Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:29

willeke_nijs schreef:
cherokee bridle is inderdaad de string van de carotstick in de mond van het paard. dit is een soort lus die half in de mond, half onder de mond (rond de kin) zit vastgemaakt. Het is niet de bedoeling dat de string door de mond getrokken wordt. Het enige wat je vraagt met cherokee bridle is om je paard te vragen in te buigen, zonder kracht te gebruiken; voor zover 'k het mij herrinner.

Jeemig, ik ben geschokt.

Je kan nog zo'n vriendelijke ruiterhand hebben, en geen kracht willen gebruiken maar wat als het paard onverwachts het hoofd de lucht in gooit? Bijv. door een vlieg.

Dik 25 jaar terug is iets ernstigs gebeurt op een manege waar ik toen werkte.
Ik was er overigens niet bij toen het gebeurde.
Het paard had een halstertouw door de mond omdat het stil moest staan. Ze gooide onverwachts het hoofd de lucht in.
Gevolg: tong dwars doormidden. Het was alsof er zo een mes doorheen was gedrukt.
Alleen de onderste tongspier was nog intact.
De een na de andere dierenarts zag het niet zitten. Pas nr. zoveel durfde het onder narcose te hechten.
Ik heb 2 uur met 2 tonghelften in mijn handen gezeten om te assisteren bij de operatie.

Als een dik halstertouw zoiets kan veroorzaken, dan hou ik mijn hart vast voor een dunnere 'string'

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:48

ouw wat pijnlijk. jij nu ga ik helemaal bitloos. maar er moet wel ietsaan de hand zijn voordat je zo erg je eigen krachten niet kent..

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:16

In het nieuwe level twee komt dit niet meer voor

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:30

Ik ben er ook niet zo voor... 'k rij liever op touwhalster en als er iets in de mond moet met een bit...
Maar misschien kan je aan calippo zelf even vragen welke ervaringen zij ermee heeft. Ik kan enkel spreken over de video van het oude level 2... Dus don't shoot if i'm wrong...

sanne83

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:52

die cherokee bridle is juist om je voor te bereiden op het bit, je kan er niet eens kracht op zetten al zou je het willen, daarbij kan het paard het op elk moment dat hij dat wil uitspugen. Het gaat erom dat je paard het zelf in de mond houdt. Ik denk dat je met een bit veel meer schade kan aanrichten

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:15

cinny1 schreef:
Dit soort reacties bedoel ik dus. Ken jij mijn paard calippo?

Nee, en dat hoeft ook niet, want ik ben ervan overtuigd dat ieder paard bitloos gereden KAN worden. Ik zeg niet dat het moet...

Waar zeg ik dat een bit nodig is voor controle?
Citaat:
Waarom zou je tijdens een buitenrit geen oefeningen kunnen doen. Is voor het paard alleen maar goed in plaats van alleen maar rechtuit over een pad. En je hebt er voor je wedstrijden ook nog iets aan.

Zeg ik ergens dat het niet KAN? Ik zeg dat je tijdens een buitenrit MEESTAL geen moeilijke oefeningen uitvoert, dus dat het niet je doel is om dit tijdens een buitenrit te gaan doen.

Citaat:
Mijn paard stopt (voor de zoveelste keer) prima op mijn zit, op het moment dat ik het wil.

Waarom beweer je dan nog dat jouw paard niet bitloos gereden kan worden?

Want ik citeer uit een vorig bericht:
Citaat:
Het feit is dat mijn huidige wedstrijdpaard niet bitloos te rijden is. Hij is er gewoon niet geschikt voor.

Maar misschien heb ik wel de verkeerde conclusie getrokken en bedoelde jij dat je niet bitloos wil rijden, omdat je traint voor wedstrijden en het dus daarom niet doet.

Citaat:
Wat denk jij te weten over mijn tijd en motivatie.Feit is dat ik 7 dagen in de week met mijn paarden bezig ben. Is het misschien wel eens bij je opgekomen dat er misschien mensen zijn die een ander doel voor ogen hebben dan het jouwe? Aan je reactie te zien, is duidelijk van niet.

