'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:04

Santos_ schreef:
Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes. Clown

Wat een K*topmerking. Tot de knieen in de blub, echt niet! Als hij wil tot aan de koten, maar er zijn ook zat droge stukken, ondanks het rotweer van de laatste tijd. Ik zie liever een happy modderig paard die met zijn kont in de wind staat met zijn vriendjes, dan een paard wat de hele dag op stal moet blijven omdat het baasje het weer te slecht vindt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:11

Wendy schreef:
Santos_ schreef:
Wat zullen al die mensen die hun paard 24/7 buiten hebben nutevreden zijn met hun modderige paarden, in de stromende regen bijna wegwaaiend en met hun knieën in de blubber paardjes. Clown

Wat een K*topmerking. Tot de knieen in de blub, echt niet! Als hij wil tot aan de koten, maar er zijn ook zat droge stukken, ondanks het rotweer van de laatste tijd. Ik zie liever een happy modderig paard die met zijn kont in de wind staat met zijn vriendjes, dan een paard wat de hele dag op stal moet blijven omdat het baasje het weer te slecht vindt.

Ach Wendy, sommige mensen weten echt niet beter. En dan maken ze zulke domme opmerkingen. Dat zegt heeeeeeel veel over henzelf. Haha!
Ik zie ook liever paarden lekker buiten staan. Onze paarden kunnen tenminste lekker paard zijn, zoals het hoort. Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:16

Wendy schreef:

Inderdaad, hier ga ik helemaal in mee Lachen
nee leuk voor het paard hoor, de hele dag op stal zichzelf in een stalletje te staan vervelen omdat het baasje het te koud en te nat vindt Clown
Mijn paarden staan graag buiten, en ik vind het heerlijk dat ik ze 24/7 buiten kan hebben!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:17

Zoals het hoort? Iedereen beslist hoe hij of zijn paard zet.
En doet in zijn of haar ogen daar het beste voor. Dus wat jij het beste vind, kan iemand anders een heel andere kijk op hebben.

Gisteren hebben die van mij binnen gestaan, dat heb ik liever in de storm want het was echt niet normaal. En dan is het heel gevaarlijk met de bomen.
Moet ze ook niet binnen zetten want ze gaan vanzelf.
Winnitoe heeft zeker geen geniet van buiten te staan Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:19

katiavl schreef:
Zoals het hoort? Iedereen beslist hoe hij of zijn paard zet.
En doet in zijn of haar ogen daar het beste voor. Dus wat jij het beste vind, kan iemand anders een heel andere kijk op hebben.

Gisteren hebben die van mij binnen gestaan, dat heb ik liever in de storm want het was echt niet normaal. En dan is het heel gevaarlijk met de bomen.
Moet ze ook niet binnen zetten want ze gaan vanzelf.
Winnitoe heeft zeker geen geniet van buiten te staan Knipoog

Dat is jouw mening over jouw paarden, ik heb een andere over de mijne.... Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:21

En die mag je, ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn. Om dingen te roepen zoals "zoals het hoort" Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:22

De mijne kan binnen gaan staan als hij daar zin in heeft, dat vind ik nog altijd het mooiste Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:25

katiavl schreef:
En die mag je, ik zeg alleen dat je voorzichtig moet zijn. Om dingen te roepen zoals "zoals het hoort" Knipoog

Ik vind dat je een paard zo natuurlijk mogelijk moet houden, daarbij kijkend naar zijn behoefte aan beweging en sociale omgang. Dat is mijn mening nou eenmaal en zo hou ik mijn paard dus ook. Wat een ander vindt of doet mag hij/zij zelf weten, tuurlijk Knipoog
Dat je hem eventueel 's nachts wel op stal zet prima, maar ik vind echt dat een paard minstens overdag buiten hoort en niet op stal met een uurtje of wat beweging. Is mijn mening en tuurlijk zal half bokt daar overheen vallen, maar dat verandert mijn mening niet. Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:27

Wendy schreef:
De mijne kan binnen gaan staan als hij daar zin in heeft, dat vind ik nog altijd het mooiste Lachen

Dat is ook erg fijn, als dat kan. Knipoog
De mijne stond hiervoor ook op een land met schuilstal, hij stond er alleen nooit in Clown
Nu staat hij met zijn kont tegen de wind of in de struiken en als het heel extreem nat weer is, krijgt 'ie wel een regendeken op. Zo ben ik dan ook weer.... Haha!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:33

Bij ons kunnen ze helaas echt niet op het land (veen) maar ze staan (alle paarden) overdag in paddocks. Snachts staan ze wel binnen, zomers dag en nacht op het land.

Ik vind de paarden die nu dag en nacht buiten staan niet echt zielig, en het is ook maar net wat ze gewend zijn Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:34

Wendy schreef:

Mee eens Haha! gewoon het feit dat ze kunnen kiezen.

@ nadya ook mee eens. Maar vond het een gevaarlijk woord Knipoog
Alhoewel ik eigelijk geen paarden ken die 24 op 24 in de stal staan. Jawel één hengst die ze niet meer kunnen houden. dat noem ik ook geen paardenmensen.

