De hele omgeving hier barst er van. Maar oh wee, als je daar wat van zegt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Als we nou eens stoppen met hierover te zeuren en idd dan gewoon een ander topic openen (ik voel zelf de behoefte verder niet
) over het wel dan niet goed lichaamsgebruik van het paard onder de ruiter, dan kunnen we daar in de wel of niet bitloos topics over ophouden.
kom nou op, jij weet in wat voor buurt ik woon zo ongeveer en wil jij zeggen dat al die paarden hier met bit zo geweldig gereden worden? Echt niet.....
. Nou, ik durf wel te zeggen dat ik het heel, heel pittig vindt om mijn jonkie zijn lijf goed te laten gebruiken. Daarom heb ik ook les, want ik heb nou eenmaal geen paard wat van nature fysiek al helemaal geweldig loopt (al hoewel, soms heeft hij wel zijn momenten op het land
). Het is niet bepaald een dressuurpaard. We werken wel aan een fysiek goed lopend paard, dat is wat ik erover kan zeggen, want ik vind dat wel belangrijk. Bitloos. Ik vind het niet makkelijk, nee, maar dat vond ik vroeger bij dit type paard (halve Fjord, he
) met bit ook niet, hoor.
KiWiKo schreef:Sorrie Twiggy, maar ik heb in heel mijn bokt carriere misschien een of twee keer een fotoserie voorbij zien komen van een correct lopend paard bitloos.......... en een daarvan was van Runningkawa..........
verder zijn het altijd uit elkaar en op de voorhand sloffende dieren geweest........ en das niet goed.
Ook komen er echt wel regelmatig topics voorbij van bijzonder slecht lopende met bit gereden paarden, die topics gaan over het algemeen vrij hard omdat iedereen daar gelijk bovenop springt

Qimm schreef:dat zeg ik toch nergens?
Twiggy2008 schreef:Qimm schreef:kiwiko bedoelt vooral (geloof ik) dat bitloos niet automatisch voor een correct bewegend paard zorgt
Oh, en met bit loopt een paard automatisch wel correct????
Nou, dan heb ik er nooit wat van begrepen zeker.

Twiggy2008 schreef:Qimm schreef:dat zeg ik toch nergens?
Maar zo kwam het wel over.![]()
Een paard fysiek goed krijgen, is sowieso niet per definitie makkelijk. Anders waren we allemaal wel hoge dressuurmiepjes.![]()
En laten we eerlijk zijn, waar leren ze je nou echt goed te rijden? Als ik hier op de talrijke maneges kijk, schrik ik echt van het niveau waarop les gegeven wordt.
Twiggy2008 schreef:Qimm schreef:dat zeg ik toch nergens?
Maar zo kwam het wel over.![]()
Een paard fysiek goed krijgen, is sowieso niet per definitie makkelijk. Anders waren we allemaal wel hoge dressuurmiepjes.![]()
En laten we eerlijk zijn, waar leren ze je nou echt goed te rijden? Als ik hier op de talrijke maneges kijk, schrik ik echt van het niveau waarop les gegeven wordt.
Twiggy2008 schreef:Qimm schreef:kiwiko bedoelt vooral (geloof ik) dat bitloos niet automatisch voor een correct bewegend paard zorgt
Oh, en met bit loopt een paard automatisch wel correct????
Nou, dan heb ik er nooit wat van begrepen zeker.
....
Nimmy schreef:Wat bitloos/ met bit wordt hier vaak met 2 maten gemeten, met bit op de voorhand is een wereldramp en zonder bit een fijn ontspannen paard....
Rana schreef:maar hoe kwam het dan dat de mond kapot gaat.........
te groot, te klein, scherpe kantjes, fout materiaal.. pharagirlke schreef:Terwijl bitloze ruiters die het niet goed doen zich al snel verschuilen achter verschillende stromingen waar "traditionals toch niets van weten"
Ik wil dus niet iedereen over een kam scheren, alleen heb ik soms het idee dat bepaalde bitloze ruiters zich nogal makkelijk verschuilen achter het natural gebeuren en al de verschillende stromingen.
Heeft meer te maken met een andere stroming/insteek in ontwikkeling en training. Vaak worden natuurlijk wel bepaalde optomingen bij bepaalde stromingen gebruikt, maar het is niet volledig over één kam te scheren.