liran schreef:kunnen jullie mij is (?) vertellen waarom jullie (wie?) het zo (hoe?) doen?
1. Waarom eigenlijk? Jij roept al jouw mening terwijl je nog vráágt! Zie t.s.
2. Bezoek mijn site
hc
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liran schreef:kunnen jullie mij is (?) vertellen waarom jullie (wie?) het zo (hoe?) doen?
Huertecilla schreef:nickyu schreef:en de een wil lekker buiten rijden de ander lekker dressuur trainen
ieder t zijne
...met of zonder helm, waarbij buiten rijden heel wel dressuur trainen kan zijn omdat dit uiteindelijk the proof of the pudding van de stand van dressuur is, welke vorm van dressuur dat dan ook is![]()
hc
, ook dressuurmatig niet volgens de oude school
nickyu schreef:ook dressuurmatig niet volgens de oude school
daar dressuur nu eenmaal de basis

Marian_ schreef:Is dit de eerste keer dat je op Naturals post?ik rij altijd met cap![]()
dit komt namelijk omdat ik ook iets heb meegemaakt:
een vriendin van mij had een pony.. de pony was nog 6 jaar maar nog steeds onrustig en haalde vaak gemene streekjes uit
mijn vriendin is er toen een x zo hard afgevallen en de pony schrok daarvan hij is toen met zijn hoef op haar gekomen..toen ik ging kijken stond er een hoefafdruk op haar cap..
dus als ze haar cap niet had opgehad was ze er waarschijnlijk niet meer
verders vind ik dat iedereen zelf mag weten of hij/zij met of zonder cap rijd.. het ligt vaak ook aan de pony/paard maar er kan altijd wel iets gebeuren

Roane schreef:En als je dan toch nog geen helm kan maken in de middeleeuwen die het hoofd beschermd (ze wisten nog niet eens hoe het hoofd in elkaar stak, alleen dat we er allemaal een hebben, wisten zij veel van hersenbeschadiging)

lique schreef:maargoed ik rij thuis met dresuur zonder cap ,en met springen of buiten met cap,
xMisty schreef:Maarja, sommige mensen denken hier anders over, dat is dan hún eigen mening, dat respecteer ik.
runningkawa schreef:Broodje aap...
Het is niet verplicht in de wet...
Zelfs als je met een verplichte autogordel (helm) letsel krijgt door hem niet te dragen ben je ook verzekerd.
Hou zou je dan niet verzekerd kunnen zijn bij iets wat niet eens in de wet staat?
Huertecilla schreef:pansor schreef:ik rij altijd met cap, het is veiliger
Dat laatste is geen feit.
Springen met helm is onveiliger dan niet springen zonder.
Met helm over een spoorweg overgang willen op een onzeker paard is onveiliger dan zonder afstappen en en list verzinnen.
Etcetera.
Terug naar de ts.
- áls dat zo is
- dan is dat vanwege een andere manier van omgang met het paard en een daarvan afgeleide andere risicioverweging
- wat per saldo veiliger kan zijn
- en dat is niet jammer, maar helemaal![]()
Goed paardmanschap is het voorkómen van problemen. Een helm is een stukje passieve veiligheid ná escalatie.
Verder is een helm niet verplicht
- waardoor ieder het recht heeft op een eigen vrije keuze
- waarbij een ander niet het recht heeft zich daarmee te bemoeien
Onder de streep:
zet gerust een helm op, want dat ís een stukje passieve veiligheid MAARRRRR
- goed paardmanschap is belangrijker
- en de relativiveiligheidstheorie is een valkuil
waardoor het dragen van een helm op zich niet per saldo veilig of veiliger hoeft te zijn.
hc
beantsje schreef:En dan moet je toegeven dat de helm de veiligheid vergroot, al zal het effect kleiner zijn naarmate het valrisico kleiner wordt.
Huertecilla schreef:beantsje schreef:En dan moet je toegeven dat de helm de veiligheid vergroot, al zal het effect kleiner zijn naarmate het valrisico kleiner wordt.
Nee, dat moet ik niet.
Je vergeet de relativiveiligheidstheorie: met of zonder helm is NOOIT gelijk omdat er in de perceptie van de ruiter ALIJD wat verandert in de veiligheidsbeleving en dus in het gedrag.
Ook neem je de nadelen van een helm niet mee.
Het ding voegt ALTIJD gewicht toe daar waar dit het meest nadelig is.
Voor sommige personen geldt dat de helm bewust wordt waargenomen en dus afleidt.
In de praktijk van míjn buitenrijden zijn weersomstandigheden normaal waarin ook een goed geventileerde helm toch leidt tot een warmer hoofd.
Dat is echter allemaal meer dan één keer gepaseerd hier.
Citaat:Verder lees ik net bril en gebit. Daar doet een ´cap´ niets tegen. Nu heb ik geen bril maar rij om mijn gezicht te beschermen zoals ook al veelvuldig door mij opgemerkt bij ruigritten met een ´integraalhelm´, dus met kinbeugel.
Je kan met zekerheid stellen: een helm biedt een stuk hoofdbescherming bij val.
In hoeverre dit een toegevoegde waarde is, in hoeverre deze afgeleide toegevoegde waarde een meerwaarde is en welke rol dit speelt in de beleving of levensopvatting van een individuele ruiter is variabel.
Het is een typisch westers fenomeen om zo te blijven hameren op een verméénde technische/materiële toegevoegde waarde. Praat er eens met een Sikh over stel ik voor.
Ík kan niet beoordelen welke levensvisie de ´juiste´ is: ze zijn voor mij beiden net zo relatief als de mijne![]()
NIEMAND heeft een wereldbeeld wat overeenstemt met de kaart van de werkelijkheid.
Realiseer je dát en respecteer het.
hc
beantsje schreef:Je onderschrijft zelf dat een helm een stuk hoofdbescherming biedt bij een val. Sterker nog: in bepaalde situaties draag je zelf ook een helm.
toch twijfel je aan de meerwaarde van het dragen van een cap. natuurlijk heb je gelijk dat de meerwaarde betrekkelijk is;