Naturals............hoe natural ben jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Naturals............hoe natural ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:09

Pipo schreef:
Nadya schreef:
En dat is het handige van een paard buiten; die zijn minder angstig. Die van mij staat te slapen of ligt ergens in de modder met zijn vriendjes om hem heen. Lachen

Sorry, die merrie heeft tot 3,5 jaar dag en nacht buiten gelopen in de opfok. Vanaf afgelopen oktober tot januari wederom buitengelopen ivm dracht. Die laatste maanden zag ik iedere zaterdag een zielig hoopje paard in de hoek van de wei staan, niet bij de rest van de kudde. Ik kon niet het idee krijgen dat ze echt blij was.

Dat kan, maar dan zal er een reden voor zijn. Wordt ze niet geaccepteerd, hoe is ze in haar sociale contacten, voelt ze zich fysiek en mentaal wel fijn, kent de kudde haar? Nogmaals, je moet altijd naar je paard kijken en je daaraan aanpassen.
Dat is wat ikzelf dus heb gedaan in ons geval. Is daar nou iets mis mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:09

Nadya schreef:
Nee, maar wij hebben wel een paar bakken, round pen, stallen (voor anderen die hun paard wel binnen houden 's winters) en wat andere handige voorzieningen. En nee, ik stap voorlopig nog even niet op mijn paard. Knipoog
Je kunt hier in de omgeving veel goedkoper staan op stal met diverse voorzieningen dan 300 euro.

Het gaat mij erom dat je bij mij niet hoeft te denken dat het me om het geld gaat. Da's een verkeerde veronderstelling van sommigen. Tong uitsteken

Ja dat hoorde ik nou vorige week ook op een stal waar ik even op bezoek was.........iemand riep: De tinker heeft de round pen gesloopt. Dus ik keek op Verward Verward Huh, was een round pen dan..........nou dat daar.

Das gewoon een longeerbak Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:10

Maar wat jij zegt is heel wat anders als wat andere zeggen
Jij vind het niets voor jou paard en dat vind ik ook goed.
Jou paard, prima. Ja Jij kent hem idd het beste.
Maar jij veroordeelt andere niet die hun paard snachts op stal zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:11

Kaitlin schreef:
ik ben 100% dressuur, mijn paard staat voor op ijzers, ik rijd met bit en dressuurzadel, rijd ook in een binnenbak(als het kan natuurlijk in de buitenbak) rijd 2/3x per maand wedstrijd. Ze staat ook in een box, gaat in de molen en op de paddock. En ik heb helemaal niks tegen naturals (vind het zeker wel boeiend, wat je ook zonder alles erop en eraan kunt! Bloos ) Maar ik heb een onwijs gelukkig paard,is stikgezond, en nooit humeurig. en echt waar, niet alle paarden worden gelukkig van 24/7 op de wei staan om 'natuurlijk' te zijn. Heb respect voor alle soorten omgang met paarden, maar hou aub op met die negatieve oppervlakkige beoordelingen over sportruiters, we delen namelijk allemaal dezelde passie: paarden!!!! Haha!

(ik hoef hier geen corrigerende reactie's op, wou alleen even mijn standpunt duidelijk maken!! Pling )

Amen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:13

Nadya schreef:
RK, ik weet dat jij jouw paarden zoveel mogelijk buiten zet. En dat vind ik helemaal geweldig. Persoonlijk heb ik inderdaad wel wat moeite met paarden die vrijwel de hele dag binnen staan en er een uurtje uitmogen om te rijden of 'werken' en amper sociaal contact met andere paarden hebben. Dat mensen hier dan meteen weer gaan gillen, omdat het in hun situatie zo is, tja.... Het is nou eenmaal mijn mening en mijn gevoel. Ik vind dat niets, ik vind dat paarden ook paard mogen zijn. Mijn vriendinnen hebben vrijwel allemaal hun paarden nu binnen staan 's nachts, maar overdag staan ze buiten. Daar heb ik echt geen problemen mee, maar het is gewoon niets voor mijn eigen paard.

