aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:26

Arabesk schreef:
Niks zeggen is ook geen optie, daar bereik je helemaal niks mee.

Je kan beter je 23/7 isoleercel = slecht stelling goed onderbouwen

Ik wist vroeger ook niet beter! Je dacht er gewoon niet bij na. Het gaat erom om mensen netjes geargumenteerd bewuster te maken.

Tja, mijn paard staat alle dagen van het jaar op de wei, echter 's winters staat ie 's nachts wel lekker op stal. Ben ik nu een natural omdat ie op de wei staat: nope.

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:26

Iedereen moet het zelf weten wat ze met hun paard doen als het paard zich daarbij maar gelukkig voelt.

Zelf probeer ik natural en dat andere wat te combineren. Soms rijd ik dus ook wel met alleen een zadel en verder niks.

Ik vind dat beide kanten elkaar moeten waarderen. En ze kunnen beide van elkaar leren.

Als mensen helemaal doorslaan in hun ding vind ik dat te extreem. Dus bijvoorbeeld geen ijzers want dat is zow slecht, bla,bla..
Of van de andere kant:
Paarden helemaal in bandages gewikkeld omdat ze even een uurtje in de bak moeten lopen.

Dat vind ik te ver gaan.. een paard moet je wel een paard houden en niet er een kasplantje van maken. Maar ik vind ook dat je een paard ook niet zo hoeft te houden als in het wild.

Als paarden maar gelukkig zijn En het is heel jammer dat ze ons dat niet in woorden kunnen vertellen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:27

promptertje schreef:
Ik denk ook niet dat er in dit topic veel mensen komen die ze echt 23 uur op stal hebben en verder niks.

Mijn huidige paard staat overdag op de paddock maar de vorige probeerde ik af en toe maar wat los te zetten want die stond niet graag op de wei. Voor dat paard was het geestelijke mishandeling om hem gedwongen buiten te zetten

Maar... nou gaan we weer aan de discussie over op stal of niet en die is toch tot uit den treure gevoerd al.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:28

Arabesk schreef:
daarom zeg ik ook netjes beargumenteerd en goed onderbouwd

En het is de toon die de muziek maakt
Met opmerkingen als dat iets dierenmishandeling is, krijg je mij niet overtuigd, daarmee gooi ik dus idd de spreekwoordelijke deur dicht.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:29

Bij de meeste mensen werkt het zo dat wanneer iets opgelegd wordt (moeten) er weerstand ontstaat. De kans is erg groot dat men zich niet gaat verdiepen in de kwestie en het afwijst. Zodra wordt gezegd "als je het eens zo of zo probeert om deze redenen" is de kans groot dat iemand zich ergens in gaat verdiepen en het inderdaad gaat uitproberen.

Toen ik Mega verhuisde naar deze stal had hij na 4 dagen al een ijzer eraf getrapt. Een stalgenoot begon gelijk tegen mij dat ik zijn ijzers eraf moest halen. Dus heb ik de smid gebeld om het ijzer er weer onder te laten zetten. Toen na een week weer het ijzer eraf was heb ik de smid weer gebeld om het ijzer er weer onder te zetten. De smid heeft met mij overlegd om het andere ijzer er ook onderuit te laten halen met goede argumenten. Nu staat Mega dus zonder ijzers.

Zolang mensen zich aangevallen blijven voelen kan er nooit een goede discussie plaatsvinden en wordt er alleen weerstand opgebouwd.

Door mijn eigen ervaring met mijn paarden ben ik er achter gekomen dat weidegang erg belangrijk is voor paarden. Ik ben gaan kijken naar mijn paard en ben nu van in het begin een manege waar de paarden inderdaad bijna alleen maar op stal staan via twee andere stallen terecht gekomen op een stal met groepshuisvesting, overdag in de wei (zomer en winter!) en 's avonds/'s nachts op stal. Staat mijn paard dus tegenwoordig blootsvoets, rij ik met een boomloos zadel en haal ik uit de verschillende NH methoden wat voor mijn paard en mij werkt. En ik kan zeggen dat ik mijn paard nog niet zo gelukkig en tevreden heb gezien.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:30

