[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:35

Zo wat uren verder! Jeetje wat een hoop info.

Ik werk mijn paardje vaak los, op de manier van Voest (echter met minder geslinger met het touw enzo. Ik gebruik alleen mijn lichaam en eventueel het touw voor een overgang. Eigenlijk klik ik met mijn tong en drijf met mijn hand aan).

Mijn paard is echter heel erg onzeker en nu ik alle info over join up heb gelezen wil ik jullie mening over onderstaande topic wat ik onlangs heb geopend over het loswerken met mijn paardje...

viewtopic.php?f=125&t=829348&hilit=

Ik ben benieuwd!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:41

Vanavond was ik voor het eerst met een paard aan het longeren.
Nieuw paard om voor te zorgen, heb haar alleen vd week nog gepoetst.
Hoewel..longeren, lekker laten lopen zonder longeerlijn.
Vond ze harstikke leuk, oortjes gingen van hot naar her en vooral naar voren.

Op een gegeven moment draaide ik mij om, ik dacht ik wat hoorde.
En wat schets mijn verbazing, ik voel ineens een hele zachte neus in mijn rug/zij porren, ze kwam lekker dicht achter/half naast mij staan. Ik doe dus een stap naar voren omdat ze zo dichtbij stond en ik verrast was. Ze stapte met mij mee.

Wat heeft dit nou precies te beteken?
Op dit gebied ben ik echt nog onervaren.. heb het nog nooit zo duidelijk meegemaakt, heb mij er eigenlijk ook nog nooit mee bezig gehouden/in verdiept..
Ik heb nu het 1 en ander over een Join up geleze en dat was helemaal mijn bedoeling niet en wordt mijn bedoeling ook niet.

Dus als het een hele domme vraag is, excuses!

Ik was iig wel vertederd door haar actie!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:02

Ik had al wat antwoorden gekregen.

Hier nog een vraag.

Gelukkig, want wat ik lees over het sticky-topic van de join up daar wil ik bij echt verre van buiten houden!

Daarna heb ik haar wel weer op de andere hand gezet om nog even te stappen en wat te draven. Dat is oke toch?
Aangezien je met een "echte"join up echt steeds bezig bent om het paard "weg te jagen". Lijkt mij dan ook een hele andere beleving dan voorwaarts draf en eventueel ietswat de zweep naar haar toe brengen zonder te knallen/raken.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:10

Een paard wat je gaat longeren ervaart het dat je hem aanspreekt in zijn taal, net zoals wat wij doen met Join Up, als we de gehele procedure gebruiken. Met je lichaam, je ogen en je schouders. Vanuit zijn taal zal hij naar je toekomen als je je zijkant naar hem toe draait.. Je moet gewoon blij zijn dat het paard zich blijkbaar heel prettige voelt bij je en dat hij naar je toe wil komen. Super toch?

Er wordt maar steeds gepraat over 'wegjagen'. Maar wat doe je dan met longeren? Je beweegt het paard. En als je dan in zijn taal laat zien dat hij naar je toe kan komen zou dat ineens niet goed zijn? Leek je paard gestressed? Was hij angstig? Of was hij juist rustig en vertrouwde hij jou toen hij naar je toe kwam?

Met Join Up jaag je het paard niet steeds weg. Je kijkt naar zijn signalen en reageert daar op. Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij apart is als ik mensen erg negatief over Join Up hoor, maar dat ze wel longeren. Denk vanuit het paard en hoe hij denkt. Weet hij het vershcil? Uit jouw verhaal blijkt van niet
Het belangrijkste is dat je je werk met paarden afwisslend maakt. Dan hou je het interessant. Join Up pas ik iedere dag toe. Niet de volledige procedure. maar op stal, als ik met ze ga werken, of als ik werk met probleempaarden. Ik gebruik onderdelen om het voor het paard makkelijker te maken bepaalde dingen te overwinnen

Groeten,

Annemarie van der Toorn
Instructeur Monty Roberts

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:17

Bedankt voor je interessante post annemarie.