Maar ik word wel doodmoe van mensen die het maar niets vinden als je je paard wel 24/7 buiten heb staan. Terwijl ze mijn paard niet kennen, mij niet kennen, niet weten hoeveel tijd ik daar dagelijks in steek. In de zomer is het een stuk makkelijker, maar in de winter is het ook wel eens pittig. Het gaat mij erom dat mijn paard gewoon het gelukkigst buiten is en als mensen dan weer gaan zeuren dit of dat...... Kom eens bij hem kijken en oordeel dan. Maar ja, dan zie je ze niet, he. Knipoog

Nadya das juist de grap. Een beetje sportruiter houd zijn paard niet zo! Bij de meeste profstallen komen de paarden 3 keer per dag hun hok uit. Juist om ze in conditie te houden...........in de wei om de kop fris te houden, in de molen voor hun pezen en banden en ga zo maar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:15

Dat zei ik eerder ook al Ja
Ik denk juist dat het de niet sportruiter is die zijn paard op stal laat staan en wel gaat kantine hangen dan de sportruiter.

Terwijl vaak die wedstrijd ruiter erop aan word gekeken Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:15

Pipo schreef:
Sorry, die merrie heeft tot 3,5 jaar dag en nacht buiten gelopen in de opfok. Vanaf afgelopen oktober tot januari wederom buitengelopen ivm dracht. Die laatste maanden zag ik iedere zaterdag een zielig hoopje paard in de hoek van de wei staan, niet bij de rest van de kudde. Ik kon niet het idee krijgen dat ze echt blij was.

Ik heb trouwens geen idee over welke merrie je het hebt. Clown

RK, natuurlijk veroordeel ik die mensen verder niet. Ik geloof ook niet dat elke 'natural' alleen maar veroordeelt, hoor. En ik dacht ook wel eens bij die stormen e.d. "hoe vindt Sam het weer? Redt 'ie het wel' etc. Maar als ik dan bij hem ga kijken, is 'ie zo relaxt als wat en dan weet ik weer dat hij buiten gewoon heel erg gelukkig is. En dat ik weer te menselijk ben gaan denken. Ik moet zeggen dat ik daar een hoop van leer. Lachen

Ik ga zo slapen in elk geval, welterusten. Slapen

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:16

Citaat:
Nadya das juist de grap. Een beetje sportruiter houd zijn paard niet zo! Bij de meeste profstallen komen de paarden 3 keer per dag hun hok uit. Juist om ze in conditie te houden...........in de wei om de kop fris te houden, in de molen voor hun pezen en banden en ga zo maar door.

Hehe.. endelijk iemand die het wel weet Haha! als ik het niet over oppervlakkig had he.. Vork
Laatst bijgewerkt door KSB op 10-03-07 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:16

Nadya, jonge paarden staan bij mij gewoon dag en nacht buiten. Weer of geen weer...........
Maar zodra ze de sport ingaan is dat niet meer mogelijk.
Mijn merrie heb ik bijv juist laten dekken zodat ze een jaar uit de sport gehaald kon worden en dag en nacht op het land kon lopen. Ze was te groot voor haar leeftijd en had al zat winstpunten op der naam staan.

Maar ik ben wel zo eerlijk om toe te geven dat ik zo egoistisch ben, dat ik de sport heel leuk vind. Maar qua karakter merk ik weinig tussen de paarden die in de sport lopen en de jonge paarden die dag en nacht in de wei lopen. Krijg niet het idee dat de ene gelukkiger is dan de andere. Op het bovenstaande voorbeeld van de merrie na dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:18

Als mijn paarden niet goed in hun vel zitten, dan presteren ze niet naar behoren op concours. Dus het is zaak om ze het zoveel mogelijk op een paardwaardige wijze naar hun zin te maken, zodat de prestaties het hoogst zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:18

Pipo schreef:

Dat weet ik echt wel, Pipo Knipoog . En gelukkig ben ik geen sportruiter, niets voor mij en ook niet voor mijn paardje. Maar goed, dat lijkt me wel duidelijk. Ik heb mijn paard om hele andere redenen.