Waar het mij om ging, is dat je beweerde dat jouw paard niet geschikt was om bitloos mee te rijden.

Wat ik nu denk dat jij hiermee bedoelt, is dat het voor jou weinig zin heeft om bitloos met hem te rijden, aangezien je er wedstrijden mee rijdt (waar een bit nu eenmaal verplicht is) maar dat maakt het paard dus niet 'in principe' ongeschikt om bitloos mee te gaan rijden.

Ik vind het prima als mensen een ander doel hebben met hun paarden en daar ook naar handelen.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:19

@henny_w:

Een cherokee bridle heb je in je hand en gebruik je VOOR je met een bit gaat rijden. Dit omdat, zoals Sanne83 al zei, het paard het bit zelf uit kan spugen: je hebt dus volledige medewerking van je paard nodig om hiermee te rijden.

Stond dat paard in jouw voorbeeld vastgebonden aan het halstertouw? het lijkt me namelijk erg sterk dat iemand dit touw vast hield en hiermee de tong zo ernstig beschadigd is (of het moet er in zijn geheel 'doorgeroetsjt' zijn, waardoor het 'snijd' (dat is niet mogelijk bij een cherokee)

Met de cherokee kun je lang niet zoveel kracht zetten als op een gemiddeld bit, bovendien heb je het ook maar in 1 hand en ga je het al zeker niet aan je zadel vastbinden ofzo. In principe voel jij in je hand dezelfde druk als het paard in zijn mond, allebei heb je namelijk hetzelfde touwtje vast.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:21

aangezien dit een welles / nietes verhaal begint te worden, hou ik er gewoon mee op.
Calippo, ik heb het wel degelijk een hele tijd geprobeerd met mijn wedstrijd paard om hem bitloos te rijden. Nogmaals hij is er niet geschikt voor. Maar dat is volgens jou toch niet waar dus kijk maar wat je er mee doet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 21:21

Cinny, als je hier nog wel meeleest: heb je ook grondwerk van te voren gedaan enzo?

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:31

callippo schreef:

Stond dat paard in jouw voorbeeld vastgebonden aan het halstertouw? het lijkt me namelijk erg sterk dat iemand dit touw vast hield en hiermee de tong zo ernstig beschadigd is (of het moet er in zijn geheel 'doorgeroetsjt' zijn, waardoor het 'snijd' (dat is niet mogelijk bij een cherokee)

Met de cherokee kun je lang niet zoveel kracht zetten als op een gemiddeld bit, bovendien heb je het ook maar in 1 hand en ga je het al zeker niet aan je zadel vastbinden ofzo. In principe voel jij in je hand dezelfde druk als het paard in zijn mond, allebei heb je namelijk hetzelfde touwtje vast.

In het verhaal wat ik benoemde had het paard het halstertouw door de mond en dan onder de kaak door.
Het eind van het touw werd door een man vastgehouden.
Het paard heeft op een gegeven moment het hoofd omhooggegooid.
Ik weet niet meer om welke reden.
De volgende ochtend ontdekten de eigenaresse en ik dat het dier niet in orde was.
Ze at niet en er zat bij nadere inspectie bloed in de mond. Bovendien hield ze de eerste 3 cm tong stijf tussen haar voortanden geklemd.
Achteraf uit voorzorg zodat de tong niet helemaal zou afscheuren. Het arme dier heeft zo een hele nacht gestaan.
Dierenbescherming en justitie zijn er aan te pas gekomen.

1 ding weet ik wel, NOOIT een touw of koord door de mond van een paard.
Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over je luchtige reactie Calippo.
Als je de situatie van toen gezien had denk ik dat je hetzelfde als mij gereageerd had. Het heeft niets met onze kracht te maken.
Het paard kan met kracht een hoofd omhoog gooien met alle gevolgen van dien.
Dat dit in het 'paardvriendelijke' programma zit van Parelli stoort me nog het meest. ONGELOOFLIJK !!!!!!