Ik verander vaak van mening, eerst stond ik op manege waar hij meeste dag buiten kon en dan binnen. En nu liefst wei met grote schuilstal. En vind ik mijn kleine haarbol cool Haha! paarden op de wei vind ik allesbehalve lelijk of slecht uitzien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:54

katiavl schreef:

@ nadya ook mee eens. Maar vond het een gevaarlijk woord Knipoog
Alhoewel ik eigelijk geen paarden ken die 24 op 24 in de stal staan. Jawel één hengst die ze niet meer kunnen houden. dat noem ik ook geen paardenmensen.

Ik verander vaak van mening, eerst stond ik op manege waar hij meeste dag buiten kon en dan binnen. En nu liefst wei met grote schuilstal. En vind ik mijn kleine haarbol cool Haha! paarden op de wei vind ik allesbehalve lelijk of slecht uitzien.

Ik ben heeeeeel gevaarlijk Knipoog Haha!
Bij ons zie ik wel paarden, die binnen staan en er dan een uurtje of korter uitmogen. Dat vind ik vreselijk. En op mijn vorige stalling stonden zelfs paarden, die ik 1x per week of helemaal niet naar buiten zag gaan (en dat was vorig voorjaar, niet eens in de winter). Daar ben ik echt 'ziek' van geweest (ben ook na 3 weken vertrokken!), vandaar dat ik misschien zo'n stellige mening heb tegenwoordig Clown

Waar ik nu sta, mag mijn paard het hele jaar door buiten blijven staan samen met nog 7 andere pony's. De andere paarden bij ons komen vanaf mei weer het land in. Mijn paard is nog net geen 3, maar ook als hij straks ingereden is, blijft hij lekker buiten en doe ik in de winter rustiger aan. Ik vind gewoon dat mijn paard recht heeft op een paardgericht, paardvriendelijk leven. En ik snap best dat mensen, die op een pensionstalling e.d. staan het anders doen, maar zorg er dan wel voor dat je paard dagelijks buiten komt met andere paarden. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:51

Nadya schreef:
En ik snap best dat mensen, die op een pensionstalling e.d. staan het anders doen, maar zorg er dan wel voor dat je paard dagelijks buiten komt met andere paarden. Knipoog

Het "probleem" van pensionstalling is dat de stalbaas bepaald of de paarden naar buiten gaan. Op onze stal weet ik heel zeker dat de paarden in ieder geval enige tijd naar buiten gaan, zelfs al regent het horizontaal, mijn vorige stal kon het nog wel eens voorkomen dat de stalbaas het niet verantwoord vond (storm of hele dag harde regen) om ze buiten te zetten. Dan kom je 's avonds op stal en hoor je dat je paard nog niet buiten is geweest, niet heel fijn, maar toch ook wel weer begrijpelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:55

Bij storm vind ik het maar normaal hoor,in probleem gebieden.
Bij ons zijn er vorig jaar een paar verongelukt door bomen.
En als je ze als stalhouder buitenzet, en er gebeurt iets. Wie zijn verantwoordelijkheid is het dan?

Als eigenaar weet je zelf welke risicos je kunt nemen Ja dus ergens is het begrijpelijk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:58

Precies, dat zeg ik ook Knipoog

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:00

als je gewoon een veilig stuk land hebt, is er helemaal niks aan de hand, paarden vinden het t einde om lekker buiten te blijven luieren, t mag dan wel koud zijn buiten, maar ze hebben die dikke vacht nietvoor niets hooor!, 1000x beter dan met een deken ongeveer 22 van de 24 uur, in een hok van 2 bij 2 staan..van het buiten lopen krijgen ze daarbij ook een goede weerstand ,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:05

play_coy schreef:
als je gewoon een veilig stuk land hebt, is er helemaal niks aan de hand, paarden vinden het t einde om lekker buiten te blijven luieren, t mag dan wel koud zijn buiten, maar ze hebben die dikke vacht nietvoor niets hooor!, 1000x beter dan met een deken ongeveer 22 van de 24 uur, in een hok van 2 bij 2 staan..van het buiten lopen krijgen ze daarbij ook een goede weerstand ,

Het was gisteren niet eens koud buiten Knipoog Het waaide alleen hard en het regende zo nu en dan.
Ik ben het verder helemaal met je eens. Mijn paard heeft een superweerstand, heeft nooit iets. Terwijl ik van de eigenaren van de paarden bij ons op stal alleen maar geklaag, hoor, over allerlei kwaaltjes. Clown
Mijn paard heeft nergens last van, hoor Haha! Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-01-07 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:13

Waratje schreef:
Nadya schreef:
En ik snap best dat mensen, die op een pensionstalling e.d. staan het anders doen, maar zorg er dan wel voor dat je paard dagelijks buiten komt met andere paarden. Knipoog

Het "probleem" van pensionstalling is dat de stalbaas bepaald of de paarden naar buiten gaan. Op onze stal weet ik heel zeker dat de paarden in ieder geval enige tijd naar buiten gaan, zelfs al regent het horizontaal, mijn vorige stal kon het nog wel eens voorkomen dat de stalbaas het niet verantwoord vond (storm of hele dag harde regen) om ze buiten te zetten. Dan kom je 's avonds op stal en hoor je dat je paard nog niet buiten is geweest, niet heel fijn, maar toch ook wel weer begrijpelijk.

