Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:40

Ik heb wel het idee dat Zorro meer over mij heen probeert te lopen. En ook happen naar mij (Raak ook, bijvoorbeeld in mijn voet zijn tanden zetten als ik er op zit en iets zint hem niet). Been in een keer uitslaan als ik voor hem zit (om de hoefschoenen goed te doen). Allemaal dingen die hij voorheen niet deed (dan was hij een stuk subtieler waardoor ik sneller kon anticiperen- knie buigen, waarop ik dan zei zet maar neer en dan was het klaar - ). Daar word ik echt niet blij van :( ik laat dit ook echt niet gebeuren dan krijgt hij echt wel "een klap" terug en dan is hij weer zoals ik hem ken, werkt gewoon mee en wacht tot ik klaar ben. Maar zo vaak als nu heb ik dat nooit hoeven doen :( we hebben wel lekker gereden trouwens. Van te voren was zijn expressie echt van bluggghhh moet dat nou maar toen ik klaar was zag hij blijer uit.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 18:46

xxdomiixx schreef:
Ik heb wel het idee dat Zorro meer over mij heen probeert te lopen. En ook happen naar mij (Raak ook, bijvoorbeeld in mijn voet zijn tanden zetten als ik er op zit en iets zint hem niet). Been in een keer uitslaan als ik voor hem zit (om de hoefschoenen goed te doen). Allemaal dingen die hij voorheen niet deed (dan was hij een stuk subtieler waardoor ik sneller kon anticiperen- knie buigen, waarop ik dan zei zet maar neer en dan was het klaar - ). Daar word ik echt niet blij van :( ik laat dit ook echt niet gebeuren dan krijgt hij echt wel "een klap" terug en dan is hij weer zoals ik hem ken, werkt gewoon mee en wacht tot ik klaar ben. Maar zo vaak als nu heb ik dat nooit hoeven doen :( we hebben wel lekker gereden trouwens. Van te voren was zijn expressie echt van bluggghhh moet dat nou maar toen ik klaar was zag hij blijer uit.

O das ook gek, is dat sinds je meer met de denkwijze van Mark doet? Lijkt wel protest, of opnieuw uittesten omdat je anders bent? Of is dat een menselijke vervorming, het 'uittesten', en doen paarden dat eigenlijk niet? (Net zoals de logica 'ik heb het koud dus mijn paard ook' bedoel ik). Heeft 'ie ook nooit eerder gedaan, misschien toen je hem net kende bv?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:03

Ja toen ik hem net had toen deed hij dat wel (happen en wegduwen). Manege paard geweest en hij is wel dominant. Maar uiteindelijk is hij daar mee gestopt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:00

Sonja89 schreef:
Hier net een wandeling gemaakt met Kees. In tegenstelling tot Spuni is Kees er niet vies van de druk op het touw bij vlagen flink te laten oplopen. Ik blijf dan op dezelfde snelheid en positie, maar Kees zakt steeds verder af. Op andere momenten is hij juist scherp en biedt zelf draf aan. Had van tevoren een route uitgestippeld en geprobeerd me te focussen op de wandeling en mijn energie in plaats van Kees' gedrag.

Interessante puzzel zullen we maar zeggen...

Het is allemaal informatie dat het paard biedt (zoals mooi wordt uitgelegd in "whole heart, whole horse"). In dit geval lijkt Kees te willen duidelijk maken dat hij gerust wat wil doen, maar niet te veel. Het is een paard dat eerder de weinig actieve kant uitgaat. Dat is iets dat allicht niet zal veranderen. Dat wil niet zeggen dat je geen snelheid uit hem kunt krijgen. Alleen minder lang dan uit sommige andere paarden. Naarmate de tijd vordert en je op deze manier bezig blijft, zal hij echter steeds meer voor je willen doen. Hij laat nu zien wat hij voor je wil doen en wat (nog) niet. Als je consequent blijft voortgaan zal hij steeds meer voor je willen doen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:05

Sonja89 schreef:
Goed, voor het geval ik dat nog niet wist, is het net maar weer even bevestigd: het is niet handig om je tweede paardje te pakken, als je al geprikkeld bent door de eerste. |o 2 hoeven bekappen kostte me bijna 3 kwartier (moet normaal binnen 20 minuten kunnen), de kleine weigerde pertinent stil te staan bij mij (stalhouder kwam even 'helpen', oftewel demonstreren dat het hem wel allemaal lukt, heel fijn! }:0 ) en na al mijn vriendelijkheid en geduld heb ik hem toch een paar tikken verkocht, waarna hij prompt stilstond natuurlijk. Echt, zo jammer! :\

@ elisedcl: alle respect voor je volharding hoor! Wat wordt nu je 'plan', heb je daar met Jens iets over kunnen bespreken?

