Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
).
Pensionnetje schreef:Bel Anky of Tineke of Imke, vraag ze hun paard bitloos te tuigen en een dressuurproefje te rijden.
Wedden dat je een uitstekend plaatje te zien krijgt? Het maakt voor de dressuur nl geen bal uit, mét of zonder bit. Alles valt of staat met de training, wie schoolt het paard en hoe. Of het kan ligt volledig aan jezelf, niet aan de optoming! Dát is misschien hard te horen. Dat je paard wordt belemmert door je eigen onkunde.
superwoman schreef:Haar reactie naar het gras toe,valt mij op. Lijkt MIJ dat ze daardoor er niet bij loopt als een duikboot en dat baseer ik voornamelijk op de achterhand.
Waarom vraag ik hem, zijn ze rot? Nee, maar dan heeft het bit meer ruimte en dat is makkelijker voor jou! Nu vraag ik je? In 16 jaar heeft mn oude hengst nog nooit problemen gehad en heeft een mondje als fluweel. De jonge hengst doen we alles bitloos mee. Laat lekker zitten die tanden.ShannaY schreef:superwoman schreef:Haar reactie naar het gras toe,valt mij op. Lijkt MIJ dat ze daardoor er niet bij loopt als een duikboot en dat baseer ik voornamelijk op de achterhand.
Mijn idee ook, aan de opbolling van haar rug te zien, en haar oortjes en ogen naar het gras gericht, dacht ze waarschijnlijk aan eten!
Misschien eens een idee om bekende ruiters een voorstel te doen om een demonstratie zonder bit te laten zien. Zou ik hele gaaf vinden!
Pensionnetje schreef:Bel Tineke, die zie ik er wel voor in. Zijn we voor eens en altijd van het gezeur af!
Nadya schreef:Pensionnetje, ik ben het helemaal met je eens.![]()
Je kunt je paard trouwens met grondwerk zelfs al al die dressuuroefeningen leren. Zonder bit.
Nadya schreef:Klopt,zonder bit,en zonder op het paard te zitten.Pensionnetje, ik ben het helemaal met je eens.![]()
Je kunt je paard trouwens met grondwerk zelfs al al die dressuuroefeningen leren. Zonder bit.

vanitymay schreef:Is bitloos ook te zien als met een hackemore? want een hackemore is wel degelijk bitloos maar mijns inziens zeker niet vriendelijker of minder schadelijk...
superwoman schreef:Nadya schreef:Pensionnetje, ik ben het helemaal met je eens.![]()
En dat geloof ik dus niet.
Daar heb ik al eerder een discussie over gehad in [RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel... , vandaar. Over rechtrichten welliswaar.
Nu ga ik ff rijden
superwoman schreef:Nadya schreef:Pensionnetje, ik ben het helemaal met je eens.![]()
En dat geloof ik dus niet.
Daar heb ik al eerder een discussie over gehad in [RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel... , vandaar. Over rechtrichten welliswaar.
Nu ga ik ff rijden
Tinkerloos schreef:
ShannaY schreef:Tinkerloos schreef:
En toch krijg ik soms een beetje een naar gevoel als ik naar deze video’s kijk. Het vosje kijkt geen 1 moment vrolijk tijdens zijn oefeningen, dat vind ik mijn opzicht niet echt paard vriendelijk, ik vind het belangrijk dat een paard plezier heeft in zijn werk, en het vosje heeft dat duidelijk niet op dat moment.
Tja, zo was ze nu eenmaal tijdens opperste concentratie.