Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:46

Cassidy schreef:
Je hebt gelijk:

http://e-klas.net/ns/nlspelling.htm

Veel woorden kunnen nu nog op twee manieren worden geschreven: in de voorkeurspelling en in de zogenoemde toegelaten spelling (bijvoorbeeld consequent en konsekwent, apotheek en apoteek, exemplaar en eksemplaar). Volgens de nieuwe regels is er nog maar één officiële spelling: de oude voorkeurspelling. Dus: consequent, exemplaar en apotheek. Overigens was in het onderwijs en bij de overheid de voorkeurspelling al verplicht.

Mijn schooltijd is echter al 20 jaar geleden...als dat al als excuus mag gelden. En de nieuwe spelling...daar heb ik sowieso ruzie mee.

En mag ik je dan ook corrigeren?

Het is sowieso, en niet zoiezo...

http://www.onzetaal.nl/advies/sowieso.php

vandaar mijn :') ik was sarcastisch, omdat zoiezo zo populair is op bokt

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:44

je hebt 2 leiders.
Een die door kwaad leider wordt en eentje door vertouwen. door vertrouwen is beter en dat wordt hier niet echt gedaan.

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:48

Ik denk zelf dat Natural Horsemanship een nogal breed begrip is, waaronder zoveel technieken kunnen vallen.

Sommige mensen houden hun paard ook natuurlijk.. zelf ben ik hier voornamelijk voor. Wat Join up betreft: het ene paard is het andere niet. Ik denk dat bij een dominant paard helemaal niet zo verkeerd hoeft te zijn, tenslotte doen we dat met arrogante en dominante mensen ook toch?

Zolang je kijkt waar je paard behoefte aan heeft, zonder geweld (en dan bedoel ik slaan, schoppen, gillen, uithongeren, 24 uur in een stal staan enz) En je bent maatjes.. dan ben je al goed bezig.

Het ene paard zal goed gaan bij Parelli, de ander bij Monty Roberts en vele paarden gaan goed bij een combinatie van alles. Je kunt paarden net als mensen niet in vakjes stoppen.

mika11

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:15

Bij NH vind ik het wel belangrijk dat je weet wat je doet. Op mijn vorige stal was er een echtpaar met 2 paarden die veel NH deden, waaronder zelf de hoeven bekappen. Hun twee paarden liepen echt op eieren, zo kort waren de hoeven, de ene strompelde echt en dan gingen ze er ook nog op rijden. Maar het echtpaar wilde niet luisteren naar andere meningen. Ze hadden rijles af een toe van een vrouw die volgens mij op een soort NH les gaf. Ze gingen dan buiten rijden en deden ze een half uur over 500 meter omdat ze het paard wilden laten meewerken.
Ik denk dat echt vakmanschap zoals smid, dierenarts, je ook aan die mensen moet overlaten en niet zelf aan je paard gaan prutsen als je daar geen studie van hebt gemaakt.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:59

mika11 schreef:
Ik denk dat echt vakmanschap zoals smid, dierenarts, je ook aan die mensen moet overlaten en niet zelf aan je paard gaan prutsen als je daar geen studie van hebt gemaakt.

Je paarden zelf bekappen met een basiskennis kan prima. En ja, als ze pas van de ijzers komen kan het een tijd duren voor ze daaraan gewend zijn. Niks mis mee.
En ook een dierenarts is geen alleswetend iemand. Meedenken en gezond boerenverstand gebruiken helpt soms ook!

Zo zie ik het ook met NH. Een paard "natuurlijk" houden zou eigenlijk standaard moeten zijn, maar is het jammer genoeg niet. Ik kan NH niet los zien van de manier waarop paarden gehouden worden. Met een stalpaard kan je in mijn ogen geen NH doen.
En dan is het een kwestie van invulling geven van wat je als NH ziet.
Ik ga met mijn paard lekker door de bossen wandelen, aan een halstertouwtje, gewoon aan de hand. Is dat NH? Ik doe grondwerk met hem, is dat NH? Daarnaast doe ik ook grondwerk van de academische rijkunst? Dat is dan zeker geen NH? Maar het totaalplaatje dan?
Het beesje kan maar een naam hebben volgens mij.
Maar ik vind eigenlijk dat iedereen die met paarden omgaat NH als basisuitgangspunt zou moeten hebben. En of je dan op een paard zit of er naast loopt. Wederzijds respect, lichaamstaal, geweldloosheid enz... dat moet in mijn ogen altijd de basis zijn. Als dat goed zit kan je gaan dresuren of springen of in het bos rijden of wat dan ook. En in mijn ogen is werken aan de basis vaak vanaf de grond. Daarvoor hoef je geen hele studie te doen. Of netjes een programma van parelli te volgen. Dat kan ook met gezond boerenverstand en obeserveren.