Ligt allicht inderdaad aan je geïrriteerd zijn van Kees. Hierdoor heb je nog extra veel energie bij. Als je dat niet kan loslaten als je met Spuni werkt, kan je moeilijk verwachten dat Spuni (die wss sowieso moeite heeft met stil staan), dan wel rustig blijft en geduldig stil staat.
Je hebt weer bijgeleerd. Spuni zal het je wel vergeven.
Deze methode is een langzaam proces van veel aan jezelf werken en een beetje aan je paard.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:09

woepsie90 schreef:
Weet iemand wat de beste manier is om mijn paard alleen te leren staan in de wei?

Zijn weidemaatje is eenmaal de wei uit geweest vanwege een show in de binnenbak verderop. Harvey ging helemaal door het lint! Stallers hebben toen de staleigenaar gebeld en die heeft mij toen weer gebeld: 'je paard wordt gek, kom hierheen....!'

Oeps :D

Maar ik heb eventueel de mogelijkheid om zijn weidemaatje elke morgen uit de wei te halen. Maar dan? Hoe en wat moet ik opbouwen, hoe moet ik reageren, en wat moet ik vooral niet doen?

Zou het fijn vinden dat mijn paard rustig kan blijven als dat andere paard in de bak of waar dan ook is. Maar er wordt niet zoveel met dat paard gedaan nog, dus de eerst volgende x zal best wel weer een klap voor Harvey zijn. Volgens mij heeft hij niet geleerd van vorige keer :').

Hoor het graag. Misschien kan ik hem hierbij helpen.

Ik heb minder ervaring met dit soort situaties. Maar over het algemeen is het het beste langzaam op te bouwen. En niet over de grens gaan waardoor hij door het lint gaat (want als je dan terug komt heeft het paard geleerd dat dat gedrag helpt). Dit wordt waarschijnlijk iets dat niet snel weg zal zijn. Maar mogelijk is het wel.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:34

xxdomiixx schreef:

Dit is het gedrag van een paard dat begint te beseffen dat hij niet meer bang moet zijn voor heel grote druk of slaag. Je paard is meer aan het communiceren en doet zijn zegje sneller. Natuurijk is dit niet de manier waarop hij zijn zegje moet doen. Meestal bij zo'n gedrag leer ik aan dat communicatie oké is, maar lichamelijk worden niet.

Bijtende paarden negeer ik meestal of blok af als dat echt moet. Maar dan wel op zo'n manier dat ik kan blijven doen waar ik mee bezig ben. De handeling die het bijten veroorzaakt blijf ik dan herhalen tot het bijten stopt (eerste keren). Als het bijten snel stopt en minder voorkomt, dan is het tijd voor de volgende fase. Dat is bezig blijven tot het paard de nek terug recht doet. En zo steeds uitbreiden tot het paard maximum de oren kort plat legt. Dat oren plat leggen train ik niet weg omdat ik vind dat een paard op die manier moet kunnen communiceren.

Het over je heen lopen valt op te lossen door consequent een heel specifieke afstand als grens te stellen en elke keer dat het paard over die grens gaat, het paard een paar passen achterwaarts te laten doen.

