[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airiin

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:36

diphranil schreef:
Dubbele longe kan ik je van harte aanbevelen. Mijn paardje heeft er ontzettend veel baat bij gehad. Hij had eerst ook bijna geen spieren en kon zichzelf amper dragen. In galop ging hij hardstikke scheef door de bochten en sprong (gleed) met beide achterbenen tegelijk. Zijn achterbenen zette hij meer dan een hele hoef achter zijn voorbeen aan.
Nu 4 maanden later begint hij lekker ruim en ontspannen te lopen. De linkergalop gaat super. Rechts heeft hij nog steeds veel moeite mee, doordat hij nogal scheef is.. Met zadelmeten kwamen ze links op boommaat 35 en rechts op 30. Nu heeft hij een maat 33 gekregen. Met de dubbele lijnen wordt hij wel steeds bespierder en hij begint eindelijk wat stelling te krijgen in zijn wendingen, eerst viel hij letterlijk de bocht om Clown

Vandaag op buitenrit heb ik voor het eerst op hem gegaloppeerd! Haha! Het ging fantastisch en door het voorbereidende werk aan de lijnen zat het commando er al goed in Knipoog

Dan zal ik dat morgen maar eens gaan doen, heb het nog nooit eerder gedaan dus ik ben benieuwd! Heb het al van meerdere mensen gehoord maar ik durfde het eerder nooit te doen omdat ik supervaak hoorde dat je eerst 238749825793745943 jaar les moet hebben. Maar ik ga het nu toch maar proberen, als het een beetje leuk is koop een dvd van Lammer Haanstra Ja

Poown is wel hard achteruit gegaan trouwens, ik kon 5 maand geleden nog wel galopperen maar nu gaat het zelfs aan de longe zonder bijzet helemaal niet meer... Ik denk dat de botwoekeringen nu beginnen te komen Boos! zal mijn DA maar eens opbellen als het na een maand trainen niet beter is geworden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:47

ik ga hard duimen dat het goed komt met training!!

Lange lijnen ga ik ook dit jaar voor het eerst proberen, wil volgend jaar met mn jonkie ermee beginnen, dan is ie 3 jaar (doe alles kalm an)
Heb gelukkig twan om mee te oefenen! Die is een ouwe rot in het vak, heeft vroeger voor marathons getraind dus kent alles wel. Ik ken hem ook door en door dus kan mooi met hem uitproberen wat er gebeurd door mijn acties met de lange lijnen! Ideaal leerpaard Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:59

Wendy schreef:
Dan gaat het echt goed met Essie he? Fijn om te horen, buitenrijden is sowieso leuk, zal Essie ook fijn vinden Lachen

Het gaat inderdaad top met d'r Haha! zo goed dat ik dat 4 weken terug niet had kunnen denken......
Buitenritjes gaat ze zeker leuk vinden....ik ga maar eens beginnen met wandelen en dat langzaam uitbouwen Tong uitsteken

Zou met Timber ook graag naar buiten gaan maar dat is niet zo verantwoord Bloos dus doen we dat nog maar niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:36

@airiin: dubbele longe is geweldig Ja
Zou je alleen Haanstra niet aanraden. Het leuke is namelijk dat je je lichaamspositie hierin heel goed kunt gebruiken, maar Haanstra doet dat juist weer niet. Die staat stil in het midden.
Zelf heb ik er dus wel les in gehad, ook met het inrijden van Walter, maar gebruik het nog steeds. Als je wilt kan ik je misschien wel een keertje op weg helpen. Verder is het gewoon een kwestie van doen en materiaal hebben waar je lekker mee kunt werken Lachen

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:40

Airiin schreef:
Dan zal ik dat morgen maar eens gaan doen, heb het nog nooit eerder gedaan dus ik ben benieuwd! Heb het al van meerdere mensen gehoord maar ik durfde het eerder nooit te doen omdat ik supervaak hoorde dat je eerst 238749825793745943 jaar les moet hebben. Maar ik ga het nu toch maar proberen, als het een beetje leuk is koop een dvd van Lammer Haanstra Ja

