De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:10

Zo gaat het altijd als ik over geld begin Boos! M'n instructrice had ook gezegt dat ik eens naar z'n rug moest laten kijken, maar dat mag dus ook niet

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:38

Oop: Daar heb je idd gelijk in bij het ene paard zal het nu eenmaal langer duren. Ben n ongeduldig typje Bloos Weet ook niet hoe lang mijn paard voor op ijzers heeft gestaan voordat ik haar vorig jaar aug. kreeg.

De laatste keer is er bij mij immers ook een traditionele smid bijgeweest (die overigens weinig heeft gedaan).

Weet trouwens nog steeds niet wat ik ga doen alleen weet wel zeker dat er geen ijzers onder gaan nooit meer.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:58

gouda schreef:
Ben n ongeduldig typje Bloos

Ik ook hoor Bloos

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:00

Anouar15 schreef:
Zo gaat het altijd als ik over geld begin Boos! M'n instructrice had ook gezegt dat ik eens naar z'n rug moest laten kijken, maar dat mag dus ook niet

Mijn paard had (en heeft helaas nog een beetje) ook last van haar rug en sleet scheef af. Ik hoop voor je dat ze bijdraaid. Heb je zelf ook inkomen anders zou je eens iemand kunnen laten komen en dan alleen laten nakijken. Kun je een 'offerte' vragen want de kosten zullen afhangen van eventuele behandeling.Sterkte ermee.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:03

opala schreef:
gouda schreef:
Ben n ongeduldig typje Bloos

Ik ook hoor Bloos

hi hi.

Heb dat ook met de gezondheid van Kaylee. Het ongeluk is op 2 sept. vorig jaar gebeurd. Vanaf december heeft Kaylee fysio. Heb de da al meerdere malen laten komen voor kreupelheid, magerheid en dikke klieren e.d. en blijf ongeduldig. Herstel kan lang duren weet het wel maar toch kan niet stilzitten. Heb nu met mijzelf afgesproken als ze na deze zomer vol weidegang nog niet lekker in dr vel zit dr dan pas weer helemaal door te laten lichten eventueel homeopaat of zoiets in die richting.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:15

Ben ook weer even hier Clown

Heb vorig weekend zonder hoefschoenen voor de wagen gereden !!

Jaja, eindelijk durfde deze dame het dan toch eens aan om die dingen af te laten. Ben ook maar gelijk 1,5 uur over de weg gaan lopen. Dan ook maar in eens goed doen he. haha.

Hoeven hielden zich keurig ... had ook niet anders verwacht eigenlijk. Wel viel het me op dat ze wat normaler draaft Knipoog
Ze gaat met schoenen aan altijd wat harder dan ze eigenlijk kan en valt dan bijna over haar voetjes heen, nu bleef ze wat beheerster draven, wat kleinere pasjes dus. Maar niet omdat ze pijn had hoor ... zeker niet hihi.

Ben eigenlijk wel tevreden dus.

En met die hoefbevangen huifbedpony gaat het meer dan goed. Je ziet niets meer aan haar manier van lopen. Alleen beetje raar gegroeide hoeven nu inmiddels. Klaas probeerd er wat model in te houden, maar met de nadruk op proberen. Hij gaf toe er nog niet zoveel ervaring in te hebben.

Groeten
Ingrid

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:17

OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:24

Hebben jullie dat gezellige nieuwe ijzer-NB topic al gezien? (Ik heb nog niet bijgelezen, dat duurt zoooo lang met deze computer Slapen ) Ik heb Oop en Gouda daar al gespot. *trekt toetsenbord uit computer, gooit muis uit het raam* ik ga er niet reageren Clown Boos!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:27

Het kost je wel moeite Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:50

Ik kon het niet laten Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:07

Maar hebben jullie verder nog op- of aanmerinken over Anouar z'n hoeven? Kan ik weer van leren Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:09

Anouar....opmerkingen...ja, andere foto's Lachen
zo lijken de hoeven verschrikkelijk hoog, maar of dat aan de stand van de camera ligt???

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:11

De hoeven kunnen (nog) niet korter. De zool zit in de weg.
Hoe wil je dat ik de foto's dan maak? Dan kan ik dat morgen even doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:23

Ik zet de camera altijd op de grond neer voor en naast de hoef maar omdat dat met jou camera niet kan zou ik hem gewoon zo laag mogelijk houden. volgens mij heet dat kikvorsperspectief.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:24

Zou ik doen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:29

Arabesk schreef:
Hebben jullie dat gezellige nieuwe ijzer-NB topic al gezien? (Ik heb nog niet bijgelezen, dat duurt zoooo lang met deze computer Slapen ) Ik heb Oop en Gouda daar al gespot. *trekt toetsenbord uit computer, gooit muis uit het raam* ik ga er niet reageren Clown Boos!

De fysio die ik heb voor Kaylee heeft ook gereageerd in het topic.