Ook bij jou weer. Je paard begint te begrijpen dat hij niet bang hoeft te zijn voor je op enig vlak. Hij laat dus zien wat hij voor je wil doen en wat niet. Het kan dus zijn dat de komende weken dergelijke situaties meer gaat krijgen tot het paard je als leider kiest. Hoe snel dat is hangt van veel factoren af. Onder andere van hoe je vroeger met het paard omging, maar van nog veel andere factoren. Bij mijn eigen paard heeft het ongeveer 3 maanden geduurd voor hij me echt volledig als leider koos (het is niet zo lang slechter gegaan als daarvoor, dat was maar een week of 2 mss 3, maar het duurde wel ongeveer zo lang voor ik merkte dat hij echt met veel plezier voor mij deed wat ik vroeg). Ik denk dat heel wat paarden wel even dit stadium doormaken van hé, ik hoef niet bang meer te zijn voor grote consequenties voor het minder goed luisteren. Dat is makkelijk. Bij sommige paarden is dit een fase die ze door gaan alvorens de mens nog meer te vertrouwen, te zien dat die goede leiding kan geven en ze dan te kiezen tot leider.

Dat gaat niet op enkele dagen. Dat kan wat tijd kosten.

Belangrijk is dat je probeert leiding te blijven geven op deze manier door op die momenten te proberen te trainen op een manier die zo weinig mogelijk druk brengt. Op zijn minst proberen zonder te slaan en dergelijke. Ik begrijp wel dat dit niet eenvoudig is. Het kost veel moeite om anders te denken. En op het moment zelf zal je er in het begin meestal niet opkomen. Maar probeer dan achteraf te denken wat je anders had kunnen doen en probeer dat volgende keer.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:42

Dat kappen zou ik ook proberen (indien mogelijk) de druk te houden tot het paard stopt en dan lossen.
Of een stapje terug doen en de tijd opbouwen dat het paard wil stil staan voordat hij dergelijk gedrag wil vertonen. Je kan nu eenmaal niet verwachten een partner te worden zonder rekening te houden met het paard op de punten waar hij nog problemen mee heeft. Maar eens je paard je als partner beziet zullen die problemen ongeveer verdwijnen. Ook dan blijft het belangrijk om ook rekening te houden met hoe je paard zich voelt en wat hij te zeggen heeft. Maar je paard zal zich dan veel beter voelen en veel minder problemen hebben om te doen wat je vraagt dan nu het geval is.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 22:49

jensvl schreef:
woepsie90 schreef:
Weet iemand wat de beste manier is om mijn paard alleen te leren staan in de wei?

Zijn weidemaatje is eenmaal de wei uit geweest vanwege een show in de binnenbak verderop. Harvey ging helemaal door het lint! Stallers hebben toen de staleigenaar gebeld en die heeft mij toen weer gebeld: 'je paard wordt gek, kom hierheen....!'

Oeps :D

Maar ik heb eventueel de mogelijkheid om zijn weidemaatje elke morgen uit de wei te halen. Maar dan? Hoe en wat moet ik opbouwen, hoe moet ik reageren, en wat moet ik vooral niet doen?

Zou het fijn vinden dat mijn paard rustig kan blijven als dat andere paard in de bak of waar dan ook is. Maar er wordt niet zoveel met dat paard gedaan nog, dus de eerst volgende x zal best wel weer een klap voor Harvey zijn. Volgens mij heeft hij niet geleerd van vorige keer :').

Hoor het graag. Misschien kan ik hem hierbij helpen.

Ik heb minder ervaring met dit soort situaties. Maar over het algemeen is het het beste langzaam op te bouwen. En niet over de grens gaan waardoor hij door het lint gaat (want als je dan terug komt heeft het paard geleerd dat dat gedrag helpt). Dit wordt waarschijnlijk iets dat niet snel weg zal zijn. Maar mogelijk is het wel.

Dat denk ik dus ook. Waarschijnlijk is aan de andere kant van het weidehek staan al moeilijk genoeg, dan zal hij niet gaan rennen misschien omdat hij haar nog kan zien. Als hij dat wel doet, dan wachten tot hij klaar is met 'raar doen' voordat ik terug de wei in kom? En misschien dit net zo vaak herhalen totdat hij er ontspannen bij is... en dan twee meter verder :')?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:51

Hoe precies hangt af van paard tot paard. Maar het klinkt me zeker als iets goed. Hoewel in mijn ogen het paard niet volledig ontspannen moet zijn voor je verder weg kan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:03

jensvl schreef:
xxdomiixx schreef:

Dit is het gedrag van een paard dat begint te beseffen dat hij niet meer bang moet zijn voor heel grote druk of slaag. Je paard is meer aan het communiceren en doet zijn zegje sneller. Natuurijk is dit niet de manier waarop hij zijn zegje moet doen. Meestal bij zo'n gedrag leer ik aan dat communicatie oké is, maar lichamelijk worden niet.

