Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:02

randalinpony schreef:
Nee, Hc.

De vraag is echter wél, welke moeite en middelen de eigenaar in wil zetten om tóch tot een voor het paard geschikte leefomgeving te komen.

Meer geef ik niet aan Pling

Daar heb je echter EERST een maatlat voor nodig.
Dán ga je de locale situatie toetsen.
Vervolgens trek je een verschil en stel je een lijst van benodigde compensaties op.
Als er teveel gecompenseerd moet worden en het eígenlijk fundamenteel een compromis met het welzijn inhoudt, dan mag je eigenlijk al niet meer verder gaan.
De vijf vrijheden ingevuld met de wetenschappelijk kennis is een goede leidraad.

Tot SLOT vergelijk je het te compenseren lijstje met jouw mogelijkheden.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:07

Weet je HC?
Jouw land doet ook aan klimaatsverandering mee
Ook jij werkt aan de benodigde compensaties mee.

Alsof jouw maatstaf de enige juiste is. En dat is nu net het probleem.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:10

Huertecilla schreef:
Hoe minder kunstgrepen nódig hoe beter het uitgangspunt.

Hoe makkelijker het uitgangspunt? Verder is het zoals iemand anders hierboven al opmerkte een kwestie van hoe ver een paardenhouder kan en wil gaan in het paardgericht inrichten van het leven van zijn/haar dieren.
Wat mij betreft mag de kritische drempel voor verantwoord eigenaar zijn van paarden best wat hoger liggen.

Sommige dingen zijn logisch toch? Als je weide zes maand per jaar onder water gaat moet je bijkomend voor ruimte met droge voeten zorgen. Als het gras op is moet je voor een berg ruwvoer zorgen. Als je paarden last hebben van zwermen steekbeesten moet je daar wat aan doen, enz.. zo kan het altijd wat beter.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:11

Tja.
Ook in natuurlijke omstandigheden kan in een omgeving snel wat veranderen, ook daar kan ineens een jaar extreem veel insectenoverlast optreden.

Soms is wegtrekken uit het gebied geen optie, omdat er in het gebied met water (en steekbeesten) nou eenmaal meer voer is.
Daarom hebben de meeste grazers een staart. (En gedrag om elkaar te beschermen.)
De meeste dieren hebben mogelijkheden zich in het wild aan uiteenlopende situaties aan te passen.
Wanneer de omstandigheden teveel of te snel verschillen, wordt een soort een fossiel.

Dat is net het probleem met jouw maatlat: ga je uit van je utopie?
Of van natuurlijke omstandigheden?

Dag vijf vrijheden.

Blijft dus altijd gebaseerd op subjectieve waarden en ethiek: die is nogal vervormbaar.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:19

Waratje schreef:
lijntje87 schreef:
een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid.
als ik mijn paard zonder ijzers laat. en alleen laat bekappen.
dan loopt ze haar hoeven helemaal stuk. er blijft niets van over en uiteindelijk doet het haar pijn.
(zelfs als ze alleen op land staat. nog niet eens op asfalt gereden)
hoe lossen jullie dat op?

Dan laat ik er ijzers onder slaan Knipoog
Maar ik ben dan ook absoluut geen natural Duivel

naja ik dus ook.
maar ik vroeg me af wat naturals in zo'n situatie doen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:24

Verhuizen? Pas maar op, jij schildert jouw omgeving zo positief af dat je ons haast geen andere keus laat om straks aan de grenzen van jouw landje te staan. En of je blij moet zijn met een aantal buurvrouwen als wij, dat valt nog te bezien. Lachen

Maar zoals Detour terecht opmerkt: no man lives on an island.. het is een kwestie van tijd en dan is de kloof, ook in jouw ecotoop, weer groter dan voorheen. Ken je het liedje nog "Vluchten kan niet meer..?" Dat het ooit "anders" was is geen argument - teruggaan in de tijd kan niet. Zoals ik al zei: mens en dier passen zich aan- van holenmens tot flatbewoner, mét of zonder paard. Wat mij betreft is het blijven hameren op 'ecotoop' dan ook zinloos. Het is verworden tot een non-argument.

We leven in het hier en nu en compenseren. Ik denk dat het veel belangrijker is dat mensen zich bezig houden met het welzijn van een paard onder de omstandigheden waar we nu mee te maken hebben. Mijn Fries zal in haar aderen wellicht wat spaans bloed van ooit hebben - haar nu terugzetten in haar oorsprong - zo dat al zou kunnen - zou een misdaad zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:00

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Hoe makkelijker het uitgangspunt?

Uiteraard ook mákkelijker.
Ik schrijf echter bewust ´beter´. Compenseren blijft tweede keuze. Alles wat inherent al goed is, is beter.

