Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:40

KiWiKo, maar ik zie juist ook met bit gereden paarden die zo lopen. ;)
De hele omgeving hier barst er van. Maar oh wee, als je daar wat van zegt. :+

KiWiKo

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:47

klopt wat je zegt, maar als we nou gewoon de discussie eens verleggen naar het niet goed of fout zijn van een bit....... maar naar het wel of niet goed lopen van een paard?

ongeacht de optoming?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:50

Het is zo jammer dat veel mensen bij bitloos meteen denken aan een 'niet goed lopend' paard, terwijl 9 van de 10 met bit gereden paarden ook niet goed lopen :+ . Als we nou eens stoppen met hierover te zeuren en idd dan gewoon een ander topic openen (ik voel zelf de behoefte verder niet :P ) over het wel dan niet goed lichaamsgebruik van het paard onder de ruiter, dan kunnen we daar in de wel of niet bitloos topics over ophouden. :D ;) :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:52

kiwiko bedoelt vooral (geloof ik) dat bitloos niet automatisch voor een correct bewegend paard zorgt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:53

Sorrie Twiggy, maar ik heb in heel mijn bokt carriere misschien een of twee keer een fotoserie voorbij zien komen van een correct lopend paard bitloos.......... en een daarvan was van Runningkawa..........

verder zijn het altijd uit elkaar en op de voorhand sloffende dieren geweest........ en das niet goed.

Ook komen er echt wel regelmatig topics voorbij van bijzonder slecht lopende met bit gereden paarden, die topics gaan over het algemeen vrij hard omdat iedereen daar gelijk bovenop springt :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:54

Qimm schreef:
kiwiko bedoelt vooral (geloof ik) dat bitloos niet automatisch voor een correct bewegend paard zorgt

Oh, en met bit loopt een paard automatisch wel correct????
Nou, dan heb ik er nooit wat van begrepen zeker. :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:55

dat zeg ik toch nergens?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:00

Ik durf wel te stellen dat het gros van de paarden, al dan niet bitloos, op de voorhand sloffende dieren zijn. KiWiKo. ;) kom nou op, jij weet in wat voor buurt ik woon zo ongeveer en wil jij zeggen dat al die paarden hier met bit zo geweldig gereden worden? Echt niet..... ;)

Maar ach, op bokt rijdt iedereen zijn of haar paard natuurlijk geweldig :D . Nou, ik durf wel te zeggen dat ik het heel, heel pittig vindt om mijn jonkie zijn lijf goed te laten gebruiken. Daarom heb ik ook les, want ik heb nou eenmaal geen paard wat van nature fysiek al helemaal geweldig loopt (al hoewel, soms heeft hij wel zijn momenten op het land :D ). Het is niet bepaald een dressuurpaard. We werken wel aan een fysiek goed lopend paard, dat is wat ik erover kan zeggen, want ik vind dat wel belangrijk. Bitloos. Ik vind het niet makkelijk, nee, maar dat vond ik vroeger bij dit type paard (halve Fjord, he ;) ) met bit ook niet, hoor. ;)

Met een gevoeliger paard is het weer een iets ander verhaal. ;)
Maar ach, ik kan natuurlijk niet rijden. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:02

KiWiKo schreef:
Sorrie Twiggy, maar ik heb in heel mijn bokt carriere misschien een of twee keer een fotoserie voorbij zien komen van een correct lopend paard bitloos.......... en een daarvan was van Runningkawa..........

verder zijn het altijd uit elkaar en op de voorhand sloffende dieren geweest........ en das niet goed.

Ook komen er echt wel regelmatig topics voorbij van bijzonder slecht lopende met bit gereden paarden, die topics gaan over het algemeen vrij hard omdat iedereen daar gelijk bovenop springt :)

Het begint afgezaagd te worden maar ik ben het zo met je eens....