Bijtende paarden negeer ik meestal of blok af als dat echt moet. Maar dan wel op zo'n manier dat ik kan blijven doen waar ik mee bezig ben. De handeling die het bijten veroorzaakt blijf ik dan herhalen tot het bijten stopt (eerste keren). Als het bijten snel stopt en minder voorkomt, dan is het tijd voor de volgende fase. Dat is bezig blijven tot het paard de nek terug recht doet. En zo steeds uitbreiden tot het paard maximum de oren kort plat legt. Dat oren plat leggen train ik niet weg omdat ik vind dat een paard op die manier moet kunnen communiceren.

Het over je heen lopen valt op te lossen door consequent een heel specifieke afstand als grens te stellen en elke keer dat het paard over die grens gaat, het paard een paar passen achterwaarts te laten doen.

Ook bij jou weer. Je paard begint te begrijpen dat hij niet bang hoeft te zijn voor je op enig vlak. Hij laat dus zien wat hij voor je wil doen en wat niet. Het kan dus zijn dat de komende weken dergelijke situaties meer gaat krijgen tot het paard je als leider kiest. Hoe snel dat is hangt van veel factoren af. Onder andere van hoe je vroeger met het paard omging, maar van nog veel andere factoren. Bij mijn eigen paard heeft het ongeveer 3 maanden geduurd voor hij me echt volledig als leider koos (het is niet zo lang slechter gegaan als daarvoor, dat was maar een week of 2 mss 3, maar het duurde wel ongeveer zo lang voor ik merkte dat hij echt met veel plezier voor mij deed wat ik vroeg). Ik denk dat heel wat paarden wel even dit stadium doormaken van hé, ik hoef niet bang meer te zijn voor grote consequenties voor het minder goed luisteren. Dat is makkelijk. Bij sommige paarden is dit een fase die ze door gaan alvorens de mens nog meer te vertrouwen, te zien dat die goede leiding kan geven en ze dan te kiezen tot leider.

Dat gaat niet op enkele dagen. Dat kan wat tijd kosten.

Belangrijk is dat je probeert leiding te blijven geven op deze manier door op die momenten te proberen te trainen op een manier die zo weinig mogelijk druk brengt. Op zijn minst proberen zonder te slaan en dergelijke. Ik begrijp wel dat dit niet eenvoudig is. Het kost veel moeite om anders te denken. En op het moment zelf zal je er in het begin meestal niet opkomen. Maar probeer dan achteraf te denken wat je anders had kunnen doen en probeer dat volgende keer.

Ik ben alleen nooit echt hard handig geweest. Hoe jij het beschrijft dat is hoe ik het al doe sinds ik hem heb, dat heeft ook echt geholpen. En heel af en toe als het met mijn veiligheid te maken dan was het wat hard handiger. Dus ik snap niet waar het in een keer vandaan komt aangezien hij altijd al zijn mening gaf en mocht geven. Hij doet ook eigenlijk heel veel gewoon graag voor mij.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:08

Misschien dat er dan iets echt aan de hand is dat hij probeert duidelijk te maken. Misschien een lichamelijk ongemak of zo? Of Misschien met dat kappen dat hij even wat moeite had met zijn evenwicht te bewaren?

Als de manier van omgaan vrijwel niet verandert is, denk ik eerder daaraan.

Het is maar een idee hé.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:25

Het happen kan inderdaad wel komen van de singel. Daar was hij heel duidelijk in en ik snap het ook wel want er zat geen elastiek in (leen singel) maar ik doe het zo langzaam mogelijk (allerlei stapjes) en zo strak zat hij niet. Er paste nog makkelijk een hand tussen toen ik afstapte. Met de hoefschoenen weet ik niet. Hij mocht gewoon op 4 benen blijven staan en evenwicht verliezen slaat hij normaal niet zijn been naar voor.

