Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:10

Niet buiten wandelen als ze zo zijn. Zorgen dat je voorbereid op pad bent, met een paard met connectie. Dat regel je voor vertrek, lijkt me. Kan dat niet, dan kan je niet weg.

Fabster

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:28

Soms is het inderdaad net even te veel. Paard in de stress en veel wind is lastig. Kijken of je heel even kan laten ontspannen, belonen en weer terug.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:02

Ja ik dacht, even snel mee :j , snel was het wel maar mee, niet :P ...inderdaad, tis weer een wijze les geweest.
Het was zo gekomen omdat de merrie van mijn vriend na haar pees herstel stilletjes aan weer mag stappen om spiertjes op te bouwen, ze loopt heel rustig aan de hand. Dus ik dacht laat ons meegaan, ze is een mooi voorbeeld voor mijn spook. Missie mislukt :7

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:04

Te makkelijk gedacht, maar dat kan niet met een RBex. Daar moet je altijd even aan vragen of het vandaag allemaal wel kan, ook dingen die gisteren normaal waren. En RBex en wind......

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:30

Afbeelding
Ik meld mij even. Ik heb een merrie van 8 jaar oud. Ze is mn allessie, maar: vlug, kijkerig, spooky, wendbaar, onzeker... Kan enorm bokken (doet ze gelukkig weinig). Erg gauw gespannen, lastig om terug te rijden. Mijn enige doel momenteel is om in 3 gangen haar neus eruit te rijden, maar van overgangen wordt ze vreselijk heet. Staat op suikervrije brok, ook ivm ZE....
Afbeelding
Ik probeer haar tijd te geven om naar dingen te kijken die ze eng vindt, zolang ze maar voorwaarts blijft gaan. Maar bv een galopje in t bos is lastig omdat ze vaak opzij springt als ze iets engs ziet... Kilometers maken maar.....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:07

Dat doe je niet zo slecht, hoor. Die van mij is 6. Ik zit er inmiddels op. Als ik hem een beetje fatsoenlijk wil rijden, moet ik hem eerst longeren, dan aan de hand aan hem laten zien wat ik wil als ik er op zit en dan kan ik hem rijden. En dan gaat het best goed. Ik doe wel nog alles in stap en draf. Galop laat ik nog maar even zitten. Als ik hem dan rij, lijk het net een normaal paard :+ . Als ik de vooebereiding over sla, heb ik een bloednerveus paard. Overal op willen kauwen (teugels, touw, mij), met zijn hoofd slaan, op zijn tong kauwen (ziet er heel intelligent uit, want hij steekt zijn tong uit.
Afbeelding

Iets nieuws en hij gaat volledig door het lint. Met 4 benen tegelijk de lucht in, steigeren en bokken in de lucht. Heel gezellig. Dus nieuwe dingen doen we aan de hand :D .

Ik ben al 2 jaar met hem langs de weg aan het wandelen. Hij is echt prima verkeersmak. Ook voor groot verkeer. Geen probleem. Alleen hij ziet elke spriet waaien en raakt dan helemaal over zijn toeren. Van de zomer ging het weer prima. Het werd najaar en het was weer mis. Ik ga maar weer beginnen in de lente. Heeft nu weinig zin.

Soms is hij ineens wel weer over zijn toeren. Soms een idee van de oorzaak, maar vaak niet. Dan krijgt hij 2 weken vrij en zet ik hem meteen op maagkruiden. Meestal kan ik het daarna wel weer rustig oppakken.

Maar het lijkt vaak 2 stappen vooruit en 1 terug. Maar goed, geduld maar, inderdaad. We zien wel hoe het gaat lopen. Als het weer te onstuimig is, ga ik er niet op. Ik hoef mijn nek niet te breken. Maar hopelijk wordt het ooit een aardig rijpaard.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:16

Dat kauwen herken ik ook. Ze wil overal in happen, mijn capuchon, mij, klepjes van mn broekzakken. Ik kan langs een paaltje rijden, maar als die de volgende keer plat ligt, is die schrikbarend eng. Ik longeer ook voor ik er op stap, dan zijn de scherpe kantjes er wat af....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:20

Dat kauwen is stress. Daar kun je boos om worden, maar dan wordt het gedrag alleen maar extremer.