Ik wil daar, en laat duidelijk zijn dat ik puur voor mezelf spreek dus dat, ondanks ik KiWiKo quote, dit niet haar gedacht is, nog iets aan toevoegen. Nl dat iemand die met bit rijd daar keihard op aangepakt word hier op bokt. Maar als je dat doet bij iemand die bitloos rijd, dan heb je dus de hele horde op je kap.... Ik doe me vaak al niet meer de moeite om te reageren op een slecht bitloos gereden paard waar ik bij paarden met bit gereden vaak vind dat eigenaren (en lang niet allemaal want ik ken er ook die zo overtuigd zijn van zichzelf dat niets helpt) die met bit rijden iets meer open staan voor tips van zowel bitlozen als mensen met bit. Terwijl bitloze ruiters die het niet goed doen zich al snel verschuilen achter verschillende stromingen waar "traditionals toch niets van weten" :)

Ik wil dus niet iedereen over een kam scheren, alleen heb ik soms het idee dat bepaalde bitloze ruiters zich nogal makkelijk verschuilen achter het natural gebeuren en al de verschillende stromingen. En dan ben je uitgepraat.... Waarschijnlijk ook omdat meer mensen op de hoogte zijn van "met bit rijden" dan van bitloos rijden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:03

Qimm schreef:
dat zeg ik toch nergens?

Maar zo kwam het wel over. ;)
Een paard fysiek goed krijgen, is sowieso niet per definitie makkelijk. Anders waren we allemaal wel hoge dressuurmiepjes. :)

En laten we eerlijk zijn, waar leren ze je nou echt goed te rijden? Als ik hier op de talrijke maneges kijk, schrik ik echt van het niveau waarop les gegeven wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:04

Twiggy2008 schreef:
Qimm schreef:

hihi nee, maar bitruiters rijden hun paarden gewoon heel anders, met een heel ander doel... trainen gericht op goed lichaamsgebruik :)

vaak zijn bitloze ruiters echte recreanten, en daar is niks mis mee..... helemaal prima zelfs. Alleen is het soms verdomd moeilijk op je vingers zitten als je door iemand die niet de flauwste notie heeft van hoe een correct gereden paard aan moet voelen, of hoe het eruit moet zien, als een dierenbeul, die geen flauw benul heeft van het wezen paard afgeschilderd word.........

dat is waar het steekt. :)

Ik heb geen verstand van western, dus ik kan daar ook niet over oordelen, ik heb geen verstand van fokken of bloedlijnen......... bemoei ik me ook niet mee........ want als ik dan mijn bek een douw geef, dan zet ik mezelf waarschijnlijk goed voor schut met mijn mening......... het zelfde geld voor mennen, doe ik me maar beter niet mee bemoeien, want ik snap het niet :)

en dat is dus waar ik soms wat moedeloos van word, dat mensen die geen idee hebben hoe het in de sport werkt............. wel de grootste mond hebben over hoe hun vinden dat het MOET werken, maar ondertussen niet eens in staat zijn hun enigste eigenste vaak simpel gefokte dier zonder sportbloed in de aderen aan elkaar te rijden.

en maar afgeven op de sport...........

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:06

Twiggy2008 schreef:
Qimm schreef:
dat zeg ik toch nergens?

Een paard fysiek goed krijgen, is sowieso niet per definitie makkelijk. Anders waren we allemaal wel hoge dressuurmiepjes. :)

En laten we eerlijk zijn, waar leren ze je nou echt goed te rijden? Als ik hier op de talrijke maneges kijk, schrik ik echt van het niveau waarop les gegeven wordt.

prima, de volgende keer zal ik alles belichten zodat er geen mislezingen gedaan kunnen worden in mijn opmerkingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:06

Twiggy2008 schreef:
Qimm schreef:
dat zeg ik toch nergens?

dat absoluut.......... eerlijk is braaf het niveau is overal zo laag......... Ik zie soms paarden in het Z starten, en dan kan ik er echt met mijn pet niet bij dat die uberhaupt ooit een winstpunt in de B hebben gehaald, zo diep triest.....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:08

Twiggy2008 schreef:
Qimm schreef:

Ben wel eens een topic tegen gekomen van iemand die dressuurmatig zowel met als zonder bit reed, met bit had ze m er veel beter aanstaan en dat zei ze zelf ook.