Wel heel erg bedankt voor het beantwoorden. Zitten altijd dingen tussen waar ik even dieper over na kan denken ^^ ik denk dat ik ook gewoon meer boeken moet lezen van Mark, het is nog niet concreet genoeg voor mij ofzo. Er zijn zeker momenten waarop het veel en veel beter kan de communicatie van mij naar Zorro toe. De ene keer komt hij direct mee ookal is hij aan het eten en de andere keer krijg ik hem er gewoon niet van af. (24/7 buiten met onbeperkt hooi en weide gang en voor dat we iets gaan doen geef ik hem nog wat te eten zodat ik zeker weet dat hij wat gehad heeft en dus op mij kan focussen)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:06

Troost je, je bent niet de enige die aan jezelf moet werken. Iedereen moet dat blijven doen. Bij mij heeft het ook lang geduurd alvorens ik deze manier van denken onder de knie had. En nog gebeurt het af en toe dat ik voor een raadsel sta, zoals met het paard van elise.
Dat paard deed me denken aan een paard dat Mark Rashid ooit heeft gehad. Dat paard moest niets hebben van mensen en ook vrijwel niets van paarden. Het was als veulen overlopen geweest in een stampede. En daardoor had het paard besloten dat solitair leven het beste voor haar was. Ik ga niet zeggen dat het paard van elise ook zoiets heeft meegemaakt. Maar ik heb wel gemerkt dat het paard graag op zichzelf is, absoluut geen behoefte heeft aan andere paarden (eerder in tegendeel) en geen leider durft volgen. Ik kreeg de indruk dat dit paard zich ook het beste voelde alleen.
Dit paard is wel niet zo erg als het paard dat Mark Rashid aanhaalde als voorbeeld. Dus misschien is er na jaren een mogelijkheid om te laten zien dat het leven beter is met het volgen van leiding. Als dat lukt dan wordt dat een paard waarmee een band mogelijk is die bijna niet te vergelijken is. Maar de kans is redelijk groot dat het niet lukt (wat extra erg zou zijn omdat het paard overduidelijk stress heeft vanwege de gedachtegang op zichzelf te vertrouwen).

De toekomst zal uitwijzen wat het gaat worden. Ik heb haar bepaalde tips gegegeven die ik hier niet volledig ga uitleggen, want de onderbouwing zou zeer veel schrijfwerk zijn. Maar het gaat om dingen waar paarden normaal heel goed op reageren om te zien of het iets van effect levert op lange termijn. En het gaat erom dat ze in situaties komt waar ze zelf niet meer weet wat te doen (waardoor ze vluchtgedrag gaat tonen) waarop elise dan kan tonen dat zij het helemaal niet spannend vindt en dat ze rustig blijft en een doel voor ogen heeft. In de hoop dat het paard dit ziet en kan beginnen denken dat een individue dat in een angstwekkende situatie rustig is en weet wat er moet gebeuren, misschien haar vertrouwen wel waard is en gaat overwegen haar leiding te volgen. Als deze dingen de komende weken een verschil gaan maken, denk ik dat het mogelijk is om heel wat in orde te krijgen. Als deze dingen niets uithalen, ben ik bang dat alleszins ik er niet bij kan helpen.

Sorry, Wat buiten de kwestie gegaan, maar daarmee is ineens de vraag van Sonja van daarstraks beantwoord.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 01:56

Bedankt wederom Jens voor de uitgebreide toelichtingen en bemoedigende woorden... Mijn tranen zijn gedroogd. Niet om vervelend te zijn woepsie90 en xxdomiixx, maar ik ben toch blij niet de enige in dit 'parket' te zijn. Gedeelde smart is halve smart, zullen we maar zeggen.

Mijn overbelaste brein bedenkt de hele tijd dat het een goed plan is de jongens te verkopen. Zo ben ik eigenlijk helemaal niet, maar door mijn burn-out lijkt dat ineens de snelste en makkelijkste uitweg. Ik ga de advertentieteksten in ieder geval schrijven in de hoop dat ik me daardoor bedenk. En in de tussentijd hoop ik ook dat de jongens mij toch een beetje zullen ontzien, al lijkt het tegenovergestelde eerder het geval... Misschien kan ik beter op de bank blijven zitten en verder lezen in 'Whole heart, whole horse', in plaats van naar stal te gaan om overstuur thuis te komen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:53

Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je overstuur thuis komt? Of gebeten wordt? Best ok dat dat allemaal communicatie is, maar laten gebeuren is niet goed voor je zelfvertrouwen en als je onzeker bent kan je niet leren.

