De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:43

Citaat:
Bij mij zouden ze in principe ook alleen de eierstokken verwijderen, maar de baarmoeder voelde niet goed aan volgens de DA , dus die is er toch ook uitgehaald. Anders krijg je daar later toch weer problemen mee.

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:46

Bloos
Ach misschien niet precies hetzefde als hierboven, maar het resultaat is hetzelfde Cool
Aan de DA was ik iig meer geld kwijt Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:47

Tittel schreef:
Was gisteren de paarden even aan het bijwerken (vijlen). Ging op zich best goed. Alleen heeft mijn Fjordenmerrie ineens geen zin meer om haar linkervoorbeen te geven.
Ze geeft netjes voetje, maar zo gauw ik haar voet/hoef vast heb, gaat ze liggen

. Erg vervelend. Heeft ze nooit eerder gedaan. Zou dit een manier zijn om er onder uit te komen of zou het op een probleem kunnen duiden?

Omdat ik nog maar kort zelf mijn paarden bijhoudt, ben ik nog erg voorzichtig. Ik vijl eigenlijk alleen nog maar bij en zorg voor een mustangrol (afronding). Mijn Fjordenruin heeft heel snel groeiende hoefwand en deze brokkeld gelijk af. Ik probeer het zo goed mogelijk bij te houden, maar was dus alweer even te laat. Bij de zijkant van de hoef gaat de hoefwand een beetje afstaan. Zou dit kunnen komen door een probleem (beginende hoefbevangenheid of iets dergelijks) of is de hoefwand gewoon te lang? Zou ik er dan kwartierboogjes in moeten maken? Dit lijkt me nog wel een beetje eng. Je eigen paarden bijhouden is toch wel even anders. Ik ben steeds bang dat ik toch iets verkeerd doe en daar schade mee veroorzaak. Aan de andere kant wil ik het wel graag zelf doen en ben er ook wel weer van overtuigd dat als ik steeds beetje bij beetje doe (raspen) er niet veel verkeerd kan gaan.

Misschien beetje warrig verhaal, maar ben gewoon nog wat onzeker in mijn eigen kunnen en doen.

Tja, het KAN iets zijn, het kan natuurlijk ook gewoon uitproberen zijn!

Eh, je bedoeld flares? Dat de hoefwand omkruld?
Sommige paarden hebben dat nu eenmaal!

Merrit , mijn haf heeft het heel erg gehad. door zeer regelmatig te vijlen, gaat het steeds beter. Maar hij blijft het houden.

Het hoeft niet op bevangenheid te wijzen hoor. Het is wel zaak om er voor te zorgen dat de hoefwand recht naar beneden loopt. De hoefwand rekt de witte lijn uit en das dus erg slecht.

Zou ik niet doen, als je dat nog niet durft. Bovendien moet je daar de ruimte voor hebben!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:51

gouda schreef:
Luna is nog steeds vrij klein voor de leeftijd en dr zusje Isis is even groot maar smaller. Ze kunnen nog een hoop groeien toch? Met 1 jaar zijn ze volwassen maar ken ook katten die dan nog doorgroeiden.

Mijn Ienemienie blijft ook Ienemienie!

Ik heb een grote reus in huis ,maar dus ook een minipoesje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:53

angela88 schreef:
Ik heb weer foto's gemaakt van de hoeven van Wit en Orlanda!

De zool van Wit begint langzaam een beetje hol te trekken, op de foto's is het volgens mij wel aardig te zien....

voor de hele fotoserie: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=

Hier het verschil tussen de hoeven van wit van begin deze maand en vandaag:

dit was op 5-5-05 (links voor)
Afbeelding

en dit was vandaag (ook links voor)
Afbeelding

Ben er helemaal blij van.....heerlijk....mooi weer, mooie paardjes, mooie hoefjes, ik ben helemaal in mijn nopjes!

Hebben jullie verder trouwens nog op of aanmerkingen over de hoeven? hoe meer mensen ernaar kijken, hoe wijzer ik ervan wordt!

