De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:28

Buitenzinnig schreef:
Heb vandaag 2,5 uur gestapt over de weg (vanwege zere pees is mul zand geen aanrader) en ik ben bang dat ik van de week toch eens moet gaan vijlen *zucht*

hulp nodig?? moet dinsdag middag in de buurt zijn...........

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:40

Bij mij op stal heb ik ook weer iemand een beetje entousiast gemaakt over natuurlijk bekappen. Ze liep een beetje te mopperen dat d'r paard weer nieuwe ijzers moest en dat die altijd zo duur waren enzo.
Toen heb ik d'r verteld dat je bij natuurlijk bekappen ook gewoon over de weg kan, maar dan zonder ijzers. Ze ging op de site van paardnatuurlijk kijken. Da's altijd weer leuk om te horen als mensen geinetereseerd zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:18

Buitenzinnig schreef:
Heb vandaag 2,5 uur gestapt over de weg (vanwege zere pees is mul zand geen aanrader) en ik ben bang dat ik van de week toch eens moet gaan vijlen *zucht*

jackie schreef:
hulp nodig?? moet dinsdag middag in de buurt zijn...........

*hihi* zo leer ik het natuurlijk nooit. Ik hou het braaf bij...ongeveer 1x per 10 dagen beetje raspen, mustangrolletje bijwerken voor zover nodig.
Hoe laat??? Heb een vroeg kind op dinsdag Knipoog Wel altijd leuk als je komt...bij-beppen mag ook Ja

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:44

Sugarmiss schreef:
Poe hé 5 uur Ziek ik vrees dat je mij dan op kunt vegen, mijn knie doet het nu al niet meer na een klein uurtje.

In het begin heb ik de schoenen ook alleen aan gedaan over het harde, maar ik kom op zoveel zandpaden waar toch nog behoorlijke kiezels liggen (prehistorische grindlagen) dat ik ze maar gewoon aan hou.

Gelukkig heb ik geen last van mijn knieën, hooguit geschaafde edele delen..... Cool het was ook geen 5 uur rengalop, hoor. het meeste hebben we gestapt met wat drafstukken ertussen. kwartiertje grazen was er ook nog bij.

van die prehistorische grindlagen heeft Briolette geen last zolang de grond niet te hard is. ze kan alleen niet tegen steentjes op harde grond en op asfalt.

ben voorlopig nog niet vaak met die schoenen wezen rijden en vrees dat ze misschien schaafplekken krijgt als ik ze te lang onder laat. ze mag ook altijd zelf kiezen op welk gedeelte van het pad ze wil lopen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:55

Ik vind 5 uur ook wel heel lang. Ik heb na een rit van 1,5 uur al een zere kont Bloos

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:57

Anouar15 schreef:
Ik vind 5 uur ook wel heel lang. Ik heb na een rit van 1,5 uur al een zere kont Bloos

fout zadeltje, Anouar Schijnheilig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 00:03

Tja, wintec he Haha! Zweet ook zo lekker.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 00:16

hé mijn wintecje doet niet zeer want ik heb er een bèh-bontje op Cool

BZ, ik vijl bíjna elke dag. dan leer je het wel!

anouar, ik ben nog geen deskundige dus zeg alleen iets als mij iets zeker lijkt Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 00:22

Ik wil ook zo'n bontje op m'n zadel, maar ze zijn zo duur. Ooit had ik zo'n neppe, maar die heb ik verkocht omdat ik geld nodig had voor laarzen Clown

Ik heb ook nog een dressuurzadel, die is wel heel zacht, maar die vind ik niet handig buiten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:08

Een Wintec is prima hoor, maar wil je inderdaad meerdere uren comfi te paard zitten, dan moet je echt een boomloos zadel proberen. Eigen ervaring. Ik kan jullie de Torsion aanbevelen Knipoog .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:41

Buitenzinnig schreef:
Anouar15 schreef:

fout zadeltje, Anouar Schijnheilig

of fout paard???? Haha! Haha! Haha!

Briolette is in dat opzicht onovertreffelijk. Zit als een bankstel.