MR gaat voor mijn om een houding tov het paard. Niet hoe Mark of Jens dingen op zou lossen, maar welke keuzes ik heb in het moment. En dan bewust kiezen voor de oplossing die mij meer passief leiderschap geeft.
Daarvoor heb je wel bepaalde technieken nodig en vertrouwen in jezelf en de goede uitkomst. Het is vooral dingen zo voorbereiden dat er maar een goed antwoord is. En open denken. Wees in dit proces vooral lief voor jezelf.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:47

Ik zeg ook nergens dat je je zomaar moet laten bijten en dergelijke. En ik geef ook aan dat het geen ramp is als je even niet weet hoe het het beste opgelost kan worden en niet grijpen naar eens een tik geven. Ik moedig enkel aan om te blijven zoeken naar manieren waarbij dat niet nodig is. Omdat je zo sneller gekozen wordt als leider.

Maar bovenal moet je blijven doen wat volgens jezelf het beste is in de gegeven situaties. Ik geef enkel tips om te helpen. Geen regels waar je je aan moet houden omdat ik het zeg. En mits een tik gegeven wordt als laatste oplossing om jezelf te verdedigen, is dat ook niet fout. Maar het zou wel beter zijn dat niet standaard te doen.

Maar jullie staan zelf voor je paard op dat moment en vanaf hier kan ik niet zeggen wat het beste is. Elk paard en elke situatie is anders. Blijf dus gewoon proberen het zo goed mogelijk te doen. En wat je nodig acht moet je ook gewoon doen.

Edit: voor bvb het bijten staat er een mooi voorbeeld in het boek "horses never lie" hoe de passieve leider (in dit geval een paard) hiermee omgaat. Het paard gebruikt geen geweld, maar zorgt er gewoon voor dat ze niet gebeten wordt en dat het andere paard meer energie niet besteden met haar te proberen te bijten dan met haar met rust te laten.
Ik probeer dezelfde principes na te leven door af te blocken waardoor ze nooit echt kunnen bijten en door te laten zien dat het makkelijker voor ze is als ze niet bijten (want dan is de druk sneller weg) over het algemeen is met deze techniek behoorlijk snel resultaat te bereiken. Bij de meeste paarden zijn er verbeteringen binnen 10 minuten. Sommige heel wat sneller, sommige wat langzamer. Dus het is mogelijk. In zo'n geval gewoon volledig rustig blijven gaat ervoor zorgen dat het paard veel sneller geneigd is je te kiezen als leider.
Maar nogmaals je moet doen wat je het beste lijkt op dat moment. En het is niet dat omdat je een keer een tik geeft, dat je terug van voren af aan moet beginnen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:10

Wicky schreef:
Daarvoor heb je wel bepaalde technieken nodig en vertrouwen in jezelf en de goede uitkomst. Het is vooral dingen zo voorbereiden dat er maar een goed antwoord is. En open denken. Wees in dit proces vooral lief voor jezelf.

Als ik dit lees, krijg ik het al benauwd... Zo veel eisen die gesteld worden: technieken, vertrouwen, voorbereiding, open denken, lief zijn voor mezelf... Dat is mij op dit moment echt te abstract en too much.

Daarom ben ik juist blij met de boeken en denkwijze van MR (en Jens in dit topic): het is gebaseerd op eenvoudige principes en ik heb hiermee eindelijk een visie gevonden die écht bij mij past, daar twijfel ik niet aan. De omschakeling ernaartoe is -in mijn situatie- alleen moeilijk en het uiteindelijke effect voor mij nog onzeker en dáár raak ik overstuur van. Het heeft niets te maken met MR, Jens, of de pony's op zich. De timing van deze verandering valt alleen beroerd samen met mijn burn-out, want omschakelen kost focus en energie en die kan ik niet elke dag even goed opbrengen, waardoor mijn pony's het dan moeten 'ontgelden' (bijvoorbeeld door een tik als mijn geduld opraakt).