Bij ons staan trouwens sportpaarden (tuigers) op stal en die komen 's winters echt niet 3x hun stal uit (helaas). Maar ik ga slapen, ben hartstikke moe (van al dat gebok). Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:20

slaap lekker

Gelukkig ken ik andere sportstallen Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:34

We dwalen een beetje af van de begin vraag, maar eigenlijk vind ik dit wel interessant. Ik ben geen natural en geen normal of hoe je dat ook wil zeggen en ja ik rij op mijn paard, nou ja wel maar op 1 van de 2 (ander is een mini haha) Mijn paard staat 24/7 buiten sinds 4 jaar en ik merk dat zij daar heel veel baat bij heeft, zowel psychisch als fysiek. Maar voorheen stond ze s'nachts op stal en overdag buiten en dat vond ik voor mezelf makkelijker, een bak in de buurt, schone stal licht/ water (stromend) voordat mensen denken dat ik mijn paarden geen water geef, ze werden gevoerd en binnen en buiten gezet. Terwijl nu ze in de wei staan, doe ik alles zelf, voeren, mesten en de wei onderhouden (eigenlijk is het meer werk geworden, daarbij kun je zeggen dat het goedkoop is, maar veel weien zijn hier niet en dus heb ik die wat ik eerst huurde (heb ik wel zelf de afrastering en stal moeten maken) gekocht, dus nu heb ik een extra schuld, die we aflossen, met het voer en zo erbij, ben ik niet goedkoper uit dan eerst, maar mijn paard voelt zich hier goed bij en dat is voor mij belangrijk. Ik heb er niks op tegen als mensen aangeven dat het voor hun paard niet werkt, bijv. doorgefokte hoog in het bloed staande paarden, daar zullen er best bij zijn die in wei staan vervelend vinden. Wat ik wel idioot vind is dat vanmiddag nog iemand tegen mij zei, ja eigenlijk is dat best lekker maar ja als je wedstrijden rijd met je paard dan kun je ze niet op die manier houden. Dat vind ik vreemd, waarom zou je geen wedstrijd kunnen rijden met een paard die dag en nacht buiten in de wei loopt (al dan niet met deken), omdat die dan vieze voeten heeft?
Hier mis ik een hersencel denk ik, okee ze hebben misschien een beetje meer haar, maar ik rij ook intensieve ritten van 1,5 uur met mijn paard, kan best (en ze heeft echt wintervacht) als ze nat is een zweetdeken om en die daarna eraf halen.
Het andere wat ik vreemd vind is dat de wedstrijdpaarden, vanaf het moment dat ze ingereden worden, ineens niet meer met andere paarden in een wei kunnen? Niks beters tegen verveling dan gezelschap lijkt mij.

Maar goed ik hoor dan ook bij de mensen die robuuste paarden robuust laten zijn. Misschien is dat het wel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:39

Ik ben geen normal en geen natural, ik ben gewoon mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:45

Sonjim, de reden dat ik de paarden niet 24/7 op de wei wil hebben staan is ivm de graspens Haha! De dikkere vacht die ze ontwikkelen en het feit dat ze in de winter inderdaad onder de dekens staan en ik niet blij word als ze de hele dag in die modder staan te dansen.
Verder staan ze wel bij soortgenoten in de wei, dus ik vind het onzin dat sportpaarden niet met anderen de wei in mogen. Hier mogen ze dat wel. En als ze elkaar de hersens inslaan loop ik weg: Vecht het maar fijn zelf uit Haha! En dat doen ze bijna nooit, want een paard is een sociaal dier.

Uiteraard is het in de zomer prima mogelijk om wedstrijden te rijden met een paard wat 24/7 buiten loopt. Je hebt stromend water ,dus die voeten zijn zo weer schoon Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-07 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:46

Arabesk schreef:

Nou dat zeg ik nou ook altijd Haha!

Alleen hebben andere mensen hokjes nodig blijkbaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:46

Arabesk schreef:

Ik weet nog steeds het verschil tussen normal en natural niet dus Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:49

Pipo schreef:
Arabesk schreef:

Ik weet nog steeds het verschil tussen normal en natural niet dus Haha!

Nee ik ook niet, dus als er iemand is die het uit kan leggen graag.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 01:56

Pipo schreef:
Als mijn paarden niet goed in hun vel zitten, dan presteren ze niet naar behoren op concours. Dus het is zaak om ze het zoveel mogelijk op een paardwaardige wijze naar hun zin te maken, zodat de prestaties het hoogst zijn.

Dus het gaat je om de prestaties, dat is de reden waarom je ze het op een paardwaardige wijze het naar hun zin maakt? En wie bepaald het paardwaardige? (zo lees ik deze post, als het anders overkomt moet je het zeggen)

Ik kom ook even binnen op pagina 15...

