xyzutu2 schreef:Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje flauw dat NHE trainers allemaal hersenloze mensen met slachtofferende paarden zouden zijn... Komt daar dan helemaal niemand die een bewuste keuze voor NHE heeft gemaakt? Is daar dan volgens jou niemand die daarvoor al ervaringen heeft opgedaan in de klassieke rijkunst, of in de Natural Horsmanship? Volgens mij wel. Ik weet dat het merendeel ervaring had in beide en dat ook al bitloos of in vrijheid met hun paarden deed, totdat ze in NHE ook de finesses voor dat werk ontdekten. Dat geldt zo voor mij, en ook voor een hoop anderen op het School gedeelte van het forum.
Tja ze zijn nog niet allemaal begonnen omdat ze gewoon nog niet bereid zijn. Werk kun je dat niet noemen maar wel leren.
Citaat:Over dat iedereen liegend de School binnenkomt en vervolgens hun paard met NHE gaat verpesten: juist daarvoor is juist de School in het leven geroepen, met een aanmeldingsprocedure die maanden kan duren. 1.In tussentijd is er 1 oefening die je met je paard mag doen, en verwacht wordt dat je daar een dagboek over bijhoudt in die periode en voor de rest veel aanwezig bent op het forum. En daarin is het Internationale forum al een stuk soepeler dan het Russische: 2. bij de laatste krijg je zelfs een of meerdere NHE trainers over de vloer voor je aangenomen wordt, om echt te controleren of je eerlijk bent in je aanmelding.
Er vindt dus een strenge selectie bij de poort plaats. Wat betreft het paarden 'verpesten': het grootste risico op verpesten bij NHE loop je als je verschillende methodes bij NHE gaat/blijft gebruiken. Aan de ene kant geef je het paard dan namelijk veel ruimte voor zelfexpressie, en vervolgens ben jij de dag daarna degene die opeens de lakens (en commando's) uitdeelt waarop het paard moet reageren. Dat zorgt inderdaad voor verwarring bij het paard, en die kan zich op verschillende manieren uiten.
1. Er is dus maar een oefening die je mag doen? Gek want ik vind dat het belangrijk is om de hele vertrouwensbasis als eerste op te bouwen in vorm van kijken, voelen, zien, zoeken en ervaren.
Niet een oefening en klaar is kees, daar leer je je paard niet mee kennen.
2. Je zal zeker virtueel bedoelen en niet persoonlijk. Media is niet 100% betrouwbaar, ik kan misschien dan wel alles en nog wat vertellen maar voor hetzelfde geld rijd ik toch nog wedstrijden en zoek ik mijn oplossingen in bruut geweld.