Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:03

cremellogek schreef:
Jij hebt dus geen schuilstal voor je paard?

Nee. Wel veel plaatsen met bomen en struiken e.d. Hij staat op een zeer groot stuk land.
En als het echt zwaar regent, dagen achter elkaar (wat minder vaak voorkomt dan men denkt hier) krijgt 'ie van mij een ongevoerde regendeken op. Al heb ik vaak het idee dat hij zich zonder deken beter voelt. Meer vrijheid, he, het is een jong dier die graag rolt en rent en dan is zo'n deken op je rug niet geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:04

Ik geef toe dat ik idd een deken opgooi voor de handig
ja, ik heb een paard ook voor mezelf, helemaal waar Ja
Daarnaast mag hij lekker spelen met vriendjes in de wei, dus denk ook weer aan hem.
dat kan gewoon samen gaan Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:04

Over het scheren:

Als je een paard hebt dat ziek wordt van veel zweten in die kou vind ik het alleen maar goed dat er geschoren wordt. Ik heb hier alleen nog nooit echt een paard ziek van zien worden op een snottebel na, dus vind ook dat die wintervacht moet blijven. Dit verschilt natuurlijk per eigenaar, toch heb ik liever een dikke vacht wanneer het nodig is.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:05

Nadya schreef:
katiavl schreef:
Ik vind dat ook zielig voor mij moet het er gewoon zijn. In belgie is het verplicht volgens de dierenbescherming en daar ben ik blij mee

Nog zo eentje..... Slapen

Wat een raar tegen antwoord. Het is zielig volgens jou om je paard niet 24/7 buiten te hebben maar als er dan word gezegd dat die van jou geen schuilstal heeft krijg je een gaap smiley. Onwolwassen. Vork

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:05

Ladyelmira: ik zou niet weten of ze ziek worden, ik durf het risico niet te nemen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:08

stef schreef:
Ladyelmira: ik zou niet weten of ze ziek worden, ik durf het risico niet te nemen

Ben eigenlijk wel benieuwd of hier iemand weet of het paard snel ziek wordt of een kouwtje vat door hun dikke vacht en het zweten... iemand?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:09

runningkawa schreef:
Ik geef toe dat ik idd een deken opgooi voor de handig
ja, ik heb een paard ook voor mezelf, helemaal waar Ja
Daarnaast mag hij lekker spelen met vriendjes in de wei, dus denk ook weer aan hem.
dat kan gewoon samen gaan Lachen

Inderdaad ik heb mijn paard ook voor mijn plezier, en zorg dat zijn leven zo plezierig mogelijk is. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:09

katiavl schreef:
Nadya wat moet ik zeggen behalve men eigen mening, in belgie valt het onder de dierenbeschermingswet en ik ben het er mee eens. Als dat jou tegen de schenen valt omdat je tegen schuilstal bent of wat dan ook
Zoals jij het zegt je kan je niet aangevallen voelen, als je jou niet aangesproken voelt Lachen

Schuilstallen mogen bij ons niet op het land (natuurgebied), ik ben niet tegen schuilstallen, hoor. Daarbij, mijn paard stond echt nooit in zijn voormalige schuilstal. Beter gezegd, hij houdt niet van stallen. Hij is liever vrij, loopt in een prachtig gebied in een kudde. Ik ga het hem ook nooit aandoen om hem binnen te houden. Daar is hij het paard niet voor. Dus als jij dat dierenmishandeling vindt, omdat jullie DB dat roept, het zij zo. Ik denk dat mijn paard er heel anders over denkt Haha! Haha! Haha! . En ik kijk liever naar hoe mijn paard zich voelt en hoe hij doet. Die DB kan zich beter eens druk gaan maken over paarden die amper hun stal uitkomen. Lijkt me nuttiger.