Iid longeren is ook een vorm van "dwingen"tot bewegen.
Ik zat alleen een beetje met het feit dat als een paard een flinke join up krijgt... het idee krijgt dat hij weggejaagd wordt uit de "kudde", en in de natuur betekend dat de dood.
En dat het daardoor logisch is dat hij natuurlijk bij je wil horen. Vond dat idee nou niet echt vrolijk.

Maar gelukkig was dat hier niet aan de orde. Je kan ook niet echt van intensief werken spreken.. ik ging gewoon eens kijken of ze het leuk vond om weer wat rond te stappen.
Ben idd alleen maar blij dat ze naar mij toe kwam zonder dat ik het van plan was/ mij bewust was wat voor een houding ik aan nam.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:27

Precies. En het is niet zo dat paarden alleen maar in een kudde leven en dat ze niet overleven als ze alleen zijn. Bijvoorbeeld in Namibie leven de hengsten solistisch. Ingegeven door de natuur omdat er weining eten is.

Los werken, Join Up, maak het plezierig en afwisselend voor je paard. Dat is toch ook voor ons het leukste? Kijk naar je paard, en laat hem vertellen hoe hij zich voelt.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:23

mensen laat alles heel erg duidelijk zijn over de join up! het is uitgevonden door monty roberts,, hij maakt gebruik van een rondje waarbij hij het paard aan hem over laat geven om hem vervolgens een zadel op te leggen! ik vind dat oneerlijk en daar is een duidelijke mening over.. zoek op internet eens naar Chris irwin of Claus Ferdinand Hemfling die hebben de bingo, die weten waar ze het over hebben! ik heb niets tegen monty roberts zelf maar wel tegen zijn methode. als je gaat jagen op een hert 2 dagen lang geeft hij het op een gegeven moment op omdat het een natuurlijk is dat je het hert nu dood... het zelfde idee is ook met een paard in de roundpen, jij jaagt hem op, hij geeft zich over met naar jou toe het bericht: dood me dan maar,, maar ipv de dood leg je hem een zadel op! dat is absurd! volgens de methode van Claus Fedrindand Hemfilng is het eenige wat een paard aan jou wil zeggen wees/vind jezelf!
volgens Chris irwin doen paarden aan lichaams-assen/lijnen daar moet je verder maar naar op zoek op internet of in boeken van hem (of in de Amazone) maar ik heb het uitgebrobeerd en sinds Chris Irwin heb ik een betere band met de hengstenshet die ik verzorg! echt mensen ga op zoek naar deze 2 en als je nog meer geintresseerd bent in NH koop dan eens regelmatig een Amazone! is echt aan te raden: vele interviews! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:05

Mensen laat alles heel erg duidelijk zijn over de join up. De JU is NIET uitgevonden door MR, alleen door hem populair gemaakt...

Mocht er iemand interesse hebben over de methode KFH, kan hij de zoekfunctie gaan gebruiken. Er staat ook genoeg over die methode op bokt.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:03

interessant onderwerp
wat waarheid is ? ik vind beide verhalen wel waarheid inzitten.
ik denk niet dat het ene helemaal waar is en het andere helemaal fout
@willeke,je manier van longeren is juist ok
ik vind lichaamstaal met paarden juist goed maar als je ze op die manier continu wegstuurd lijkt me dat niet bevordelijk voor de relatie met je paard.
hoewel het eenmalig bij "echt "lastige paarden wel profijt kan hebben
maar wie bepaalt wat een lastig paard is? sommige hebben gewoon een consequente baas nodig en niet iedereen is dat
voor en nadelen in 1 sticky is idd wel eerlijk aangezien het op meningen en ervaringen gebaseerd is.
de voor en tegenstanders baseren zich niet op feiten
hoewel ik de opzet van de sticky ( de pennies die denken dat het het de relatie met je paard verbeterd)
wel een goede reden vind

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:10

silenmaup schreef:

Is het echt zo dat de voor- en tegenstanders zich niet op feiten baseren, of zou het de interpretatie van de feiten kunnen zijn die het verschil maakt?

