Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:21

Cassidy schreef:
Juist. En is een methode dan slecht omdat hij slecht wordt toegepast door beoefenaars die het niet helemaal begrepen hebben?
Doet Parelli aan learned helplessness?

Ik meen dat dit filmpje Linda Parelli toont en niet Pat Parelli. En dit is niet het eerste negatieve wat ik heb gezien van Linda. Een tijd geleden ook al een negatief artikel in een paardenblad gelezen. Onder het mom dat ze toch een stuk minder getalenteerd was dan haar man. Over Pat Parelli heb ik niks negatiefs te zeggen. Ik vind hem in al zijn filmpjes logisch en veel minder chaotisch dan Linda en dat is zacht uitgedrukt. Maar om antwoord op je vraag te geven, nee ik vind niet dat Parelli aan learned helplessness doet, vind het ook vrij overdreven.

Lara_Silver

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:23

Cassidy schreef:
Juist. En is een methode dan slecht omdat hij slecht wordt toegepast door beoefenaars die het niet helemaal begrepen hebben?
Doet Parelli aan learned helplessness?

Ik meen dat dit filmpje Linda Parelli toont en niet Pat Parelli. En dit is niet het eerste negatieve wat ik heb gezien van Linda. Een tijd geleden ook al een negatief artikel in een paardenblad gelezen. Onder het mom dat ze toch een stuk minder getalenteerd was dan haar man. Over Pat Parelli heb ik niks negatiefs te zeggen. Ik vind hem in al zijn filmpjes logisch en veel minder chaotisch dan Linda en dat is zacht uitgedrukt. Maar om antwoord op je vraag te geven, nee ik vind niet dat Parelli aan learned helplessness doet, vind het ook vrij overdreven.

Diegenen die zeggen dat het LH is zouden imo eens geconfronteerd worden met een paard met LH. Dan zien ze vanzelf het verschil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:23

Linda is didactisch goed en heel goed in het uitleggen van dingen. De structuur in de parelli pakketten is daardoor wel degelijk verbeterd, wordt meer aandacht besteed aan theorie. In de praktijk zal ze idd de uren die Pat in zijn werk heeft zitten nooit in kunnen halen. Maar ze is groeiende en zeer gedreven en gemotiveerd. Er zijn genoeg instructeurs die dat niet zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:26

Cassidy schreef:
Linda is didactisch goed en heel goed in het uitleggen van dingen. De structuur in de parelli pakketten is daardoor wel degelijk verbeterd, wordt meer aandacht besteed aan theorie. In de praktijk zal ze idd de uren die Pat in zijn werk heeft zitten nooit in kunnen halen. Maar ze is groeiende en zeer gedreven en gemotiveerd. Er zijn genoeg instructeurs die dat niet zijn.

Daar twijfel ik absoluut niet aan, het hikt enkel in de aanpak en dat vind ik jammer. Parelli is naast geliefd ook een bekritiseerde methode. En dit soort filmpjes doen het image geen goed. Jammer eigenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:29

Degenen die zich door de anti-Parelli verhalen laten afschrikken missen een hoop.

Een mooi gezegde vind ik dit: je kunt een paard wel naar water leiden maar hem niet dwingen om het te drinken.

En daar is een mooie variant van: je kunt een mens wel naar kennis leiden maar hem niet dwingen om het aan te nemen.

Rest mij alleen te zeggen: if the pupil is ready, the teacher will come....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:32

Cassidy schreef:
Dat geen eigeninitiatief tonen is in mijn ogen geen learned helplessness maar een heel goed opgevoed paard. Als je in volle galop op een ravijn afgaat wil je echt geen paard die ineens maar zelf beslist om niet te stoppen als je daar een opdracht toe geeft, of die linksaf gaat terwijl jij rechtsaf wilt.

Learned helplessness is als een dier niet meer weet hoe hij op een aanwijzing moet reageren omdat alles wat hij doet verkeerd is en zich daarom compleet afsluit. Dat er geen goed antwoord is op een vraag of opdracht die gegeven wordt.

Nu kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die bij de extreme friendly games denken aan learned helplessness. Maar het antwoord in die gevallen is gewoon: stil blijven staan en niet reageren. Er is dus een correct antwoord op die opdracht. Alleen jammer dat meningeen dat verwart met learned helplessness.

