Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistral1

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:31

opala schreef:
Wanneer je iets rigoreus moet corrigeren, is - in het traject ervoor - al langdurig wat fout gegaan.

Klopt wat je zegt...Te slappe kniebanden zie je van de buitenkant zomaar een, twee, drie niet aankomen ...Vaak ontstaat dit door dat een jong paard/pony een enorme groeispurt maakt en omdat ze zo jong zijn vaak niet voldoende bespiering hebben om de boel op te vangen...Zodra je dit door hebt moet je wel eens rigoreus corrigeren om de boel toch op zijn plek te houden..( dit wist ik eerder niet had er gelukkig nog nooit mee te maken gehad...ik weet het nu wel doordat ik me er wat meer inverdiept heb......tja als het kalf verdronken is dempt men de put Hamer <=== voor mezelf Pling

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:24

Even een compliment voor iedereen:

We hebben een nb-discussie, en hij staat niet op slot!!! Fijn dat er eindelijk een topic is waar de discussie netjes gaat Ja

Voor alle nb-ers: denken jullie dat bij de pony waar het nu over gaat was op te lossen zonder hulpmiddelen?? Dus alleen bekappen? Of was in jullie opzicht beslag (of liever vettec in mijn visie) nodig geweest?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:27

Voor iedereen die vettec trouwens niet kent:
Het zijn een soort "silliconen" (verkeerd woord voor het materiaal dat gebruikt wordt) die heel erg hard worden. Ze worden op of onder de hoef gespoten en in model gevijlt. Het kan dus ineens een grote standverandering maken, zonder dat er genagelt hoeft te worden en de doorbloeding van de hoef belemmert wordt (of in ieder geval in minder mate als het ijzer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:33

_angela_ schreef:
Voor alle nb-ers: denken jullie dat bij de pony waar het nu over gaat was op te lossen zonder hulpmiddelen?? Dus alleen bekappen? Of was in jullie opzicht beslag (of liever vettec in mijn visie) nodig geweest?

Zoals ik al aangaf, zijn er geen ijzers of speciaal beslag nodig om het achterbeen binnen door te zetten. Dit kan namelijk ook d.m.v. bekappen.

Deze betreffende nb-er is te voorzichtig geweest, of had geen/weinig kennis van anatomie/fysiologie, en wilde het binnendoor zetten geleidelijk aan doen.
Dat heeft geen zin; bij te ruime kniebanden moet je gewoon iets ondernemen en ze meteen 'minder ruimte geven' oftewel zorgen dat er een groter oppervlak is (mmm, hoe leg ik dat uit Bloos ). Dus de hoef binnen (of buiten) door zetten.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:34

_angela_ schreef:
Even een compliment voor iedereen:

We hebben een nb-discussie, en hij staat niet op slot!!! Fijn dat er eindelijk een topic is waar de discussie netjes gaat Ja

Ja top he? Ik moet zeggen in een eerder topic heb ik ook behoorlijk vel van leer getrokken....Waarschijnlijk omdat er idd te veel op de man gespeelt werd....Ondanks mijn slechte ervaringen en zoals ik al zei:'ik best boos en verdrietig bent." Is het heel fijn dat we normaal met elkaar kunnen discusieren.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:41

JoviBan schreef:
_angela_ schreef:

Zoals ik al aangaf, zijn er geen ijzers of speciaal beslag nodig om het achterbeen binnen door te zetten. Dit kan namelijk ook d.m.v. bekappen.

Deze betreffende nb-er is te voorzichtig geweest, of had geen/weinig kennis van anatomie/fysiologie, en wilde het binnendoor zetten geleidelijk aan doen.
Dat heeft geen zin; bij te ruime kniebanden moet je gewoon iets ondernemen en ze meteen 'minder ruimte geven' oftewel zorgen dat er een groter oppervlak is (mmm, hoe leg ik dat uit Bloos ). Dus de hoef binnen (of buiten) door zetten.