Het lijkt als of je een overgroeide steunsel hebt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:45

Ik heb ook weer foto's gemaakt van de hoeven (eindelijk)

Eerst maar eens een foto van dat afgesleten stuk van de voorhoef, hier heb ik dus niks aan geraspt ofzo, dit is zo gesleten:
Afbeelding

Onderkant van de "afgesleten" hoef, beetje scheef dus:
Afbeelding

Onderkant van de andere voorhoef:
Afbeelding

Achterhoef, achter hebben nooit ijzers onder gezeten, voor ongveer een jaar.
Afbeelding

Andere achterhoef, aan de rechterkant (vanaf de foto gezien) was dat stuk hoefwand afgebroken, is al weer een heel stuk aangegroeid maar je ziet het nog wel een beetje.
Afbeelding

Vooraanzicht voorhoeven:
Afbeelding

Zijaanzicht achterhoeven:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Ik had nog meer foto's maar die zijn een beetje mislukt.
Het is heel leuk om te zien dat z'n voorhoeven breder worden, de een heeft nog zo'n smal spleetje tussen de ballen, terwijl de ander al iets breder is. Daar had ik ook een foto van, maar ik heb m'n vinger per ongeluk voor de lens gehouden Gestoord

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 21:19

HOi Anouar,

De volgende keer zou ik de camera even op de grond leggen! Zo heb je nog niet een duidelijk beeld van de hoeven.

De witte lijn komt al door het afgesleten gedeelte heen. Of is dat wat anders?

Ik zou haar echt even na laten kijken. Het is erg opvallend dat er maar 1 hoef zo extreem slijt.

Verder zijn het nog erg nauwe stralen, maar je bent ook nog maar net bezig?

Leuk voor je dat je ziet dat de voorhoeven breder worden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:36

Volgens mij komt de witte lijn er nog niet doorheen, maar is dat de ongepigmenteerde hoefwand. het is niet dat "harige" zoals de witte lijn eruitziet.

Ik kan de camera niet op de grond leggen. Het is een beetje een raar langwerpig ding die niet kan staan.

Op deze foto's is het ook wel een beetje te zien dat de donkere hoef (die afgsleten hoef dus) al minder van die samengeknepen ballen heeft dan die andere.
Worden de achterhoeven ook nog breder of zijn die al goed?

Laatst was ik met Anouar z'n hoeven bezig toen de hoefsmit kwam die altijd op stal komt. Hij vond het wel grappig, maar had nog nooit van natuurlijk bekappen gehoord. Maar hij vond het wel intersant en wilde m'n messen wel af en toe slijpen. Da's toch weer aardig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 21:51

Zie jullie weer over een paar dagen! Haha!

De trektocht gaat zaterdag van start en morgen ben ik niet aanwezig. Tong uitsteken

Dus: Veel plezier, geniet van het weer, je paard(en), de poezen, de honden en elkaar! Pling Pling

Doei! Doei!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:08

Angela: de link doet het niet

Anouar: hoeven zijn heel langwerpig, maar zien er lang niet slecht uit, rijkelijk hoge hoeven nog, maar het begin is er

AM: wens je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier, goede reis en ... gezond weer terug

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:16

De hoeven kunnen nog niet korter. De zool zit nog best laag. Als de zool omhoog gaat en de hoeven korter kunnen worden ze denk ik ook minder langwerpig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:22

Kent iemand van jullie een natuurlijk bekapper in Twente?
Ik heb namelijk een 2-jarige gekocht waarbij ik over wil gaan naar natuurlijk bekappen Lachen
In de lijst op hoefnatuurlijk of in dit topic kon ik niet echt wat in de buurt vinden Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:34

Anouar15 schreef:
De hoeven kunnen nog niet korter. De zool zit nog best laag. Als de zool omhoog gaat en de hoeven korter kunnen worden ze denk ik ook minder langwerpig.

Jij komt er wel Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:14

http://www.mijnalbum.nl/Album=B4IFFPLR

dit is de goede link......

@ antheman: waar zie jij de overgroeid steunsel? dan kan ik even kijken of ik iets over het hoofd heb gezien, of dat de foto weer eens misvormt....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:01

Angela: het lijkt erop alsof je de hielen/verzenen iets kunt verlagen.