Een heel goed opgevoed paard, die geen eigen initiatief toont, heeft zijn eigen karakter en wat daar bij hoort dus niet verloren.
En bij LH is het paard geestelijk zo lamgeslagen, dat zijn karakter en gevoel helemaal verborgen is, ook voor het paard zelf.

Misschien klopt dit ook niet helemaal, maar zo stel ik het me dan voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:34

[***] schreef:
Ik vraag me oprecht af hoe al die mensen die het zo sielugh vinden het willen gaan oplossen.

Het is jammer dat de kritiek weggezet wordt als 'sielugh vinden'. Terwijl een deel van de kritiek niet gaat of het harder of zachter is, maar vooral dat het niet duidelijk en consequent is. En ook niet erg effectief. Volgens mij hebben diverse mensen die hier hun mening hebben gegeven, er geen enkele moeite mee om een paard op hun plek te zetten als dat nodig is. Maar: kort (dat gedoe met dat touw duurt minuten!), duidelijk (het paard begrijpt hier duidelijk niet wat de bedoeling is) en consequent (het goede doen = beloning of in elk geval wegnemen van druk, wat een paar keer niet gebeurt.)
DAT zijn volgens mij veel meer de bezwaren dan dat je er soms inderdaad niet aan ontkomt om streng te vragen.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:35

ik ben geen kenner,
maar voor mijn gevoel snapt het paard er ook niks van ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:39

yvet31 schreef:
ik ben geen kenner,

Ik ook niet. Wat proberen ze dat paard dan te leren?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:40

Cassidy schreef:
Degenen die zich door de anti-Parelli verhalen laten afschrikken missen een hoop.

Een mooi gezegde vind ik dit: je kunt een paard wel naar water leiden maar hem niet dwingen om het te drinken.

En daar is een mooie variant van: je kunt een mens wel naar kennis leiden maar hem niet dwingen om het aan te nemen.

Rest mij alleen te zeggen: if the pupil is ready, the teacher will come....

Dat ben ik met je eens, mensen die een mening vormen zonder enige nuance en de methode niet willen leren kennen. Ik heb me er in verdiept maar heb uiteindelijk iets gevonden in de klassieke richting wat veel beter bij mij en mijn pony past. Dus niet iedereen die niet aan parelli doet is ook anti parelli. En voor diegenen die het wel zijn zonder verdere inzicht in de methodes ja daar gelden de uitspraken idd voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:40

mika11 schreef:
Een heel goed opgevoed paard, die geen eigen initiatief toont, heeft zijn eigen karakter en wat daar bij hoort dus niet verloren.
En bij LH is het paard geestelijk zo lamgeslagen, dat zijn karakter en gevoel helemaal verborgen is, ook voor het paard zelf.

Je komt aardig in de buurt. En dan, gezien je interpretatie: zijn de Parelli getrainde paarden lamgeslagen? Heb je het filmpje van de compleet uit zijn bol gaande hengst in de sneeuw gezien? Is dat een zombie?

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:41

@ Lara Silver, maakt niet uit wie die leraar is, als je er open voor staat en wilt leren, dan komt hij op je pad.
Maar als je bij voorbaat al dingen uit gaat sluiten en niet open staat voor dingen...tja....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:41

Ik heb denk ik eerder problemen met degene die het paard dit brutale gedrag heeft aangeleerd (door het toe te staan) dan op degene die het weer af probeert te leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:42

LDRD schreef:
yvet31 schreef:
ik ben geen kenner,

Ik ook niet. Wat proberen ze dat paard dan te leren?

Heel het topic doorgenomen? Nee? Toch maar doen dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:45

Ik vind het een achterlijk gedoe, zoals op die filmpje.

Ik doe dan ook niet mee aan die onzin, het is een rage tegenwoordig.

*\o/* -O- *\o/* -O- _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-01-13 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:46

Nee, niet helemaal, maar uit de posts die ik heb gelezen krijg ik het bepaald niet duidelijk. Als dit reklame moet zijn voor de methode?

Mensen zeggen wel eens wat over Anky, maar ik vind dit eerlijk gezegd ook tenenkrommend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:47

Ragdollcat schreef:
Ik vind het een achterlijk gedoe, zoals op die filmpje.