Ik had gisteren les met hem. Voor het eerst in de grote bak met andere paarden erbij (op een andere lokatie). Het waaide en regende. Niet kunnen longeren, maa het onderwerp was de schouderbinnen aan de enkele lange lijn. Ondanks het kauwen ging het best aardig. Ooit wordt jet nog wel eens wat... :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:21

Dat kauwen is stress. Daar kun je boos om worden, maar dan wordt het gedrag alleen maar extremer.

Ik had gisteren les met hem. Voor het eerst in de grote bak met andere paarden erbij (op een andere lokatie). Het waaide en regende. Niet kunnen longeren, maa het onderwerp was de schouderbinnen aan de enkele lange lijn. Ondanks het kauwen ging het best aardig. Ooit wordt jet nog wel eens wat... :+

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:35

Ojee, dus RBE zijn ook zo bijterig?? Maar dan denk ik al de hele tijd dat ik een LBE heb maar nu besef ik dat het een RBE is.
Al die gelijkenissen, ik ga me verder verdiepen in elk geval. Mss komt het daardoor dat we weinig vooruitgang boeken. Wat een complex gedoe seg, ben wel blij met men ontdekking...alhoewel dat ik me nu meer bewust ben van het bommetje dat ik gekocht heb :P

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:37

Hoeveel km stap jij dan zo met je paard Fabster?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:03

Langs de weg, bedoel je? Met mijn RBE aan de hand niet zo ver hoor. Km of 2-3-4? Met mijn LBE rij ik tussen de 10-20 km.

Bij de RBE-ers is het (in mijn ervaring tenminste) meer kauwen en niet zozeer bijten. Mijn LBE-ers moeten gewoon overal hun tanden in zetten. Ook in vanalles wat in de paddock ligt (voerbakken, mestschep, pionnen).

Dat kauwen maakt endorfine aan. Dat maakt ze rustig. Ook te vergelijken met luchtzuigers (uit stress). Dus dat ik niet zilk bijtgedrag als LBE-ers die meer onderzoeken met hun tanden.

En de grenzen tussen de 4 horsenalities zijn niet zo scherp, hoor. Bijna geen enkel paard hoort alleen in 1 enkel hokje thuis

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:44

Ja, aan de hand bedoel ik. Het ligt idd heel dicht bij elkaar allemaal.
Hij zet overal zijn tanden in dus was ik overtuigd van LBE maar 1 x buiten de vertrouwde omgeving ontpopt hij tot RBE.
Niet leuk vind ik, er komt nooit ontspanning...soms ben ik het echt zo zat, en de volgende dag gaan we weer door.
Ik dacht dus ook te starten met aan de hand gaan wandelen maar tegenwoordig met al die fietsers (lees : wielrenners die tegen de tijd fietsen) is er niks leuks aan. De veldwegen zijn hier zo vettig met dit weer, dus blijven we thuis en geraak ik nergens meer -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:21

Tuurlijk wel. Alleen geen km ver. Je gaat met hem gewoon 50 m wandelen vanaf je huis. En weer terug. Als dat goed gaat, gaje 50 m verder. Dit is gewoon niet het beste seizoen. Het is overal vies. Maar wie het kleine niet eert.... :+

Ik gebruik dit soort vieze periodes vaak voor de kleine dingen. Heb je in het mooie seizoen weer profijt van.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:32

Goed idee weer, ik zoek het altijd te ver. Ben al wel maanden oefeningen aant doen op onze binnenkoer.
Mijn overstap naar meeris tegrootgeweest, zie ik nu wel in. Effe een bakje troost binnen gieten en dan gaan we eens een stukje doen...hou je op de hoogte ;)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:05

Verleg voor jezelf de focus van afstand naar het vertrouwen van het paard in z'n omgeving en in jou. Zorg dat hij of zij niet RB wordt, ongeacht waar je bent. En weet hoe je je paard weer heel snel ok kan krijgen. Met porcupine hoofd naar beneden, sideways of achteruit. Weet hoe je spanning af laat vloeien (ook bij jezelf; ga niet mee in de paniek en de hectiek maar blijf kalm en zoekend naar connectie).