Arabesk schreef:
daarom zeg ik ook netjes beargumenteerd en goed onderbouwd

Het probleem is dat op internet i.t.t. real life uitspraken vaak minder genuanceerd overkomen en dat mensen zich daardoor sneller aangevallen voelen als ze met een mening, stelling of wat dan ook geconfronteerd worden. Dan moet je juist extra oppassen met hoe je dingen brengt. Daardoor lopen juist op een plek als bokt de discussies, tegenstellingen en hokjesmentaliteit zo hoog op naar mijn idee.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:31

Urielle schreef:
En het is de toon die de muziek maakt
Met opmerkingen als dat iets dierenmishandeling is, krijg je mij niet overtuigd, daarmee gooi ik dus idd de spreekwoordelijke deur dicht.

Ik ook hoor Urielle, ik vind dat te kort door de bocht. Tussen zwart en wit zit heel veel grijs, en daar begeef ik me meestal in.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:35

dat grijs heb ik geen problemen mee en wil ik genuanceerd over praten

maar niet over 23/7 isoleercellen. Helaas bestaat de bioindustrie ook nog steeds en dat is minstens net zo erg.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:37

Maar helaas bereik je met een persoonlijke kruistocht hier op bokt alleen maar het tegendeel, waardoor ook de deur dicht gegooid wordt voor een discussie over het grijze gebied, want "daar heb je weer zo'n fanatiekeling". Jammer maar helaas werkt het zo wel.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:57

Speedster schreef:
Arabesk schreef:

Ik wist vroeger ook niet beter! Je dacht er gewoon niet bij na. Het gaat erom om mensen netjes geargumenteerd bewuster te maken.

Het hele idee van "iets bereiken" daar gaat het volgens mij juist om. Dat moet je niet willen, in 9 van de 10 gevallen wordt dit verkeerd opgevat, hoe goed bedoeld ook. Tenzij je het wel heel subtiel kunt brengen, er eens een balletje over op gooien en doet die ander er niks mee, ook goed. Het enige wat ik wil bereiken beperkt zich tot mij en mijn paard. Iedereen doet het op zijn manier en that's it.

Dan pluk je er net de verkeerde uit. Arabesk is JUIST in staat om deuren op een kier te krijgen bij "traditionals". Toevallig ben ik daar persoonlijk getuige van geweest, IRL.
De NVVR heeft het in haar oprichtingsacte staan dat ze "iets willen bereiken" namelijk meer besef. Gezien het feit dat we dit jaar twintig jaar bestaan, doen we toch iets goed op dat vlak (en ja, Arabesk heeft daar dus haar stukje aan bijgedragen!)

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:03

ikke schreef:
Dan pluk je er net de verkeerde uit. Arabesk is JUIST in staat om deuren op een kier te krijgen bij "traditionals". Toevallig ben ik daar persoonlijk getuige van geweest, IRL.

Volgens mij juist niet, wat ik wil zeggen is dat er juist een groot verschil is tussen IRL en internet. Je merkt aan de reacties op haar post waarin het woord dierenmishandeling valt dat dat ook inderdaad zo is. Getuige het feit dat ze IRL wel tot een dialoog kan komen en hier (althans in dit geval) niet, geeft voor mij aan dat je het overtuigen van andere mensen op bokt ofwel achterwege moet laten (bijt jezelf dan maar op je tong c.q. toetsenbord), ofwel een heel stuk genuanceerder zult moeten aanpakken.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:07

Arabesk is IRL een heel prettig en vriendelijk persoon, ik heb haar gelukkig ook een avond mogen meemaken . Maar op internet werkt het gewoon anders, dat zie je aan de reacties.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:08

Speedster schreef:
Volgens mij juist niet, wat ik wil zeggen is dat er juist een groot verschil is tussen IRL en internet. Je merkt aan de reacties op haar post waarin het woord dierenmishandeling valt dat dat ook inderdaad zo is. Getuige het feit dat ze IRL wel tot een dialoog kan komen en hier (althans in dit geval) niet, geeft voor mij aan dat je het overtuigen van andere mensen op bokt ofwel achterwege moet laten (bijt jezelf dan maar op je tong c.q. toetsenbord), ofwel een heel stuk genuanceerder zult moeten aanpakken.

