholen van je paard maakt.

Een paard dresseren is nog wel het onnatuurlijkste van al, wat voor accessoires er ook aan te pas komen.