Het kan wel verstandig zijn om les te nemen, hangt een beetje af van je eigen ervaring en hoe je pony reageert op een lijn achter zijn kont langs. Ik heb een les of 5 gehad, maar heb dan ook een paard wat heel gevoelig is.
Suc 6 alvast! Lachen

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:03

op zoek naar een stalkat kijk ook eens in het asiel, daar zitten genoeg katten die het leven op stal heerlijk zullen vinden
aa vandaag niks met Chito gedaan, heb weer de heledag gewerkt.

@Ariin.
moeilijk als het niet goed met je paard gaat.
is de botwoekeringen de bedoeling of juist niet

@Zeeuwtje68
ja chenneye is leuk.
ze lijkt best op me oude paardje kwa bouw en uitstraling.
alleen had die van mij een grover hoofd
leuk dat je haar nu rustig aan het inrijden bent, en er alle tijd voor neemt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:12

Zwaait naar Timbers! Doei!

Ik werk graag met LL. Vind ik leuk om te doen, goed voor de variatie en heilzaam voor het rechtrichten. Ik besteed veel aandacht aan gymnastieken, en rechtrichten is daar een hele belangrijke in.

Van hokjes moet ik niets hebben dus ik ga ook zeker geen etiket opplakken hoe mijn paarden gehouden worden. Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:22

Zwaait terug naar Antheman Doei! (en bedenkt dat er in het bos mooie herfstkleurtjes zijn nu dus dat we nodig Mer en Andor daar mee op de plaat moeten vastleggen Haha! ).

Ik doe ook veel rechtricht werk en veel liberty werk want dat vind ik zo leuk Tong uitsteken maar ook het rechtrichten vind ik super! Leuk iemand die mij lesgeeft en achter mijn ideeen staat en het bovendien super leuk vind wat Timber allemaal op de grond al kan.
Fijn zo iemand als lesgeefster.......niet van is dat paard al 8 en het kan nog niks. Nee, ze vond Timber een verademing de eerste les en dat terwijl we alleen maar sbw en travers op de grond konden ROFL

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:25

Doei!
Inderdaad wordt het al duidelijk herfst en ik vind het leukkkkk Haha! Haha!
Wij hebben ook al leuke herfstige foto's gemaakt met de paarden.

Vanochtend een rit gemaakt over de zandpaden, naar klein bosje geweest en daar een rondje in gemaakt en veeeeeeel paddestoelen Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:29

Timbers, zijn Ester en Timber nu weer OK? Ik weet niet meer wie, maar je had toch flinke ellende achter de rug met 1 van de dames?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:37

Vier weken geleden Ester bijna een spuitje laten geven Verdrietig omdat ze weer zo kreupel was en de DA niks kon vinden, niks warm geen reactie op onderzoek op een hoefzweer niks....alleen ze kon echt niet meer lopen. Foto's maken had niet veel nut want aan ze heeft gewoon artrose en dat heeft ze al vanaf haar 10e ofzo dus nu ze 22 is is dat niet minder geworden Knipoog

Elk jaar heeft ze wel een kreupel, verstap periode en dat duurt dan effe en dat komt ze dan weer te boven maar nu was het al 3 weken op en af.....DA heeft echt uitgebreid de tijd genomen om op hoefzweer te kijken want dat zou zonde zijn zei ze.......maar ze kon echt niks vinden.

Drie uur voor het moment van afscheid bleek het toch gelukkig maar een hoefzweer te zijn en ze doet het weer helemaal Go jij! Go jij!
De plek waar de pus uit kwam hadden we de dag ervoor nog samen (DA en ik) zitten drukken en duwen en Est gaf geen krimp, raar paard Gestoord. Nou ja ze is er nog en het gaat weer top!!!!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:43

ach, die ouwe taaie van je ook!

