Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:10

liran schreef:
kunnen jullie mij is (?) vertellen waarom jullie (wie?) het zo (hoe?) doen?

1. Waarom eigenlijk? Jij roept al jouw mening terwijl je nog vráágt! Zie t.s.

2. Bezoek mijn site Pling

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:08

Huertecilla schreef:
nickyu schreef:
en de een wil lekker buiten rijden de ander lekker dressuur trainen
ieder t zijne Knipoog

...met of zonder helm, waarbij buiten rijden heel wel dressuur trainen kan zijn omdat dit uiteindelijk the proof of the pudding van de stand van dressuur is, welke vorm van dressuur dat dan ook is Haha!

hc

daar ik niet eens EEN BAK HEB en nu weer een paard aan het beleren ben
buiten dus Knipoog , ook dressuurmatig niet volgens de oude school
daar dressuur nu eenmaal de basis is en vooral voor buitenritten erg belangrijk is
(erg handig ook een changementje voor de scherpe bocht in galop , of contra in een ruimere
afwisseling voor de gelijke bespiering stapje op zij om net die boom te missen
(in mijn ogen dus dit is mijn mening geen vast staand feit ..)

maar er dus duidelijk hier sprake is van het spreekwoordige voorbeeld
maar dat dus niet duidelijk schijnt te zijn

teld het dus ook voor :

polo crossers op wedsrijd veld ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
recreatievelingen ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
springen ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
polo spelers ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
sgw ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
springen klassiek ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
horsebal ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
dresuur klassiek ....trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
cross al dan niet country ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..
endurance ..trainings veld ...binnen/buiten bak ..buiten ..weiland ..strand ..bos ..duin..straat..polder..berg ..

en alle andere takken van paarden sport en lokaties waar deze eventueel uitgeoefend zouden kunnen worden

uiteraard ale soorten zadels dekjes pads etc etc
en de een de ander zonder beschermend hoofddeksel

men .. waar is die kast , kan ik er bij komen ziten .. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:06

nickyu schreef:
ook dressuurmatig niet volgens de oude school
daar dressuur nu eenmaal de basis

1. ´Oude´school? Hoe oud en waar? De traditionele hoofdstroom mag dan klassieke dressuur heten omdat het op de dressuur van de klassieken gestoeld is, doch óud´ is relatief want er werd minimaal een milennium ook´a la brida´ gereden voor Xenphon het ´a la jinetta´ beschreef.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXEAX6MO.jpg
is (afgezien van het zadel) ook >duizend jaar ouder dan Xenophon Knipoog

Vermoedelijk is de mens ergens 15.000 jaar geleden begonnen met paarden te domesticeren. Mogelijk te berijden. Hoe en volgens welke ´school´?

De huídige vorm van dressuur welke in NL dominant is, is pas enkele decennia oud en gebaseerd op een ontwikkeling van ook slechts één eeuw terug, welke weer wortels heeft id de militaire omwenteling van de Napoleontische manier van oorlogvoering welke weer het gevolg was van de Franse Revolutie.

Gezien de in NL dominante ´school´ welke buiten NL als ´Nederlandse School´ aangeduid wordt welke een doorvoering is van het ´aan de teugel´ is het opvallend dat juist in NL als énige europese land naast Portugal vijftig jaar ná de franse rijrevolutie nog een hoge school voor ´renaissance stijl´ was.

2. ´dressuur´ = de kunst van het dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal, waarbij doel of manier van zowel rijden als aanleren totaal uiteen kunnen lopen.

Zonder het aanleren van het opvolgen van aanwijzingen met bepaald gedrag kan geen paard gereden worden. Dat ís dresseren, dressuur. De rest is de vorm en feitelijk geneuzel.

´Dressuur´ als doel is een verwording door gebrek aan gebruiksdoel.

