Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 03:15

Niet berg opwaarts? Juist wel, normaal heeft ze haar kont altijd hoger als de schoft, maar nu is deze juist lager. En zonder zadel rijden belastend voor de rug? Ik denk dat dat reuze meevalt, heb een stevige goede zit waardoor ik niet hobbel op de rug. Plus dat ik niet dagelijks zonder zadel rij. Zoals ik al zei, dit was gewoon even gauw een buitenritje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:07

Babeth, ik vind het er heel ontspannen uitzien en ik zie op deze foto dat je een prima zit hebt. Krijg je vaak ook van het zonder zadel, zonder beugels, rijden. Iets wat vele ruiters tegenwoordig niet eens meer kunnen (ik heb 30 jaar geleden leren rijden en mocht pas met beugels rijden, tot mijn zit en balans goed was Knipoog ).

Ok, je zou wel wat rechter op kunnen zitten, maar dat zijn van die momentopnames. Ik vind dat jouw paardje zo al heel fijn loopt met zo'n relaxt teugeltje. Ja
Ik zie op bokt zo vaak van die strak in de krul gehouden, te diep lopende paarden. Vind ik dit een heel stuk fijner om naar te kijken. Ja

Ik wissel zelf ook het rijden met barebackpad en (boomloos) zadel af, juist om die onafhankelijke zit te onderhouden.

Wat ik overigens niet zo goed snap is dat mensen zouden beweren dat boomloos beter is. Ik denk dat met boom over het algemeen (elk paard is anders natuurlijk!) beter is, maar ik heb mijn argumenten om voor boomloos bij mijn jonge Sam te kiezen al eens uitgelegd, ergens in dit topic. Ik lees juist overal op bokt hoe slecht het is om boomloos te rijden. Clown
Heb zelfs eens iemand gehad die me 'boos' ging PBen vanuit het niets. Verward
Mijn paard doet het er prima op, heeft ook een fijn ruggetje en daarbij laat ik hem regelmatig checken door iemand. En ik ben zelf een lichtgewichtje. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:08

leuke fote Babeth, maar dressuurtechnisch is het niks Lips are sealed
omdat:
voor bergopwaarts treed ze niet ver genoeg onder.
loopt uit elkaar.
hals lang en laag -> goed voor training wanneer de achterhand er goed onder is . Maar niet voor een dressuurproef

Haar reactie naar het gras toe,valt mij op. Lijkt MIJ dat ze daardoor er niet bij loopt als een duikboot en dat baseer ik voornamelijk op de achterhand.

Ik hoop dat je het niet leest als bot, want dat is zeker niet de bedoeling! OK dan!
Ik heb aangegeven een dressuurmatig plaatje van bitloos te willen zien,ook andere met mij en bij deze leg ik uit dat dit imo niet dressuurmatig correct is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:18

Bel Anky of Tineke of Imke, vraag ze hun paard bitloos te tuigen en een dressuurproefje te rijden.
Wedden dat je een uitstekend plaatje te zien krijgt? Het maakt voor de dressuur nl geen bal uit, mét of zonder bit. Alles valt of staat met de training, wie schoolt het paard en hoe. Of het kan ligt volledig aan jezelf, niet aan de optoming! Dát is misschien hard te horen. Dat je paard wordt belemmert door je eigen onkunde.

Paarden doen in de natuur alle oefeningen zoals wijken, piaffe, passage, levade en zelfs de capriool. Denk je dat ze daar mensen voor nodig hebben? Wij zijn slechts een irritante hindering in de uitvoering. Dus conclusie: als het paard van nature álle dressuur oefeningen kan laten zien, maakt het verder niet uit op welke wijze wij dat uiteindelijk op commando gaan trainen. Het paard heeft geen bit nodig, ook geen bitloos hoofdstel. Die zijn uitgevonden voor de ruiters, zodat we een middel hebben om te kunnen communiceren met het paard. Het is maar net hóe en waarmee je ze gaat aanleren.

Lukt het je niet? Geef dan niet je paard of de optoming de schuld! Maar accepteer je eigen tekortkoming.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:28

Pensionnetje schreef:
Bel Anky of Tineke of Imke, vraag ze hun paard bitloos te tuigen en een dressuurproefje te rijden.
Wedden dat je een uitstekend plaatje te zien krijgt? Het maakt voor de dressuur nl geen bal uit, mét of zonder bit. Alles valt of staat met de training, wie schoolt het paard en hoe. Of het kan ligt volledig aan jezelf, niet aan de optoming! Dát is misschien hard te horen. Dat je paard wordt belemmert door je eigen onkunde.

Ik vraag het me af. Ja
Ik weet wel zeker dat de paarden van hen zéér sterk aan de hulpen staan, dat heeft idd niks met bit of bitloos te maken.
Voor mij is dat ook iets wat mij steeds op valt bij veel (niet alle) bitloze ruiters dat ze denken dat ze met bitloos een paard beter aan de hulpen hebben en het paard meer vertrouwen. Kan zijn, maar heeft niks met het bit zelf te maken. Dat zit tussen je oren.