En knapmannetje; voor mijn paard is het inderdaad zielig om hem niet 24/7 buiten te hebben. Als anderen hun paard binnen hebben of gedeeltelijk binnen hebben, prima. Zo lang hij er dagelijks maar uitkomt (ook in vrijheid, met andere paarden voor sociaal contact). Mijn keus is het niet, maar soms kan het niet anders. Jij doet kinderachtig. Maar ja, ik heb zo'n zielig paard. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-02-07 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:10

stef schreef:
MissEvil schreef:
Ja, maar zo bedoel ik dat niet.
Als mensen dat denken, dan denken ze dat maar hoor.
Ze halen je hier toch altijd onderuit op kleine dingen. Daar ben ik onderhand wel aan gewend Lachen

Mag ik vragen waarom je ze scheert? Ik bedoel met welk doel..? Lachen

(Jemig, jullie zijn snel.. Haha! )

Het is idd niet bij te houden, even naar huis en er zijn weer 2 pagina's bij (en dat kostte me een half uurtje Knipoog)

Ik scheer mijn paarden omdat ze naar mijn mening met vacht te lang nat blijven na het werk (shet en haf) Ze staan op een manege, en als ik 's avonds gereden heb wil ik/kan ik niet 2 uur wachten tot ze droog zijn. Wat dat betreft benijd ik mijn buurvrouw weleens die haar pony's aan huis heeft staan. Ze rijdt op het moment niet, maar als ze zou rijden kan ze een zweetdeken opgooien, lekker thuis op de bank hangen, en voor ze naar bed gaat de deken eraf halen....

Ja, maar dat is ook een fout die vaak gemaakt wordt.
En paard hoeft niet helemaal Droog te zijn.
Als ze maar niet meer warm zijn. Dan voert de vacht het overige af, en worden ze niet ziek van. Als mijn paard bij thuiskomst (kan nu thuis niet rijden) niet droog is, maar wel 'koud' ipv warm, dan geef ik hem wat hooi, zodat hij in zijn stal blijft staan het komende halfuurtje.
Of hij gaat buiten even rollen, wat ook alleen maar goed is.

Maar wat dat betreft heb ik ook wel een beetje de luxe van jou buurvrouw denk ik Knipoog

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:12

LadyElmira schreef:
stef schreef:

Ben eigenlijk wel benieuwd of hier iemand weet of het paard snel ziek wordt of een kouwtje vat door hun dikke vacht en het zweten... iemand?

Nee hoor. Gelukkig heeft moeder natuur nagedacht over zo'n vachtje en kan een paard met een natte wintervacht gewoon de wei op zonder nare gevolgen. (mits het dier op adem is natuurlijk.)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:13

Mijn pony was ook geschoren omdat hij bezweet bleef, ene een winterdeken op terwijl hij bezweet is, vind ik niets. Dus dan maar scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:13

LadyElmira schreef:
stef schreef:

Ik ken idd paarden die verkouden zijn geworden.
Niet erg.

maar ik ken een heleboel paarden die een klap op de spieren kregen, waar het zadel lag en daar dus koud afloelen zonder deken. (ook als ze mogen rollen)
De haren liggen daar plat dus hebben hun natuurlijke werking niet meer.
En een paard in de natuur zweet op de rug nooit

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:14

RK, ik zie jou meerdere malen zeggen dat je je paarden op stal zet ivm dazen. Waarom dan geen goede schuilstal, zodat de paarden zelf kunnen beslissen of ze binnen willen schuilen voor de dazen of onverstoorbaar verder grazen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:15

Nadya niet omdat db het zegt omdat ik het zelf vind, ben een mens ik kan mijn eigen ideetjes wel maken Lachen

LadyMadonna

MissEvil schreef:
Ja, maar dat is ook een fout die vaak gemaakt wordt.
En paard hoeft niet helemaal Droog te zijn.
Als ze maar niet meer warm zijn. Dan voert de vacht het overige af, en worden ze niet ziek van. Als mijn paard bij thuiskomst (kan nu thuis niet rijden) niet droog is, maar wel 'koud' ipv warm, dan geef ik hem wat hooi, zodat hij in zijn stal blijft staan het komende halfuurtje.
Of hij gaat buiten even rollen, wat ook alleen maar goed is.

Maar wat dat betreft heb ik ook wel een beetje de luxe van jou buurvrouw denk ik Knipoog

Is het wel een fout? Ik weet wat er gezegt wordt over paarden nat (maar niet meer warm) op de wei te gooien. Ik durf het risico gewoon niet te nemen. Op de wei is zowiezo hier op stal geen optie in de winter trouwens.
Daarnaast merk ik ook dat de vacht mijn pony's in de weg zit, ze worden slomer, zijn sneller moe, op het moment dat ik scheer heb ik altijd weer de paardjes die ik voorjaar/zomer heb

Twiggy2008

katiavl schreef:
Nadya niet omdat db het zegt omdat ik het zelf vind, ben een mens ik kan mijn eigen ideetjes wel maken Lachen

Dus mijn paard is nu zielig???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:16

Dat heb ik ook al eerder aangegeven
De schuilstal die er staat wordt gloeiend heet

Als ik dan zie dat ze daar in staan haal ik ze naar de koele stal binnen.