De helm is bij ruiters door de milennia heen nooit populair geweest. Alleen relatief kortstondig gedurende de middeleeuwen en dan nog bijna uitsluitend in het frankische europa. Zelfs de frankische wereld en hun erfenis schaften het zo snel mogelijk weer af omdat het nu eenmaal nadelen had.
Als valbescherming is nooit een put geweest en als zodanig is het pas sinds de manége-mode van de zestiger jaren opgekomen in wederom de westerse wereld.
Er zijn meer percepties van de werkelijkheid dan de modale westerse zoals die hier op Bokt politiek correct is. Daar is logischerwijze geen absoluut correct in Pling
Het is bij het ventileren van je ´mening´daarom erg nuttig om je te realiseren dat deze een product is van jouw subjectieve perceptie van jouw beperkte waarneming van jouw beperkte omgeving. Er is altijd meer, altijd.

hc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:06

Ik zit er ook al op. Volle boel.
Lichtelijk gepikeerd omdat een paar pagina's terug werd vermeld (geen letterlijk citaat:) 'met een helm een spoorovergang oversteken met een onzeker paard'. Doe ik verdorie mijn uiterste best om duidelijk te maken dat mijn paard NIET onzeker was (maar het een uiterst nare samenloop van omstandigheden was, lees nog maar eens terug, uh pagina 8 ofzo), worden de feiten weer verdraaid. En als je mijn voorbeeld hier niet mee bedoelde, is het een listige manier om zieltjes te winnen die mijn comment niet (goed) hadden gelezen.
Zucht... je kunt ze ook nooit alleen laten hier...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:15

[/quote]

Het is bij het ventileren van je ´mening´daarom erg nuttig om je te realiseren dat deze een product is van jouw subjectieve perceptie van jouw beperkte waarneming van jouw beperkte omgeving. Er is altijd meer, altijd.

hc[/quote]

JUIST!! Dus lees je eigen comments en ga je schamen.

(De volgende benamingen niet te serieus opvatten)
Ik ben geen Natural-ofiel (hoewel ik bitloos train, we veel grondwerk doen en ik mijn ruin natuurlijk laat bekappen), ik ben ook geen dressuurprikker (hoewel ik met mijn vorige paard aardig heb gepresteerd in de sport), ik ben geen springmiep (maar leuk dat het is!!), ik ben geen crossgek (nouja... een beetje dan), ben geen cowboy (heb wel een westernzadel, heerlijk.), en rij niet alleen buitenritten (maar meestal wel, vooral strand) ik doe van alles wat. En dat doe ik met een cap op mijn hoofd, voor het geval DAT... Het bied mij een miniscuul stukje veiligheid waar ik in geen geval hinder van ondervind. Het geeft mij geen garanties, geen steun, geen vals gevoel van onkwetsbaarheid, maar wat zou ik dood geweest zijn zonder dat ding...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:18

ik rij altijd met cap Pling
dit komt namelijk omdat ik ook iets heb meegemaakt:
een vriendin van mij had een pony.. de pony was nog 6 jaar maar nog steeds onrustig en haalde vaak gemene streekjes uit
mijn vriendin is er toen een x zo hard afgevallen en de pony schrok daarvan hij is toen met zijn hoef op haar gekomen..toen ik ging kijken stond er een hoefafdruk op haar cap..
dus als ze haar cap niet had opgehad was ze er waarschijnlijk niet meer Verdrietig
verders vind ik dat iedereen zelf mag weten of hij/zij met of zonder cap rijd.. het ligt vaak ook aan de pony/paard maar er kan altijd wel iets gebeuren Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:21

Marian_ schreef:
ik rij altijd met cap Pling
dit komt namelijk omdat ik ook iets heb meegemaakt:
een vriendin van mij had een pony.. de pony was nog 6 jaar maar nog steeds onrustig en haalde vaak gemene streekjes uit
mijn vriendin is er toen een x zo hard afgevallen en de pony schrok daarvan hij is toen met zijn hoef op haar gekomen..toen ik ging kijken stond er een hoefafdruk op haar cap..
dus als ze haar cap niet had opgehad was ze er waarschijnlijk niet meer Verdrietig
verders vind ik dat iedereen zelf mag weten of hij/zij met of zonder cap rijd.. het ligt vaak ook aan de pony/paard maar er kan altijd wel iets gebeuren Knipoog
Is dit de eerste keer dat je op Naturals post? Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:23

Ik denk dat een ijzeren helm dat bij een harnas hoorde niet helemaal vergeleken kan worden met een bijv. crosshelm die ontwikkeld is om het hoofd te beschermen als je valt van je paard.
Helm van een harnas was daar ook niet voor bedoeld.