Danielle

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:24

Kyliam schreef:
mika11 schreef:

Je paarden zelf bekappen met een basiskennis kan prima. En ja, als ze pas van de ijzers komen kan het een tijd duren voor ze daaraan gewend zijn. Niks mis mee.
En ook een dierenarts is geen alleswetend iemand. Meedenken en gezond boerenverstand gebruiken helpt soms ook!

Zo zie ik het ook met NH. Een paard "natuurlijk" houden zou eigenlijk standaard moeten zijn, maar is het jammer genoeg niet. Ik kan NH niet los zien van de manier waarop paarden gehouden worden. Met een stalpaard kan je in mijn ogen geen NH doen.
En dan is het een kwestie van invulling geven van wat je als NH ziet.
Ik ga met mijn paard lekker door de bossen wandelen, aan een halstertouwtje, gewoon aan de hand. Is dat NH? Ik doe grondwerk met hem, is dat NH? Daarnaast doe ik ook grondwerk van de academische rijkunst? Dat is dan zeker geen NH? Maar het totaalplaatje dan?
Het beesje kan maar een naam hebben volgens mij.
Maar ik vind eigenlijk dat iedereen die met paarden omgaat NH als basisuitgangspunt zou moeten hebben. En of je dan op een paard zit of er naast loopt. Wederzijds respect, lichaamstaal, geweldloosheid enz... dat moet in mijn ogen altijd de basis zijn. Als dat goed zit kan je gaan dresuren of springen of in het bos rijden of wat dan ook. En in mijn ogen is werken aan de basis vaak vanaf de grond. Daarvoor hoef je geen hele studie te doen. Of netjes een programma van parelli te volgen. Dat kan ook met gezond boerenverstand en obeserveren.

Danielle

Om te beginnen kan een goed op ijzers geplaatst paard zonder problemen overschakelen op goed gekapt blootsvoets. Kwestie van de juiste pedicure nemen.

Daarnaast is NH intussen een dusdanig rekbaar begrip geworden dat ik het zeker niet meer tot de standaard zou willen verheffen! Er zijn bosjes NH-figuren die het absoluut niet eens zullen zijn met de wijze waarop onze paarden gehouden worden, domweg omdat ze niet eens in staat zijn de totaal verschillende behoeften van de paarden onderling te onderkennen en daarnaar te handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:36

dit was geen nh volgensmij.
dit is toch gewoon een join up?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:39

en join up is geen vorm van NH, die iedere NHer moet doorlopen.
een join up is een laatste redmiddel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:03

Illusion schreef:

Soort "bewijs van onvermogen"?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:14

ikke schreef:
Illusion schreef:

Denk dat er vanaf hangt of de eigenaar dat doet of de prof die de rommel mag opruimen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:13

tamary schreef:
ikke schreef:

Denk dat er vanaf hangt of de eigenaar dat doet of de prof die de rommel mag opruimen.

Wat is het verschil daartussen?

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:27

Dit is gwn fette reclame.. Ik ken genoeg mensen die aan nh doen en zij zeggen ook altijd dat ze join up slecht is, dat wil dan toch niet meteen zeggen dat nh slecht is, want zo luid je titel en verhaal wel.. Het had beter geweest als je had gezecht dat join up slecht is en niet nh.want als nh slecht is is dat wat dat ene persoon doet ook slecht

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:58

Ik vind ook dat NH veel te breed hier word besproken. Ik zelf doe aan indian natural horsemanship, toch weer heel anders dan dat ik sommige natural horsemanship ken van boeken. Ik bedoel overal word het natural horsemanship anders beschreven maar de doelen zijn hetzelfde, alleen de technieken om daar te komen heel anders. Dus echt niet iedereen doet dat, of echt niet iedereen doet dit. Ik vind dat voordat je gaat roepen dat het slecht is toch maar even beter moet kijken naar wat natural horsemanship nu echt inhoud, en wat voor soorten er zijn etc.

Wat Klaas doet vind ik ook gewoon bij het natural horsemanship horen :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:00

Munchitos schreef:
...Wat Klaas doet vind ik ook gewoon bij het natural horsemanship horen :)

^ Klaus bedoel je denk? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:43

Munchitos schreef:
Ik vind ook dat NH veel te breed hier word besproken. Ik zelf doe aan indian natural horsemanship, toch weer heel anders dan dat ik sommige natural horsemanship ken van boeken. Ik bedoel overal word het natural horsemanship anders beschreven maar de doelen zijn hetzelfde, alleen de technieken om daar te komen heel anders. Dus echt niet iedereen doet dat, of echt niet iedereen doet dit. Ik vind dat voordat je gaat roepen dat het slecht is toch maar even beter moet kijken naar wat natural horsemanship nu echt inhoud, en wat voor soorten er zijn etc.

Wat Klaas doet vind ik ook gewoon bij het natural horsemanship horen :)

Er is maar een soort NH, het paard.........