Ik vind het zo jammer dat het van ijzerloos meteen over gaat op NB. Er word niet geklaagd over het normale bekappen van een traditionel smid nee meteen NB weer de grond in boren.

Overigens weten jullie misschien nog wel dat voor Kaylee de laatste keer een smid is geweest om te bekappen Bloos . De da en fysio hadden mij dit aangeraden omdat ze te ver achterover leunde en 1 hoef een gebroken voetas had. Nu weet ik wel dat het meestal traditioneel versus Nb is maar ik kijk gewoon voor Kaylee wat het beste werkt. Heb wel het idee dat ze voor iets hoger moet staan weet niet waarom. Maar weet wel 1 ding zeker dat is dat er nooit meer ijzers onder komen ben blij dat die dingen eraf zijn. De dierenarts begon meteen over ijzers en wiggen maar gelukkig hoefde dat van de smid niet. Die had ik ook 5 jaar lang voor zorro en dat is er wel een met vakkennis en die met je mee denkt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:48

Bij ons was laatst ook een gewone hoefsmit op stal. Die vond het wel heel interesant wat ik vertelde over natuurlijk bekappen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:51

Dat is wel een fijn gevoel lijkt mij. Beter dan dat de smid die bij je op stal kom heel de tijd zich met je bemoeit en NB afkraakt. En heb je hem ook hierheen , naar PN of het boek verwezen of kijkt hij gewoon met je mee als je aan het bekappen bent?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:55

Ik heb hem naar de site verwezen. En hij bood spontaan aan om m'n messen regelmatig te slijpen, da's toch aardig. Het is wel een hele jonge vent, scheelt misschien toch.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:03

Ja die staan denk ik ook wel open voor nieuwe dingen. Natuurlijk bekappen is op zich niet zo nieuw maar hier in Nederland was het tot een jaar terug volgens mij nog niet zo bekend. Toen ik hier op bokt kwam kende ik het nog niet. In bladen zoals Hoefslag en Bit repten ze er ook nog niet over.

Dat messen slijpen is wel aardig van hem en handig. Lijkt mij toch moeilijk met zo'n slijpsteentje als je daar nooit een cursus voor hebt gedaan. En hij hij nog wat gezegd over de van voren afgesleten hoef of heeft hij dat niet gezien?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:25

Hij zij dat dat een mooie opzet was Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 23:49

Anouar15 schreef:
Hij zij dat dat een mooie opzet was Haha!

wel leuk dat deze smid geinteresseerd is in NB.

heb vandaag een buitenrit gemaakt in de buurt van Nunspeet/Elspeet/Vierhouten, samen met een vriendin. had het probleem te moeten kiezen uit drie paarden: Jackie viel af omdat ik haar volgende week meeneem naar een clinic. Vorig jaar zou ik dat ook doen en kreeg ze een week van tevoren last van hoefzweren. Deze keer probeer ik haar heel te houden Cool . Eros heeft bij warm weer weleens last van benauwdheid en is ook niet erg rugvriendelijk Clown . En vandaag was het HEET. Dan maar Briolette meegenomen. Ze heeft weliswaar wat last van steentjes op harde ondergrond, maar daar heb ik hoefschoenen voor.

Toen we op de parkeerplaats van ons vertrekpunt aan het opzadelen waren, kregen de hoefschoenen veel bekijks. Er waren nog wat mensen met tuigpaarden, die daar een paar dagen logeerden. Ze waren ook net de paarden aan het inspannen en kwamen om de beurt die dingen bekijken en vragen hoe dat nou werkte.

Ik heb uitgelegd dat ze gevoelige voeten heeft en dat ik die dingen alleen op stenige wegen gebruik en op zachte/gladde ondergrond afdoe. De pony van mijn vriendin loopt ook blootsvoets en word door haarzelf bekapt. Die loopt probleemloos overal overheen en heeft geen schoenen nodig. Zij heeft die lui nog uitleg over NB gegeven en die vonden het best interessant.

Overigens hebben we bijna 5 uur gereden en heb ik de schoenen misschien een kwartiertje onder gehad....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:45

Poe hé 5 uur Ziek ik vrees dat je mij dan op kunt vegen, mijn knie doet het nu al niet meer na een klein uurtje.

In het begin heb ik de schoenen ook alleen aan gedaan over het harde, maar ik kom op zoveel zandpaden waar toch nog behoorlijke kiezels liggen (prehistorische grindlagen) dat ik ze maar gewoon aan hou.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:01

Ik heb vandaag weer flink over het asfalt gereden (had wedstrijd waar ik heen moest lopen en ben tussendoor nog naar huis geweest) bij elkaar denk ik wel een uur. En er was helemaal niks te zien aan z'n hoeven Haha!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:24

Heb vandaag 2,5 uur gestapt over de weg (vanwege zere pees is mul zand geen aanrader) en ik ben bang dat ik van de week toch eens moet gaan vijlen *zucht*