En als je dan toch nog geen helm kan maken in de middeleeuwen die het hoofd beschermd (ze wisten nog niet eens hoe het hoofd in elkaar stak, alleen dat we er allemaal een hebben, wisten zij veel van hersenbeschadiging) lijkt het me dus ook sterk dat ze eventueel het nut er van inzagen = geen 'cap' dragen.
Plus het feit dat een cap toen nog niet eens bestond aangezien het materiaal er niet was.

*gaat nu weer op de kast zitten omdat het daar zo gezellig is* Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:26

Nou, ik blijf van die kast af hoor, ik lach me hier wezenloos en dan zou ik zomaar van die kast afstorten. Daar het capje op stal ligt, kan ik die niet eerst opzetten.... Clown

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:26

Nu je het zegt...

*doet capje op en klimt voor op de kast* voor het geval de kast gaat bokken. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:37

Roane schreef:
En als je dan toch nog geen helm kan maken in de middeleeuwen die het hoofd beschermd (ze wisten nog niet eens hoe het hoofd in elkaar stak, alleen dat we er allemaal een hebben, wisten zij veel van hersenbeschadiging)

1. de middeleeuwen waren technologisch bepaald niet primitief en de helmen érg goede hoofdbescherming volgens de hedendaagse principes van krachtverdelen en schokdemping

2. van hersenbeschadiging wist ´men´ meer dan de modale Bokt(st)er. Treplanatie vond bv. al ver voor X-tus plaats.

De levensopvattingen waren heel anders. Met leven en dood ging met héél anders om dan wij. Niet noodzakelijkerwijze minder ontwikkeld. Zelfs dacht men niet volgens het huidige westerse lineaire tijdsbesef en dit laatste is maar één manier om tegen tijd aan te kijken.

Zowel door de eeuwen heen als tegenwoordig zijn er verschillende visies over leven, dood, zelfbeschikking, heden en andere tijden.

Op basis van míjn persoonlijke perceptie van ervaringen in míjn leven denk ik dat er geen leven na de dood is, doch ik realiseer me daardoor/daarbij dat dit slechts míjn ´wereld´is. Ik denk dat ik een stuk zelfbeschikking heb en dat het zin heeft een valhelm op te zetten.
Een Hindu kijkt hier heel anders tegenaan, ook heel anders tegen een valhelm en dat is maar één voorbeeld.
Zet gerust een helm als bescherming bij val op doch die invulling van één persoonlijke conclusie kan je niet, mág je niet op een ander projecteren. Je met een ander op die manier bemoeien is het opleggen van jouw levensbeschouwelijke benadering aan een ander en dat recht heb je niet.

Om dit op je netvlies te kunnen zetten is echter besef nodig van de beperkingen van de eigen perceptie.
Al met al is de huidige trent op dit topic een illustratie voor de overschatting van de eigen perceptie en het niet begrijpen van de beperking ervan terwijl onze westerse belevingswereld zéér beperkt is.

hc

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:50

@hc wat gebruik jij toch altijd lange zinnen zeg..hahaha als ik een stuk tekst van jou zie ,moet ik er echt ff voor gaan zitten en gaan lezen ,

maargoed ik rij thuis met dresuur zonder cap ,en met springen of buiten met cap,

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 14:57

om even op hc termen door te gaan
wat voor een dressuur lique..zie uitleg hc hierboven

vanalles schijnen we in het hier en nu te moeten zien maar
andere zaken worden terug genomen naar het jaar 15000 voor christus

en plop dit nummer schiet me direct te binnen Haha!