Voor welzijn van het paard, bij paardgericht als uitgangspunt zijn de ecologie en ethologie van het paard de maatlat. Het is een zo objectief mogelijke maatlat.
Het mooie ervan is dat het lós ligt van alle mensenbelangen.
Daardoor is bij het trekken van een verschil helder wat de situatie is.

Rijpaardhouden is altijd een compromis met het paardenbelang. Zonder paardgerichte maatlat weet je niet hoe groot dit compromis is.
Als je geen verschil kent weet je ook niet wat je moet compenseren.

Natuurlijke beschutting is goed.
Een open schuil´hut´ is minder slecht dan een regendeken.
Een regendek is minder slecht dan een paard door onderkoeling ziek te laten worden.
Een paard niet ziek te laten worden in een onbeschut regenweiland door er een deken op te leggen is echter niet ´goed´.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:25

randalinpony schreef:
Blijft dus altijd gebaseerd op subjectieve waarden en ethiek: die is nogal vervormbaar.

???

De vijf vrijheden ingevuld vanuit de wetenschappelijke kennis van ethologie en ecologie zijn een zo objectief mogelijke maatlat.

Wetenschappelijk verantwoorde invulling van de vijf vrijheden is zo concreet en objectief als het komt.
Als maatlat is het de enige écht goede en paardgerichte maatlat die we kunnen maken.

Waar je ethisch over kan discussiëren is over hoe groot het verschil tussen optimaal en acceptabel mag zijn.

Het equid ethogram van Dr.SueMcDonnell is een mooie wetenschappeilijk verantwoorde invulling van normaal paardengedrag in sociale groepen.
Sociale interactie; spel, sex, veulens wordt veel tijd aan besteed.

Ethische vragen zijn:
Is het acceptabel om paarden gezelschap te ontzeggen?
Is het acceptabel om paarden sex te ontzeggen?
Is het acceptabel om paarden nageslacht te ontzeggen?
Is het acceptabel om paarden samenleven met hun nageslacht te ontzeggen?

hc

@Jeanepauli: als hier de leefomgeving onprettig zou worden verhuis ik net zo makkelijk naar.... wat mij betreft een veel groter stuk paardenland bij de marokkaanse Atlas. De Koran heb ik al en arabisch of berber leer ik wel Cool
Ook daar is het iberische paard ecotoop Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:29

Citaat:

Voorbeeld van een stukje verdisneyficatie??

Ik hoorde mijn paard gisteren nog zeggen: oliebol dat ik geen ballen meer heb, ik heb toch zo'n zin om even van bil met de merrie van de buren...
Verder is nageslacht ook niet voor ieder mens weggelegd, voorts kun je wel elke merrie laten veulenen maar dan kom je al gauw uit op vermeerderen, slachtpaarden zijn er al genoeg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:36

Huertecilla schreef:
Natuurlijke beschutting is goed.
Een open schuil´hut´ is minder slecht dan een regendeken.
Een regendek is minder slecht dan een paard door onderkoeling ziek te laten worden.
Een paard niet ziek te laten worden in een onbeschut regenweiland door er een deken op te leggen is echter niet ´goed´.

hc

Wie bepaalt nou eigenlijk dat dat "niet goed" is? Het is niet natuurlijk, ben ik met je eens, maar waarom dan maar meteen "niet goed"? Dat hekje om de wei dat we allemaal hebben is ook niet natuurlijk, zullen we dat dan ook maar "niet goed" noemen?
Normaal gesproken ben ik het met je eens dat natuurlijke beschutting en/of schuilstal te verkiezen zijn boven een deken, maar soms zit het paard anders in elkaar en is voor dat paard een deken (ook) gewenst. En persoonlijk vind ik een weiland zonder enige beschutting niet geschikt voor 24/7 buiten, niet met deken en al helemaal niet zonder.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:36

Arabesk schreef:
Bang voor mijn eigen paard? Ja zo bang, dat ik hem geen hoofdstel om durf te doen met buitenrijden in de duinen ROFL

Afbeelding

Hmmm, het valt me op dat op alle foto's die ik van jou gezien heb hier op Bokt je paard altijd stil staat. Zo'n stilstaand paardenkiekje zegt mij in ieder geval niets over het al dan niet bang zijn voor je paard. Plaats er dan eens eentje waarop je in een vliegende galop bitloos over een zandpad gaat ofzo.

Jouw composities tot nu toe doen me denken aan oude kiekjes van ponypark Slagharen van vroeger. Daar stond zo'n oude appaloosa van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op dezelfde plek, net een standbeeld. En iedereen ging met dat beest op de foto, die mensen konden overigens ook niet rijden Knipoog .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:40

suleilitha schreef:
Ik hoorde mijn paard gisteren nog zeggen: oliebol dat ik geen ballen meer heb, ik heb toch zo'n zin om even van bil met de merrie van de buren...
Verder is nageslacht ook niet voor ieder mens weggelegd, voorts kun je wel elke merrie laten veulenen maar dan kom je al gauw uit op vermeerderen, slachtpaarden zijn er al genoeg.

