[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:43

Bokt is gewoon één schijnheilige hypocriete k.utzooi.

En nu heb ik waarschijnlijk een levenslange ban Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:43

Ik begrijp je frustratie wel Ara. Stallen, dekens, ijzers e.d. zijn nou niet bepaald natural. Maar zoals ik gisteravond in mijn post al aangaf, is het wèl een groeiproces. Mensen die zich thuis voelen bij the natural way en daarmee ook in onze huiskamer, zijn wat mij betreft hartstikke welkom. Mits ze dus in dat proces zitten en verder willen groeien in het "natural zijn".

Ik lees hier ook dingen van "de oude kern" die mij een beetje tegen de borst stuiten. Bijvoorbeeld mensen die van bitloos opeens weer met bit gaan rijden, mensen die helemaal niks mis vinden met een bit, iemand gaat opeens met sporen rijden en heeft hier een "goede"(?) reden voor, iemand brengt z'n paard voor 3 maanden weg om uit te besteden, iemand laat z'n paard opeens beslaan, etc.
Hiermee val ik niemand aan hoor, zo ervaar en bedoel ik het dus absoluut niet. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat wat voor de één prima is, is het voor de ander niet. Bijv. jij noemt nu een boomzadel en ik ben weer iemand die met een boomzadel rijdt (en hoogstwaarschijnlijk ook zal blijven rijden).
Dus ja, wie "mogen" hier komen, wie is "natural" en wie bepaalt dat?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:45

zolang er nog mensen paardenvlees eten, zullen er vleespaarden worden gefokt.... een belgische koetsier die bij ons werkte had een paar jaar geleden ontdekt dat veulentjes van Belgische trekparden (die niet meer gecoupeerd mogen worden, dus voor veel fokkers waardeloos zijn ineens) in België als kalfsvlees verkocht worden..... dan is het ineens wel acceptabel
Als er in Frieland 120 koeien of schapen hadden gestaan, had het de krant niet eens gehaald....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:46

nee daar gaat het me niet om, wel om wat jij zegt dat ineens wel weer ijzers onder gemept worden etc

dat boomzadel had ik al die tijd al nog liggen

er zijn geen 'toelatingseisen', dan zou ik er zelf ook buiten vallen, ik kan nl. nog steeds niet bitloos rijden Clown. Maar het gaat mij om de algemene houding hier op bokt en het NH forum. Daar kreeg ik al iemand over me heen toen ik zei dat élk gezond paard in principe zonder deken kan.

Toen dacht ik Verward begint dat geneuzel hier nou ook al???

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:49

Ik zie inderdaad ook een aantal aanmeldingen van mensen die hier komen vragen waarom ijzers nu eigenlijk zo slecht zijn.. en mensen die bijna niets zeggen. Ik snap dat dat voor sommigen vervelend is.. Ik daarentegen heb me echt aangemeld om echt mee te praten, ik probeer uit alle macht helemaal natural te worden, ik vecht er voor.. Ik kreeg het gevoel dat dat ook niet goedgekeurd werd hier ofzo.. maar nu weet ik door een aantal PB-wisselingen beter. Ik hoop dat er nu in ieder geval geen ergernissen zijn over mij ofzo, dan moet dat gewoon gezegd worden. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:18

Ik kom even binnenvallen in een heftige discussie Bloos!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:22

Ik ga ook weer met een boomzadel rijden en ik rij wedstrijden en ik knip Anouar z'n manen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:24

ja Len even niet aanwezig zijn en alles is ineens anders Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:29

Mag ik hier nu nog wel komen Nagelbijten / Gniffelen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:32

hmm tja, ik ben nog niet zo lang natural, maar ik ben er van overtuigd dat dit de goede weg is, voor mij en mijn paard. En ik ken me niet voorstellen dat ik ooit terug zal vallen op mijn oude gewoontes. Maar ik ben wel zo dat als mijn paard iets ernstigs met zijn hoeven krijgt wat ik niet op kan lossen met NB en wel met ijzers, (hoe wel je dat eigenlijk geen oplossen kunt noemen) er ijzers onder gaan. Net zoals als het feit dat als Visco 40 is (of 36 jaar Tong uitsteken ) en hij heeft moeite met de aanmaak van een wintervacht, dan komt er gewoon een denken op. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard.