Of je Christen, Zen Boeddhist bent, Islamiet of Jood
Er is leven, er is leven na de dood
Rij dus rustig door oranje en geef extra gas bij rood

refr.:
Na de dood, (na de dood), na de dood, (na de dood)

Of je nu wilt gaat rijden of gaat studeren voor piloot

Stap dan rustig op je paardje zonder helm op je hoofd

refr.:
Na de dood, (na de dood), na de dood, (na de dood)

Eet gerust wat Engels rundvlees bij je groente of op brood

Als je weg wilt uit Tirana, pak eens voor de gein de boot

refr.

Volgens m'n vader in de hemel is het alle dagen feest
En m'n vader kan het weten, want die is er geweest

Wat kon Seedorf nou gebeuren toen hij van elf meter schoot
Steek je snikkel zonder rubber in een hetero of een poot

refr.

Heb je je doodsangst overwonnen
Wordt het alle dagen feest
Dus vandaag maar vast begonnen
Voor je 't weet, ben je er geweest

refr.(2x)

Er is leven, er is leven na de dood (2x)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:04

Moderatoropmerking:
ik ga niet op iedere pagina vragen om on-topic te blijven, graag verzoek ik wat medewerking

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:00

lique schreef:
maargoed ik rij thuis met dresuur zonder cap ,en met springen of buiten met cap,

Waarmee jij voor jouzélf al een situationeel afhankelijk verschillend handelen verbindt aan de andere som van risicos en kansen.
Daarbij is het een open vraag of jij zou springen als je geen helm op zou kunnen zetten en wat de som van deze beide situaties zou zijn.
Een ander persoon met een ander paard en dus geheel andere parameters zal dus zelfs met dezelfde levensopvatting een andere optelsom maken met mogelijk dezelfde of andere uitkomst(en).
Een andere levensopvatting verzet de paaltjes vollédig.

Onder de streep rest dat niemand deze optelsom van een ander kán beoordelen en dit dus ook niet hoort te pretenderen = bemoei je er niet mee Pling

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:16

wat is nu eigenlijk het probleem hc ?

als jij geen ervaringen uit wil wissellen
of er over wilt discuseren , blijf dan uit de discussie

zeg dan simpel "gaat je niks aan ..punt"

JIJ voelt je door de openings post aangesproken als zijnde
dat zij zou willen bepalen
maar dat ligt er maar net aan met welke intonatie
je deze leest ..

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:21

Oké verzekering dekt wel, maar het is voor joú eigen veiligheid!, ik kies liever voor een cap dragen, dan in het ziekenhuis liggen met een of andere letsel of iets anders.
Maarja, sommige mensen denken hier anders over, dat is dan hún eigen mening, dat respecteer ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:13

xMisty schreef:
Maarja, sommige mensen denken hier anders over, dat is dan hún eigen mening, dat respecteer ik.

..en klaar Go jij! Go jij!

hc

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:32

al die moeilijke zinnen weer,
maargoed het is wel zo dat iedereen zelf moet beslissen wel of geen cap,het is jou lichaam en jou risico en jou vertrouwen in het paard,
maar ik vind wel dat iedereen die op straat rijd met zn paard een cap op moet!
''weet wat je doet als je een paard ontmoet''
de meeste auto,s brommers en zelfs fietsers kunnen aardige gevaarlijker situaties veroorzaken waneer ze een paard tegen komen, en als je om wat voor reden ook eraf dondert met je hoofd op het asvalt ofzo dan ben je niet blij!!
daarbij dacht ook ik dat je buiten niet verzekerd was zonder cap (maar dat schijnt dus onzin te zijn),
daarbij stel dat ik in een auto rijd en ik kom een paard tegen paard slaat op hol ,persoon valt eraf,persoon heeft geen cap op en kan met hersenletsel na het ziekenhuis afgevoerd worden, hoe denk je dat ik me dan voel? dieren blijven dieren en zeker in het verkeer

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:44

runningkawa schreef:
Broodje aap...
Het is niet verplicht in de wet...

