willeke_nijs schreef:cherokee bridle is inderdaad de string van de carotstick in de mond van het paard. dit is een soort lus die half in de mond, half onder de mond (rond de kin) zit vastgemaakt. Het is niet de bedoeling dat de string door de mond getrokken wordt. Het enige wat je vraagt met cherokee bridle is om je paard te vragen in te buigen, zonder kracht te gebruiken; voor zover 'k het mij herrinner.
Jeemig, ik ben geschokt.
Je kan nog zo'n vriendelijke ruiterhand hebben, en geen kracht willen gebruiken maar wat als het paard onverwachts het hoofd de lucht in gooit? Bijv. door een vlieg.
Dik 25 jaar terug is iets ernstigs gebeurt op een manege waar ik toen werkte.
Ik was er overigens niet bij toen het gebeurde.
Het paard had een halstertouw door de mond omdat het stil moest staan. Ze gooide onverwachts het hoofd de lucht in.
Gevolg: tong dwars doormidden. Het was alsof er zo een mes doorheen was gedrukt.
Alleen de onderste tongspier was nog intact.
De een na de andere dierenarts zag het niet zitten. Pas nr. zoveel durfde het onder narcose te hechten.
Ik heb 2 uur met 2 tonghelften in mijn handen gezeten om te assisteren bij de operatie.
Als een dik halstertouw zoiets kan veroorzaken, dan hou ik mijn hart vast voor een dunnere 'string'