Zij en Jackie zijn erg achterwerkvriendelijk. Wat Eros betreft, ik ben goed in verlichte zit en mijn beenspieren zijn erg sterk. Hij is een schat van een paard maar wat zijn gangen aangaat is hij de morning after pil op vier benen........

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:56

jackie schreef:
de morning after pil op vier benen........

Zo heeft alles z'n voor- en nadelen Haha! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:31

[quote="jackie het was ook geen 5 uur rengalop, hoor. [/quote]
Je herinnnerd je ons buitenritje nog Cool Knipoog

Citaat:
ben voorlopig nog niet vaak met die schoenen wezen rijden en vrees dat ze misschien schaafplekken krijgt als ik ze te lang onder laat. ze mag ook altijd zelf kiezen op welk gedeelte van het pad ze wil lopen.
Vandaar dat ik in de kootholtes een stukje lamsvel heb zitten. Heerlijk zacht, natuurlijk én houd het nodige aan zand en kiezels tegen.
Ze kiezen idd ook altijd zelf waar ze willen lopen. Sugar is duidelijk moeilijker waar het modder en plassen betreft, Missy banjert overal doorheen. Maar vanwege haar schoenen stuur ik die er dus meest omheen, zij hoeft ze tenslotte niet schoon te maken thuis Verdrietig

Citaat:
Eros; de morning after pil op vier benen........
LOL... leuke voor een onderschrift Lachen
Sommige paarden zitten idd écht niet. Missy zit heerlijk, Sugar heeft iets ponygangen, wat mijn rug niet altijd leuk vindt, maar laatst zat ik op een reiner en daar kon ik dus echt niet op rijden. Mèn wat gooide dat beest hoog op zonder vering.. Verdrietig

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:35

Ben weer lekker bij Zorro wezen kijken. Ben zo blij dat het weer beter met hem gaat. Ook vind ik het fijn dat het mijn niet gelukt is hem zonder voorijzers te laten lopen en dat hij hier lekker zonder ijzers rondloopt.

viewtopic.php?f=15&t=418521

Luna voelt zich nog steeds heel brak. Ze ligt eigenlijk heel de dag boven in dr mandje. Net kwam ze even naar beneden om uit het raam te kijken. Arm diertje normaal heeft ze hele verhalen tegen mij nu is ze stil. Hoop dat ze volgende week weer opgeknapt is zodat ze lekker naar buiten kan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:40

Mimi was de 2e dag na de operatie ok heel brak, die had duidelijk pijn, maar ze was na de operatie (de 1e dag) nog zo speels en beweeglijk dat ik haar met opzet geen pijnstiller gegeven heb.
De DA had gezegd dat ze niet mocht springen (niet omhoog en niet omlaag) en dat deed ze wel, dus dan maar een beetje pijn. Ze hield zich iig wel in. Ik moest haar een week binnenhouden om te voorkomen dat door te intensief geklim de onderhuidse hechting los zou schieten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:37

opala schreef:
Een Wintec is prima hoor, maar wil je inderdaad meerdere uren comfi te paard zitten, dan moet je echt een boomloos zadel proberen. Eigen ervaring. Ik kan jullie de Torsion aanbevelen Knipoog .

Laat ik met het idee boomlooszadel maar helemaal niet bij m'n ouders aankomen. Dan ontploffen ze.

Wat kan ik het beste aan droge hoeven doen? Die van Anouar zijn zo droog en keihard, ik kom er haast niet met de rasp doorheen. Hij heeft nogal waterangst, dus iets met veel water (emmertjes) ofzo is niet zo goed idee.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:47

Anouar15 schreef:
opala schreef:

Laat ik met het idee boomlooszadel maar helemaal niet bij m'n ouders aankomen. Dan ontploffen ze.

