Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:32

Ja, kijk, je kunt niet alles hebben hè... Clown

Dani: gelukkig Haha!
Ik vond hem zelf nogal vreemd, maar kon het ook niet beter formuleren...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:02

goede discussie!

ik probeer vooral te kijken naar wat mijn pony aangeeft. over algemeen is ze de paddock al na hooguit een half uur zat, met of zonder vriendje maakt niet uit, na half uur staat ze voor het hek naar me te roepen.

op de weide verschilt het heel erg maar voor de nacht is ze meestal het liefst binnen. dit uit zich met name door voor het hek dwalen vanaf een uurtje of 4/5 in de middag al. ze heeft dan ook echt haast om naar stal te gaan. met regen en blubber weigert ze gewoon om het land of de paddock in te lopen tenzij ze van mij echt moet, dan staat ze dus ook eerder te roepen om naar binnen te mogen. in haar stal is ze altijd heel ontspannen en vrolijk. vaak hangt dr onderlip of ligt ze lekker te soezen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:56

een paddock is ook niet interessant als er geen eten is, na een half uur rammelt een paard van de honger en zal eten zijn eerste interesse zijn

Paarden zijn ook gewoonte dieren, dat ze dan graag op stal willen staan , wil niet zeggen dat het ook goed voor ze is.

Een paard is ontworpen om 24/7 door te bewegen, zijn lichaam, verteringsstelsel en hoeven zijn hier op ingesteld. Het wegnemen van deze bewegingsvrijheid heeft wel degelijk consequenties: slechtere hoefkwaliteit, verminderde doorbloeding, grotere kans op spijsverteringsproblemen, spierverzuring etc

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:50

zelfs wanneer er hooi ligt vind ze de paddock niet leuk Knipoog en de hoefjes van mijn pony zijn heel heel goed, staat al jaren ijzerloos en hoeven zijn in prima conditie.

ik geloof dat paarden zelf heel goed weten wat ze willen en wat goed voor ze is en daar probeer ik naar te luisteren;) dat lijkt mij beter dan je blindstaren op bepaalde ideaalbeelden.

na een half uur rammelen van de honger is wel enigsinds overdreven, dat ze wel iets lusten ok maar als je je echt verdiept in natuurlijk gedrag van paarden dan zie je ook dat ze niet 24/7 eten. overgens heeft mijn pony de hele dag beschikking over hooi/kuil/stro om te knabbelen, krijgt ze 3x per dag een musli. ik moet zeggen dat ze wanneer ze in de zomer 24/7 buitenstaat er vaak slechter uitziet en de hoefkwaliteit slechter is dan in de winter met stal en paddock

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:02

pmarena schreef:
Mmmh , ik ben dan weer van mening dat dat een probleem is dat niet bestaat , hebben de paarden altijd ruwvoer tot hun beschikking dan doen ze over het algemeen niet aan over-eten.

Dat doen alleen die paarden bij wie het hooi op een gegeven moment op is , dat weten ze dus dan is het bunkeren geblazen om zoveel mogelijk in JOUW maag te krijgen.

Kunnen ze constant hooi eten dan is die drang weg. Eerste tijd zullen ze nog wel even blijven bunkeren maar zodra ze merken dat het niet op raakt dan eten ze lang niet meer zoveel.

Het spijt me zeer, maar ik weet van diverse ouderwetse haflingers die NIET stoppen met eten tot het op is. Daar zijn allerlei dingen mee uitgeprobeerd, maar die vreten zich echt helemaal klem, met alle potentiele risico's vandien. Dus nee, het gaat niet altijd zo. En ik moet zeggen dat de meeste paarden die ik ken die echt onbeperkt ruwvoer krijgen (van fatsoenlijke kwaliteit) over het algemeen te dik zijn en dat vind ik nou weer niet paardvriendelijk Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:36

Waarom hebben mensen die onbeperkt hooi geven dat probleem dan niet ? Lachen

Kijk als je het een paar dagen probeert , ja die eerste dagen kun je ze naar stal rollen.

Maar heeft een paard altijd hooi en maatjes en ruimte om te spelen en te rotzooien dan HOEVEN ze niet de hele dag te eten.