Ja ik weet nu ook idd dat je d.m.v van bekappen ze best snel binnen/buitenlangs kunt zetten.
en het klopt wat je zegt:' Achteraf had deze man te weinig kennis van anatomie/fysiologie" dat is ook mijn punt zo iemand mag zich niet voordoen als deskundige ...Het moet eerst ten koste gaan van bepaalde paarden voor dat deze praktijken een halt toe geroepen worden...Heel erg verdrietig en jammer!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:57

JoviBan schreef:
_angela_ schreef:

Soms moet er iets bij inplaats van eraf. Vettec is daar ideaal voor. Ik ken het spul en heb het ooit een keer nodig gehad bij een paard waar de stukken uit de hoeven waren geslagen. Opgevuld met dit spul en wachten tot de boel weer was bijgegroeid.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:14

Owww ik had nog nooit van vettec gehoort...weer iets geleerd Pling Wordt het bij zowel Tb en Nb gebruikt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:53

Citaat:
Ik zou het boek/werk van de fam. Nassau liever als geschiedenisboek zien

Ik zou graag weten waarom je dat zo ziet? Omdat ze erg snel naar een ijzertje grijpen?

Ik ben nog niet zo lang bezig me meer te verdiepen in hoeven en hun beslag dus weet nog niet genoeg om hier een echte mening over te hebben.

mag via PB hoor.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:57

Hoi, ik zie in een keer dit topic.
Voor de mensen die zich met NB bezig houden is dit misschien wel interessant:
viewtopic.php?f=100&t=790432&hilit=

Met ijzers, en het advies van de DA had ze het echt niet gered.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:30

Mistral1 schreef:
Owww ik had nog nooit van vettec gehoort...weer iets geleerd Pling Wordt het bij zowel Tb en Nb gebruikt?

Het wordt juist door TB'ers gebruikt.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:30

Splash schreef:
Mistral1 schreef:

Het wordt juist door TB'ers gebruikt.

AH ok thks....

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:47

mijn smid werkt sinds kort met kuststof beslag dat gelijmd wordt ipv genageld: http://www.hoefsmederijmeijer.nl/index.php?paginaid=29

mijn hafje staat nu al ruim een jaar zonder ijzers en de smid hoeft er maar heel weinig aan te doen. hij vijlt de boel af en toe wat bij en dat is het. Ze heeft wat dunne zolen en daar blijft hij dus vanaf.
Vier weken gelden was ze ineens kreupel. de veearts is erbij geweest en die heeft een stuk van de zool uitgesneden omdat ze dacht dat het een hoefzweer was. Uiteindelijk bleek het een verstuikte kogel te zijn en is er dus voor iets in de hoef gesneden. nu is Flap dus heel gevoelig op die hoef.
ik dacht aan dit soort beslag om het te laten herstellen, aangezien dit niet wordt genageld. wat denken jullie hiervan?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:30

Ik vind het er super interressant uitzien!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:47

Fiffill schreef:
Hoi, ik zie in een keer dit topic.
Voor de mensen die zich met NB bezig houden is dit misschien wel interessant:
viewtopic.php?f=100&t=790432&hilit=

Met ijzers, en het advies van de DA had ze het echt niet gered.

Dat kun je niet zeggen want dat is niet geprobeerd, je kunt het wel veronderstéllen.

Feit is dat in dit geval de pony hersteld is maar je kunt niet met zekerheid zeggen dat het met ijzers niet gelukt zou zijn want dat is niet geprobeerd.
Misschien was de pony wel eerder hersteld met ijzers, of had het juist langer geduurd je kunt het niet zeggen, ik ook niet.

Een ander feit is natuurlijk wel dat de bevangenheid niet zo ernstig was als verondersteld want dan komt het hoefbeen door de zool heen en dat krijg je echt niet meer goed, niemand niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:58

opala schreef:
Wanneer je iets rigoreus moet corrigeren, is - in het traject ervoor - al langdurig wat fout gegaan.

Dat klopt ook, dat is ook mijn probleem, zovele hoefsmeden laten komen, en allemaal in het veilige blijven en ondertussen het probleem vergroten. Maar 1 keer rigoreus verpesten is ook niet makkelijk goed te krijgen. Was bijna goed en weer een eigenwijse smid, waarvan ik later hoorde dat hij prutswerk aflevert, en weer terug naar af. Op mijn aanwijzingen had hij al 2 cm verzenen en ik kijk niet en hij snijdt weer alles weg. Zijn motto, "ik zet alles altijd plat". Daarna nog een paar prutsers. Ik bestel gewoon een smid en ze hebben allemaal hun manier van werken en visies, daar ga ik niet van uit. Ik ga uit van goed werk op het paard afgestemd.

