De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:07

Buitenzinnig schreef:
Euhhhh Ant???? Wat ging er fout in je laatste berichtje???? Clown

Geen idee! Het bericht stond er 2 keer!

Met "voorbeeld" was dat nog niet zo. Gebeuren wel meer rare dingen de laatste week. Als je een bericht in de huiskamer post, dan "pakt" ie het bericht niet en gooit je naar blz 1 Boos!
Ik copieer nu echt alles voordat ik op "verzenden " druk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:11

Ik voer al een tijdje Equisanum Herba en het bevalt mij goed. De paarden eten het graag en doen het er goed op.
En wat ook erg makkelijk is; het wordt bij mij thuis afgeleverd Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:47

SM, moet je een minimale hoeveelheid afnemen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 11:00

En nog een picaatje van de CRB van Andor
Afbeelding

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:19

Hoi, ik heb me al eerder eens verdiept in het natuurlijk bekappen. En nu ik sinds kort (lees 1 dag Haha!) een eigen paard heb, kan ik het eindelijk gaan toepassen. Het is een 3 jarige, die nog nooit ijzers heeft gehad. Hij moet heel binnenkort bekapt worden, want dat had al een paar weken geleden gedaan moeten zijn Boos!.

Nu staat hij met een andere paard op die wei, en diegene heeft al een vaste smid, omdat haar paard ongelijke voeten heeft. Dat paard heeft dus voor wel ijzers. Nu dacht ik die smid meteen mijn paard te laten bekappen, maar het is wel een traditionele smid (al staat hij hier wel als heel goed te boek, vooral ook wanneer paarden hoef/beenproblemen hebben). Ik moet hem vanavond nog even terug bellen, want ik weet niet of hij alleen voor 2 paarden wilt komen, omdat hij normaal de grote stallen doet (onze paarden staan samen heerlijk om een land bij een boer, en s winters staan ze ergens anders, waar hij wel de vaste smid is).

Kan dit kwaad? Ik wil mijn paard namelijk het liefst zonder ijzers houden...

In de lijst met natuurlijk bekappers zag ik Bram de Langen staan, die wel bij mij in de buurt zit. Wat zijn jullie ervaringen met hem?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:30

@ Javayo: het gevaar van een reguliere hoefsmit is dat hij je paard (vaak) het liefst op ijzers zet (daar verdiend hij het meeste aan). Bovendien willen ze het paard vaak op hun manier bekappen en dus wel in de zool en straal snijden. De keuze is natuurlijk aan jou, maar ik zou voor een natuurlijk bekapper gaan.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:45

@Javayo: Ik zou in eerste instantie ook een goed bekend staande NB-er zoeken...(Ik heb persoonlijk geen ervaring met Bram de Lange...)
Als dat niet lukt, kan je toch eens met die reguliere smid overleggen? Wie weet tref je een smid die open staat voor NB?! Er staan bij mij paarden op stal, waarvan de hoeven 'verdacht' veel op NB hoeven lijken, maar die toch bij gehouden worden door een smid die regulier heet te zijn *LOL*
Als jij je erin verdiept hebt, kun je toch samen met je smid kijken of je eruit komt? Er zijn heus nog wel smeden die niet meteen met ijzer, hamer en nagels aan komen zetten hoor!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 14:50

Precies, ik sluit me bij Nienke aan.

Als jij aangeeft wat je wel en niet wilt, moet je smid wel van erg goede huize komen, wil hij het anders doen!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:16

Antheman schreef:
En nog een picaatje van de CRB van Andor
Afbeelding

Gaaf kleurtje hoor steekt lekker af.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:29

Antheman schreef:
gouda schreef:
Ik belde de fysio op en die dacht dat dat ook wel gewoon kon omdat je in principe toch niet op druk rijd (als het goed is Haha! ). Ik ga lekker longeren met kaptoom en dan einde van de week weer even met het nieuwe bit om te proberen. Dan heb ik toch les van de fysio kan zij meteen even kijken of het al wat beter is.

Met je nieuwe kaptoom is het toch ook leuk om te slingeren?
En je kunt natuurlijk atlijd nog een wandelingetje maken!

Ga vanavond de kaptoom uitproberen. Wandelen vind ik ook erg leuk om te doen maar komt er de laatste tijd niet van omdat ik ze eigenlijk iedere dag moet trainen. 2 x per week bijgezet aan de longe en de rest onder het zadel. Als ik minder met haar doe dan gaat ze weer achteruit.

Zal binnenkort eens een foto nemen van haar ribben en flanken. Ik heb het idee dat ze weer afvalt je ziet haar ribben weer meer en als je achter haar staat dr flanken. Maar weet niet of het nu schrikbarend is of niet. Maar baal ervan. Is het normaal dat een paard zo langzaam aankomt en zal het nog steeds een gevolg zijn van pijn of stress van het ongeluk?

Gister babbeltje gemaakt met pensionhouder hij zou het land naast het huidige land waar ze staan inkuilen. Maar dat gebeurt dus weer niet. Ze staat nu al weken op een land zonder gras. Nu zou hij al het goed is vandaag een stukje afzetten in het andere weiland zodat ze wat te eten heeft overdag.