Wat kan ik het beste aan droge hoeven doen? Die van Anouar zijn zo droog en keihard, ik kom er haast niet met de rasp doorheen. Hij heeft nogal waterangst, dus iets met veel water (emmertjes) ofzo is niet zo goed idee.

en toch is water het enige waardoor je te droge hoeven weer beter krijgt. moet toch te oefenen zijn met hem?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:07

Water is goed, maar hoe kan ik het dan het beste doen? Om nou elke hoef 20 min met de slang nat te spuiten is ook weer zo'n werk.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:19

20 min. is idd wel heel lang. elke dag een paar minuutjes per hoef zou toch al het verschil kunnen maken. echt lang afspuiten is meer iets wat nodig is als pezen moet gekoeld worden.
ideaal zou natuurlijk zijn als je hem kan aanleren met zijn voet(en) in een emmer of platte bak te blijven staan. 4 met water gevulde kattenbakjes of zo Haha! .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:23

Ik ga wel eens even oefenen met bakjes. Zou wel handig zijn, kan ik gaan poetsen als hij lekker met z'n hoefje staat te weken Haha!

Zowat alle paarden staan elke dag wel in de sloot (aan de overkant is het gras altijd beter he) behalve die van mij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:57

Rijden jullie (of iemand) bitloos? Ik rij in de bak heel vaak met een touwhalster en dat gaat heel goed. Maar nu zou ik het fijn vinden als ik ook bitloos naar buiten kan. Is dat verstandig? Ik zat dan te denken om eerst het touwhalster onder het hoofdstel te doen en daar teugels aan en aan het bit ook teugels zodat ik altijd kan in grijpen als het mis gaat.

Wat vinden jullie? En is een touwhalster goed? Ik vraag het hier maar, hier heb ik denk ik het meeste kans bitlozeruiters tegen te komen Haha!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:50

Ik rij buiten met een sidepull...dat is dus ook bitloos. Geen probleem, ook niet door het verkeer heen. Vertrouwen zit tussen je oren.
En àls hij gaat, gaat hij ook met een bit, hoor!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:55

Ik heb mijn nieuwe touwhoofdstel binnen. Ga hem morgen uitproberen dus kan er nog niet veel over vertellen. Mijn paard is zo mak in de bak dat ik niet veel problemen zie. Alleen buiten weet ik nog niet. Ben pas 2 maal onder de man met haar naar buiten geweest. Heb nog geen buitenritmaatje en de keren dat ik met haar naar buiten ging was geen succes. Achteruit de sloot in willen, steigeren, staken. Toen ik haar kocht wist ik wel dat ze wedstrijden had gelopen maar de vorige eigenaren waren niet met haar de weg op gegaan. Dus voorlopig nog niet met touwhoofdstel over de weg. Eerst maar eens zorgen dat ik uberhaupt naar buiten kan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:00

Ik heb Witte vandaag voor het eerst met de cross-rope-bridle gereden, het ging super! We moesten er wel even aan wennen, maar na een kwartiertje ging ie helemaal goed! Ik neem Witte voorlopig nog echt niet bitloos mee naar buiten, hij schrikt echt van alles en ik heb mijn handen vol aan hem (een extra hand zou het zelf nog druk hebben..) Maar wat jij zegt met een gewoon hoofdstel en het touwhalster erover klink in ieder geval wel veilig. Maar heeft het halster dan nog wel enig nut als het over het leer van het hoofdstel gaat????

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:00

Buitenzinnig schreef:
Ik rij buiten met een sidepull...dat is dus ook bitloos. Geen probleem, ook niet door het verkeer heen. Vertrouwen zit tussen je oren.
En àls hij gaat, gaat hij ook met een bit, hoor!

Vertrouwen is goed, kontrole is beter Clown

Bitloos rijden buiten doe ik alleen met een paard waarbij de noodrem ook met bitloze optoming werkt.

Met noodrem bedoel ik de "one rein stop". als het paard niet nageeft met of zonder bit, dan ga ik al helemaal niet naar buiten. ben er te oud voor om op een ongecontroleerd projektiel door de omgeving te schieten.

Moon, de driejarige ruin van mijn vriendin heeft vandaag zijn tweede echte buitenrit achter zijn rug. Op de hei, met koeien. Hij vond het prachtig. Tot nu toe hebben we hem alleen nog met side-pull gereden. Vandeweek heb ik een keer wat grondwerk met bit met hem gedaan. Hij vind het maar een vies ding en wil het graag uitspugen.