Hoe kan het dan als TBers het steeds verkeerd deden en jullie kennelijk altijd alleen maar roemen over de NBers, dat kan ik mij nl niet voorstellen, even zoveel prutsers bij TBers als bij NBers is mijn mening, wel zo eerlijk. Het is een filosophie die jullie aanhangen en met hand en tand verdedigen, die enkelen die kennelijk tevreden zijn, gaan uit dat het het beste is, zo natuurlijk ook diegenen die een traditionele smid heeft.

Ik vind het nl vreemd dat een smid die goed wil zijn, van alle markten thuis wil zijn, niet alle methodes toepast. Dus ook een NBer als hij ziet, dit paard is het beste geschikt voor TB en deze moet dit soort ijzers hebben. Een voetendokter waar je heilig vertrouwen in kan hebben. Kennelijk is dat gebied, dat pad nog niet bewandeld.

Waarom is Rob van Nassau tegen NB? Is het misschien omdat NB zo tegen hem is, omdat hij ook naast alleen bekappen, ijzers gebruikt, desnoods op wens van de klant? Is het omdat hij paarden heeft gekregen waar wat helemaal mis mee is gegaan en hij daardoor niet in de methode geloofd ook omdat mensen aangemoedigd worden zelf ook bezig te gaan zijn?
Rob is nu degene die mijn paard op gaat knappen, na jarenlang in mijn direkte omgeving gezocht te hebben naar een goede smid. Ik ben benieuwd, juig nog niet, maar heb wel vertrouwen als hij zegt, dat het nog wel meevalt en dat dit het resultaat is van jarenlange verkeerde bekapping. Iedereen kan een ijzer leggen zegt hij, het gaat om de juiste bekapping die er aan vooraf gaat.

Ik snap echt niet dat die 2 stromingen zo tegen elkaar zijn, dierenartsen bv zijn alleen geinteresseerd in het daadwerkelijk redden en opknappen van paarden. Als NB nu juist het reddende middel is, gaan hoefsmeden dat ook overnemen. Wat is er tussentijds fout gegaan?

Hoe zit het met Bodegraven, Leendert Jan is toendertijd met NB bezig geweest, hij verdiepte zich erin of het een methode is die overgenomen moet worden. Leendert Jan is een professional die alleen geinteresseerd is in alles wat met paardenbenen te maken heeft en wat een doorbraak is in allerlei problemen. Regelmatig zijn er grote meetings voor hoefsmeden waar nieuwe methoden besproken worden, nieuw beslag, ervaringen en kennis uitgewisseld worden. Doen de zichzelf respecterende NBers hier vollop aan mee? Of zonderen zij zich af om zich tot een speciale groep te laten zijn, niet getest wensen te worden of niet open staan voor eventueel daadwerkelijk onderzochte kritiek. Doen ze zich dan niet tekort als blijkt dat NB juist wel meer gewaardeerd gaat worden, dat merken ze dan niet, daar doen ze dan niet in mee. Mocht het zo zijn dat NB door de professionals terrein gaat winnen, dan NB visie kennende, was dat wel grootscheeps uitgemeten.

Ben benieuwd wat niet is, komt nog.

Wordt tijd voor een grootscheepse samenwerking, nog steeds blijf ik verbaasd dat er zo een 2strijd is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:08

russel schreef:
Hoe komt het toch dat NB altijd in het verdomhoekje zit. Hebben jullie daar zelf een verkaring voor?

De meesten hebben toch geen bal verstand van hoeven onderhouden, laten een smid komen en boeie wat hij is, als paardenbeest maar lekker loopt. Waarom dan NB altijd zoveel weerstand? Ben ik wel benieuwd naar.