Ik weet idd zeker dat elk paard wordt belemmert door onkunde van de ruiter. Bij de 1 wat meer als bij de ander Haha!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:32

Is bitloos ook te zien als met een hackemore? want een hackemore is wel degelijk bitloos maar mijns inziens zeker niet vriendelijker of minder schadelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:35

superwoman schreef:
Haar reactie naar het gras toe,valt mij op. Lijkt MIJ dat ze daardoor er niet bij loopt als een duikboot en dat baseer ik voornamelijk op de achterhand.

Mijn idee ook, aan de opbolling van haar rug te zien, en haar oortjes en ogen naar het gras gericht, dacht ze waarschijnlijk aan eten!

Misschien eens een idee om bekende ruiters een voorstel te doen om een demonstratie zonder bit te laten zien. Zou ik hele gaaf vinden!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:38

Dressuur oefeningen worden verreden vanuit been en zit. Handen zijn een prettige bijzaak. Men heeft dan een extra mogelijkheid tot communiceren, maar essentieel is het niet.
Helaas in de moderne dressuur rijden de meeste ruiters vanuit de hand ipv vanuit zit en been.
En dan maar klagen: hij wil niet voorwaarts!!!!! Gek hè met een strakke slof, een straf bit, een een hand als beton. Helaas wordt het meer als norm dan als een grove fout gezien. Zo erg zelfs dat dierenartsen er al rekening mee gaan houden. Kwam er ooit een nieuwe bij mij, voor gebitscontrole van alle paarden. Ziet de hengsten en zegt, OEI!! Die hebben hun hengsten tanden nog! Ik zal ze er gelijk uithalen! Boos! Waarom vraag ik hem, zijn ze rot? Nee, maar dan heeft het bit meer ruimte en dat is makkelijker voor jou! Nu vraag ik je? In 16 jaar heeft mn oude hengst nog nooit problemen gehad en heeft een mondje als fluweel. De jonge hengst doen we alles bitloos mee. Laat lekker zitten die tanden.

Zo erg staat het er al voor, tanden trekken maar, dan kan de ruiter nog grover worden zonder dat het paard protesteert. Waar zijn we in godsnaam mee bezig!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:41

ShannaY schreef:
superwoman schreef:

Mijn idee ook, aan de opbolling van haar rug te zien, en haar oortjes en ogen naar het gras gericht, dacht ze waarschijnlijk aan eten!

Misschien eens een idee om bekende ruiters een voorstel te doen om een demonstratie zonder bit te laten zien. Zou ik hele gaaf vinden!

Bel Tineke, die zie ik er wel voor in. Zijn we voor eens en altijd van het gezeur af!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:52

Pensionnetje . Het is idd waar dat ook dierenartsen zch aanpassen aan de slechte ruiters. Kijk naar keuringen etc. Paard moet 100% zijn, want de ruiter rijdt het paard zó dat hij in veel gevallen alleen maar slechter kan worden... en logisch dat zij er naar kijken, want anders komt de klant terug. Het paard moet voldoen aan het gebruik van de ruiter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:54

Pensionnetje, ik ben het helemaal met je eens. Ja
Je kunt je paard trouwens met grondwerk zelfs al al die dressuuroefeningen leren. Zonder bit. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:55

Pensionnetje schreef:
Bel Tineke, die zie ik er wel voor in. Zijn we voor eens en altijd van het gezeur af!

tja,dat denk ik niet.
Moet bitloos dan wel of niet mogen in de dressuurring Haha!
en 1 persoon zal nooit voldoen om het duidelijk te maken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:57

Volgens mij organiseert de NVBP al regelmatig bitloze demo's van dressuurruiters her en der op evenementen..... Kan het mis hebben, hoor, maar ik dacht van wel.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:57

Nadya schreef:
Je kunt je paard trouwens met grondwerk zelfs al al die dressuuroefeningen leren. Zonder bit. Haha!

En dat geloof ik dus niet.
Daar heb ik al eerder een discussie over gehad in [RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel... , vandaar. Over rechtrichten welliswaar.
Nu ga ik ff rijden Doei!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-03-08 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:59

Nadya schreef:
Klopt,zonder bit,en zonder op het paard te zitten. Lachen
Ik heb er al vele mooie filmpjes van gezien.
Ademloos kijken kan ik daarnaar.

En de NVBP organiseerd idd. clinics/demo's of hoe het ook mag heten.
Ze hebben ook menners gehad die een bitloze demo gaven.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:59

Tja, als mensen niet WILLEN leren dan houdt het op en heeft de hele discussie geen zin.
Het is niet OF het wel kan, maar WIE het wel kan. Dan kom je met foto's en dan begint het gezeur.
Nee, ze willen bokkers op hun paard zien, bitloos, het liefste in een Grand Prix proef. Ik baal als een strekker dan mijn oude opoe stokkreupel is, anders had ik voor eens en altijd een einde aan de discussie kunnen maken......