Doe jij verder nog iets met haar artrose? Merrit heeft dit ook he, en als t echt koud wordt, is het artrithis, ontstekingen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:08

Ja die esther! Ze is een taaie! Had je verhaal toen ook gelezen opt nh forum. Echt fijn dat je toch nog van haar kan genieten!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:14

apart he zulke paarden! Zijn soms zo hard voor zichzelf...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:28

Est krijgt er eigenlijk niks speciaals voor Bloos Ik gaf haar eerst glucosamine maar ik heb niet echt het idee dat dat echt wat doet....ik was wel weer begonnen met nobute en daar ga ik misschien wel even mee door.

Est is inderdaad een taaie....het paard met 100 levens Nagelbijten / Gniffelen en ze heeft er nog steeds lol in Tong uitsteken

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:40

@cesara: botwoekering is niet de bedoeling... Kissing Spines is als de uitsteeksels van de ruggengraat tegen elkaar aanzitten. Dat gaat irriteren onder het rijden en dus krijg je bokkende paarden, scheve paarden en andere pijnklachten. Na een tijdje lost het bot als het ware op en versmelten de uitsteeksels (boetwoekering), je krijgt dan als het ware een dik plak bot ipv een buigzame ruggengraat en dan gaat het nog meer irriteren. Je moet een paard met KS goed rechtrichten en heel soepel houden door de rug bol te maken. Zo gaan de uitsteeksels weer verder uit elkaar en kan je paard je weer dragen. Het gaat alleen nooit over.... ik weet trouwens niet of het helemaal goed is wat ik net heb verteld, maar dit is wat ik begreep van mijn DA

Ik heb rechtricht-les op de manier van paardenbegrijpen.nl, het lijkt nu alsnog goed te werken! Lijn achter haar kont langs gaat trouwens prima, ik doe ook een soort van 'keertwending om de achterhand' door de longeerlijn om dr heen te wikkelen en naar achteren te lopen, boeit haar verder niet zo veel. Ze wordt alleen link als je aan komt zetten met een zadel (wat nu trouwens ook al stukken minder aan het worden is sinds mijn lesgeefmens mij een stappenplan heeft gegeven). Dus hoe graag ik ook zonder zadel met een touwhalstertje door het bos wil scheuren, het gaat gewoon niet omdat ik constant moet denken aan verzameling, dragend achterbeen en ander gezeur *zucht*

@Timbers: Gelukkig is je paardje er nog Bloos! wat gek dat je niets kan merken van een hoefzweer... maar wel een supertaai paard dan Tong uitsteken

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:54

Ik kom even met de deur in huis vallen in dit topic, geen idee of ik de 'goede mensen' voor me heb Bloos
Ik heb een vraagje voor jullie; Ik rijd wel eens freestyle met mijn hafje, gewoon met een halstertouw om haar nek dus. Maar nu zag ik dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=MolXnlx6hCE en het dingetje wat dat meisje om de nek van haar haf heeft, lijkt me veel handiger.

Iemand énig idee hoe dat ding heet en waar ik het kan kopen? Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:57

Hoi allemaal, Doei!

Wat gaat het ongelooflijk hard hier. Dat wordt helemaal niets met mij aangezien ik in het weekend al sowieso nooit online ben (waar halen jullie de tijd vandaan?!), alleen toevallig vanavond eventjes. Ben wel netjes bijgelezen, maar het gaat me eventjes te hard om bij te reageren. Heb wel iets onthouden, bij deze een poging;

@Wendy: veel sterkte gewenst met Walter.
@Breghje: fijne vakantie en tot snel.
@De nieuwelingen: van harte welkom!

