Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:40

oOliesjeOo schreef:
sanne83 schreef:
ik ben ook nog steeds benieuwd wat er precies consequent is aan die ontzettend slechte release van het dually halster?
Ik vind het echt ongeloofelijk dat er zo weinig kritiek is op die buckstopper, dat dit nog als nh gezien wordt

aan het halster zelf is niets consequents. dat lligt aan de persoon die hem gebruikt.

Zelfs als meneer Roberts in eigen persoon het ding gebruikt is de release niet goed, dus dat lijkt me dan niet echt meer aan de persoon te liggen, maar aan het ding.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:42

leg eens uit dan waarom dan de release niet goed is

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:45

Omdat de release dan pas komt op het moment dat jij dat wil, zodat de positieve daad met jou in verband word gebracht? Tong uitsteken

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:47

ja maar jij kan niet voor het paard bepalen wat hij positief moet vinden of wat hij negatief moet vinden. en bovendien kan je ook het paard niet dwingen om iets positief te vinden op het moment dat jij dat wil.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:49

zo lust ik er ook nog wel een Knipoog.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:52

Alsjeblieft dan, smakelijk! Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:56

Hier wordt ik dus echt moedeloos van.....

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:59

nu gaat het eigenlijk alleen maar over de buckstopper, of is dat de bedoeling?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:13

Volgens mij gaat het al weer eventjes over de release van het dually halter hoor, das heel wat anders dan de buckstopper Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:15

hmm... ja kijk maar is een pagina terug toen ging het nog over de buckstopper nu over het dually halster Tong uitsteken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:16

Ik weet hoe lang het al ergens over gaat, zit al vanaf de eerste post bij dit topic.
Ach, het zijn "maar" 10 posts over het halster en je hebt er zelf ook nog op gereageerd Rolleyes

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:17

zeg ik van niet dan? Verward

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:20

Pfff, laat maar, je begrijpt niet wat ik bedoel.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:21

nee ik geloof het niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:30

Ten eerste vind ik dat jullie met twee maten meten. Het uitvoeren van de Join-Up staat ook gelijk aan het geestelijk behoorlijk hard straffen van een paard.. dit doet Monty ook niet binnen de ene seconde die het korte-termijngeheugen van een paard is.. waarom mag dat dan wel Verward

oOliesjeOo schreef:
neej tuurlijk niet een paard mag je nooit onverantwoord slaan met een zweep. een zweep is trouwens ook niet om aftestraffen maar om tijdens het rijden bijvorbeeeld iets bij te tikken om het paard zo beter naar je hulpen te krijgen. en op het moment dat jij het paard slaat als hij bokt zal hij ook een link leggen naar jouw, dat jij ook niet aardig bent. en zo kan je ervoor zorgen dat je paard bang word voor mensen.

Je mag een paard niet slaan met de zweep, maar wel een methode verzinnen waardoor het dier wanneer het zijn hoofd tijdens het rijden omlaag doet een touwtje krijgt dat in het tandvlees snijdt? (En ja, dat is wel pijnlijk voor het paard.)
Een touwtje is trouwens ook niet gemaakt om een marteltuigje van te maken Frusty zo kan ik er nog wel een paar.
Wie zegt dat het paard bij het touwtje de link legt naar het bokken onder het zadel, en niet naar gewoon bokken of sterker nog.. naar het omlaag brengen van zijn hoofd, want in principe werkt het touwtje op dat moment in.
Je mag het paard dus niet slaan omdat het paard dan bang wordt.. maar als ik mijn paard een schop verkoop omdat hij mij wilt bijten, mag dat dan ook niet omdat hij dan bang zou worden van mij en dus van mensen?

luxket schreef:
Dan geef je een tik op het moment dat je het ziet en ben je dus al te laat.. paard heeft maar 1 sec reactie tijd of minder.. met de buckstopper komt het precies op het moment aan dat hij het zelf doet.. het paard kiest zelf om te bokken en wordt dus ook door zichzelf gestrafd... Dit op precies het juiste moment..

Maar da's mijn mening

Ik zei dat je dan op tijd sloeg, en niet te laat. Zodra je ziet dat het paard zijn hoofd omlaag doet geef je direct een klap op het gezicht, dus je straft het paard wanneer het hoofd omlaag gaat. Dit is dus volgens de methode van de buckstopper precies het juiste moment. Dus, ALS je precies op het goede moment met de zweep hard in het gezicht van het paard slaat, mag dat dan wel Verward

KsVrPy, ik ga niet op jouw vragen en argumenten in. IMO reageer jij ontzettend bekrompen en kinderachtig en met dat soort mensen ga ik liever geen discussie aan.. dat heeft toch geen zin. Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:33

hoeft ook niet hoor Knipoog Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:38

KsVrPy schreef:
nee ik geloof het niet....