En ik maar trainen en mij afvragen waarom ze zo sloom is. Gaf hij haar minder hooi omdat hij dat aan alle paarden minder gaf omdat die moeten afvallen en in het hoge gras staan. Ook al mag ik nu maar weer max een half uur rijden ze is niet vooruit te branden. Als ik met haar loop dan lijkt het net of ik met zorro loop.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 16:08

Wat eten ze dan overdag Gouda?
En waarom mag je maar een half uur rijden?
Ik snap wel dat je voorzichtig moet zijn, maar een beetje stappen aan een los teugeltje moet toch wel kunnen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:25

Ze krijgen 's-ochtends voordat ze naar buiten gaan 1 of 2 plakjes hooi en biks. In mijn geval zet ik een halve kilo ponybrok klaar omdat ik twijfel of ze hetgeen wat op het voerschema (bord) staat wel krijgen. Chubby zou volgens eigenaresse ook 2 x een half moeten krijgen maar als we 's-middags kijken ligt er nog geen eens een kwart of zo in. De andere paarden krijgen volgens schema per keer een kwart biks.Vaak gaan de paarden om 5.00 uur al naar buiten soms later en dan halen we ze zelf binnen in de avond. De rest van de paarden staat dag en nacht nu en krijgen geen hooi meer alleen biks van het baasje als ze komen.

Mag nu niet meer dan een half uur rijden omdat ze 2 weken terug weer last van haar rug had en daardoor niet helemaal lekker liep. Pas had ik weer opgebouwd tot 3 kwartier maar dat bleek nog te zwaar te zijn. Mag wel stappen aan een lang teugeltje maar moet ze van de fysio als ik rijd ook echt rijden zeg maar. Stelling, buiging, aan de teugel en flink door laten lopen. Ze beschermd zichzelf door langzamer te gaan lopen en dan gebruikt ze haar rug weer verkeerd.
Mijn schema van rijden is nu veel stappen in een vlot tempo, paar rondjes draf en 4 rondjes galop in verlichte zit. Dit om haar achterhand sterker te maken.

Gisteravond heb ik de kaptoom uitgeprobeerd. Moet haar zo'n 2 maal per week met touwtjes van de fysio longeren. Helaas past dat niet op de kaptoom. De afstand tot de ringen is te lang (normaal haal je de touwtjes door de bitringen heen) en nu zou je ze door de ringen aan de zijkanten van de neus moeten vastmaken maar ik kan de clips er niet door heen krijgen.Heb ze toch met de kaptoom gelongeerd en vond het er veel ontspannender uitzien zo zonder bit. Ze liep ook lekker door maar helaas ze moet door die rug heen. Dus weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. Met die touwtjes door dat bit zit ze echt veel met haar mond open en dicht. Staat veel meer druk op dan met rijden.

Ze staat vanaf vandaag in het hoge gras. De stalhouder heeft een stukje afgezet. had gevraagd wanneer hij nu eens zou gaan inkuilen en toen zei hij voorlopig nog niet omdat er regen opgegeven word. Dus ik gaf aan dat ik haar weer mager zag worden en nu mogen ze er wel op. Hij heeft gelukkig voldoende land voor hooi en kuil. Ben ik heel blij om nu heeft ze overdags tenminste wat te eten. Met zn 3-en hebben ze het stukje vast gauw weer wat kaler zodat de kans op spierbenvangenheid af neemt. Maar houd ze toch iedere dag in beweging dus verwacht eigenlijk geen problemen. De dierenarts had geadviseerd ze niet op het gras te zetten in april, mei, juni zou het gras te rijk zijn maar ja dat vind ik ook weer zo wat. En nu ik heb vernomen dat als je ze op een kaal weiland zet met amper gras ze juist bevangen kunnen raken....

Ben vandaag officieel ziekgemeld bij de arbo. Afgelopen 2 weken vrij genomen om uit te rusten, gister begonnen met werken ging meteen weer fout. Wel eng nu echt in de ziektewet maar het is niet anders kan ik tenminste echt wat doen aan herstel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:29

Oh Ant, wat is And toch een lekker ding!! Haha! Knappe vent!! Go jij! Go jij!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:31

Gouda, op de foto's die jouw bijrijdster recent van Kaylee heeft geplaatst vond ik haar er prima uit zien.

Als ze weer magerder wordt dan heeft ze inderdaad meer voer nodig. Ik vind het nogal stommig van jouw pensionhouder om elk paard maar gelijk te schakelen Scheve mond. Klinkt alsof deze wat meer moet gaan kijken naar het individuele paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:32

O ja, toevoeging, het duurt echt lang voordat een paard weer op gewicht is. Het gewicht is er in no time af, maar voordat het er weer echt goed op zit ben je zo een maand of 3, 4 of langer bezig.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:43

Apple schreef:
Gouda, op de foto's die jouw bijrijdster recent van Kaylee heeft geplaatst vond ik haar er prima uit zien.