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:02

vanitymay schreef:
Is bitloos ook te zien als met een hackemore? want een hackemore is wel degelijk bitloos maar mijns inziens zeker niet vriendelijker of minder schadelijk...

Ik vind een hackemore zeker niet bitoos, als je bitloos wil omschrijven als een niet straffe inwerking op het paard. Bitloos is bitloos, gewoon aan een los halstertje zonder zware inwerking op de neus.
Anders is het slechts een verplaatsing van de evt. heftige inwerking

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:03

Superwoman, dan geloof je het niet. Mijn eigen instructrice doet het ook met haar paard(en). Ik ben met Sam ook al bezig met dingen als wijken om de voorhand, zijwaarts, wijken achterhand, schouderbinnenwaarts aan de longe etc. Allemaal nog in basis, maar wel al een begin. Knipoog
En ik gebruik er gewoon een touwhalstertje en leadrope bij, hoor. Geen bit. Kwestie van de juiste lichaamstaal gebruiken (iets wat ik nog meer moet leren, dan mijn paard de oefening. Hij snapt het best snel, valt me op, en het is erg leuk om zo met je paard bezig te zijn).

En daarover gesproken, ik ga nu naar hem toe. Doei!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:03

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:04

Nadya als je dan zo vriendelijk wil zijn om ff in het topic te kijken, snap je waarom ik er anders over denk.
doei doei!

edit-Tinkerloos daar laten ze ook niet zien hoe ze het leren... Zij rijden er ook op Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:07

Superwoman, heb ik nu geen tijd voor, want ik ga zo naar Sam. Knipoog
Maar als ik jou nou vertel dat mijn eigen instructrice van alles met haar paard(en) kan doen, dan kun jij er niet omheen dat het op de grond dus ook kan, hoor. Knipoog
Waarom neem je dat niet gewoon aan? Ik zit hier echt geen onzin te vertellen. Lachen

Word wel een beetje moe van mensen die zo vast blijven houden aan hun standpunt, terwijl ze blijkbaar nog nooit zoiets gezien hebben. Hoe weet je dan waar je het over hebt? Verward

Overigens kijk ik later nog wel even in dat topic. Nu eerst lekker de zon in naar mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 14-03-08 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:08

superwoman schreef:
Nadya schreef:

En dat geloof ik dus niet.
Daar heb ik al eerder een discussie over gehad in [RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel... , vandaar. Over rechtrichten welliswaar.
Nu ga ik ff rijden Doei!

Daar is een gezegde voor, wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Haha!

Rechtrichten komt vanuit je been én zit. Je traint een paard recht. Met een bit trek je em recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:13

Tinkerloos schreef:

En toch krijg ik soms een beetje een naar gevoel als ik naar deze video’s kijk. Het vosje kijkt geen 1 moment vrolijk tijdens zijn oefeningen, dat vind ik mijn opzicht niet echt paard vriendelijk, ik vind het belangrijk dat een paard plezier heeft in zijn werk, en het vosje heeft dat duidelijk niet op dat moment.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:19

superwoman, ik snap niet waarom jij zoveel waarde hecht aan een foto van een bitloos gereden paard.. foto's zijn momentopnames, en er zijn gewoon niet zoveel mensen die bitloos rijden, en al helemaal niet in dressuurhouding.. Jouw idee van de perfecte foto zul je waarschijnlijk toch niet tegenkomen.
Maar ga eens kijken bij horses@work, de paarden met bit, en dan bedoel ik niet de Z-paarden maar de recreatieruiters, met hetzelfde streven als de bitloze ruiters.. dan zul je ook weinig tot geen perfecte dressuurfoto's tegenkomen..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:19

ShannaY schreef:
Tinkerloos schreef:

En toch krijg ik soms een beetje een naar gevoel als ik naar deze video’s kijk. Het vosje kijkt geen 1 moment vrolijk tijdens zijn oefeningen, dat vind ik mijn opzicht niet echt paard vriendelijk, ik vind het belangrijk dat een paard plezier heeft in zijn werk, en het vosje heeft dat duidelijk niet op dat moment.

De klassieke fout. De oren naar achteren wil niet per definitie zeggen dan een paard boos is.
Dit paard is in opperste concentratie, er wordt ook een behoorlijke inspanning gevraagd.
Als ik terug denk aan alle protocols waarbij als commentaar bij mijn merrie stond. Merrie is zuur. Alleen omdat ze de oren plat had! Boos! Tja, zo was ze nu eenmaal tijdens opperste concentratie.
Dan zwiepte ze ook nog eens flink met dr staart. Helemaal fout natuurlijk. Maar als een paard het naar dr zin tijdens het zware werk dan was zij het wel.