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:02

Denk dat het je ondertussen wel duidelijk is hoe er over je conclusies wordt gedacht ;)

Daarbij, het ligt er ook maar net aan hoe je de Join-Up uitvoert en hoe. Als je met een zweep/touw een beetje een paard de bak doorjaagt...Ja, dan kan ik begrijpen dat sommige mensen er tegen zijn. Maar er zijn ook paarden die gewoon heel angstig zijn en al vanzelf rondjes gaan rennen. In dat soort gevallen is er niets mis met een Join-Up. Je dwingt het paard dan immers niet om zich angstig te voelen en daarna voorzichtig contact te maken. :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:17

BaileyMix schreef:
Denk dat het je ondertussen wel duidelijk is hoe er over je conclusies wordt gedacht ;)

Daarbij, het ligt er ook maar net aan hoe je de Join-Up uitvoert en hoe. Als je met een zweep/touw een beetje een paard de bak doorjaagt...Ja, dan kan ik begrijpen dat sommige mensen er tegen zijn. Maar er zijn ook paarden die gewoon heel angstig zijn en al vanzelf rondjes gaan rennen. In dat soort gevallen is er niets mis met een Join-Up. Je dwingt het paard dan immers niet om zich angstig te voelen en daarna voorzichtig contact te maken. :o

Blijkbaar ontgaat het je dat je jezelf nu tegenspreekt.......

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:18

Ik denk dat het nooit goed is om volledige methodes te kopieëren en toe te passen. Kijk altijd naar wat bij jouw en je paard past! Ik gebruik zelf soms kleine onderdelen uit NH maar zeker niet alles.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:18

BaileyMix schreef:

En dan van mij de vraag: hoeveel paarden waar jij de JU op los denkt te moeten laten, vallen in deze categorie?
Annemarie vd Toorn van Monty Roberts Nederland, neemt ook niet standaard op ieder paard de JU mee. Ook, of juist niet bij angstige paarden. Nu mag jij je serieus af gaan vragen waarom niet.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:34

Wat een heerlijke discussie weer.
Het valt me wel op hoe de termen NH, Join-Up, e.d. door elkaar worden gebruikt. Het verbaast me dan ook dat er zoveel mensen 'verstand lijken te hebben' van deze begrippen, terwijl uit de verklaring maar al te duidelijk blijkt dat ze er geen hout van begrijpen..

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:37

Mopat1987 schreef:
Ach iedereen heeft zo zijn eigen manier van omgaan.

Tja, zo is het dan ook maar net. 1 ding is in ieder geval zeker: eens zullen we het nooit worden! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:14

De vraag is: in hoeverre is het een diep gefundeerde overtuiging die mensen ertoe beweegt om te reageren en hun mening te spuien.
En in hoever is het oppervlakkig gekakel, napraten zonder enige ervaring en enige kennis van zaken?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:11

Ik ben geen expert, en weet dan ook de 'geschikte' paarden er niet zo uit te pikken. Nu ik mijn reactie nalees, zie ik dat ik het helemaal fout geformuleerd heb :o Wat ik bedoel is, dat als je een beetje met zweep/touw achter een knollie aan gaat rennen zonder dat je er echt veel verstand van hebt, zeg ik nee. Wat ik bedoel met 'vanzelf rondjes rennen' is, dat als een paard bijv. in de bak staat en er niet meer uit komt omdat er geen mens bij kan komen. Dan is het paard dus zelf al een beetje angstig. Dan moet je natuurlijk geen zware Join-Up doen, maar alleen een beetje het laatste gedeelte. Dus rug/schouder ernaartoe, wachtenwachtenwachten.

Was het trouwens ook niet zoiets met; 'Als het paard gaat (lucht)happen, briezen etc. moet je stoppen met opjagen en hem gebukt de rug toekeren.'

Kan me het nog vaag herinneren uit de tijd dat ik daar zwaar geïntresseerd in was :p

Sorry voor de foute formulering!
Cassidy schreef:
BaileyMix schreef:

En dan van mij de vraag: hoeveel paarden waar jij de JU op los denkt te moeten laten, vallen in deze categorie?
Annemarie vd Toorn van Monty Roberts Nederland, neemt ook niet standaard op ieder paard de JU mee. Ook, of juist niet bij angstige paarden. Nu mag jij je serieus af gaan vragen waarom niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:30

Ik heb dat botsgedrag wat 2/3 pagina's eerder werd aangehaald eens geobserveerd. Veulens botsen regelmatig tegen elkaar en tegen de moeders, ook andere moeder. Sommige stellen dat niet op prijs en drijgen naar het veulen. Nu had ik nieuwe ruin erbij gezet om het dan te kunnen zien. Ze rennen op hem af, hij verandert in houding, veulen scheuren eromheen of gaan op de rem. Ze proberen mij ook wel eens te botsen maar probeer vanaf het begin duidelijk te maken dat dat niet kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:57

Hebben jullie al eens gezien hoe een merrie haar pasgeboren veulen leert haar te volgen? En merrie stuurt een jong pasgeboren veulen met haar hals en haar lichaam. Ze leert hem wijken voor druk.