Ahum, dat was het al geloof ik... Bloos

Wat een heerlijk weer vandaag. In het ochtendzonnetje een heerlijke wandeling gemaakt met mijn jaarling. Het was hartstikke druk op de weg, vooral veel fietsers met kinderen op zondagochtend. Ik ben echt heel blij dat mijn paardje al zo goed als 100% verkeersmak is. Alleen alles dat van achteren nadert vind ze nog eng, maar dat mag ze, een kwestie van een halve slag draaien, er een blik op werpen, en het is oke Cool . Ben verder helemaal niet trots... Bloos

Verder de hele dag bij de paarden blijven hangen, de groep stond er zo heerlijk bij in het zonnetje op hun reusachtige land. Lekker bij ze in de wei gezeten en geobserveerd, in mijn véél te drukke leven heb ik dat af en toe echt nodig, ik kom dan altijd helemaal zen thuis Clown . Ook hele mooie foto's gemaakt, zal ze begin volgende week eens uploaden!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:14

Wendy schreef:
@airiin: dubbele longe is geweldig Ja
Zou je alleen Haanstra niet aanraden. Het leuke is namelijk dat je je lichaamspositie hierin heel goed kunt gebruiken, maar Haanstra doet dat juist weer niet. Die staat stil in het midden.
Zelf heb ik er dus wel les in gehad, ook met het inrijden van Walter, maar gebruik het nog steeds. Als je wilt kan ik je misschien wel een keertje op weg helpen. Verder is het gewoon een kwestie van doen en materiaal hebben waar je lekker mee kunt werken Lachen

Dat lijkt me supertof! Ik zou het niet graag verkeerd doen namelijk Knipoog Van wie heb je les gehad als ik vragen mag?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:38

Airiin schreef:
@cesara: botwoekering is niet de bedoeling... Kissing Spines is als de uitsteeksels van de ruggengraat tegen elkaar aanzitten. Dat gaat irriteren onder het rijden en dus krijg je bokkende paarden, scheve paarden en andere pijnklachten. Na een tijdje lost het bot als het ware op en versmelten de uitsteeksels (boetwoekering), je krijgt dan als het ware een dik plak bot ipv een buigzame ruggengraat en dan gaat het nog meer irriteren. Je moet een paard met KS goed rechtrichten en heel soepel houden door de rug bol te maken. Zo gaan de uitsteeksels weer verder uit elkaar en kan je paard je weer dragen. Het gaat alleen nooit over.... ik weet trouwens niet of het helemaal goed is wat ik net heb verteld, maar dit is wat ik begreep van mijn DA

Ik heb rechtricht-les op de manier van paardenbegrijpen.nl, het lijkt nu alsnog goed te werken! Lijn achter haar kont langs gaat trouwens prima, ik doe ook een soort van 'keertwending om de achterhand' door de longeerlijn om dr heen te wikkelen en naar achteren te lopen, boeit haar verder niet zo veel. Ze wordt alleen link als je aan komt zetten met een zadel (wat nu trouwens ook al stukken minder aan het worden is sinds mijn lesgeefmens mij een stappenplan heeft gegeven). Dus hoe graag ik ook zonder zadel met een touwhalstertje door het bos wil scheuren, het gaat gewoon niet omdat ik constant moet denken aan verzameling, dragend achterbeen en ander gezeur *zucht*

@Timbers: Gelukkig is je paardje er nog Bloos! wat gek dat je niets kan merken van een hoefzweer... maar wel een supertaai paard dan Tong uitsteken

Binnen mijn familie is een paard geweest met KS. Dramatisch allemaal.

Mijn paard is headshaker, en heeft veel belang bij recht lopen. Ik werk ook veel volgens Marijke de Jongs methode. Vind het wel wat eenzijdig, en pas daarom ook mijn eigen oefeningen in.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:04

Antheman schreef:
Binnen mijn familie is een paard geweest met KS. Dramatisch allemaal.

Mijn paard is headshaker, en heeft veel belang bij recht lopen. Ik werk ook veel volgens Marijke de Jongs methode. Vind het wel wat eenzijdig, en pas daarom ook mijn eigen oefeningen in.

