Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xxdomiixx schreef:Ik heb wel het idee dat Zorro meer over mij heen probeert te lopen. En ook happen naar mij (Raak ook, bijvoorbeeld in mijn voet zijn tanden zetten als ik er op zit en iets zint hem niet). Been in een keer uitslaan als ik voor hem zit (om de hoefschoenen goed te doen). Allemaal dingen die hij voorheen niet deed (dan was hij een stuk subtieler waardoor ik sneller kon anticiperen- knie buigen, waarop ik dan zei zet maar neer en dan was het klaar - ). Daar word ik echt niet blij vanik laat dit ook echt niet gebeuren dan krijgt hij echt wel "een klap" terug en dan is hij weer zoals ik hem ken, werkt gewoon mee en wacht tot ik klaar ben. Maar zo vaak als nu heb ik dat nooit hoeven doen
we hebben wel lekker gereden trouwens. Van te voren was zijn expressie echt van bluggghhh moet dat nou maar toen ik klaar was zag hij blijer uit.
Sonja89 schreef:Hier net een wandeling gemaakt met Kees. In tegenstelling tot Spuni is Kees er niet vies van de druk op het touw bij vlagen flink te laten oplopen. Ik blijf dan op dezelfde snelheid en positie, maar Kees zakt steeds verder af. Op andere momenten is hij juist scherp en biedt zelf draf aan. Had van tevoren een route uitgestippeld en geprobeerd me te focussen op de wandeling en mijn energie in plaats van Kees' gedrag.
Interessante puzzel zullen we maar zeggen...
Sonja89 schreef:Goed, voor het geval ik dat nog niet wist, is het net maar weer even bevestigd: het is niet handig om je tweede paardje te pakken, als je al geprikkeld bent door de eerste.2 hoeven bekappen kostte me bijna 3 kwartier (moet normaal binnen 20 minuten kunnen), de kleine weigerde pertinent stil te staan bij mij (stalhouder kwam even 'helpen', oftewel demonstreren dat het hem wel allemaal lukt, heel fijn!
) en na al mijn vriendelijkheid en geduld heb ik hem toch een paar tikken verkocht, waarna hij prompt stilstond natuurlijk. Echt, zo jammer!
![]()
@ elisedcl: alle respect voor je volharding hoor! Wat wordt nu je 'plan', heb je daar met Jens iets over kunnen bespreken?
woepsie90 schreef:Weet iemand wat de beste manier is om mijn paard alleen te leren staan in de wei?
Zijn weidemaatje is eenmaal de wei uit geweest vanwege een show in de binnenbak verderop. Harvey ging helemaal door het lint! Stallers hebben toen de staleigenaar gebeld en die heeft mij toen weer gebeld: 'je paard wordt gek, kom hierheen....!'
Oeps
Maar ik heb eventueel de mogelijkheid om zijn weidemaatje elke morgen uit de wei te halen. Maar dan? Hoe en wat moet ik opbouwen, hoe moet ik reageren, en wat moet ik vooral niet doen?
Zou het fijn vinden dat mijn paard rustig kan blijven als dat andere paard in de bak of waar dan ook is. Maar er wordt niet zoveel met dat paard gedaan nog, dus de eerst volgende x zal best wel weer een klap voor Harvey zijn. Volgens mij heeft hij niet geleerd van vorige keer.
Hoor het graag. Misschien kan ik hem hierbij helpen.
xxdomiixx schreef:Ik heb wel het idee dat Zorro meer over mij heen probeert te lopen. En ook happen naar mij (Raak ook, bijvoorbeeld in mijn voet zijn tanden zetten als ik er op zit en iets zint hem niet). Been in een keer uitslaan als ik voor hem zit (om de hoefschoenen goed te doen). Allemaal dingen die hij voorheen niet deed (dan was hij een stuk subtieler waardoor ik sneller kon anticiperen- knie buigen, waarop ik dan zei zet maar neer en dan was het klaar - ). Daar word ik echt niet blij vanik laat dit ook echt niet gebeuren dan krijgt hij echt wel "een klap" terug en dan is hij weer zoals ik hem ken, werkt gewoon mee en wacht tot ik klaar ben. Maar zo vaak als nu heb ik dat nooit hoeven doen
we hebben wel lekker gereden trouwens. Van te voren was zijn expressie echt van bluggghhh moet dat nou maar toen ik klaar was zag hij blijer uit.
jensvl schreef:woepsie90 schreef:Weet iemand wat de beste manier is om mijn paard alleen te leren staan in de wei?
Zijn weidemaatje is eenmaal de wei uit geweest vanwege een show in de binnenbak verderop. Harvey ging helemaal door het lint! Stallers hebben toen de staleigenaar gebeld en die heeft mij toen weer gebeld: 'je paard wordt gek, kom hierheen....!'
Oeps
Maar ik heb eventueel de mogelijkheid om zijn weidemaatje elke morgen uit de wei te halen. Maar dan? Hoe en wat moet ik opbouwen, hoe moet ik reageren, en wat moet ik vooral niet doen?
