promptertje schreef:Het gekke is, dat toen ik net een pony had, het helemaal niet veel voorkwam dat paarden hele dagen op stal stonden. Zelfs in mijn woonomgeving (Rotterdam) was nog plek zat, mijn pony stond zomer en winter overdag de hele dag buiten, en dat was eigenlijk om elke stal zo. Pas de laatste jaren is die trek "naar binnen" er gekomen, maar tot op heden heb ik altijd stallen gevonden waar ze in de zomer in het weiland konden, en in de winter in paddocks. Ze zijn er echt wel ("hier in de buurt heb je geen stallen met weidegang" is dus geen excuus). Maar het is wel veel meer geaccepteerd nu, een stal zonder mogelijkheid tot buiten lopen, en dat is wel zorgelijk.
Ach, zo gek is dat niet. Dat heeft alles te maken met het verdwijnen van paardemensen en de toename van mensen-met-paarden. Tel daarbij op dat de mentaliteit om de willen leren van "ouwe bromberen" ook naar de eeuwige weides is. Voeg daar daar nog een dosis status en toe en je hebt een behoorlijk compleet beeld van de achtergrond van deze "trek naar binnen"
Als ik elders op Bokt lees dat iemand ergens staat waar er 300 (!!) paarden staan, dan bekruipt mij ook een soort van bio-industrie-gevoel.