Ik bedoel dat je na 10 posts over iets anders dan de buckstopper, namelijk het duallyhalter (waar je notabene zelf nog op reageert) gaat zeuren dat het alleen over de buckstopper gaat terwijl er alweer 10 posts over een ander onderwerp staan.
Maar goed, laten wij het weer eens over de buckstopper gaan hebben Clown
Ik ben mij dus ook rot geschrokken van werking van dat ding, ik héb dus een bokker hier staan en ben ook met dat paard bij de selectie geweest. Ben blij dat ze dat niet op hem hebben gebruikt, bij een paard na die van mij zag ik het ding voor het eerst en daar ben ik best van geschrokken.
Hoe ik het bokken dan ga oplossen? Tja, ik heb daar zo mijn eigen ideeen over die ik zelf niet zo makkelijk kan uitleggen (zou ik dat wel kunnen dan was ik wel gaan lesgeven Knipoog ) maar dat gaat zeer zeker op een zeer vriendelijke manier gebeuren en daar bedoel ik dus géén klontje mee, mijn paarden krijgen geen snoepjes o.i.d.

[edit] en mijn eigen ideeen die ik erover heb zijn overigens deels gevormd door Monty en Annemarie, maar absoluut geen buckstopper aan mijn paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:24

ik blijf er gewoon bij dat als een paard het zo duidelijk verteld dat hij echt, echt liever geen mensen op zijn rug heeft......... waarom dat dan niet respecteren.......... WAT heeft zo een buckstopper in hemelsnaam NH te maken, waar het toch echt allemaal draaid om wederzijds respect.........

Ik vind het respect voor het wezen paard, die zo.... zo duidelijk zijn ongenoegen duidelijk maakt erg ver te zoeken als je het dier op die manier dwingt zich te gedragen.

Ik weet nog op een westernshow in America (was hier een hele ophef over) dat een van de kandidaten zijn paard vreselijk, echt vreselijk plaagde tijdens het losrijden.......... zodat het dier blij was dat het de ring in kon......... zelfde vorm van respectloos naar het paard toe.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:42

oOliesjeOo schreef:

ik heb iemand hiermee zien werken en heb me toen al verbaasd dat als je het touw aantrekt, het touw in het neusstuk aantrekt, maar als je dan loslaat, het touw om de neus strak blijft! het dier leert dus niet wat goed gedrag is, aangezien het niet beloond wordt precies op het moment dat jij het touw loslaat (even er vanuit gaande dat de persoon aan het touw een goede timing heeft...).
Op dat filmpje zie je monty exact hetzelfde doen; druk op het touw, als het paard stilstaat, laat ie los, daarna zie je hem naar het paard lopen, en het touw om de neus losmaken! er zitten dus al zo'n 15 seconden tussen het goede gedrag van het paard en "de beloning", het wegnemen van de druk op de neus.

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:46

Mijn paard heeft ook een tijd lang niets anders gedaan als bokken en stijgeren...
dus had ik hem maar weg moeten zetten en er niet meer op klimmen??
omdat hij duidelijk maakte dat hij me niet meer op zijn rug wou??
ik heb maanden lang "rodeo" gereden...
als ik toen had gehoord had van de buckstopper,
had ik het vast geprobeert...
uiteindelijk heb ik hem zover gekregen dat hij niet meer zo gek doet,
maar dat heeft me veel te lang geduurt...
had op het laatst geen zin meer om te rijden...
gelukkig gaat het nu weer super,
maar ik denk dat ik met een buckstopper veel pijn bespaart had...
maar ik had het dan wel gebruikt met iemand die er verstand van had..

ook heb ik een dually halster besteld..
aangezien mijn paard erg dominant is en ik dan meer controle heb...
annemarie helpt me met mijn paard
en ik gebruik het natuurlijk niet zomaar...
het is gewoon een lastig paard die het soms even nodig heeft..
maar als ik het halster niet hoef te gebruiken,
doe ik het ook niet...
ik doe het met professionele hulp..