Maar dat zal dan komen door gezondheids gebreken van mijn paard, mijn fylosofie zal niet veranderen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:33

Lenneke_ schreef:
Ik kom even binnenvallen in een heftige discussie Bloos!

nouja.. heftige discussie Tong uitsteken Een gesprek over het blijkbaar achteruitgaan van NH.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:41

@Arabesk: Heb je het wel eens bitloos geprobeerd? Gewoon echt goed proberen? Ik heb namelijk tijden gehad dat ik met touwhalstertje ging rijden, en dat het hoofdstel er nog onder. En het wou echt niet, ik dacht echt zo van: die gaat het nooit snappen. Maar op een dag kreeg ik een zeer helder moment, f*ck het bit, ik ga het gewoon proberen. Ik heb het bit er uit gehaald en ben alleen met touwhalster gaan rijden en plotseling viel het kwartje bij Visco Clown

Ik weet niet hoe moeilijk je paardje is met rijden enz, dus ik kan het totaal niet inschatten vanaf mijn compu maar goed ik dacht ik zeg het toch maar Koe

Twiggy2008

Hallo allemaal, pfffff..... ik word zo onderhand sch..tziek van dat gezeur over wel of geen ijzers, je paard wel of niet buiten laten staan, al die zogenaamde ziektes die ze buiten kunnen krijgen!!

Ik vind persoonlijk dat die boer in Friesland wel zijn paarden beter had moeten onderbrengen na dat weeralarm. Dit drama had niet mogen gebeuren. Als je paarden hebt, ben je daar verantwoordelijk voor en dan moet je zorgen dat ze geen gevaar lopen bij bepaalde weersomstandigheden. Verder stonden die paarden prima buiten, beter inderdaad dan het gemiddelde manegepaard, maar had ze dan even naar een veiligere plek gebracht. Daar ben ik wel kwaad over. Boos!

En of je als 'natural' hier en daar jezelf een beetje aanpast, met bijvoorbeeld wel een bit rijden of (zoals ik) wel wat basisbrokken bijvoeren. Lekker belangrijk. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk naar het 'natuurlijke' kijkt en dat je hier en daar iets een beetje anders doet, dat is niet zo erg, volgens mij. Ik word daar ook zo moe van hier op bokt. Stelletje zeurpieten. Of mag je dat ook niet zeggen? Clown

Horse_

Ik heb geen tijd om iedere dag te posten wat ik vroeger wel deed. Helaas het werk laat het niet toe. Maar lees wel trouw alles en kan mij nog steeds in jullie ideen vinden. Maar als ik nu zeg dat mijn paard een deken op heeft omdat ze net pas hersteld is (2 jaar mager geweest) ben ik dan geen natural. En omdat ze niet 24/7 buiten staat ben ik dan ook geen natural. Ik zou wel willen maar dat gaat gewoon niet ook al zou ik nog zo graag willen. Sta nu al op stal nr. 5 sinds ik mijn paard heb en nu gaat het weer mis (staat veeeel te weinig buiten) ben er heel depri onder voelt niet goed maar ben ik nu geen natural meer omdat ze nu veel op stal staat terwijl ik dat niet wil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:44

gouda schreef:
Ik heb geen tijd om iedere dag te posten wat ik vroeger wel deed. Helaas het werk laat het niet toe. Maar lees wel trouw alles en kan mij nog steeds in jullie ideen vinden. Maar als ik nu zeg dat mijn paard een deken op heeft omdat ze net pas hersteld is (2 jaar mager geweest) ben ik dan geen natural. En omdat ze niet 24/7 buiten staat ben ik dan ook geen natural. Ik zou wel willen maar dat gaat gewoon niet ook al zou ik nog zo graag willen. Sta nu al op stal nr. 5 sinds ik mijn paard heb en nu gaat het weer mis (staat veeeel te weinig buiten) ben er heel depri onder voelt niet goed maar ben ik nu geen natural meer omdat ze nu veel op stal staat terwijl ik dat niet wil.