Een andere schuilstal bouwen mag niet van de gemeente, dus geef die maar op de donder
Wij willen wel, maar gemeentes zijn niet altijd zo leuk...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:17

Ik werk over het algemeen mijn paard ook niet echt in het zweet 's winters, omdat ik weinig kan oefenen (thuis is de bak glad, doodeng) en dus vraag ik ook minder van hem. Lachen
En meestal moet ik zo'n t*ringeind stappen voordat ik weer thuis ben, dat hij toch allang droog is.

En @ Stef,
Dat is geen fout ofzo hoor, want mijn paarden zijn zelden ziek. En als ze ziek zijn, dan zijn het nooit koudjes eigenlijk.. (ooit mijn pony, vergeten deken mee te nemen op wedstrijd, toen moest ze nat in de trailer..wel geleende deken overheengelegd, maar die was te klein.. )

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:18

@ katia:

Ik vind inderdaad dat je zelf je dingen moet beslissen, maar heb wel het gevoel dat je voor degene die het anders doen dan jou je mening al klaar hebt liggen.

Mocht het niet zo zijn sorry, dit komt zo over.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:19

Lachen
[/quote]

En knapmannetje; voor mijn paard is het inderdaad zielig om hem niet 24/7 buiten te hebben. Als anderen hun paard binnen hebben of gedeeltelijk binnen hebben, prima. Zo lang hij er dagelijks maar uitkomt (ook in vrijheid, met andere paarden voor sociaal contact). Mijn keus is het niet, maar soms kan het niet anders. Jij doet kinderachtig. Maar ja, ik heb zo'n zielig paard. Tong uitsteken[/quote]

Verklaar je nader waar ben ik kinderachtig geweest. Omdat ik mijn mening heb gegeven over dat ik het zielig vind als een paard geen schuilstal heeft. Ik ben geen tegenstander van 24/7 buiten. Als dat voor jouw paard het beste is prima. Maar ik ben wel een voorstander van een schuilstal indien een paard 24/7 buitenstaat. Maar helaas mag dat niet bij jou in de wei. Ik begrijp uit je latere post dat hij wel onder bomen kan schuilen, gelukkig beter dan niets om onder te schuilen.
Laatst bijgewerkt door knapmannetje op 20-02-07 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:20

Ik wilde je niet 'op de donder' geven, was alleen nieuwsgierig. Knipoog

Heeft dat opwarmen van de stal niet te maken met het materiaal van het dak? Het dak vervangen voor een ander materiaal zal toch geen probleem zijn bij de gemeente?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:20

MissEvil schreef:
Ik werk over het algemeen mijn paard ook niet echt in het zweet 's winters, omdat ik weinig kan oefenen (thuis is de bak glad, doodeng) en dus vraag ik ook minder van hem. Lachen
En meestal moet ik zo'n t*ringeind stappen voordat ik weer thuis ben, dat hij toch allang droog is.

En @ Stef,
Dat is geen fout ofzo hoor, want mijn paarden zijn zelden ziek. En als ze ziek zijn, dan zijn het nooit koudjes eigenlijk.. (ooit mijn pony, vergeten deken mee te nemen op wedstrijd, toen moest ze nat in de trailer..wel geleende deken overheengelegd, maar die was te klein.. )

wat ik bedoel is dat jij aangeeft dat het een foute gedachtegang is dat paarden ziek worden als je ze nat op stal/buiten zet....
Ik weet niet of die gedachtegang wel zo fout is, in jou beleving wel, maar ís het ook fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:21

sttt, dat hele hok mag er al niet eens staan....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:23

Maar als die stal er nu toch al staat en het is redelijk simpel te verhelpen door andere materiaalkeuze?
Ik zeg niet per direct dat het hieraan ligt hoor, ik vraag het me gewoon af.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:23

@ knapmannetje:

Eigenlijk vind ik voor paarden de mogelijkheid om te schuilen onder bomen beter. ( let wel op, ik heb het nu over de zomer alleen, niet de winter). In de zomer blijft de warmte hangen in de schuilstallen als er geen ' oude lucht' weg kan om vervangen te worden door nieuw. Onder bomen schuilen is vaker veel koeler.

In de winter ben ik weer van mening dat bomen alleen niet voldoende is.