mika11 schreef:Ik denk dat echt vakmanschap zoals smid, dierenarts, je ook aan die mensen moet overlaten en niet zelf aan je paard gaan prutsen als je daar geen studie van hebt gemaakt.
Je paarden zelf bekappen met een basiskennis kan prima. En ja, als ze pas van de ijzers komen kan het een tijd duren voor ze daaraan gewend zijn. Niks mis mee.
En ook een dierenarts is geen alleswetend iemand. Meedenken en gezond boerenverstand gebruiken helpt soms ook!
Zo zie ik het ook met NH. Een paard "natuurlijk" houden zou eigenlijk standaard moeten zijn, maar is het jammer genoeg niet. Ik kan NH niet los zien van de manier waarop paarden gehouden worden. Met een stalpaard kan je in mijn ogen geen NH doen.
En dan is het een kwestie van invulling geven van wat je als NH ziet.
Ik ga met mijn paard lekker door de bossen wandelen, aan een halstertouwtje, gewoon aan de hand. Is dat NH? Ik doe grondwerk met hem, is dat NH? Daarnaast doe ik ook grondwerk van de academische rijkunst? Dat is dan zeker geen NH? Maar het totaalplaatje dan?
Het beesje kan maar een naam hebben volgens mij.
Maar ik vind eigenlijk dat iedereen die met paarden omgaat NH als basisuitgangspunt zou moeten hebben. En of je dan op een paard zit of er naast loopt. Wederzijds respect, lichaamstaal, geweldloosheid enz... dat moet in mijn ogen altijd de basis zijn. Als dat goed zit kan je gaan dresuren of springen of in het bos rijden of wat dan ook. En in mijn ogen is werken aan de basis vaak vanaf de grond. Daarvoor hoef je geen hele studie te doen. Of netjes een programma van parelli te volgen. Dat kan ook met gezond boerenverstand en obeserveren.
Danielle