Net wat je zegt : ze gaan door tot het op is. Maar als het nooit op gaat dan komt het ze na een tijdje toch echt wel de neus uit hoor. Het is gewoon vreten om het vreten omdat het ineens op kan zijn.

Ongetwijfeld zullen er paarden zijn die zich helemaal barstensvol blijven vreten , Rena was vorig jaar ook vrij vet. Maar nu zijn ze echt niet vet meer hoor omdat ze weten dat er bijna altijd wel wat ligt. Soms laten we het wel eens op gaan maarze weten dat er elke avond weer volop te kanen zal zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:49

Toch jammer als de pony hoefbevangen raakt voordat ze stopt met eten, vind je niet?

De mensen die ik ken die onbeperkt hooi geven, hebben niet zulke paarden. Dat zal misschien ook wel verschil maken.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:03

Mijn eerste pony stond 's zomers dag en nacht buiten en 's winters 's nachts op stal, dat ging allemaal prima. Totdat ik mijn Fries kreeg, deze had zomereczeem en snel last van mok. Na een paar maanden ging het echt niet meer en heb ik haar verhuisd. Van mijn 14e tot mijn 19e heb ik mijn paard dus op stal gehad met 's middags een paar uurtjes los. Paard vond het prima, ze stond een stuk relaxter als op de wei. Vorig jaar kreeg ik een nieuw paard, 3,5 jaar, recht van de wei. Deze stond maar suf te zijn, deed niet veel. Ik heb haar verhuisd naar een stal waar ze overdag in een 'kudde' lopen van zo'n 30 paarden op een hele grote wei. 's Nachts staan ze wel op stal. Eerste maanden hebben we haar daar lekker paard laten zijn en weinig met d'r gedaan en dit heeft d'r echt goed gedaan! Ze is flink gegroeid, volwassen geworden en heerlijk om mee te werken.

Ik heb dus beide kanten gezien en met beide goede en slechte ervaringen. Je moet i.m.o. dus kijken naar wat het paard aangeeft en fijn vind. Al zou ik een gezond paard, zonder extreme eczeem, mok e.d. wel proberen te 'stimuleren' het lang op de wei lopen fijn te vinden. Er staat bij ons trouwens geen een paard dat niet naar buiten wil volgens mij...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:37

pmarena schreef:
Waarom hebben mensen die onbeperkt hooi geven dat probleem dan niet ? Lachen

Kijk als je het een paar dagen probeert , ja die eerste dagen kun je ze naar stal rollen.

Maar heeft een paard altijd hooi en maatjes en ruimte om te spelen en te rotzooien dan HOEVEN ze niet de hele dag te eten.

Net wat je zegt : ze gaan door tot het op is. Maar als het nooit op gaat dan komt het ze na een tijdje toch echt wel de neus uit hoor. Het is gewoon vreten om het vreten omdat het ineens op kan zijn.

Ongetwijfeld zullen er paarden zijn die zich helemaal barstensvol blijven vreten , Rena was vorig jaar ook vrij vet. Maar nu zijn ze echt niet vet meer hoor omdat ze weten dat er bijna altijd wel wat ligt. Soms laten we het wel eens op gaan maarze weten dat er elke avond weer volop te kanen zal zijn.

Wij geven op stal onbeperkt hooi. Helaas is het zo dat de Tinker af en toe echt apart moet want die blijft eten totdat het op is. En aangezien het niet op raakt blijft hij dus eten. Wij dachten ook dat hij wel zou stoppen na een paar maanden als hij wist dat het niet op zou raken... maar helaas, dat doet hij dus niet. Hij blijft eten alsof hij de oorlogswinter heeft meegemaakt. Dat is wel vervelend hoor, vooral ook omdat je dus extra werk hebt om hem apart te zetten nu.