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 21:14

Cassidy schreef:
silenmaup schreef:

Is het echt zo dat de voor- en tegenstanders zich niet op feiten baseren, of zou het de interpretatie van de feiten kunnen zijn die het verschil maakt?

goed punt!
dat zou wel is kunnen kloppen ja ....!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:43

Kan iemand mij helpen aan het boek: 'Mijn trainingsmethoden in woord en beeld' van Monty Roberts?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:06

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:22

Zijn er feiten in de omgang met paarden ?
Gedrag is niet wetenschappelijk aan te tonen, gedrag is afhankelijk van de gevoeligheid van een dier, of levend wezen.
Een paardebloem past zich aan aan de omstandigheden waarin hij probeert te overleven. Wordt het gras waar hij staat regelmatig gemaaid, dan zal de paardenbloem plat groeien. Dezelfde plant in niet gemaaid gras zal hoog de kop opsteken, de bloem laten bloeien. Let maar eens op paardebloemen, paarden lusten ze ok trouwens.
Maar wat ik bedoel is dat gedrag zich niet wetenschappelijk laat verklaren, vandaar dat mijn mening is dat er niet één methode kán gelden voor paarden. Het is een interactie, het gaat om het moment tussen mens en paard. Niet eens zozeer om wat er precies gebeurt. Een paard is eerlijk en vergeeft Ach gut , en.. niet zo fijn bij mensen, een paard is niet rancuneus. Wij soms best wel. Bloos
Zoveel soorten, zoveel types, zoveel persoonlijkheden (!), ja, ja ik begon 10 jaar geleden bij Klaus Ferdinand Hempfling ook weer met paarden. Nu 10 jaar later vind ik het tijd om er wat in de praktijk mee te doen.
Bokt-paardenmensen zijn net zo verschillend als paarden, alleen zijn paarden soms wel wat eerlijker. Laat k zeggen paarden vergeven eerder. Ze hebben extra sensoren, dat is hun taal. Daarom zijn paarden zo complex, zo interessant omdat ze eigenlijk dezelfde gevoelens hebben zoals wij. Gevoel voor rechtvaardigheid, en, als prooidier is een van je overlevings manieren VLUCHTEN ! Dat hebben we er nooit uitgekregen met een fokbeleid.
Als je dat allemaal weet, kun je maar beter maatjes worden en elkaar accepteren, dan hebben we een basis om verder te gaan en lol te maken.
Ik noemde het... Paardentango.

Als alles goed gaat , straks te zien met de presentatie van 'Mijn gevangene, mijn paard'.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 00:08

Dit jaar op Paard en Koets met de presentatie ' Mijn gevangene, mijn Paard'
Werken met losse hengsten, en vertellen wat dit paard denkt.

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:43

Klopt helemaal.
Bij de join up zou je eventueel ook een knipje kunnen geven met je vingers, dat word vaak gedaan als het paard je niet voledig volg Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:46

Om dat knipje als het commando "volgen" te kunnen interpreteren, moet je de Join Up vaker meenemen (en dat is nou net de bedoeling niet). Een knipje met je vingers als signaal om te volgen is aangeleerd, en beslist niet natuurlijk.

niikita

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:52

willeke_nijs schreef:
mag 'k eens iets vragen? Misschien domme vraag... Ik probeer nu om een jong paardje aan de longe te laten lopen... Daarbij gebruik 'k lichaamstaal die je ook gebruikt in een join-up, nl: ik richt me met de voorkant van m'n lichaam net achter de achterhand, 'k wijs (als het paard linksom loopt) met m'n linkerhand richting schoft & hoofd van het paard zodat hij snapt welke richting en 'k draai met m'n touw om het paard vooruit te laten gaan... Nuja dit is verre van een join-up natuurlijk, maar eigenlijk stuur je hiermee ook het paard weg van je, welliswaar hangt het paard nu wel vast aan een longe. en je drijft het paard ook in een bepaalde richting. Misschien is het een domme vraag, maar het was even een bedenking die ik me maakte. Normaal longeer 'k zo dat m'n lichaam naar het midden van het paard wijst (net achter de schoft) en het paard tussen longe en zweep opgesloten zit, maar bij een jong paard dat nog moet leren aan de longe te lopen doe'k het op die manier omdat het die lichaamstaal kent...