Wat bitloos/ met bit wordt hier vaak met 2 maten gemeten, met bit op de voorhand is een wereldramp en zonder bit een fijn ontspannen paard :?....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:09

KiWiKo, ik heb het niet per definitie over de sport. Zoals je weet, heb ik persoonlijk ook niets met sport. ;)
Sorry. :)

Ik ben inderdaad zo'n recreatieve ruiter, heb een paard voor de ontspanning en hoop hem ook een fijn leven te geven. Maar daarnaast ben ik wel geinteresseerd in goed rijden, centered riding vooral in combinatie met wat klassieke dressuur-achtige toestanden. Daar heb ik althans les in. ;)
Daarnaast is grondwerk, de band met mijn paard het voornaamste waar ik me mee bezig hou. En ook nog het zo natuurlijk mogelijk houden van mijn paard. Oh oh, ik heb nu helemaal een stempel. :+

Prima, hoor, ik schaam me er niet voor, maar wat ik wil zeggen dat het gros van de bitruiters ook gewoon recreanten zijn. Niets meer, niets minder. En nee, die rijden over het algemeen ook echt niet zoals jij graag zou willen. Dat is gewoon een feit. Dus ander doel? Hmmm, nou, ik heb veel vriendinnen die gewoon met bit rijden en echt niet zo'n ander doel hebben dan ik heb met mijn paard. Ook zij zoeken de ontspanning bij het paard en zijn niet allemaal even goed bezig met het fysieke gedeelte van het paard tijdens het rijden. Echt niet, hoor. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:11

ik doel ook niet op jou persoonlijk, ik weet dat jij het correct rijden heel serieus neemt :) :)

sorrie als het zo overkwam dat het op jou persoonlijk sloeg :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:11

Nimmy schreef:
Wat bitloos/ met bit wordt hier vaak met 2 maten gemeten, met bit op de voorhand is een wereldramp en zonder bit een fijn ontspannen paard :?....

Ik denk dat het vooral is waar je focus op ligt. Bitloos en op de voorhand is net zo'n ramp op bokt, hoor. Zie dit topic en ik heb er nog velen in mijn geschiedenis staan. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:13

Welnee, Kim, ik ken je langer dan vandaag en ik weet hoe wij over elkaar denken, hoor. :) :) :)

Ik vind mijn paard ook nog lang niet correct genoeg lopen en daar kom ik eerlijk voor uit. Maar ach, beessie is nog jong en we doen ons best en ik rij niet fanatiek ook. Maar ben me wel bewust van wat jij noemt. En ik ben met je eens dat elke ruiter, al dan niet bitloos, dit hoort te weten, maar vele ruiters weten het zelfs niet eens. En hoe komt dat? Omdat ze het nooit geleerd hebben...... En daar begint de ellende al.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:14

Maar ik rij nog even naar mijn paardje heen en weer, dus tot later misschien. :wave:

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:17

Maar bitloos wordt zo opgehemeld dat het bijna voorkomt alsof dat DE sleutel is naar een ontspannen en fijn paard, wat in theorie heel mooi is maar vaak (váák, niet altijd!) in praktijk niet zo uitkomt.

dit staat los van het feit dat veel bitgereden paarden ook nergens naar lopen. Wel is het een feit dat wedstrijdruiters wel allemaal bitrijders zijn. Wedstrijdruiters zijn meer (dan recreatie ruiters) gebrand op een nageeflijk, correct lopend paard. De hoeveelheid bitloze ruiters met die ambitie ligt (al dan niet procentueel) lager. Dus zie je veel gezellig bitloos rijdende mensen met een paard dan dus niet correct beweegt, maar wel bitloos (dus applaus?)
Alle ruiters van bitgereden paarden die nergens naar lopen (veel) worden op bokt dan ook onganadig afgebrand.
hoop dat ik geen vrije interpreatie over heb gehouden in mijn tekst, want ik wil niet voor verwarring zorgen.
Bitloos is dikke prima, als je je ook inzet voor een goede gymnastisering van de paard. Bit rijden is prima als je je maar inzet voor een goede gymnastisering van je paard.