Nou, Gouda, zo zwart/wit zal ik je niet bekijken, hoor. En ik vind het ook heel iets anders als je paard herstellende is. En ja, soms wil je het liefst je paard in de wei, maar kan dat gewoon niet door de omgeving. Bij mij in het dorp stallen ze ook alle paarden het liefst 's winters op, dus ik heb nu een winterplekje iets verder van huis gevonden, maar ik snap ook wel dat dat niet voor iedereen mogelijk is. Jij bent zo natural als je je voelt, vind ik.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:45

Ik ga even mijn konijn zoeken (ik heb mijn lieve Vlaamse reusje als 9 dagen niet meer gezien Verdrietig ) Volgens mij is hij dood Nagelbijten / Gniffelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:49

Toen Anouar van de DA op stal moest had ik ook al het idee dat een aantal mensen mij een nep natural vonden.
Maar een natural wil toch ook gewoon het beste voor z'n paard of willen naturals kost wat kost natural zijn ongeacht het paard? Als dit laatste het geval is ben ik geen natural (niet dat ik dat zo graag wil zijn hoor)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:50

Ah gossie loopt hij altijd los? Ach gut

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:53

Lenneke_ schreef:
Toen Anouar van de DA op stal moest had ik ook al het idee dat een aantal mensen mij een nep natural vonden.
Maar een natural wil toch ook gewoon het beste voor z'n paard of willen naturals kost wat kost natural zijn ongeacht het paard? Als dit laatste het geval is ben ik geen natural (niet dat ik dat zo graag wil zijn hoor)

Jij kent je paard het beste toch. Als je de mening van de da deelt zou ik het ook doen straks had je hem eigenwijs buiten gezet en was de kwaal verergerd had je je ook voor je kop kunnen slaan.

Mijn da adviseerde voor kaylee ijzers met wiggen. Dat heb ik niet gedaan Bloos Heb gewoon een goede smid om zijn mening gevraagd en die vond dat ook niet nodig.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:56

gouda schreef:
Ah gossie loopt hij altijd los? Ach gut

ja klopt, maar hij leeft nog! Haha! Hij heeft een hol, om daar te komen moet je helemaal door de rimboe heen, ik kom er eigenlijk nooit. Jasper komt meestal wel naar mij toe om te bedelen, maar de laatste tijd trekt hij zich wat extra terug door de koud denk ik. Maar hij ziet er nog heel gezond uit Haha!

Mijn konijn word heel natural gehouden Ja Tong uitsteken

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:58

Oh gelukkig is ie terecht. Misschien houd ie een soort winterslaap oid. Ben je niet bang voor roofvogels of vossen oid? Vlaamse reus van een kennis is in stukken teruggevonden in zijn hol Huilen

Mijn konijnen ook in een grote ren, alleen geen gras helaas maar op tegels. Willen mijn ouders niet en heb zelf geen tuin.

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:00

mag ik dit topic mee volgen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:06

Lenneke_ schreef:

Ik vond je absoluut geen nep-natural. En heb toen ook tegen je gezegd dat je je gevoel moest volgen, dat is gewoon het beste wat je kunt doen.
Als je aan mij vraagt wat te doen bij een hoefzweer, dan vind ik persoonlijk op stal zetten uit den boze èn onzin. Maar dat is mijn ding en daarmee zeg ik niets over jou.

Ik wil ook niet koste wat kost natural zijn, iig niet wanneer dat niet ten goede komt van mijn paard. Maar ik blijf wel nadenken, voelen, vragen stellen en de dialoog aangaan*. Ik neem niks klakkeloos aan, en dus ook niet toen mijn DA destijds uit automatisme zei dat Jovi maar een nacht op stal moest nadat hij de hoefzweer had uitgesneden. Ik legde het aan hem voor en toen zei hij dat ze idd ook best in de wei kon blijven die nacht (beweging, hoefmechanisme) mits ik de wond maar schoonhield met biotex-badjes.
(*NB: hiermee zeg ik dus niet dat jij of anderen dit niet doen hè, begrijp me niet verkeerd, ik spreek nu even voor mezelf Knipoog ).

Volgens mij is dat ook een onderdeel van "natural", nadenken en meedenken en voelen wat er met je gebeurt wanneer iemand iets beweert; wat is waar voor jou en jouw paard?

En nu we het er toch over hebben: we mogen elkaar toch best eens "aanspreken" en aangeven wat je er van vindt. Wat hebben we eraan dat we hier standaard lief en aardig tegen elkaar blijven en ons zelfs onderling niet durven uit te spreken. Dan leren we immers ook niks van elkaar. Beetje kritisch zijn naar elkaar toe, is ook niet verkeerd, en kunnen we alleen maar van leren.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:40

t is hier stil Nagelbijten / Gniffelen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:12

Komt misschien door die discussie die gaande is.. Lachen