KS is inderdaad poedersuiker... toen de diagnose werd gesteld had ik nog niet helemaal door hoe erg het zou zijn. Ik had het idee dat het met training goed te doen is, maar het lijkt toch erger te zijn dan ik in eerste instantie dacht. Ik moet steeds meer gaan trainen en ik hou steeds minder tijd over voor de dingen die leuker vind. Niet dat ik het niet over heb voor mijn paardje, maar ik vind het wel jammer dat ik niet zo vaak meer naar buiten kan als vroegah... Ik zit te denken aan een paardje erbij, maar dan moet ik wel weer genoeg tijd hebben. In Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Nieuw Zeeland, dus dan is 1 paard al een probleem Tong uitsteken als ik een studie en een vaste woonplaats heb gevonden zou ik wel een Fjord of IJslander erbij willen, maar dat zijn een beetje toekomstdromen.

Hoe is het afgelopen met het paard in jouw familie? Was dat nog een beetje te handhaven of had het paard er echt veel pijn aan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:06

Airiin schreef:
Hoe is het afgelopen met het paard in jouw familie? Was dat nog een beetje te handhaven of had het paard er echt veel pijn aan?

Dat wil je helemaal niet weten Boos! Niets aan gedaan. Direct geslacht.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:11

Antheman schreef:
Airiin schreef:

Dat wil je helemaal niet weten Boos! Niets aan gedaan. Direct geslacht.

Lekker dan Bloos! dat zou ik echt niet doen met mijn paardje.... tot het moment dat ze pijn krijgt bij het door de wei lopen, dan is voor mij de beslissing snel gemaakt en mag ze een spuitje. Geen enkel beest hoeft pijn te lijden voor mij... maar daar wil ik nog niet aan denken Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:27

Ook weer bijgelezen. Knipoog

Vanmiddag samen met m'n bijrijdster schriktraining gedaan met mijn paarden. Bijrijdster met mijn volwassen paard en daarna ik met mijn jonge paard.
Het was ontzettend leuk en de paarden deden het super!
We hadden allerlei obstakels neergezet en opgehangen (die ze nog niet kenden) en met een parasol lopen zwaaien en klapperen, plotseling keihard de muziek aan, etcetera. Obstakels moesten ze dan langs, over of onder door lopen en ze deden het prima.

Nu is mijn volwassen paard inmiddels wel wat gewend, maar mijn 'kleine' is nog erg jong (2 jaar) en minder ervaren, en het is fantastisch om te ervaren hoe nieuwsgierig, dapper en vol vertrouwen ze is. Dergelijke oefeningen doe ik dan ook zonder haar moeder erbij, zodat ze zelf leert om te onderzoeken, na te denken en te durven.
Ben erg trots op m'n meiden en het was een erg leuke middag!

Nu alle filmpjes en foto's nog uploaden. Ga ik morgen wel mee verder, nu naar bed, morgen weer vroeg op. Knipoog
Truste allemaal!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:03

Zo te lezen hebben de meeste een actief weekend achter de rug. Ik heb vanmiddag in de tuin gewerkt en vanavond nog even met Jimmy aan de lange lijnen buiten gewandeld, het ging gelukkig erg goed. Wieneke heb ik even kort aan de longeerlijn gehad. Bij haar ben ik bezig met het begin, het diertje is bijna nog groener als gras. Naast je wandelen doet ze als een onstuimige hond, achter, voor naast of tegen je aan, commando's wat zijn dat. En wijken voor druk wat is dat. Dus met haar werk ik veel op lichaamstaal in combi met stemcommando's, gelukkig pakt ze die combi goed op. Het enige wat ze wel heel goed is geleerd is verkeersmakheid. Verkeer geen probleem, alleen dat ze normaal naast je kan lopen dat is vreemd.

Billy wilde mee loswerken en ik heb hem het idee gegeven dat hij ook mee moest doen en toen hij aandraafde op commando, beloond en gestopt.

Mijn tuig hangt nu bij mijn ouders, tot ik een oplossing voor de muizen heb.