Je kunt het zo genuanceerd aanpakken als je wilt, als de andere partij het vertikt om het zo te lezen, ben je weg.
Ergens op Bokt daagde iemand uit om te zeggen dat ze het niet goed deed. Nou, dat leverde een voltreffer op, half Bokt over me heen! Men las wel de eerste drie woorden, waarin ik dat zei, maar niet de quote die erachter stond om het te relativeren.........

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:12

Dus kun je dat op internet maar beter achterwege laten en de eer aan jezelf houden. Enerzijds is het communiceren d.m.v. geschreven tekst gewoon veel moeilijker dan IRL, anderzijds wordt er inderdaad ook al met hele lange tenen gelezen, waardoor het moeilijk is om daar niet op te gaan staan, ookal is dat je bedoeling niet. En dat Arabesk een heel prettig persoon is, daar twijfel ik niet aan, althans daartoe heeft ze me echt geen aanleiding gegeven! Wat ik richting haar te "verkondigen" heb is ook alleen maar goedbedoeld advies, niet als aanval.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:24

Ook al gooien sommigen de deur hard dicht in een discussie, soms zet dat ze JUIST aan het denken hoor

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:28

IRL ga ik niet in discussie met mensen, pas als ze vragen stellen geef ik een antwoord. En dan ga ik er nog niet eens verder op in.

Iemand vroeg mij waarom ik de straal niet bijsneed toen antwoordde ik 'bij onbeslagen hoeven vervult de straal een belangrijke functie' .
PUNT

als iemand dan niet verder vraagt, ga ik geen uitleg geven
In discussie met de hoefsmid?? Ik kijk wel lekker uit. Als ik HS was zou ik ook niet van een snotneus willen horen hoe het wel moet.

Wat ik al zeg, ik vind alles prima. IJzers zijn imo schadelijk, maar ja dan leeft het paard misschien korter daardoor, de meeste paarden hebben altijd nog een beter leven gehad dan diertjes in de bioindustrie. Zolang dat nog bestaat ga ik me niet teveel druk maken over dekens, ijzers, slofteugel etc.

Alleen dat 23/7 stal dat wel, dat grenst aan bioindustrie praktijken.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:30

Oh, bij heel sommigen zal dat zeker werken . Maar hier op bokt proef je toch altijd aversie, en hier zitten toch de meeste paardenfiguren.

Het gekke is, dat toen ik net een pony had, het helemaal niet veel voorkwam dat paarden hele dagen op stal stonden. Zelfs in mijn woonomgeving (Rotterdam) was nog plek zat, mijn pony stond zomer en winter overdag de hele dag buiten, en dat was eigenlijk om elke stal zo. Pas de laatste jaren is die trek "naar binnen" er gekomen, maar tot op heden heb ik altijd stallen gevonden waar ze in de zomer in het weiland konden, en in de winter in paddocks. Ze zijn er echt wel ("hier in de buurt heb je geen stallen met weidegang" is dus geen excuus). Maar het is wel veel meer geaccepteerd nu, een stal zonder mogelijkheid tot buiten lopen, en dat is wel zorgelijk.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:42

Arabesk schreef:

Eerlijk gezegd wist ik ook niet beter voor ik op Bokt kwam Zag wel dat mijn paard blij was als hij in de zomer 4 weken het land op ging maar was gelukkig op de manege waar ik stond en zag er destijds geen kwaad in dat hij over het algemeen 23/7 op stal stond. Dat hij in zijn stal heel erg bokte en trapte (en aan zijn pezen en piephak kreeg en afgemaakt werd)ach dat beessie in jong dacht ik Maar ja probeer het nu anders te doen en zoveel mogelijk uit die stal (doe wat ik kan is niet altijd makkelijk te regelen) nu ik weet dat dat beter is voor een paard.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:49

promptertje schreef:
Het gekke is, dat toen ik net een pony had, het helemaal niet veel voorkwam dat paarden hele dagen op stal stonden. Zelfs in mijn woonomgeving (Rotterdam) was nog plek zat, mijn pony stond zomer en winter overdag de hele dag buiten, en dat was eigenlijk om elke stal zo. Pas de laatste jaren is die trek "naar binnen" er gekomen, maar tot op heden heb ik altijd stallen gevonden waar ze in de zomer in het weiland konden, en in de winter in paddocks. Ze zijn er echt wel ("hier in de buurt heb je geen stallen met weidegang" is dus geen excuus). Maar het is wel veel meer geaccepteerd nu, een stal zonder mogelijkheid tot buiten lopen, en dat is wel zorgelijk.