Ik denk dat AM op de foto van "voor bekappen" doelt.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:02

ik val hier zomaar even middenin het topic, maar moet toch ergens beginnen he Haha! . heeft iemand ervaring met natuurlijk bekapper petra van langenvelde uit oostburg? of is er nog iemand anders dicht tegen de belgische grens, of in belgië die jullie kunnen aanraden?
ik heb die petra trouwens weken terug al gemaild, en heb geen antwoord gekregen Verward. vond ik al niet meteen een goede start...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:07

Petra is vlgs mij Strasser-bekapster. Was het niet Memory die daar ervaring mee had?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:13

opala schreef:
Petra is vlgs mij Strasser-bekapster. Was het niet Memory die daar ervaring mee had?

ja, daar had ilona kooistra het ook al over, tenminste, dat dacht ze toch.
nou, dan valt petra dus al af....er staan op de site nog een paar namen van bekappers in belgië, maar die komen ofwel niet tot hier in de buurt, ofwel strasseren ze ook.
dat schiet op he zo Haha! ?

en ik wil een NB Frusty !!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:48

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:30

opala schreef:
**omgeving Zuid Nederland en België**
Raf Teunis, belgië
http://www.rafanteunis.be/Anteunis Raf
Pastoorstraat 20
3690 Zutendaal

Vanaf 1e pagina afgeplukt

bedankt, maar die kende ik - die strassert ook. is bij een vriendin gaan bekappen en het paard liep heel gevoelig.
nu wil ik me niet baseren op één geval, maar dit is toch wat ik van anderen ook al gehoord heb? oa. dierenarts wim de leeuw (waarover hier enkele blz. terug gepraat werd) heeft me daar ook voor gewaarschuwd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:37

Anth: heel veel plezier op je trektocht. Ik hoop dat je de hoefschoenen niet nodig hebt zou heel tof zijn.

Angela: vind het ook mooie hoeven hoor

Anouar: je bent goed op weg denk ik zo. Zou idd ook iemand erbij halen om te achterhalen waar die afslijtende hoef vandaan komt. Is toch zonde. Kaylee heeft ook van die smalle stralen heb het idee dat sommige paarden hoeveel je ze ook de ruimte geeft toch altijd een beetje smalle stralen blijven houden. Mijn paard heeft ook kleine hoeven ze zijn wel iets breder geworden zonder de voorijzers maar echt een wereld van verschil is het niet.

Luna maakt het al iets beter. Heb haar gister om 15.00 uur opgehaald bij de da. Ze was heel boos op de assistente en wou het mandje niet in. Met handschoenen aan is het gelukt. Zulke geluiden die eruit kwamen had ik nog nooit gehoord. Thuis zakte ze in elkaar en wou ze slapen maar een goede positie kon ze niet vinden op dr buikkie liggen ging niet echt. Ze zat te piepen van de pijn echt heel sneu om te horen dat gaat je aan je hard. Ik had pijnstiller mee gekregen maar ze wou niet eten en drinken. Vanmorgen gelukkig wel en heb ik zacht voer met pijnstiller aan haar gevoerd. Nu ligt ze weer te slapen god wat is dat beessie ingevallen. Maar gelukkig is de operatie geslaagd en is ze straks overal van af.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:42

Wendy: fijn dat je je paard natuurlijk wil laten bekappen een goede start. Kan je helaas ook niet aan een adres helpen. Heb je het al op het paardnatuurlijk forum gevraagd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:57

gouda schreef:
Kaylee heeft ook van die smalle stralen heb het idee dat sommige paarden hoeveel je ze ook de ruimte geeft toch altijd een beetje smalle stralen blijven houden. Mijn paard heeft ook kleine hoeven ze zijn wel iets breder geworden zonder de voorijzers maar echt een wereld van verschil is het niet.

Correctie: nog niet. (Laten) Inspelen op de hoefgroei en het de tijd gunnen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:05

Ik heb tegen m'n moeder gezegt dat jullie me adviseren om iemand naar dat been te laten kijken. Maar ze ontplofte zowat. Heel verhaal dat dat paard altijd zoveel geld kost en dat ze het zat is dat al het geld naar hem gaat en noem maar op. En nu is ze boos op me.

Wie zou ik er dan naar moeten laten kijken en wat kost het ongeveer, dan kan ik het zelf misschien betalen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:08

Anouar: Moeders hebben ook wel eens hun dag niet Knipoog Probeer het morgen (overmorgen...) nog eens... *LOL*