Mee eens, ik fok ook heel bewust niet met mijn merrie, er zijn al genoeg paarden op de wereld die liever een goed plekje hebben op een weiland dan een goed plekje in een kroket Duivel
Enne, die ruinen kunnen nog steeds wel van bil gaan met een merrie Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:41

Ja en nee, ze krijgen het ding niet meer stijf... maar ik heb liever een ruin dan een hengst die zich doodrent in een hekwerk omdat hij dekneigingen heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:42

Hengsten kunnen prima hengst blijven, gewoon knoopje in de zaadleiders net als bij mensen Extreme duivel

Geen nageslacht, wel seks Haha!

Er zijn veel veel te veel paarden in NL. In een ander topic vertelde ik al dat er elke week gezonde dravers en gezonde fokmerries worden afgemaakt, die nog prima als recreatiepaard hadden kunnen dienen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:43

suleilitha schreef:
Ja en nee, ze krijgen het ding niet meer stijf... maar ik heb liever een ruin dan een hengst die zich doodrent in een hekwerk omdat hij dekneigingen heeft.

Ik ken diverse ruinen die het complete kunstje nog kennen en kunnen, hoor Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:44

suleilitha schreef:

De hengsten die ik ken die normaal gehuisvest zijn in een kudde, wel of geen merries erbij, gedragen zich allemaal rustig en normaal. Ja

Het abnormale gedrag komt vaak door eenzame huisvesting en dat ze niet hebben leren omgaan met de grenzen van vrouwen Clown

Volare was eerst ook volkomen gestoord, en Vanilla moest eerst een tand door z'n lip slaan, daarna snapte hij dat vrouwen niet átijd seks willen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:44

Lang leve de inflatie, mensen hebben geen geld om rücksichtloss paarden van de slacht te redden en dat is maar goed ook. Een waardevolle fokmerrie gaat niet in de worst want daar is ze veel te kostbaar voor.
En of men een draver slacht waar geen plaats voor is, vind ik ook geen punt van discussie. Met paardenvlees is niks mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:46

Dan was Volare inderdaad gestoord, want een hengst die normaal is, ruikt wanneer een merrie hengstig is en zal geen merrie bestijgen die niet hengstig is, een beetje hengst weet dat hem dat het leven kan kosten.

Maar een knoopje erin is ook niet natural want dan ontzeg je het ze om nageslacht te krijgen en samen te leven met hun nageslacht Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:47

Arabesk schreef:
Volare was eerst ook volkomen gestoord, en Vanilla moest eerst een tand door z'n lip slaan, daarna snapte hij dat vrouwen niet átijd seks willen Vork

Kijk.... en dat vind ik nou een staaltje van niet natuurlijk! Een dekkende ruin in een stukje land zetten met merries en dat zo'n maf beest wat de merries loopt te bespringen en beschadigen, en merries die dan, omdat ze door de omheining geen kant op kunnen, zo'n beest een tand door de lip trappen! Nee..... dan ben je goed bezig! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:51

Kijk, zonder hekwerk was het natuurlijk een ander verhaal geweest, Kymalin Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:53

Mee eens. Dan waren de merries hem ook gewoon ontlopen. Nu konden ze dus alleen maar de confrontatie met elkaar aan. Net als bij hanengevechten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:58

detour schreef:
En als een ecotoop paard zijn immuunsysteem wat minder is waardoor het rainrot (regenschurft) oploopt, wat dan?..
Laat de natuur zijn gang dan maar gaan?..

En op dat punt ben ik dus beland!

Nee, dan laat je de natuur niet zijn gang gaan....Mensen die dat wel doen onder het mom van "maar ik ben een natural" kunnen van mij een schop honder hun hol krijgen....

Rainrot is vreselijk vervelend en helaas staat er in de voorschriften dat een paard met rainrot zoveel mogelijk uit de regen moet blijven.....wat in Nederland (of hier) dus betekent dat een paard vaak binnen moet staan Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:38

Citaat:
@Jeanepauli: De Koran heb ik al ......

Bij voorbaat mijn excuus voor dit ongepaste grapje, maar ik kan 't niet laten.. "met een fundamentalistische inslag zit je dan alvast goed" ............ sorry Haha! Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:55

[quote="Bandida"][quote="Huertecilla"]

wie spoot hier ook alweer zijn merrie's met wat???over kunstgrepen gesproken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:21

suleilitha schreef:
Citaat:

Voorbeeld van een stukje verdisneyficatie??

Nagelbijten / Gniffelen geweldig, ze kunnen toch evengoed van bil gaan ook al is de hengst gecastreerd.
Mocht die daar nog behoefte aan hebben, merries zat.
Het is vaak ook maar wat je je zelf aanpraat, of ben je zo'n man die vind dat dan de mannelijkheid wordt weggehaald.