Ach, zo gek is dat niet. Dat heeft alles te maken met het verdwijnen van paardemensen en de toename van mensen-met-paarden. Tel daarbij op dat de mentaliteit om de willen leren van "ouwe bromberen" ook naar de eeuwige weides is. Voeg daar daar nog een dosis status en toe en je hebt een behoorlijk compleet beeld van de achtergrond van deze "trek naar binnen"
Als ik elders op Bokt lees dat iemand ergens staat waar er 300 (!!) paarden staan, dan bekruipt mij ook een soort van bio-industrie-gevoel.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:53

Als het dezelfde mega-stal is: daar kunnen ze het hele jaar in de wei, dat vond ik echt geweldig! Als ik daar in de buurt zou wonen zou ik die stal nog overwegen ook, je kunt je eigen stuk land huren en je paard daar net zo vaak op zetten als je wil.

Ik heb ook op een manege gestaan waar 200 paarden stonden, maar daar lag wel 14 ha land achter. Wat op die beide stallen dan zo idioot is: dan héb je de mogelijkheid, maar lang niet iedereen kiest daar dan weer voor .

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:55

Als er geen ruimte is voor wei, dan vind ik een HIT actiefstal of iets wat er op lijkt toch wel het minste....

Tien jaar geleden zag je ook amper paarden met dekens, ik reed al mijn verzorgpaarden in de winter nat en zonder deken hup naar buiten.

Tegenwoordig heeft ook bijna iedereen wel een prive bak achter zijn huis liggen. De dichtstbijzijnde bak toen ik jong was, was de manege 10 km verderop dat even terzijde

randalinpony

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:54

Jongens toch, gister nog even met een touwtje gezwaaid, met verbluffende resultaten nog wel!

Ik merk dat sommigen mijn voorgaande post lezen als aanval.
Ik kom uit de ijslanderhoek, dus maakte als kind van 10 al dingen als gewoon mee, die nog steeds punt van grootse discussie zijn. Daar was die manier van denken,cq handelen 'normaal', die nu zomaar onder 'natural' geschaard wordt. En daar heb ik dingen van overgenomen, hoewel sommige nu weer vervangen zijn door andere denkbeelden.
Ook in de 'klassieke' wereld zijn mensen die verdraaid 'natural' denken, misschien niet op ieder vlak, maar toch.

Ben ik nu een 'natural'?
Nee.
En wat mij zeker stoort in de opkomst van 'natural' om het zo maar te noemen, is dat er best mensen zijn, die gauw wat methodes bij elkaar plukken, er een naampje op plakken, en rondlopen als een haremhengst. Terwijl hun achtergrond met paarden... En toch hebben ze hun fans, waarbij ik dan vraagtekens heb.

Kijk, ik zie echt weleens iemand op een beurs met een touwtje zwaaien, waarbij ik denk: logisch. Welk paard gaat er niet lopen als hij opgejaagd wordt? En stopt als je ver genoeg vóór hem komt?
Als dit nuchter uitgelegd wordt, swa, maar als hier een heel bladibladibla verhaal met een hoop zweverige poespas wordt toegevoegd, waardoor wij moeten gaan vermoeden dat de persoon in kwestie een geheim lijntje met de paardengod hierboven heeft,pas ik.

Let wel, er zijn hopen mensen, ook (maar zeker niet alleen) in de 'naturalhoek', waar ik zeer tegen opkijk en grote bewondering voor heb. Mensen die ik in het echt, of op beeldmateriaal fantastische dingen zie doen.

Ik snap overigens dat als je iets doet, dat je alsmaar moet verdedigen, dat je wat scherp wordt. Mijn enige advies: mee stoppen. Relativeren, die hap.
VD en "NH" doe ik al jaren, en de stompzinnige sceptische blikken langs de kant, zeker als je een jong paard hebt en er dus nog niet veel concreets uitkomt, negeer ik volkomen. Wie het laatst lacht...