Ik ben op zich niet tegen nb, dat wil zeggen, mensen die zelf de hoeven van hun paard geregeld bijvijlen en brokkels wegvijlen; geen probleem. Drastisch zelf de stand van de hoeven verandere, daar ben ik wel op tegen. Maar waar ik echt moeite mee heb is dat er een aantal van die zogenaamde goeroes rondlopen die pretenderen dat nb alle problemen, ook de chronische, kunnen oplossen. En dus mensen valse hoop geven en paarden een onnodige lange lijdensweg laten ondergaan omwille van hun eigen ego.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 19-06-07 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:14

Citaat:
Ik vind het nl vreemd dat een smid die goed wil zijn, van alle markten thuis wil zijn, niet alle methodes toepast. Dus ook een NBer als hij ziet, dit paard is het beste geschikt voor TB en deze moet dit soort ijzers hebben. Een voetendokter waar je heilig vertrouwen in kan hebben. Kennelijk is dat gebied, dat pad nog niet bewandeld.

Ik heb een smid die gewoon een normale opleiding tot smid heeft gevolgd en daarnaast een natuurlijk bekappen cursus heeft gevolgd. Mijn paard had hele erge brokkel hoeven, ik was er toen totaal nog niet mee bezig maar wou er destijds geen ijzers onder hebben omdat ik ergens iets vaags had gelezen dat het slecht was voor de hoeven. Toen stelde mijn smid voor om hem natuurlijk te gaan bekappen omdat het elke week rondvijlen van de wand het brokkelen zou verminderen en als de zool ook mee ging dragen zou er minder druk komen op de zwakke hoefwand.

Waarom er niet meer smeden aan natuurlijk bekappen doen weet ik niet, ze kunnen het allemaal want natuurlijk bekappen is echt makkelijk vergeleken met het traditionele bekappen. Misschien komt het omdat ze bang zijn dat mensen na verloop van tijd de hulp van een vakman onnodig vinden en dat ze straks geen klant meer overhouden?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:20

Er is een essentieel verschil in NB en TB. TB vindt doorgaans om de pakweg 8 weken plaats, daarentegen pas je naar eigen inzicht NB toe.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:32

opala schreef:
Er is een essentieel verschil in NB en TB. TB vindt doorgaans om de pakweg 8 weken plaats, daarentegen pas je naar eigen inzicht NB toe.

is dat volgens jouw het essentiele verschil tussen TB en NB?

volgens mij vindt ook een TB bekapping net zo vaak plaats als dat je de TB'er laat komen. er zijn ook mensen die hun NB'er maar eens in de 4 maanden (bijvoorbdeeld) laten komen en tussenin zelf niks doen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:43

OK dan!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:44

jackie schreef:
is dat volgens jouw het essentiele verschil tussen TB en NB?

Ik spreek voor mijzelf, vanuit mijn eigen situatie. Persoonlijk vind ik een NB'er om de 4 maanden laten komen en voor de rest niks doen, niet kunnen, maar wie weet is dat mogelijk. Een verwaarloosbaar aantal eigenaren zal het paard met meer regelmaat dan ca. 8 weken TB laten bekappen. Ik durf dit te beweren, maar misschien sla ik wel falikant de plank mis Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:01

Als je een NB-er maar eens in de 4 maanden laat langs komen, en tussendoor zelf niets doet, dan ben je volgens mij niet bezig met natuurlijk bekappen. Een essensieel onderdeel van het NB is (in mijn opzicht) juist het frequente bijhouden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:05

Die ik had kwam ook om de 4 maanden.

De smid die ik nu heb kan volgens mij de volgende dag al komen als ik bel.
Maar ik probeer zelf de randje wat bij te houden.

Iemand enig idee waar ik een hoefstandaard kan vinden? En niet eentje die 20 kg weegt Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:22

_angela_ schreef:
Als je een NB-er maar eens in de 4 maanden laat langs komen, en tussendoor zelf niets doet, dan ben je volgens mij niet bezig met natuurlijk bekappen. Een essensieel onderdeel van het NB is (in mijn opzicht) juist het frequente bijhouden.

hangt er vanaf, ik ken wel iemand die gewoon heel veel afstanden met haar paard over asfalt rijd. De slijtage gaat mooi gelijk op met de groei van de hoef, natuurlijker kan haast niet.