paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:44

hmzzz ritmische druk......... is dat zoiets als zagen, of hand openen en sluiten....... of been geven........

hou toch op Sanne........

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:44

sanne83 schreef:
Vind het een beetje een nutteloze discussie worden, aangezien ik wel precies begrijp wat ze doet, maar niet eens een voorstander ben :D . Als je niet weet wat ritmische druk is, dan is dit zowieso een beetje een nutteloze discussie.
Als ik hier ook iemand zou zien die een paard rukken in z'n mond aan het geven was, dan zou ik als eerste op m'n achterste benen staan ;)
Dat doet ze alleen niet, aangezien het paard zowieso geen bit in heeft :+

nouu, leg jij me dan even uit wat ze hierr aan het doen is?
nee het paard heeft idd geen bit in maar volgens mij nou ook niet een normaal halster..
een touwhalster kan toch ook best wat pijn geven hoor..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:45

Nee rukken aan een dun touwhalstertje met knoopjes op zenuwpunten zijn een feestje....

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:47

LiVetime schreef:
Ik teken hier ook niet voor.
Het filmpje ziet er mss even cru uit, maar het gaat hier wel even om een paard die duidelijk over haar heen wil lopen.
Ze slaat het paard niet. Ze maakt alleen even haar plaats duidelijk. Het paard wil constant haar plaats innemen en zij laat gewoon even weten dat dit niet kan.
Lieve woordjes helpen in zo'n geval gewoon niet ;)
Mishandeling is echt geen sprake van hoor..

@Ninx: En hoe verkrijg je respect? Door alles te pikken van je paard? Óf door even flink op te treden als je paard jouw plaats wil innemen en je vervolgens een paard hebt die begrijpt dat hij de plaatst van zijn 'leider' moet respecteren?
Ik zie geen paard dat bang is op het filmpje. Ik zie wél een paard die even niet begrijpt dat hij nu niet zijn zin krijgt.

dat is geen rangorde dat paard snapt er niks van dood zielig
en hij wil duidelijk niet over haar heen lopen
ik kan zo zien dat dat paard geen vlieg kwaad doet!!

ik kan die vrouw wel een flinke klap verkopen
niet normaal!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:51

KiWiKo schreef:
hmzzz ritmische druk......... is dat zoiets als zagen, of hand openen en sluiten....... of been geven........

Kijk dat ik bedoel ik nou :D
Nutteloos dit ;)
Heb wel weer een leuk inzicht voor mezelf meegenomen over het verschil in perceptie van mensen tussen statische en ritmische druk, had daar eigenlijk nooit zo over nagedacht :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:53

nou leg het eens uit dan Sanne :D :D want ik begrijp het inderdaad niet :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:54

Het grappige is dat op het moment dat je iets niet kunt weerleggen de discussie opeens nutteloos wordt.
Vreemd joh...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:00

Nee, ik ging er al 15 pagina's vanuit dat men het concept ritmische druk begreep ;)
Nu ik erachter kom dat dat niet het geval is (en nu ik begrijp dat mensen denken dat dit paard een bit in heeft en flink in z'n mond gerukt wordt), kijk ik heel anders naar de discussie. Wel interessant voor de beeldvorming over de perceptie van mensen :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:05

maar nu weet ik nog steeds niet wat het is............. kan je mij dat uitleggen Sanne........ kan jij deze dombo uitleggen wat ritimische druk is.......... en dat in opzicht van het paard??

Ik neem aan dat als je het niet uit kan leggen, dat je dan dit zelf ook niet begrijpt, of althans niet goed genoeg om het over te brengen op ons onwetende zieltjes :)

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:11

idd, ik wil nou ook wel eens weten wat je bedoeld..
en.. dat mensen ddenken dat het paar een bit in heeft?
dat is toch te zien dat het paard geen bit in heeft.
maar en touwhalster doet echt niet minder pijn als je daar een ruk aan geeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:22

Jahoor, ik kan het wel uitleggen, maar ik ben niet zo naief dat ik denk dat je door mijn uitleg in één keer van gedachte verandert ;) Het is een concept en ik verwacht niet dat je het verband zult zien.
Met rijden gebruik je vooral statische druk, dus langzaam de druk opvoeren terwijl je contact blijft houden. Ritmische druk gebruik je vooral bij grondwerk, waarbij je dus het ritme opvoert in je beweging, waarbij dan dus meer "druk" ontstaat. Lekker duidelijk :D
Ritmische druk is een heel stuk effectiever dan statische druk. Je hebt geen fysieke kracht nodig en je kan op een afstand blijven staan. Grappig dat het dus echt zo is dat ritmische druk onrustiger lijkt door veel commotie.
Mensen zijn meer gewend aan gewoon de statische druk verhogen (ev. mbv hulpmiddelen), waarschijnlijk omdat dat er rustiger uitziet en dus ook minder heftig lijkt? hhhm, ik had hier nog nooit zo over nagedacht, dank voor dit inzicht :)