In mijn ogen is de één niet beter dan de andere.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:19

en zo zie ik het ook Qimm :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:21

Rana schreef:
maar hoe kwam het dan dat de mond kapot gaat.........

ik weet niet wat he tin haar geval is,
maar in mijn geval... zeg het maar. ik ben nog niet goed genoeg in mijn onafhankelijke handhulpen, en mijn paard loopt nog niet licht genoeg in de aanleuning. Maar echt slordig is het ook zeker niet. ik hoef niet te trekken, heb niet heel veel druk ga zo maar door.
en tóch gaat zijn mond supersnel kapot. echt té frustrerend.
ik rijd om die reden veel bitloos op hem, en voor de wedstrijden laat ik hem weer een beetje wennen aan bit, op hoop van zegen dat het dan niet weer open gaat.

ik wil gewoon zeggen dat je niet perse aan je paard hoeft te sleuren voor zoiets kapot gaat.
en sommige paardenmondjes gaan nooit stuk, en dan zie je er wat op zitten sjorren, trekken, zagen noem maar op.

met bit hoeft niet slechter te zijn als bitloos.
ik vind het belangrijk dat een paard de ruiter draagt en dat hij daarbij ontspannen over de rug loopt, en dus niet de rug wegdrukt en de hals omhoog brengt. dit lijkt mij ook schadelijk als dit op lange termijn zo doorgaat.
en dat zie je weer veel met bitloos, compleet uit elkaar gevallen paardjes, ja of het dan beter is als met bit compleet uit elkaar lopen ^^
ik heb zo mijn twijfels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:25

Als de mondhoeken stuk gaan ondanks dat je niet trekt is het een teken dat je met het verkeerde bit rijd. :) te groot, te klein, scherpe kantjes, fout materiaal..

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:56

heb nou aantal pagina's van begin en laaste 2 bladzijdes.

Veder ben k het met Phara, Kwiko eens.

Veder wil ik nog even regeren op het stukje van Abresk,
Dat een paard in vrij natuur altijd met hun hoofd naar voren gallopeerd sorry maar mijn Pony die galloppeerd dus ook soms gewoon met zijn hoofd tegen zijn borst aan uit zich zelf. ( is gewoon patser gedrag maar ja..)

Bitloos rijden Prima. maar ga je dan niet afreageren op de bit-rijders. en dat een bit slecht is sja?? dat zullen Alleen Bitloos rijders zeggen omdat hun bitloos rijden hellemaal geweldig vinden!!
maar lopen Die paarden vaak beter?? sorry Vele zie je niet goed lopen niet lekker door het lijf, en op voorhand etc.. maarja als je dat zegt krijg je ze allemaal over je heen!

ik den eerlijk gezegt dat het allebei hun ''slechten'' kanten heeft. dus laat iedereen gewoon in zijn waarden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:49

pharagirlke schreef:
Terwijl bitloze ruiters die het niet goed doen zich al snel verschuilen achter verschillende stromingen waar "traditionals toch niets van weten" :)

Ik wil dus niet iedereen over een kam scheren, alleen heb ik soms het idee dat bepaalde bitloze ruiters zich nogal makkelijk verschuilen achter het natural gebeuren en al de verschillende stromingen.

Dat is ook zo, heeft alleen verder niets met bit/bitloos te maken ;) Heeft meer te maken met een andere stroming/insteek in ontwikkeling en training. Vaak worden natuurlijk wel bepaalde optomingen bij bepaalde stromingen gebruikt, maar het is niet volledig over één kam te scheren.