Ik doe dan ook niet mee aan die onzin, het is een rage tegenwoordig.
_O-

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:48

Cassidy schreef:
@ Lara Silver, maakt niet uit wie die leraar is, als je er open voor staat en wilt leren, dan komt hij op je pad.
Maar als je bij voorbaat al dingen uit gaat sluiten en niet open staat voor dingen...tja....

Maarreh over wie heb je het nu eigenlijk, kan het in je uitleg niet meer volgen eigenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:51

Lara_Silver schreef:
Cassidy schreef:

Maarreh over wie heb je het nu eigenlijk, kan het in je uitleg niet meer volgen eigenlijk.

Niet persoonlijk opvatten, er zijn veel mensen die anti-parelli zijn omdat ze te veel geld verdienen, DVD's uitgeven, een rage zijn tegenwoordig, aan learned helplessness doen, met stokjes en touwtjes zwieren en paardonvriendelijk zijn.
Allemaal meningen van degenen die zich niet in de methode hebben verdiept, een mening hebben gevormd op basis van gevoel en zonder voorbelast te zijn van enige kennis van zaken het zonder te vragen naar het "hoe en het waarom", ver weg schuiven. Die verkeerde ideeen in hun hoofd hebben zitten over wat NH nu inhoudt, niet bereid zijn om bij te leren en denken dat Parelli het allemaal zelf verzonnen heeft, terwijl de methodes die hij gebruikt veel ouder zijn en hij er alleen een programma omheen heeft gemaakt. Misschien was Parelli voor deze personen wel de leraar geweest waar ze op hebben gewacht. Maar blijft die deur nu dicht.

Edit: interpunctie aangepast.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 18:57, in het totaal 3 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:53

Maar waarom Parelli aanhangen als zijn methodes niet altijd even paardvriendelijk zijn?

Alternatieven zat toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:53

Fellor schreef:
aikon schreef:
Net als groot beginnen klein eindigen. Sorry gat er bij mij niet in. Paarden gebruiken onderling eerst kleine signalen en werken die niet worden ze groter. Waarom moet "wij" mensen het andersom doen?

Dat is ook helemaal neit zo bij parelli... Het gaat van fase 1 (zeer licht) tot fase 4 (niet persé HARD maar wel effectief). Het is dus wel duidelijk dat je je er in elk geval niet in hebt verdiept of de verkeerde info hebt gekregen ;)

En toch aikon interpreteer je de basis"regel" van het programma precies verkeerd om?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:54

Zijn ze niet paardvriendelijk of is dat de sticker die mensen erop plakken?

En kun jij het verschil zien tussen een gevalletje beleren en een gevalletje correctie? Op wat voor manier dan ook?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:56

Cassidy schreef:
mika11 schreef:

Je komt aardig in de buurt. En dan, gezien je interpretatie: zijn de Parelli getrainde paarden lamgeslagen? Heb je het filmpje van de compleet uit zijn bol gaande hengst in de sneeuw gezien? Is dat een zombie?

Nee, dat lijkt inderdaad niet zo.
Maar ik ken ook geen voorbeeld van een paard die wel kenmerken van LH heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:57

LDRD schreef:
Maar waarom Parelli aanhangen als zijn methodes niet altijd even paardvriendelijk zijn?

Alternatieven zat toch?

Omdat het een van de weinige duidelijek en concrete methodes is, het programma zeer ver door is ontwikkeld en zeer veel informatie bied op het gebied van hoe in te spelen op verscillende gedragingen en karakters en hoe het beste in je paard naar boven te halen. Er worden hele goeie resultaten mee behaald, bij de mensen die het op een fijne manier doen willen de paarden graag bij ze zijn en iets doen en zoals eerder aangegeven zijn er duizenden filmpjes die wel heel fijn zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-13 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:58

Ik beleer en corriger ook wel eens wat, maar dat gaat er een stuk rustiger aan toe en is op het paard afgestemd.

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen altijd even door een truckendoosje los te trekken een paard willen corrigeren?
Paard eens rustig bekijken en daar je werkwijze op baseren lijkt me beter dan domweg allerlei methodes toepassen, omdat iemand ze nou eenmaal uitgedokterd heeft.