Succes!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:13

ik was zondag met die harde wind buiten aan het stappen. Ze was aanvankelijk best heel braaf. Maar op een gegeven moment kregen we de wind echt vol tegen en daar werd ze best heel gespannen van. Hoofd omhoog, dribbelen... dan moet ik er toch teveel aan zitten naar m'n zin. Op een gegeven moment ben ik even afgestapt en naast haar gaan wandelen. Mooi om te zien dan dat dat hoofd, wat eerder ontzettend hoog wordt gehouden, zich na 5 stappen op mijn knie niveau bevindt. Later ben ik weer opgestapt en verder ging t prima naar huis.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:30

Dat vind ik knap, hoor! Maakt voor die van mij niet uit. Over zijn toeren is over zijn toeren. Daar krijg je hem lastig weer uit.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:10

@Fabster, wat hanteer jij als voerbeleid?
Ik kreeg als tip Confidence EQ te gebruiken. Heeft iemand daar goede ervaringen mee?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:13

Ja, het is vooral heel duur :)) het werkte bij die van mij niet echt. Hij krijgt op dit moment gewoon maar 2 handjes krachtvoer op een dag en dat werkt nog het beste.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:54

Ja, echt wel leuk als ze zo mooi tot zichzelf kunnen komen als je afstapt! Ik zat er zelfs nooit op en dan loopt hij zo als een kieke zonder kop rond, moeilijk uit te krijgen ook.
Ik moet hem echt voorwaartse nadenk oefeningen geven dan...gewoon doorstappen en als hij me voorbij loopt laat ik hem achten draaien terwijl ik verder stap. Dit is niet in alle situaties haalbaar, bv als er mensen passeren enzo.
Verplichten om halt te houden is het moeilijkst dan, op parelli filmpjes is dit allemaal haalbaar 'dat ze daar hectares vrijheid hebben overal. Hier in dit minilandje dat dan ook nog eens overbevolkt is, krijg ik zowiezo problemen...zal snachts moeten gaan oefenen denk ik dikwijls :+

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:11

@Mindful.. daar heb ik me een beetje in overtraind. Mijn merrie loopt altijd altijd achter me.... keurig, zoals we 'afgesproken' hebben....maar als ik dan t abrupt naast haar ga staan om op te stijgen, neemt ze netjes afstand van me... (Domme baas :-))

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:12

Wdj schreef:
@Mindful.. daar heb ik me een beetje in overtraind. Mijn merrie loopt altijd altijd achter me.... keurig, zoals we 'afgesproken' hebben....maar als ik dan t abrupt naast haar ga staan om op te stijgen, neemt ze netjes afstand van me... (Domme baas :-))

Wahahahaha, dan sta je daar met je mond vol.....als baas :7 hahahaha

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:26

Starbreeze schreef:
Ja, het is vooral heel duur :)) het werkte bij die van mij niet echt. Hij krijgt op dit moment gewoon maar 2 handjes krachtvoer op een dag en dat werkt nog het beste.

Ik heb het toch besteld... met de stickerkorting bij Agradi is het te doen, om even te testen...Resultaten zijn heel wisselend, lees ik in de productrecensies.......

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:27

mindful schreef:
Ja, echt wel leuk als ze zo mooi tot zichzelf kunnen komen als je afstapt! Ik zat er zelfs nooit op en dan loopt hij zo als een kieke zonder kop rond, moeilijk uit te krijgen ook.
Ik moet hem echt voorwaartse nadenk oefeningen geven dan...gewoon doorstappen en als hij me voorbij loopt laat ik hem achten draaien terwijl ik verder stap. Dit is niet in alle situaties haalbaar, bv als er mensen passeren enzo.
Verplichten om halt te houden is het moeilijkst dan, op parelli filmpjes is dit allemaal haalbaar 'dat ze daar hectares vrijheid hebben overal. Hier in dit minilandje dat dan ook nog eens overbevolkt is, krijg ik zowiezo problemen...zal snachts moeten gaan oefenen denk ik dikwijls :+

wat voor oefeningen doe jij dan (voorwaartse nadenkoefeningen)?