Zou het fijn vinden dat mijn paard rustig kan blijven als dat andere paard in de bak of waar dan ook is. Maar er wordt niet zoveel met dat paard gedaan nog, dus de eerst volgende x zal best wel weer een klap voor Harvey zijn. Volgens mij heeft hij niet geleerd van vorige keer.
Hoor het graag. Misschien kan ik hem hierbij helpen.
Ik heb minder ervaring met dit soort situaties. Maar over het algemeen is het het beste langzaam op te bouwen. En niet over de grens gaan waardoor hij door het lint gaat (want als je dan terug komt heeft het paard geleerd dat dat gedrag helpt). Dit wordt waarschijnlijk iets dat niet snel weg zal zijn. Maar mogelijk is het wel.
jensvl schreef:xxdomiixx schreef:Ik heb wel het idee dat Zorro meer over mij heen probeert te lopen. En ook happen naar mij (Raak ook, bijvoorbeeld in mijn voet zijn tanden zetten als ik er op zit en iets zint hem niet). Been in een keer uitslaan als ik voor hem zit (om de hoefschoenen goed te doen). Allemaal dingen die hij voorheen niet deed (dan was hij een stuk subtieler waardoor ik sneller kon anticiperen- knie buigen, waarop ik dan zei zet maar neer en dan was het klaar - ). Daar word ik echt niet blij vanik laat dit ook echt niet gebeuren dan krijgt hij echt wel "een klap" terug en dan is hij weer zoals ik hem ken, werkt gewoon mee en wacht tot ik klaar ben. Maar zo vaak als nu heb ik dat nooit hoeven doen
Dit is het gedrag van een paard dat begint te beseffen dat hij niet meer bang moet zijn voor heel grote druk of slaag. Je paard is meer aan het communiceren en doet zijn zegje sneller. Natuurijk is dit niet de manier waarop hij zijn zegje moet doen. Meestal bij zo'n gedrag leer ik aan dat communicatie oké is, maar lichamelijk worden niet.
Bijtende paarden negeer ik meestal of blok af als dat echt moet. Maar dan wel op zo'n manier dat ik kan blijven doen waar ik mee bezig ben. De handeling die het bijten veroorzaakt blijf ik dan herhalen tot het bijten stopt (eerste keren). Als het bijten snel stopt en minder voorkomt, dan is het tijd voor de volgende fase. Dat is bezig blijven tot het paard de nek terug recht doet. En zo steeds uitbreiden tot het paard maximum de oren kort plat legt. Dat oren plat leggen train ik niet weg omdat ik vind dat een paard op die manier moet kunnen communiceren.
Het over je heen lopen valt op te lossen door consequent een heel specifieke afstand als grens te stellen en elke keer dat het paard over die grens gaat, het paard een paar passen achterwaarts te laten doen.
Ook bij jou weer. Je paard begint te begrijpen dat hij niet bang hoeft te zijn voor je op enig vlak. Hij laat dus zien wat hij voor je wil doen en wat niet. Het kan dus zijn dat de komende weken dergelijke situaties meer gaat krijgen tot het paard je als leider kiest. Hoe snel dat is hangt van veel factoren af. Onder andere van hoe je vroeger met het paard omging, maar van nog veel andere factoren. Bij mijn eigen paard heeft het ongeveer 3 maanden geduurd voor hij me echt volledig als leider koos (het is niet zo lang slechter gegaan als daarvoor, dat was maar een week of 2 mss 3, maar het duurde wel ongeveer zo lang voor ik merkte dat hij echt met veel plezier voor mij deed wat ik vroeg). Ik denk dat heel wat paarden wel even dit stadium doormaken van hé, ik hoef niet bang meer te zijn voor grote consequenties voor het minder goed luisteren. Dat is makkelijk. Bij sommige paarden is dit een fase die ze door gaan alvorens de mens nog meer te vertrouwen, te zien dat die goede leiding kan geven en ze dan te kiezen tot leider.
Dat gaat niet op enkele dagen. Dat kan wat tijd kosten.
Belangrijk is dat je probeert leiding te blijven geven op deze manier door op die momenten te proberen te trainen op een manier die zo weinig mogelijk druk brengt. Op zijn minst proberen zonder te slaan en dergelijke. Ik begrijp wel dat dit niet eenvoudig is. Het kost veel moeite om anders te denken. En op het moment zelf zal je er in het begin meestal niet opkomen. Maar probeer dan achteraf te denken wat je anders had kunnen doen en probeer dat volgende keer.
Wicky schreef:Daarvoor heb je wel bepaalde technieken nodig en vertrouwen in jezelf en de goede uitkomst. Het is vooral dingen zo voorbereiden dat er maar een goed antwoord is. En open denken. Wees in dit proces vooral lief voor jezelf.
Sonja89 schreef:Een paar weken niks doen (voeren) heb ik al meerdere malen gedaan en dat ben ik echt spuugzat, haha. Ik ben juist zo blij dat het met met deze visie -naast dat die voor mijn gevoel helemaal past bij wat ik wil- me wél lukt om iets te doen, al is het eenvoudig wandelen.
Het is dan alleen jammer dat het niet helemaal gaat op de manier zoals ik gehoopt had, maar daar heb ik intussen weer tips voor gekregen.