Goed doe je het toch nooit. (En dan gooi ik liever wat ongezouten ironie in de discussie dan alle lange tenen te vermijden... )

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:11

zweverig geneuzel hou k ook niet van, maar ik ben het (behalve hempfling) nog niet tegengekomen

Robert en Parelli zijn amerikanen door die cultuur moet je even heenprikken het smijten met 'absoluut fantastisch' moet je er gewoon even uitfilteren, maar dat is met andere dingen uit de VS ook zo

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:20

Hempfling weet ik niet genoeg van om een zinnig woord over te zeggen, Roberts en Parelli zou je kunnen afdoen als commerciële goeroes die hun horde gillende volgelingen uitbuiten, maar als je verder kijkt zit er bij beide methodes een hele logische gedachtengang achter, die grotendeels met elkaar overeenkomt. Dat sommige paardenmensen dit vanuit zichzelf al kennen, kunnen en toepassen, neemt niet weg dat anderen niet met dit inzicht of talent begaafd zijn. Tot deze schare reken ik mezelf ook. Ik zie de logica wel, maar als ik zelf blijf "doormodderen" dan kom ik niet daar waar ik wezen moet. Dus toch maar een Parelli-pakket aangeschaft, zodat ook ik met een touwtje kan gaan zwaaien. Je bent dan in ieder geval verzekerd van enige uitleg en toelichting en een hele bups medetouwtjeszwaaiers waar je je vragen bij kwijtkunt als je touwtje in de knoop zit. Dat is dan weer een voordeel van een bekende methode met een grote groep volgelingen. Blindelings ergens achteraan lopen ben ik overigens niet van plan, ik hoef ook nergens voor te slagen of zo. Wat ik met mijn paardje bereik vind ik het belangrijkste, of dat nu Parellitechnisch een voldoende oplevert of niet.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:04

Arabesk schreef:
IRL ga ik niet in discussie met mensen, pas als ze vragen stellen geef ik een antwoord. En dan ga ik er nog niet eens verder op in.

Iemand vroeg mij waarom ik de straal niet bijsneed toen antwoordde ik 'bij onbeslagen hoeven vervult de straal een belangrijke functie' .
PUNT

als iemand dan niet verder vraagt, ga ik geen uitleg geven
In discussie met de hoefsmid?? Ik kijk wel lekker uit. Als ik HS was zou ik ook niet van een snotneus willen horen hoe het wel moet.

Wat ik al zeg, ik vind alles prima. IJzers zijn imo schadelijk, maar ja dan leeft het paard misschien korter daardoor, de meeste paarden hebben altijd nog een beter leven gehad dan diertjes in de bioindustrie. Zolang dat nog bestaat ga ik me niet teveel druk maken over dekens, ijzers, slofteugel etc.

Alleen dat 23/7 stal dat wel, dat grenst aan bioindustrie praktijken.

Sorry hoor, maar dat je paard korter zou leven door ijzers .... de mijne is 22 en loopt d'r hele leven al prima op ijzers! Ik ben het er op zich mee eens dat zonder beter en natuurlijker is, daarom zijn 2 jaar terug achter de ijzers eraf gehaald en gaan we dat deze zomer ook voor proberen, maar ik ben niet overtuigd dat dat van invloed is op de maximum leeftijd van het paard (of wordt de mijne nu 40? ).

Ook met die stalling vind ik dat je wat moet nuanceren: de huidige paarden zijn nu eenmaal geen vrije, wilde wezens (tenzij je er als zodanig mee omgaat vanaf hun geboorte), dus onder bepaalde omstandigheden kan het stallen van een paard voor dat betreffende dier prima zijn (ik spreek uit ervaring). Een paard dat dat niet gewend is is helemaal niet altijd gelukkig met 24 uur per dag buiten in een groep. Ik vind overigens wel dat je paard zoveel mogelijk aandacht en afwisseling moet krijgen, dagelijks een aantal uren weidegang etc., maar 24/7 is wat mij betreft absoluut niet heilig! Ook een oud paard dat niet helemaal fit meer is, doe je echt geen plezier met 24/7 in de koude buiten zijn (zelfs niet met schuilstal).