Zelfs als je met een verplichte autogordel (helm) letsel krijgt door hem niet te dragen ben je ook verzekerd.

Hou zou je dan niet verzekerd kunnen zijn bij iets wat niet eens in de wet staat?

Nou, nog 1 keertje dan, speciaal voor RK
Het is niet helemaal een broodje aap; het geldt nl. in maneges.
Maneges hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Dat betekent dat zij aansprakelijk zijn als jij in de les valt (bij manegepaard sowieso, in een lessituatie met eigen paard ligt het wat gecompliceerder allemaal en weet ik het niet precies).
Die verzekeringen hebben meestal in hun voorwaarden staan dat de leerlingen een cap op hebben, anders zijn ze idd uitgesloten van de verzekering. Daarom eist zo'n manege dat iedeeen een cap draagt.

Betekent dit dat je als je zonder cap valt, jijzelf het ziekenhuis moet betalen? Nee, daarvoor heb je zelf een ziektekostenverzekering. Alleen kan jouw ziektekostenverzekering niet de manege aansprakelijk stellen, wat ze anders wel zullen doen.

Heeft het dan helemaal geen gevolgen?
jawel, je kunt immers veel meer schade hebben dan alleen ziektekosten:
- je bril ligt in twee stukken en moet vervangen
- je valt met je voortanden op een balk en ze zijn afgebroken. Voor twee dure kronen ben je niet verzekerd
- je komt in de ziektewet en krijgt de eerste 2 dagen geen loon (loonderving kan je dus verhalen)
- nog erger; je raakt arbeidsongeschikt en dat terwijl je net die prachtbaan had

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:54

Huertecilla schreef:
pansor schreef:
ik rij altijd met cap, het is veiliger Haha!

Dat laatste is geen feit.
Springen met helm is onveiliger dan niet springen zonder.
Met helm over een spoorweg overgang willen op een onzeker paard is onveiliger dan zonder afstappen en en list verzinnen.
Etcetera.

Terug naar de ts.
- áls dat zo is
- dan is dat vanwege een andere manier van omgang met het paard en een daarvan afgeleide andere risicioverweging
- wat per saldo veiliger kan zijn
- en dat is niet jammer, maar helemaal OK dan!

Goed paardmanschap is het voorkómen van problemen. Een helm is een stukje passieve veiligheid ná escalatie.

Verder is een helm niet verplicht
- waardoor ieder het recht heeft op een eigen vrije keuze
- waarbij een ander niet het recht heeft zich daarmee te bemoeien

Onder de streep:
zet gerust een helm op, want dat ís een stukje passieve veiligheid MAARRRRR
- goed paardmanschap is belangrijker
- en de relativiveiligheidstheorie is een valkuil
waardoor het dragen van een helm op zich niet per saldo veilig of veiliger hoeft te zijn.

hc

Helaas ben je steeds appels met peren aan het vergelijken.
Je vergelijkt helm+minder paardmanschap met geen helm+goed paardmanschap.

Ik ben het met je eens dat goede omgang met je paard enorm belangrijk is w.b. veiligheid. Maar zelfs met het perfect opgevoede paard kan je vallen. Weleens een paard een inschattingsfout zien maken op een hindernis, waardoor het paard volledig onderuit ging? Weleens aangereden met je paard (ik wel!)? het spreekwoord zegt niet voor niets 'het beste paard struikelt wel eens'. Als je in twee totaal gelijke situaties (dus omgevingsfactoren, bekwaamheid ruiter, vertrouwen paard) met en zonder helm gaat vergelijken, dan ben je eerlijk bezig. En dan moet je toegeven dat de helm de veiligheid vergroot, al zal het effect kleiner zijn naarmate het valrisico kleiner wordt.

Persoonlijk rijd ik altijd met cap. Ik voel me naakt zonder. Ik rijd ook nooit auto zonder gordel, nog geen 100 meter. En geloof me, mijn auto zet geen stap verkeerd Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:28

beantsje schreef:
En dan moet je toegeven dat de helm de veiligheid vergroot, al zal het effect kleiner zijn naarmate het valrisico kleiner wordt.

