Dani: gelukkig

Ik vond hem zelf nogal vreemd, maar kon het ook niet beter formuleren...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Mmmh , ik ben dan weer van mening dat dat een probleem is dat niet bestaat , hebben de paarden altijd ruwvoer tot hun beschikking dan doen ze over het algemeen niet aan over-eten.
Dat doen alleen die paarden bij wie het hooi op een gegeven moment op is , dat weten ze dus dan is het bunkeren geblazen om zoveel mogelijk in JOUW maag te krijgen.
Kunnen ze constant hooi eten dan is die drang weg. Eerste tijd zullen ze nog wel even blijven bunkeren maar zodra ze merken dat het niet op raakt dan eten ze lang niet meer zoveel.
pmarena schreef:Waarom hebben mensen die onbeperkt hooi geven dat probleem dan niet ?
Kijk als je het een paar dagen probeert , ja die eerste dagen kun je ze naar stal rollen.
Maar heeft een paard altijd hooi en maatjes en ruimte om te spelen en te rotzooien dan HOEVEN ze niet de hele dag te eten.
Net wat je zegt : ze gaan door tot het op is. Maar als het nooit op gaat dan komt het ze na een tijdje toch echt wel de neus uit hoor. Het is gewoon vreten om het vreten omdat het ineens op kan zijn.
Ongetwijfeld zullen er paarden zijn die zich helemaal barstensvol blijven vreten , Rena was vorig jaar ook vrij vet. Maar nu zijn ze echt niet vet meer hoor omdat ze weten dat er bijna altijd wel wat ligt. Soms laten we het wel eens op gaan maarze weten dat er elke avond weer volop te kanen zal zijn.
Citaat:Het spijt me zeer, maar ik weet van diverse ouderwetse haflingers die NIET stoppen met eten tot het op is. Daar zijn allerlei dingen mee uitgeprobeerd, maar die vreten zich echt helemaal klem, met alle potentiele risico's vandien.
diesel_ schreef:dan kun je nog altijd heel arm en oud hooi voeren, kunnen ze lekker knabbelen zonder te dik te worden
ze worden trouwens ook helemaal niet hoefbevangen van alleen maar hooi, het is een combinatie van te dik zijn + te weinig beweging maar VOORAL teveel fructaan en juist DAT zit eigenlijk bijna niet in hooi maar in vers gras
Esperanza schreef:Nou dat is dan dus ook de pest. Mijn paard moet echt onbeperkt goed hooi/kuil kunnen eten, hij heeft het nodig en hij eet niet de hele dag door. Maar andere paarden kunnen dat niet hebben en je kunt dus moeilijk 2 soorten hooi geven of een paard op rantsoen zetten terwijl ze samen staan. Dat is wel eens lastig.
RedPassion schreef:Esperanza schreef:Nou dat is dan dus ook de pest. Mijn paard moet echt onbeperkt goed hooi/kuil kunnen eten, hij heeft het nodig en hij eet niet de hele dag door. Maar andere paarden kunnen dat niet hebben en je kunt dus moeilijk 2 soorten hooi geven of een paard op rantsoen zetten terwijl ze samen staan. Dat is wel eens lastig.
Ik vind dat ook heel lastig en heb er ook nog geen echt goede oplossing op gevonden. De pony's moeten absoluut samen blijven. Hoe doen anderen dat?
Elaine schreef:Even terugkomend op de beginpost.. wat is geil gras?
RedPassion schreef:Esperanza schreef:Nou dat is dan dus ook de pest. Mijn paard moet echt onbeperkt goed hooi/kuil kunnen eten, hij heeft het nodig en hij eet niet de hele dag door. Maar andere paarden kunnen dat niet hebben en je kunt dus moeilijk 2 soorten hooi geven of een paard op rantsoen zetten terwijl ze samen staan. Dat is wel eens lastig.
Ik vind dat ook heel lastig en heb er ook nog geen echt goede oplossing op gevonden. De pony's moeten absoluut samen blijven. Hoe doen anderen dat?
Lusitana schreef:[***] schreef:Even terugkomend op de beginpost.. wat is geil gras?
Geil is in dit verband een benaming voor (eiwit)rijk, "vet". Een gewone wetenschappelijke benaming, die niks te maken heeft met sexuele driften.