Enfin, ik ben erg blij met ieders bijdrage in dit waardevolle topic! _/-\o_

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 11:51

Maar Sonja, als het even te veel is, dan doe je toch even een paar weken niks :(:) ? Voeren, hoefjes uitkrabben, lekker in de wei of paddock erbij zitten, alleen de basics, geen eisen of methodes of denkpatronen. Gewoon even zijn?
Ik had dat een paar maanden geleden ook, ik zat vast, ik had mezelf veel regels opgelegd wat betreft Harvey trainen en kreeg steeds minder zin wat resulteerde in stroeve communicatie en ergenis. Dus toen heb ik alles aan de kant geduwd en gewoon even tijdje niks gedaan. Heeft best geholpen! En ik heb geen burn out dus het lijkt me voor jou nog lastiger.

Als je geen haast hebt om snel als leider gekozen te worden dan schuif je toch lekker alles even aan de kant totdat je weer wat lekker in je vel zit?

Komt goed!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:05

Daar is inderdaad ook niets mis mee. Hoe dan ook. Neem niet alleen de tijd die je paarden nodig hebben, maar ook de tijd die je zelf nu nodig hebt ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:30

Een paar weken niks doen (voeren) heb ik al meerdere malen gedaan en dat ben ik echt spuugzat, haha. Ik ben juist zo blij dat het met met deze visie -naast dat die voor mijn gevoel helemaal past bij wat ik wil- me wél lukt om iets te doen, al is het eenvoudig wandelen.

Het is dan alleen jammer dat het niet helemaal gaat op de manier zoals ik gehoopt had, maar daar heb ik intussen weer tips voor gekregen. :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:27

Sonja89 schreef:
Een paar weken niks doen (voeren) heb ik al meerdere malen gedaan en dat ben ik echt spuugzat, haha. Ik ben juist zo blij dat het met met deze visie -naast dat die voor mijn gevoel helemaal past bij wat ik wil- me wél lukt om iets te doen, al is het eenvoudig wandelen.

Het is dan alleen jammer dat het niet helemaal gaat op de manier zoals ik gehoopt had, maar daar heb ik intussen weer tips voor gekregen. :)

Aha ik begrijp het, daar kan ik wel inkomen ja :j fijn dat het zo ook lukt!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 13:41

Vanmorgen drie maal op en neer naar de bak gelopen én twee maal een heel klein rondje in de bak gedaan *\%/*
Hij stopte iedere x als ik de laatste bocht richting de wei maakte dus tja, dan draaien we om voor de wandeling richting bak en toen wilde hij wel lopen :)

Hij wilde graag weer overal snuffelen en kijken en dat ging nu ook een stuk rustiger, zelfs op z'n gemakje ergens lang laten grazen, hij was alles om zich heen vergeten zo kalm. En hij had net zijn pulp met luzerne ontbijt op :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zijn baby face. Hier twijfelde hij even over de situatie maar bleef lief en rustig. Alleen lopen zat er even niet in. We staan hier vlak voor de ingang van de bak. Richting de bak wilde hij niet maar toen ik verder dan de bak ging lopen kwam hij enthousiast achter mij aan. Achter de bak was nieuw voor ons en er was een tractor bezig en daar had hij schijnbaar meer interesse in dan de bak :')

Lieffie!
Afbeelding

Op een gegeven moment dacht hij dat het normaal was om overál te grazen dus toen maakte ik gebruik van wat druk en strengere stem want het werd wel heel erg touwtje trekken en stoppen en weer doorgaan. Ik zie het maar als een teken dat hij de omgeving aan het accepteren is én ik misschien wat te lief ben geweest :D...
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 25-01-17 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:52

Leuk om te lezen hoe het daar gaat. En je leert wel hoeveel je je paard zijn zin kan geven en hoeveel niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:16

Mooi verslag woepsie! Wat ik doe met grazen is het touw met mijn hand 'vastzetten' op mijn heup (vaste positie). Zo bepaalt het paard als het ware zelf de druk, ook als die oploopt is dat dan een eigen keus. Misschien heb je er iets aan!

Vandaag heb ik het bij het lezen in 'Whole heart, whole horse' gehouden. Mooi boek! :)