Nee, dat moet ik niet.

Je vergeet de relativiveiligheidstheorie: met of zonder helm is NOOIT gelijk omdat er in de perceptie van de ruiter ALIJD wat verandert in de veiligheidsbeleving en dus in het gedrag.

Ook neem je de nadelen van een helm niet mee.
Het ding voegt ALTIJD gewicht toe daar waar dit het meest nadelig is.
Voor sommige personen geldt dat de helm bewust wordt waargenomen en dus afleidt.
In de praktijk van míjn buitenrijden zijn weersomstandigheden normaal waarin ook een goed geventileerde helm toch leidt tot een warmer hoofd.
Dat is echter allemaal meer dan één keer gepaseerd hier.

Verder lees ik net bril en gebit. Daar doet een ´cap´ niets tegen. Nu heb ik geen bril maar rij om mijn gezicht te beschermen zoals ook al veelvuldig door mij opgemerkt bij ruigritten met een ´integraalhelm´, dus met kinbeugel.

Je kan met zekerheid stellen: een helm biedt een stuk hoofdbescherming bij val.
In hoeverre dit een toegevoegde waarde is, in hoeverre deze afgeleide toegevoegde waarde een meerwaarde is en welke rol dit speelt in de beleving of levensopvatting van een individuele ruiter is variabel.

Het is een typisch westers fenomeen om zo te blijven hameren op een verméénde technische/materiële toegevoegde waarde. Praat er eens met een Sikh over stel ik voor.
Ík kan niet beoordelen welke levensvisie de ´juiste´ is: ze zijn voor mij beiden net zo relatief als de mijne Haha!
NIEMAND heeft een wereldbeeld wat overeenstemt met de kaart van de werkelijkheid.
Realiseer je dát en respecteer het.

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:24

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:
En dan moet je toegeven dat de helm de veiligheid vergroot, al zal het effect kleiner zijn naarmate het valrisico kleiner wordt.

Nee, dat moet ik niet.

Je vergeet de relativiveiligheidstheorie: met of zonder helm is NOOIT gelijk omdat er in de perceptie van de ruiter ALIJD wat verandert in de veiligheidsbeleving en dus in het gedrag.

Ook neem je de nadelen van een helm niet mee.
Het ding voegt ALTIJD gewicht toe daar waar dit het meest nadelig is.
Voor sommige personen geldt dat de helm bewust wordt waargenomen en dus afleidt.
In de praktijk van míjn buitenrijden zijn weersomstandigheden normaal waarin ook een goed geventileerde helm toch leidt tot een warmer hoofd.
Dat is echter allemaal meer dan één keer gepaseerd hier.

Extra gewicht? Enkele onsjes, het verschil tussen een volle en een lege blaas of verschillende soorten kleding. Niet significant op een totaal van 75 kg (wat een ruiter + kleding + zadel + zadeltassen met het nodige al gauw weegt), dan hebben we het over ca. 0,5% van het totaal!
Ander gedrag? Als dat al zo is, zal het leiden tot meer ontspanning en dat is alleen maar positief.
Afleiding? persoonlijk vind ik het prettig om een zonneklep te hebben. Nu kan je zeggen; zet een petje op, maar dat leidt dan net zo goed af.
Temperatuur? Over het algemeen wordt aangeraden hoofddeksels te dragen bij sterke zonneschijn, omdat een hoofddeksel beschermt tegen de zon. Een goed geventileerde cap is dan niet warmer dan een petje.
Mijn conclusie is dat je nu oneigenlijke argumenten aan het verzinnen bent.
Citaat:
Verder lees ik net bril en gebit. Daar doet een ´cap´ niets tegen. Nu heb ik geen bril maar rij om mijn gezicht te beschermen zoals ook al veelvuldig door mij opgemerkt bij ruigritten met een ´integraalhelm´, dus met kinbeugel.