Voor een paard is het het makkelijkste als je aangeef wat je wilt dmv lichaamstaal.
Ook bij een volwassen paard is het eigelijk beter om met lichaams taal te longeren.
Je drijft het paard naar voor, door richting de achter hand te blijven stappen.( en evt met je hand aan de kant van de bakrand een omhoog omlaag beweging te maken )
Ook het met je vinger wijze is een goede manier bij het longeren!
Als je in het midden blijft staan zou het kunnen gebeuren dat je richting de "voor cirkel" staat en dat het paard stopt. Word dan niet boos!! want het paard doet wat je ( ongewilt ) vraag ( dmv je lichaamstaal)

Ik hoop dat ik antwoord op je vraag heb gegeven Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:15

Mooi antwoord, heel duidelijk.

Volgens mij maakt het ook in feite niet zoveel uit hoe je staat en waar je naar wijst, als een paard begrijpt wat jouw bedoeling is en hij doet wat je in gedachten hebt is het toch prima !

Langzaamaan ga je dan afspraken maken die het allemaal meer en meer verfijnen, en of dat nu join-up heet of gewoon handig (helpend) longeren. Natuurlijk is het als je elkaar begrijpt.

Help je paard met jou kunnen begrijpen, jij weet wat je wil, je paard niet. Het is precies wat Nikita zegt, word niet (snel) boos maar werk/speel samen aan de onderlinge afspraken.
Volgens mijn mening doet Willeke_Nijs het op een vanzelfsprekende, natuurlijke?, manier en dat klinkt als muziek in mijn oortjes. Als je paard het fijn heeft, heb je het zelf ook fijn.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:01

goed dat je hier zo'n topic over maakt, dat over die kudde enzo wist ik en daarom heb ik het nooit geprobeert.. ik heb ook nooit probleempaarden gehad wel eens dat het ff niet lekker ging.. maar nooit echte problemen..

en met jou mening ben ik het helemaal eens..
ik vind dat iedereen dit moet weten want het gebeurt zo vaak dat mensen iets doen waarvan ze zelf geen verstand hebben

Luca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:44

Goed samengevat! Hier kunnen mensen wat mee!

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:39

Wij gaan nog het meest voor het Paardentango principe!! Maar stop nou eens met zijn allen om iemand te veroordelen of juist na te bootsen...

Weet je nog? Die dag dat je voor op je kinderzitje op de fiets "paard paard paard riep" ?
Daarom rijden we paard... omdat we gefascineerd waren door het wezen paard... Het is jou pad, het is jou weg die je met je paard moet gaan. De enige manier om een paard echt te leren kennen is om uren bij hem in het land te gaan zitten en hem te leren lezen. Om tijd samen door te brengen en om een vriendschap te sluiten voor het leven... Waarin je je paard ook echt paard wilt laten zijn waarin hij jou mag uitdagen en samen met je mag spelen. Waarin het lijntje flinterdun is, in de zin van dat jij uiteindelijk de leider bent. Maar vanuit vertrouwen en respect....

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:12

Ja dat vind ik ook!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:49

tja, leuk om te weten, maar ik hoop niet dat mensen nu zomaar dit na gaan doen, wat er beschreven wordt, want er komt veel meer mee kijken dan je paard een rondje om je heen te 'jagen'.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:57

Na wederom naar een demonstratie geweest te zijn afgelopen vrijdag in Ermelo bij de KNHS, kan ik maar tot 1 conclusie komen. Annemarie en haar team zijn vakmensen. Die zich kwetsbaar opstellen en werken met paarden met problemen. Geen show opvoeren, maar een educatieve insteek hebben, waar ze ook nog eens het paard helpen. Zij passen niets klakkeloos toe. Overal wordt over nagedacht. de communicatie die ik gezien heb, zowel los als aan het halster was ontroerend liefdevol. Laten wij dat nou ook eens doen. Niet zomaar afbranden. Maar respectvol, breder kijken