En zijn gedrag ten opzichte van de andere paarden is ook heel vervelend, hij wil alle netten voor zich alleen... Nu moeten we hem dus afzonderen op een paddock en heeft hij dus niet meer de beschikking over 24/7 hooi en maatjes om mee te spelen. Spelen wil hij toch al niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 17:07

Ik kan me een geval herinneren van twee Fjorden die op een kaal stukje grond stonden (wellicht nog staan). Iedereen vond dat zielig, maar die staan er voor hun eigen bestwil, omdat ze anders hoefbevangen raken. De eigenaar wil gewoon 100% controle over wat en hoeveel en wanneer ze eten om ze gezond te houden en ik zou willen dat meer mensen inzagen dat je als eigenaar dat wel kan en een paard dat inzicht niet heeft. Een paard weet niet dat het niet teveel hollands voorjaarsgras moet eten. Het is de eigenaar die dat moet voorkomen.
andersom, kan ene paard er ook niks aan doen als er niet egnoeg of niet het juiste gras in zijn wei staat, en de eigenaar moet er dan voor zorgen dat het aanvullend voer krijgt.
Je kunt niet zgegen "gooi hem maar in de wei, dan regelt hij alles zelf wel".

In het wild heeft het geen 24/7 toegang tot mals hollands gras!!!
Wat paarden in het wild eten is veel ruwer van vezel en heeft veel minder voeding. Daarvan moeten ze dus veel eten en het kauwen en de vertering ervan kost bijna net zoveel energie als wat ze binnen krijgen. Dit kun je een beetje vergelijken met stro eten.

Het gras van weides is over het algemeen sappig, suiker en eiwitrijk, makkelijk te verteren en daardoor worden grote hoeveelheden opgeslagen als VET. Dit is heel onnatuurlijk.
In de natuur zijn paarden maar 1 keer per jaar "vet" en dat is als ze het nodig hebben voor de voortplanting, in het voorjaar. De hengsten gebruiken dan nl meer energie (deken, vechten) en de merries hebben de voorraad nodig voor vruchtbaarheid en dracht.

Ze zijn gemaakt om te bewegen, maar niet om 24/7 te bewegen. Een kudde is niet altijd in beweging. Een dagdeel vastzetten of in een stal houden is echt niet schadelijk.
Niet genoeg beweging geven, wél. Maar genoeg beweging kan helemaal los staan van dag en nacht weide gang.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:53

Toch is het niet helemaal waar dat paarden vanzelf stoppen met eten.
Bij ons op stal lopen verschillende groepen en twee hiervan krijgen onbeperkt hooi omdat zij ook nog wel eens wat anders doen dan zich klem eten, de anderen groepen met namen pony's blijft vreten.
Voorheen werd er een hele baal neerlegd zoals bij de anderen groepen.
Maar de ponygroepen bleven eten, de paarden deden 3 dagen over een grote baal terwijl de pony's ook nog met minder er twee dagen over deden en ze werden moddervet met alle gevolgen vandien.
De ponygropen krijgen dus nu hooi over 3/4 keer verdeeld.
In hun loopstal ligt wel nog stro maar hier knabbelen ze bijna niet aan.
Ondanks het beperken van hooi zijn ze nog allemaal wel wat dik, maar niet schadelijk dik.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:31

dan kun je nog altijd heel arm en oud hooi voeren, kunnen ze lekker knabbelen zonder te dik te worden

ze worden trouwens ook helemaal niet hoefbevangen van alleen maar hooi, het is een combinatie van te dik zijn + te weinig beweging maar VOORAL teveel fructaan en juist DAT zit eigenlijk bijna niet in hooi maar in vers gras

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:48

Citaat:
Het spijt me zeer, maar ik weet van diverse ouderwetse haflingers die NIET stoppen met eten tot het op is. Daar zijn allerlei dingen mee uitgeprobeerd, maar die vreten zich echt helemaal klem, met alle potentiele risico's vandien.

Ouderwetse haflinger meldt zich Clown
Dus staat onze ouderwetse haflinger zoveel mogelijk in een paddock, met maatje, en vrijwel geen gras. Hij staat daar nu ongeveer 4, 5 uur per dag in. Zo'n 2 uur per dag wordt er met hem gerommeld, poetsen, wandelen enz. De rest staat hij Duivel op stal.....
Zijn schema zo ongeveer: 8 uur voeren (kuil, in box), 9 uur halfje muesli zonder, 10.00 -12.00 paddock, dan weer voeren (kuil in box), 13.00 - 15.00 paddock / rommelen, 15.00 - 17.00 paddock, 17.00 voeren (kuil), 22.00 voeren halfje muesli zonder plus weer handje kuil. Stan staat in een open grote stal, 4x4, maatje links, rechts, ze kunnen neuzen etc.
Volgens mij is dat voor hem het beste, geen officiele natural ?
Paddock is overigens ongeveer de grootte van een aardig weiland Haha!