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:27

Ritmische druk is dus je paard als percussie-instrument gebruiken?
"Verzoeke zich te melden bij de ringmeester, Pietje met Drumstel!"
Jemig Sanne ik ben nog maar een snotneus, maar draai al aardig wat jaartjes mee, ook met omgang met jonge paarden. En heb gewoon nog nooit ritmische druk, oftewel patspatspatspats enz. hoeven doen.
Ik vind het naar, dat mensen die van zichzelf geen gezag hebben over een paard, er een hele toverdoos op los moeten laten.
Als je deze nare dingen nodig hebt moet je bij paarden weg blijven, of vogeltjes nemen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:29

Tja, ik zie eigenlijk niet zo wat het probleem is. Het paard lijkt er weinig van te hebben, hij staat bij tijd en wijlen gewoon de andere kant op te kijken en lijkt totaal niet onder de indruk van haar :) Ik zie geen mishandeling hoor,m dus tekenen ga ik in dit geval ook niet :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:33

sanne83 schreef:
Jahoor, ik kan het wel uitleggen, maar ik ben niet zo naief dat ik denk dat je door mijn uitleg in één keer van gedachte verandert ;) Het is een concept en ik verwacht niet dat je het verband zult zien.
Met rijden gebruik je vooral statische druk, dus langzaam de druk opvoeren terwijl je contact blijft houden. Ritmische druk gebruik je vooral bij grondwerk, waarbij je dus het ritme opvoert in je beweging, waarbij dan dus meer "druk" ontstaat. Lekker duidelijk :D
Ritmische druk is een heel stuk effectiever dan statische druk. Je hebt geen fysieke kracht nodig en je kan op een afstand blijven staan. Grappig dat het dus echt zo is dat ritmische druk onrustiger lijkt door veel commotie.
Mensen zijn meer gewend aan gewoon de statische druk verhogen (ev. mbv hulpmiddelen), waarschijnlijk omdat dat er rustiger uitziet en dus ook minder heftig lijkt? hhhm, ik had hier nog nooit zo over nagedacht, dank voor dit inzicht :)

HUH........... dus eigenlijk wat ik ABS noem????????

Ik denk dat je niet zo heel goed begrijpt hoe het rijden dan werkt :D :D Iedereen weet toch dat je met constante druk helemaal niks bereikt met een paard......... Ik bedoel dat snapt iedere boerenfluit nog wel...... Tjongejongejonge........ ik dacht dat ik heel wat nieuws te lezen kreeg...... maar dit is echt basis :) :)

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:33

naja zeg! tallie,
heb je wel het juiste filmpje gezien?!
zou jij dit ook doen dan bij je paard?
ik zie toch duidelijk dat het paard het echt niet fijn vind!
en dat die trut daaro ff flink met dat touw zit te rukken
(ook al rukt ze niet in de mond met een bit, er zit wel een bepaald halster wat toch ook flink pijn doet, anders gooit het paard z'n hoofd niet zo omhoog)

kan jij mij uitleggen, wat ze dan precies wil?
wat wil ze nou eigenlijk, wil ze dat dat paard recht overeind staat? dat het paard netjes om ghaar heen loopt? dat het paard rustig stil blijft staan? ik zie het niet hoor..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:35

Tallie1979 schreef:
Tja, ik zie eigenlijk niet zo wat het probleem is. Het paard lijkt er weinig van te hebben, hij staat bij tijd en wijlen gewoon de andere kant op te kijken en lijkt totaal niet onder de indruk van haar :) Ik zie geen mishandeling hoor,m dus tekenen ga ik in dit geval ook niet :)

Paarden kunnen zich prima stoicijns afsluiten voor invloeden van buitenaf :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:40

Yvettee_4 schreef:
naja zeg! tallie,
heb je wel het juiste filmpje gezien?!
zou jij dit ook doen dan bij je paard?
ik zie toch duidelijk dat het paard het echt niet fijn vind!
en dat die trut daaro ff flink met dat touw zit te rukken
(ook al rukt ze niet in de mond met een bit, er zit wel een bepaald halster wat toch ook flink pijn doet, anders gooit het paard z'n hoofd niet zo omhoog)

kan jij mij uitleggen, wat ze dan precies wil?
wat wil ze nou eigenlijk, wil ze dat dat paard recht overeind staat? dat het paard netjes om ghaar heen loopt? dat het paard rustig stil blijft staan? ik zie het niet hoor..