Dat snap ik, daarom heb ik van tevoren bedacht hoe ik mijn paard wil houden en naar zo'n plekje heb ik heel, heel hard gezocht. Voor mij is het geen optie om hem op zo'n pensionstalling als jouw vorige te zetten. Gelukkig heb je nu een betere, toch? Knipoog
En iets wat incidenteel gebeurt, a la, maar ik zie bij veel pensionstallingen e.d. dat veel paarden teveel en te lang binnen staan. Daar hou ik gewoon niet van.

Ik heb nu een ideaal plekje voor mijn buitenpaardje. Enorm landgoed, twee rijbakken, een roundpen, andere paarden en pony's en er is altijd een plekje voor hem, mocht hij ziek worden, zodat ik hem alsnog binnen kan zetten (hij is nog nooit ziek geweest). En dat nog geen 2 km vanaf mijn huis. Had hem eerst op een andere plek staan, hoor, maar daar gingen ze zo asociaal met paarden en mensen om, dat ik na 3 weken al ben vertrokken. Toen vond ik de plek die ik nu heb en ik hoop dat we daar nog heeeeeel lang mogen blijven. Haha!

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:19

Grappig topic.... Allereerst: ik ben geen natural (althans, niet speciaal; ik haal gewoon hier en daar dingen uit die mij goed lijken).
Mijn pony's kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Ze kunnen vanuit de paddock zo zelf hun stalletje in en uit.
Wat ik trouwens ook een groot voordeel vind van het (veel) buiten zijn van de dieren is naast het voorkomen van verveling en stalondeugden de frisse lucht die ze kunnen ademen. Minder hoesten, schonere longen etc.

Ik vind mijn beessies inderdaad in de zomer wel mooier dan in de winter (vooral mijn palomino die dan veel mooier van kleur is, 's winters is dat één geel-witte haarbal) maar ik ga ze niet alleen maar voor 'de mooi' scheren of krampachtig onder dek houden. Momenteel zijn ze niet actief in de sport dus nóg een reden minder om ze kort in de vacht te houden.

Het hangt er in mijn ogen gewoon vanaf wat je met je paarden / pony's wil doen of je ze wel of niet onder dek houdt.
Maar als je dat buiten beschouwing laat kan ieder gezond paard 24/7 buiten blijven. Oók in de winter.

Ik las ergens dat iemand vond / dacht dat Arabisch volbloeden minder goed tegen kou zouden kunnen. Maar arabieren horen nou juist bij de meest harde rassen die er zijn! Enig idee hoe koud het 's nachts in de woestijn is? En daar is het overdag dan ineens bloedheet. Daarbij moeten ze er in de natuur ook nog tegen kunnen om periodes met weinig water en voer toe te kunnen.

Maar uiteindelijk moet iedereen gewoon doen wat hij of zij het beste voor zijn paard vind!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:25

Ook zoals je in natuurcompensatie kan lezen, is dat er gewoon geen selectie niet meer is.
Dus er komen van natuur zwakkere paarden voor. Of die nu in de wei staan of in de stal.
Wel is bewezen dat mensen die vaak buiten zijn. Een beter ziekteverweer hebben. Zal dus ook wel bij paarden zijn. Die heb je dus bij alle rassen. En tis ook wat je paard gewoon is he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:27

@Hieke: kou is ook helemaal het probleem niet! Tegen kou kunnen alle paarden, geen punt!

Maar regen en wind, in combinatie met kou, dat doet ze de das om... Daar kunnen zelfs de meest winterharde paarden maar nét tegen.

Want tegen kou helpt een lekker dikke vacht inderdaad prima, als je zelf een jas aan trekt, zul je ook niet verkouden worden als het vriest buiten.

MAAR, als het flink begint te regenen, de vacht door en door nat wordt, en er een lekkere wind tegenaan staat. Dan kun je er gif op innemen dat er een aantal paarden kou zullen vatten.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:33

mijn fjordje had met die storm aan de zeekust (hier gemeten windkracht 11) die enorme buien en een redelijke kou echt nergens last van. de onderlaag was gewoon lekker droog en warm. maar ja nu in de winter poets ik hem ook nauwelijks om te zorgen dat z'n vacht goed vet blijft. ja als ik hem dagelijks zou staan te rossen zou het misschien een ander verhaal worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:35

Hebben jullie dan geen last van zand onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:42

Je poetst dan toch gewoon alleen onder het zadel, en de singelplekken, dan heb je geen last van zand onder het zadel, en blijft 't paard lekker vol zand zitten Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:44

nop. haal natuurlijk wel het zand van zijn rug en de plek van z'n singel met een grove borstel. daarmee haal je de vetlaag nauwelijks weg. en door dat dikke pak haar voelt hij die paar zandkorrels echt niet zitten onder het zadel. en ik rij ook vaak vooral bij extreme kou zonder zadel. lekker warm aan je eigen kont

hey hypofocus je bent me net voor