HIervoor had ik een dravertje, totaal ander paard. Die liep 24/7 op de wei, zonder schuilstal, met soort trailer die ze als schuilstuk gebruikte om uit de wind te kunnen staan. Met erge regen kreeg ze een regendek op. Heb haar 3 jaar gehad, 3 jaar nooit ziek, zwak of misselijk. Ja, dat was een 'natural' Haha!

Denk dat we met Stan proberen hem door in/uit de paddock te halen, maatjes te geven, etc. hem een zo goed mogelijk bestaan te geven. Maar ja, als ik dat zeg en ik vertel hoe en wat krijg ik toch (vaak) het verwijt: waarom staat hij dan niet in een loopstal...? Dat gaat bij ons niet, we wonen vrijwel in centrum Rotterdam en hij gaat voor zijn eigen veiligheid gewoon naar binnen Clown De wei was super, maar daar mag hij dus niet op of hij vreet zich dood. DUs tja, dan maar zo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:26

diesel_ schreef:
dan kun je nog altijd heel arm en oud hooi voeren, kunnen ze lekker knabbelen zonder te dik te worden

ze worden trouwens ook helemaal niet hoefbevangen van alleen maar hooi, het is een combinatie van te dik zijn + te weinig beweging maar VOORAL teveel fructaan en juist DAT zit eigenlijk bijna niet in hooi maar in vers gras

Denk je nou echt dat een pensionstal aan zoveel oud hooi kan komen, ze zijn ieder jaar blij als ze al fatsoenlijk hooi krijgen.
Oud hooi stoft ook meestal nog.
Ik heb ook het liefst 24/7 hooi maar dat gaat in die groep niet en ik zou mijn shet bij de grote groep kunnen zetten (heeft die al eerder gestaan) maar die komen op flinke weien en dan ben ik zeker bang voor hoefbevangenheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:50

Ik kan mijn Sam ook niet onbeperkt ruwvoer geven, hoor. Dan groeit hij dicht. Terwijl hij het op een heel groot stuk land met gras wel weer goed doet. Clown

Ik heb vorig jaar ervaring opgedaan, toen hij 4 weken op een landje stond met een stel KWPNers die onbeperkt kregen. Wat een drama is dat geweest. Dat nooit meer!!!! In de winter krijgt hij nu 2x per dag ruwvoer en ik breng elke dag nog een klein beetje krachtvoer en verder mag hij het doen met het gras (wat in de winter niet veel voorstelt). En dat gaat wel goed. Ja

Op dit moment vullen we in de ochtend het ruwvoer alleen nog maar aan, maar nu blijft het vaak lang liggen. Tja, het gras is veel lekkerder blijkbaar. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:00

Nou dat is dan dus ook de pest. Mijn paard moet echt onbeperkt goed hooi/kuil kunnen eten, hij heeft het nodig en hij eet niet de hele dag door. Maar andere paarden kunnen dat niet hebben en je kunt dus moeilijk 2 soorten hooi geven of een paard op rantsoen zetten terwijl ze samen staan. Dat is wel eens lastig.

Maar aan de andere kant zijn dit soort problemen natuurlijk geen argument om je paard de hele dag in zijn stal op te sluiten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:03

Even terugkomend op de beginpost.. wat is geil gras Nagelbijten / Gniffelen ?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:10

Haha! tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:21

Esperanza schreef:
Nou dat is dan dus ook de pest. Mijn paard moet echt onbeperkt goed hooi/kuil kunnen eten, hij heeft het nodig en hij eet niet de hele dag door. Maar andere paarden kunnen dat niet hebben en je kunt dus moeilijk 2 soorten hooi geven of een paard op rantsoen zetten terwijl ze samen staan. Dat is wel eens lastig.