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:43

dorientjuh wat denk je zelf. Als ik zeg dat hij los stil staat enz .

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:15

henny_w schreef:
Dat dit in het 'paardvriendelijke' programma zit van Parelli stoort me nog het meest. ONGELOOFLIJK !!!!!!

Dan zeg ik het nog maar een keer: HET ZIT ER NIET MEER IN.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:35

Nou sorry hoor, het was maar een vraajge. En bovendien hoeft los stil staan niets te maken te hebben met grondwerk.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:37

Je leest weer eens niet, zoals gewoonlijk. Ik zet er niet voor niks enz (betekent enzovoort) bij.

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:29

promptertje schreef:
henny_w schreef:

Dan zeg ik het nog maar een keer: HET ZIT ER NIET MEER IN.

Gelukkig dan maar Promptertje , maar feit blijft dat de Cherokee bridle nog gewoon aangeboden wordt op een NH site.
Dit topic gaat over "rijden met een bit is slecht"

De consekwenties die een koord door de mond kunnen veroorzaken zijn dat dan niet want dat valt onder NH ???

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:35

Daar bemoei ik me niet mee. Het feit dat Pat Parelli het er uit gehaald heeft, zegt mij genoeg

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:50

@ Cinny1:
Citaat:
Staat stil zonder vast te staan enz enz.

Nou, hieruit is toch moeilijk op te maken dat je grondwerk met je paard hebt gedaan, en ik heb daarnet ook maar nog even je andere reacties in dit topic doorgelezen, en daar staat ook verder niets in over dat je grondwerk hebt gedaan. Zoals ik ook al eerder zei (lezen is ook blijkbaar moeilijk voor jou) is los stilstaan nou niet per se een kenmerk van grondwerk. Als je nou ''wijken voor druk'' had gezegd, dan had ik het wel gesnapt. Blijkbaar was je toen te lui was om de rest typen, als je in plaats daarvan ''enz enz'' neerzet dan moet je niet gaan zeuren als anderen het niet goed begrijpen.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:52

De enige die hier niet begrijpt en duidelijk Jip en Janneke taal nodig heeft ben jij.
Maar goed, ik ben klaar met een snotpin zoals jij.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:55

Nou nou, is het nu echt nodig om zo te keer te gaan?
Ik heb even terug gelezen en ik kan ook echt nergens uithalen dat je met grondwerk bezig bent geweest hoor? Vertel dan eens wat je precies gedaan hebt, misschien dat we het dan wel snappen. Niet nodig natuurlijk om iemand uit te gaan schelden omdat je zelf in termen als "enz enz" spreekt.....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:59

Dank je tanja. En ik had ook al wel door dat je klaar met me was. Betekent nog niet dat je hoeft te gaan schelden hoor.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:03

Kunnen we dit nu afsluiten dan?
Blijkbaar heeft cinny geen zin om te motiveren hoe of wat, jammer maar helaas

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:09

Wat mij betreft wel.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:35

Als het niet mogelijk is om op een normale manier met elkaar een discussie te voeren dan komt er een slotje op dit topic.

Het zou fijn zijn als jullie naar elkaars argumenten luisteren, respectvol met elkaar omgaan en je eigen uitspraken onderbouwt.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:51

Gomir helemaal gelijk in... het gaat er hier in om van elkaar te leren en niet op elkaar te katten..

het probleem met een stuk schrijven is dat je de non-verbale acties van degene die 'spreekt' niet ziet en daarom kunnen mensen iets verkeerd interpreteren...

Verder nog iets... ik weet niet of iemand het al opgemerkt had.. Het is eigenlijk best wel komisch dat het blad BIT min of meer d.m.v. dit artikel aanraadt zonder BIT te rijden...

Als iedereen dalijk bitloos is... hoe gaat het blad dan heten?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:18

Nieuwe naam: Bitloos