Je kan met zekerheid stellen: een helm biedt een stuk hoofdbescherming bij val.
In hoeverre dit een toegevoegde waarde is, in hoeverre deze afgeleide toegevoegde waarde een meerwaarde is en welke rol dit speelt in de beleving of levensopvatting van een individuele ruiter is variabel.

Het is een typisch westers fenomeen om zo te blijven hameren op een verméénde technische/materiële toegevoegde waarde. Praat er eens met een Sikh over stel ik voor.
Ík kan niet beoordelen welke levensvisie de ´juiste´ is: ze zijn voor mij beiden net zo relatief als de mijne Haha!
NIEMAND heeft een wereldbeeld wat overeenstemt met de kaart van de werkelijkheid.
Realiseer je dát en respecteer het.

hc

Je onderschrijft zelf dat een helm een stuk hoofdbescherming biedt bij een val. Sterker nog: in bepaalde situaties draag je zelf ook een helm.
toch twijfel je aan de meerwaarde van het dragen van een cap. natuurlijk heb je gelijk dat de meerwaarde betrekkelijk is; een cap beschermt maar ten dele en het is allereerst zaak om te werken aan de dominantieverhouding en de vertrouwensrelatie met je paard. Toch ageer je hier tegen diegenen die zeggen dat het 'jammer' is dat er niet meer mensen een cap dragen.
Klinkt tegenstrijdig.

Als je het hebt over de vermeende waarde en de aanwijsbaar toegevoegde waarde, is het dan werkelijk zo belangrijk hoe dat precies voor de drager ligt? Of is het - volgens jou niet terechte - extra gevoel voor veiligheid voor jou een reden om te zeggen dat een ander het niet 'jammer' mag vinden dat niet meer mensen een cap dragen? Sterker nog, je vindt dat iemand niet eens recht op die mening heeft.....

Mijn man is nog nooit van zijn paard gevallen. Zijn paard heeft ook nog nooit echt een schrikreactie laten zien en is zeer braaf en volgzaam. toch zie ik graag dat hij een cap opdoet. Dring ik daarmee mijn beleving en mijn wereldbeeld aan hem op? Nee ik heb visioenen van de dingen die mis kunnen aan (en geloof me,ik heb genoeg levenservaring om te weten dat je niet alles in de hand hebt). Ongelukken gebeuren, HC, zelfs als je het allemaal 'perfect' doet. Een kennis van ons heeft hersenletsel en zit als jonge vent in een verpleeghuis. Stom ongelukje, was niet nodig geweest.

Ik ben onlangs gevallen. Heeft alles te maken dat ik het vertrouwen van mijn nieuwe paardje niet goed heb ingeschat. Stom, maar die dingen gebeuren. Je kunt niet alles voorkomen. Mijn cap ligt nu in tweeen, mijn hoofd gelukkig niet.

Natuurlijk is het zaak het risico op vallen zoveel mogelijk te beperken. Maar 100% garandeert niemand. Is het daarom verkeerd om dan in vredesnaam de gevolgen maar proberen te beperken?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:27

Amen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:53

beantsje schreef:
Je onderschrijft zelf dat een helm een stuk hoofdbescherming biedt bij een val. Sterker nog: in bepaalde situaties draag je zelf ook een helm.
toch twijfel je aan de meerwaarde van het dragen van een cap. natuurlijk heb je gelijk dat de meerwaarde betrekkelijk is;

Je mist de kern volledig.

Of ík wel/geen helm draag, waarom en wanneer is irrevant.
Dat ik soms onder meer een betere helm draag dan de ´voorstanders´ meld ik hier omdat het illustreert dat ik geen tegenstander van het dragen van veiligheidskleding ben. Ik illustreer ook dat elke munt een keerzijde heeft.

Ik ben een tegenstander van hokjesgeesten, van bemoeizucht vanuit dat beperkte hokje.
De ts stelt al dat ze het jammer vindt dat naturals vaker helmloos rijden terwijl ze nog moet vragen of en zo ja waarom dit eventueel zo is?!
Dat is in mijn beleving dubbel over de fatsoensstrepen en het wel/niet van beschermende kleding is daarbij IRRELEVANT!

hc