Als ze weer magerder wordt dan heeft ze inderdaad meer voer nodig. Ik vind het nogal stommig van jouw pensionhouder om elk paard maar gelijk te schakelen Scheve mond. Klinkt alsof deze wat meer moet gaan kijken naar het individuele paard.

Klopt idd dat doet hij niet echt. Wij balen dat hij niet overlegd omdat hij niet echt veel van paarden weet. Hij heeft dit er gewoon bij en wij waren de 1e 2 echte pensionklanten. Er stonden er al 3 van 1 eigenaar maar die deden alles zelf. Nu heb ik het idee dat hij alle paarden voert zoals zij dat doet van die 3 paarden. En die krijgen niet veel want 2 van hen zijn met pensioen en de andere word niet iedere dag getrained en heeft de neiging gauw dik te worden. Toen we er kwamen staan mochten we zelf aangeven wat ze moesten hebben en dat geen we doorgaven zou die geven. In praktijk blijkt dus dat hij alsnog zelf beslist en zonder overleg voer mindert.

Op de foto's van bijrijder ziet ze er idd goed uit denk dat het toch iets vertekend. Haar vacht is wel bijgetrokken ze is goed door de verharing heen aan het komen maar als je aan de zijkant staat zie je haar ribben, sta je achter haar dan zie je dat ze bij de flanken ingevallen is. Je kan er de botten beet pakken zeg maar. Ze is niet schrikbarend mager meer maar toch ze heeft nergens vet aan dr lijf zitten en ik weet dat ze er zo niet uit hoord te zien. Toen ik ze kocht was ze prachtig. Nu is ze sloom en stukken dunner.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:46

Apple schreef:
O ja, toevoeging, het duurt echt lang voordat een paard weer op gewicht is. Het gewicht is er in no time af, maar voordat het er weer echt goed op zit ben je zo een maand of 3, 4 of langer bezig.

Ik ben nu vanaf december bezig. Toen ben ik verhuist naar mijn huidige stal. Op de vorige stal stond ze heel de dag binnen tot ik kwam en kreeg 2 kilo biks en 2 plakjes hooi dat was veel te weinig en omdat ze al een opdonder van dat ongeluk had zag ze er toen echt niet meer uit. Ze ziet er nu stukker beter uit als toen maar toch willen de kilo's er niet echt aankomen. Misschien duurd het bij haar langer vanwege haar rug en gevoelige karakter.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:47

Hummm. Ik zou dan toch zo snel mogelijk proberen te regelen er gewoon veel en veel meer voer in te stoppen.

Meer hooi/kuil, maar ook meer biks (omdat je toch van haar verwacht dat ze elke dag aan de slag gaat).

Balen dat je bij een pensionhouder staat die niets van paarden weet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:51

Ja dat is wel balen hoop dat we het kunnen overleggen met hem en kunnen verbeteren. Als het goed is hebben ik en mijn stalgenootje binnenkort een gesprek met hem over het voerbeleid. Wat mij betreft had dat gesprek er allang geweest maar wil dat niet alleen doen.

Dit is bijna de enige stal in de buurt waar ze in de winter ook buiten komen. Er is wel een stal waar ze in de winter ook in paddock staan maar die is weer duurder € 270.00 en kaylee raakt overstuur als je haar verhuist dan eet ze weer niet of nauwelijks.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:49

Apple schreef:

Balen dat je bij een pensionhouder staat die niets van paarden weet.

* Ik denk dat je hooguit een postzegel kunt vullen met namen van stalhouders die er echt iets van weten en de meesten kijken naar hun portemonnee en niet naar het paard *
Dit was niet aardig van mij...dus als je het echt wilt weten moet je er maar even moeite voor doen Bloos

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 11:54

Tja,.stalhouders Boos!

Ik kreeg vorige maand toen ik betaalde, te horen dat hij het stalgeld verhoogd wilde hebben. Dat hield een verhoging van 35 % in Boos! Boos!

Dacht het toch niet he.

Ik ga mijn eigen gang en betaal het ook niet.
Mijn paarden lopen buiten ,de rest gaat s nachts op stal.
Ik regel alles zelf, totaan het vullen vd waterbak.

Weet je tenminste hoe en wanneer dingen gebeuren.

Je moet gewoon op je strepen gaan staan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 11:55

Arabesk schreef:
Oh Ant, wat is And toch een lekker ding!! Haha! Knappe vent!! Go jij! Go jij!

Ja, An is een lekker ding Haha! Dank je!

Hoe is het met Araatje?

Vanmorgen waren Andor en Merrit met hun bal aan het spelen. Ze waren hem van elkaar aan het afpakken. Zag er erg leuk uit!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:15

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:22

Gut het moet niet gekker worden inderdaad. Nog even en de NB-ers zijn over vijf jaar in de meerderheid...!

Nog even en je ziet Anky bij de volgende olympische spelen geinterviewd en vertelt ze dat het natuurlijk bekappen zo goed bevalt. Cool

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:29

Die naam van de cursusgever kwam mij zo bekend voor. In het boek van paardnatuurlijk staat een voorwoord van een dierenarts de leeuw....