Ik vind dat ook heel lastig en heb er ook nog geen echt goede oplossing op gevonden. De pony's moeten absoluut samen blijven. Hoe doen anderen dat?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:55

RedPassion schreef:
Esperanza schreef:

Ik vind dat ook heel lastig en heb er ook nog geen echt goede oplossing op gevonden. De pony's moeten absoluut samen blijven. Hoe doen anderen dat?

Bij ons staan ze dan in de bak en in paddocks die aan elkaar vast zitten. Ze worden dan dus wel gescheiden door een hek maar staan wel bij elkaar. Dus kan dan bijv. voor de nacht, de rest extra veel krijgen en overdag als ze samen staan krijgen ze gewoon genoeg. Maar de Tinker wordt wel steeds hebberiger en gaat nu ook steeds vaker overdag een tijd ook op de paddock.

Ik zou ze dus gewoon scheiden door een draadje ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:09

Elaine schreef:

Geil is in dit verband een benaming voor (eiwit)rijk, "vet". Een gewone wetenschappelijke benaming, die niks te maken heeft met sexuele driften.

Feit blijft, hoe je het ook bekijkt met de hooigift of weidegang, de eigenaar bepaald de inname, of zou dat in elk geval moeten doen voor het welzijn van het paard, omdat de weides gewoon niet te vergelijken zijn met natuurlijke omstandigheden en voedselvoorraad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:43

RedPassion schreef:
Esperanza schreef:

Ik ben weer terug verhuisd, want ik vond het geen optie om mijn paard apart te zetten. Knipoog
Maar goed, mijn paard was ook erg gehecht aan zijn oude kudde, dus hij was alleen maar erg blij weer in zijn eigen cluppie te komen..... Ik verhuis hem nooit meer!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:50

Hoera, mijn pony staat weer 'natuurlijk' Haha! Ik heb hem gister vrijgelaten uit zijn stal na 9 dagen. Was een lastige afweging om het eerder te doen, maar de wond zag er goed uit en buiten geneesd het veel sneller. Hij deed extreem wild en daardoor is de wond natuurlijk wel wat opengegaan, maar het viel mij erg mee! Haha!
Alleen die k*t vliegen.... Boos!

Ik kan mijn pony ook niet onbeperkt hooi geven... die vreet ook aan 1 stuk door Haha! Ik zie onbeperkt hooi als: hooi dat voldoende is voor wat hij nodig heeft. In zijn geval 4 á 5 plakken per dag.

Ik heb de mazzel dat zijn vriend ook aan 1 stuk door vreet Nagelbijten / Gniffelen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:41

@ Welshcobfan, om de wond te beschermen zou je er Neem-olie op kunnen smeren, dat werkt huidverzorgd, tegen parasieten en het stinkt ook nog lekker dus is goed vliegenwerend (wel pure neem-olie nemen van goede kwaliteit, er zijn veel verdunningen op de markt, die stinken dus lang niet genoeg!). Met Neem-olie erop voorkom je dat vliegen eitjes in een wond gaan leggen.

Over het onbeperkt hooi, zelf denk ik dat de meeste paarden wel ophouden met eten als er ECHT onbeperkt hooi is. Ik heb een Belg, die lust een aardig hapje. Ze at in het begin ook teveel maar toen ze eenmaal in de gaten had dat er toch genoeg was, was het niet interessant meer. Maar kan me wel voorstellen dat er smikkelmonsters zijn die gewoon niet ophouden! Voor een deel misschien aangeleerd gedrag, of een soort zelfbescherming (stel dat hte op raakt!). Als je dan toch onbeperkt wilt voeren kun je het beste heel oud schraal hooi voeren, maarja hoe kom je daaraan he.

In de natuur vreten ze natuurlijk ook niet de hele dag mondenvol. Paarden in een slecht seizoen staan dan bv ook op boomschors te knagen of flintertjes voeding naar binnen te werken. In de paddock met flink wat takken (van de goede soort) is dan misschien een goede optie (ook wel weer een heel gesleep natuurlijk).

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:43

Lusitana schreef:
[***] schreef:

Geil is in dit verband een benaming voor (eiwit)rijk, "vet". Een gewone wetenschappelijke benaming, die niks te maken heeft met sexuele driften.

Aha, weer iets geleerd!