Huisvesting; ik laat mijn paarden kiezen tussen de blubber of de loopstal. Blubber omdat er geen gras staat en ik ze nu niet in het weiland zet waar wel gras staat. Ze staan momentee liever op stal. Maar geef ik ze de keus uit een nat weiland waar gras staat en de inloopstal dan komen ze niet binnen.

Voedsel; ze krijgen onbeperkt hooi, wortels, muesli en biks en gedroogde kruiden zoals goudsbloem. Soms wel soms niet, soms een halve kilo per dag of soms niks, ligt aan het werk. Ze hebben likstenen.

Omgang; alles vanuit het respect naar het paard. Ik ben niet tegen een bit maar vind eigenlijk wel dat je alles wat je met bit, ook zonder bit moet kunnen. Sommige paarden rijd ik met bit en sommige zonder.
Mijn paarden gaan dekenloos door het leven en daar hebben ze nog nooit 'onder' geleden. Ook komen er geen ijzers onder, dat is niet nodig ze doen het zonder net zo goed. Ook in nat gras galopperen ze rotsvast en springen zelfs op m niveau.

Wedstrijden; ik ben geen wedstrijdruiter maar ook geen recreatieruiter. Ik rijd spring en endurance wedstrijden, ik doe grondwerk en heb lol met mn knol, af en toe een dressuurhuppel ertussen door of een trailerlaad/schriktraining sessie.

Sport; ik heb geen ambities om hoog te komen in de sport, zeker niet ten koste van mijn paarden. Dit houdt voor mij in; mochten er ijzers nodig zijn zou ik waarschijnlijk beslissen het erbij te laten. Ik vind dat sommige paarden geschikter zijn voor de sport dan andere en die zeker met plezier hun werk doen. Maar toch kiest het paard niet voor de wedstrijden, dat doet de mens voor hem.

Met dat laatste in je achterhoofd zijn wij geen van allen natural. Iedere paardeneigenaaar beslist namelijk voor zijn of haar eigen paard wat het beste is. Hierbij kun je het paard een keus laten zoals bij huisvesting, maar vrij is het nooit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:00

Arabesk schreef:
Nee ik ook niet, dus als er iemand is die het uit kan leggen graag.

Naturals zijn die lui die hun paard op een wei pleuren, normals zijn de rest Cool

Nee in mijn ogen zijn er 3 categorieen:
Degenen die aan wedstrijden/ sport doen,
degenen die blijkbaar natural zijn (dan denk ik aan paard natuurlijk)
en alles wat er tussenin zit; het 'grijze gebied'.

Veel mensen vind ik in dat grijze gebied zitten hoor Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:02

Volgens runningkawa zijn naturals mensen die goedkeuren dat paarden met zwemvliezen aan in de wei zwemmen of tot hun oren in de blubber staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:04

evita_ schreef:
Dus het gaat je om de prestaties, dat is de reden waarom je ze het op een paardwaardige wijze het naar hun zin maakt? En wie bepaald het paardwaardige? (zo lees ik deze post, als het anders overkomt moet je het zeggen)
.

Er zijn inderdaad niet veel paarden die oud bij mij worden. Ik heb ze voornamelijk voor de verkoop. Maar dat maakt niet dat ik minder gek met mijn paarden ben. Of dat ik ze slecht behandel. Sterker nog, als ik dat zou doen zouden ze niet het geld opbrengen wat ik wil dat ze opbrengen.

En hoe hoger de prestatie, hoe meer geld ze opbrengen.

Ben ik nu een slecht mens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:05

Als een paard werkelijk last heeft van een ijzer, dan gaat ie kreupel lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:06

Overigens heb ik geen enkele moeite met mensen die volgens de "natural" wijze met hun paarden om gaan. Ik ben nieuwgierig waarom en hoe. En ik keur het niet af.

Echter hoop ik wel dat mensen ook het respect kunnen hebben dat ik het niet op die wijze doe.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:08

Waar kan ik zwemvliezen in de maat haflinger krijgen, dan maak ik wel foto's ter illustratie, Want als mensen die hun paard op de wei pleuren naturals zijn dan ben ik er een van. Maar wel met ijzers en bit haha