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:54

sanne83 schreef:
oOliesjeOo schreef:

ik heb iemand hiermee zien werken en heb me toen al verbaasd dat als je het touw aantrekt, het touw in het neusstuk aantrekt, maar als je dan loslaat, het touw om de neus strak blijft! het dier leert dus niet wat goed gedrag is, aangezien het niet beloond wordt precies op het moment dat jij het touw loslaat (even er vanuit gaande dat de persoon aan het touw een goede timing heeft...).
Op dat filmpje zie je monty exact hetzelfde doen; druk op het touw, als het paard stilstaat, laat ie los, daarna zie je hem naar het paard lopen, en het touw om de neus losmaken! er zitten dus al zo'n 15 seconden tussen het goede gedrag van het paard en "de beloning", het wegnemen van de druk op de neus.

en volgens mij weet je ook niet precies wat een buckstopper is want wat ik ervan gezien heb zit er om de neus zelf geen touwtje maar alleen onder de bovenlip en vanaf daar gaat het naar de oren. eigenlijk net als een gewoon hoofdstel maar dan zonder neusriem en ipv een bit het touwtje.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:00

Liesje, het stukje in jouw quote gaat dus weer over het halster Knipoog.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:21

Lezen dames, lezen! Haha!

Lys schreef:
uiteindelijk heb ik hem zover gekregen dat hij niet meer zo gek doet,
maar dat heeft me veel te lang geduurt...

Tja, als je zelf al geen geduld hebt dan houd het snel op natuurlijk he Lips are sealed
Paard waar ik het over heb is al 12 en nog steeds niet ingereden, hij is inmiddels 3 jaar bij ons en ik heb nog steeds geduld hoor (is overigens het paard van mijn wederhelft)

Mijn eigen paard bokte, stijgerde en viel aan om te doden toen hij bij mij kwam (en dan heb ik het niet over Dador hengstenstreken maar echt aanvallen, schoppen en bijten tot er bloed vloeide, bij iedereen die het lef had in zijn box te komen)
Hoe lang denk je dat ik daarmee bezig ben geweest? Toch echt wel zo'n 6 tot 7 jaar, komend jaar woont hij alweer 10 jaar bij mij en het is een geweldige knuffel geworden maar hij valt nog wel eens terug in zijn oude gedrag dus eigenlijk ben ik straks na 10 jaar nog steeds bezig (met dat soort paarden ben je namelijk nooit klaar en leer je iedere dag weer bij) stel je toch eens voor dat ik geen geduld had gehad zeg.

Zeg Lys, is er iets mis met je toetsenbord? Je punt blijft steeds hangen Verward

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:23

promptertje schreef:
Apart toch, geen enkele vorm van kritiek op de buckstopper willen accepteren. En ze zijn al bij alle trainers geweest... dus als ik er 10 opnoem die allemaal prachtige resultaten behalen zonder buckstopper, dan zijn die paarden bij allemaal al geweest? Goh..

Misschien zijn die gevallen niet extreem genoeg om naar bv annemarie te gaan... Ik ben het met je eens dat je niet gelijk een buckstopper moet gaan gebruiken maar bij annemarie komen gevallen die echt 'enorm extreem' zijn... Maar goed hoe vaak moet ik dat nog herhalen totdat dat door dringt... Die king is ook al bij 4 proffesionals geweest uit de show en allemaal hebben ze het niet op kunnen lossen... Maar goed, jij blijft ook in je standpunt staan net als ik dus denk dat daar over een discussie beetje onlogisch is.. Bereik je toch niks mee.. Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening over verschillende dingen.. Anders was er maar 1 manier.. En heel veel verschillende paarden waarbij dingen op verschillende manieren op gelost moeten worden... Zou dan een saaie maar vooral lastige zaak worden...

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:41

luxket schreef:
promptertje schreef:
Apart toch, geen enkele vorm van kritiek op de buckstopper willen accepteren. En ze zijn al bij alle trainers geweest... dus als ik er 10 opnoem die allemaal prachtige resultaten behalen zonder buckstopper, dan zijn die paarden bij allemaal al geweest? Goh..

Misschien zijn die gevallen niet extreem genoeg om naar bv annemarie te gaan... Ik ben het met je eens dat je niet gelijk een buckstopper moet gaan gebruiken maar bij annemarie komen gevallen die echt 'enorm extreem' zijn... Maar goed hoe vaak moet ik dat nog herhalen totdat dat door dringt... Die king is ook al bij 4 proffesionals geweest uit de show en allemaal hebben ze het niet op kunnen lossen... Maar goed, jij blijft ook in je standpunt staan net als ik dus denk dat daar over een discussie beetje onlogisch is.. Bereik je toch niks mee.. Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening over verschillende dingen.. Anders was er maar 1 manier.. En heel veel verschillende paarden waarbij dingen op verschillende manieren op gelost moeten worden... Zou dan een saaie maar vooral lastige zaak worden...

idd OK dan!