Ja, ik heb het eerste filmpje gezien.. Maar ik zie daar geen paard wat in blinde paniek is, ik zie ook geen paard wat wordt mishandeld. Pesten hooguit, maar niks waar het dier zich niet overheen zet.

En voor jouw informatie, mijn paard kreeg gerust een schop onder zijn hol als hij stout was, is hij niks slechter van geworden! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:45

Tallie1979 schreef:
En voor jouw informatie, mijn paard kreeg gerust een schop onder zijn hol als hij stout was, is hij niks slechter van geworden! :D

Grote meid....

Ik kan niets met dit soort spierballentaal... wanneer je je tot kwaad worden laat verleiden trek je altijd aan het kortste eind. Mijn paard schoppen? Nooit...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:50

Ninx schreef:
Tallie1979 schreef:

Grote meid....

Ik kan niets met dit soort spierballentaal... wanneer je je tot kwaad worden laat verleiden trek je altijd aan het kortste eind. Mijn paard schoppen? Nooit...

Achjee, tere ziel gekrenkt? :(:) Jij schopt je paard niet, ik deed dat wel, spierballentaal of niet, het werkte wel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:53

KiWiKo schreef:
nou leg het eens uit dan Sanne :D :D want ik begrijp het inderdaad niet :)

Ritmisch de druk opvoeren begrijp ik prima, ik vind het alleen lastig uit te leggen, dat kun je beter zien. Maar in het filmpje zie ik het iig niet.
Met een stick kun je bv de druk uitoefenen door de stick van boven naar beneden wat te bewegen in eenzelfde tempo, de druk vergroot je door hetzelfde tempo aan te houden maar de op en neerwaartse beweging groter te maken. Hopelijk begriept u een beetje wat ik bedoel. :D Je kunt dat doen om het paard achterwaarts te leren gaan. Bij mijn paard werkt het prima, zelfs zonder stick of touw of halster. Als ik mijn gewicht iets naar achter verplaats, doet het paard een stap achteruit.
Kijk en dat sommigen het niets vinden prima, ik weet dat het werkt, maar in het filmpje nogmaals zie ik er niets van terug, oja en ik ben geen parellier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:56

wat ik abs noem :D :D

Op constante druk reageert geen enkel paard goed........

net zoals je bijvoorbeeld wil dat een paard verruimt in draf, ga je groter lichtrijden...... of verkleint in draf..... ga je kleiner lichtrijden......... of trager draaft....... ga jij langzamer lichtrijden :)

verder doe je niks met hand of been......... zoiets bedoel je toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:58

KiWiKo schreef:
HUH........... dus eigenlijk wat ik ABS noem????????

Ik denk dat je niet zo heel goed begrijpt hoe het rijden dan werkt :D :D Iedereen weet toch dat je met constante druk helemaal niks bereikt met een paard......... Ik bedoel dat snapt iedere boerenfluit nog wel...... Tjongejongejonge........ ik dacht dat ik heel wat nieuws te lezen kreeg...... maar dit is echt basis :) :)

Je snapt hem anders in eerste instantie niet ;)
Kijk dat dit filmpje niet echt fijn is, daar ben ik het 100% mee eens.

Grondwerk houdt heel wat meer in en je kunt heel vriendelijk zorgen voor een goed luisterend paard, ik vind het jammer dat je het zo in de zeik loopt te nemen.
Ook met grondwerk krijgt een paard heus wel eens op zijn flikker, als je dat gerust stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:01

Ik snap de abs niet.

De druk bij deze oefeningen is wel constant, maar je kunt met je stick de druk vergroten of verkleinen door beweging, kleine beweging is weinig druk, grote beweging is veel druk, je voert de beweging in een ritmisch tempo op. Maar de druk blijft tot het paard doet wat hem gevraagd wordt, al verplaatst hij alleen al zijn gewicht, dan heeft hij het begrepen, dit kan je dan weer uit bouwen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:03

Ninx schreef:
Mijn paard schoppen? Nooit...

Toch is dat wél duidelijke paardentaal.... ;)

Beter dan wiggelen met je vinger, hand, touw or whatever.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:04

nee, dat bedoelde ik in eerste instantie ook :) :) constante druk is nooit goed, beter een korte ophouding, en ook dat voorbeeld met het lichtrijden is toch gewoon basis....... dat hoort elke basisruiter te weten.......... en ook hoe je dit toepast in grondwerken :D :D

ABS........ Anti Blokkeer Systeem :D :D Dus de constante druk opheffen :D :D