gouda schreef:lees maar op www.paardnatuurlijk.nl daar staat e.e.a. uitgelegd.
dat is wel een leuke site

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gouda schreef:lees maar op www.paardnatuurlijk.nl daar staat e.e.a. uitgelegd.
Faux schreef:ik vind natural wannabe een érg negatieve uitstraling hebben. Dat woord. Natural horsemanship gaat toch niet alleen om alles-loos zijn, maar ook anders met je paard omgaan, kudde-leider-dominantie. Grondwerk enzovoorts ? ZO denk ik er tenminste over.
Antheman schreef:Dus iemand die zijn/haar paard op ijzers heeft,op stal,met deken,maar er wel over nagedacht heeft is ook een natural?Helemaal mee eens!
Ik vind woorden als "normal" en "natural" dan ook bijzonder vervelend.
Hoe je "natural" invult, is toch aan jou? En als jij dat mét ijzers doet, is dat best. Het enige wat ik bijzonder belangrijk vind, is dat mensen NADENKEN over wat ze doen en waarom.
Tinkerloos schreef:Faux schreef:ik vind natural wannabe een érg negatieve uitstraling hebben. Dat woord. Natural horsemanship gaat toch niet alleen om alles-loos zijn, maar ook anders met je paard omgaan, kudde-leider-dominantie. Grondwerk enzovoorts ? ZO denk ik er tenminste over.Antheman schreef:Dus iemand die zijn/haar paard op ijzers heeft,op stal,met deken,maar er wel over nagedacht heeft is ook een natural?Helemaal mee eens!
Hoe je "natural" invult, is toch aan jou? En als jij dat mét ijzers doet, is dat best. Het enige wat ik bijzonder belangrijk vind, is dat mensen NADENKEN over wat ze doen en waarom.
Ik dacht het niet hoor.
Anky (de beroemde) denkt ook na over haar paarden en keuzes,maar is echt geen natural.
Da's een medogenloze sport ruiter.
Op pagina 1 is een omschrijving van wat met natural kan noemen:
Een subforum voor "naturals":
mensen die b.v. aan (P)NH doen, natuurlijk bekappen, boomloos rijden, bitloos rijden, hun paard op zo natuurlijk mogelijke wijze houden
Daar vind ik een stal,ijzers en dekens niet bij horen.
Maar misschien ben ik wel in de war,en is een stal en dekens en ijzers wel natural!
Overtuig me maar.
Tinkerloos schreef:Het is toch ook of het een of het ander?
Of met ijzers,of zonder ijzers..
Of met deken,of zonder deken.
Je kan niet de ene dag ijzers onder doen,en de andere dag niet.
Of de ene week een deken op,en dan weer niet.
Dat kan niet..
Ik zeg niet dat je niet natural WIL zijn,maar als je paard onder een deken op stal staat met ijzers onder ben je wat mij betreft niet natuurlijk bezig.
Snap je wat ik bedoel?
Als je de mogelijkheid niet hebt om s'nacht op de wei te staan dan moet je op stal,oke,maar die ijzers en dekens..daar kan IK me niet in verplaatsen.
Maar misschien stel ik me wel aan.
Ik bedoel ook helemaal niet dat je hier niet mee mag/kan praten hoor,ik maak alleen duidelijk wat ik onder natuurlijk vind vallen,en daar horen ijzers en dekens (en stallen)dus niet bij.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je paard s'nachts op stal zet,maar verder...
En over de term natural of wannabe natural,dat bedoelde ik niet slecht hoor.
Wannabe natural is dat je graag natural (natuurlijk) wil omgaan met je paard,maar dat dat door omstandigheden niet kan.(ouders enz..)
Tinkerloos schreef:Een subforum voor "naturals":
mensen die b.v. aan (P)NH doen, natuurlijk bekappen, boomloos rijden, bitloos rijden, hun paard op zo natuurlijk mogelijke wijze houden
Maar misschien ben ik wel in de war,en is een stal en dekens en ijzers wel natural!
Overtuig me maar.
Tinkerloos schreef:Dan ga ik ook nog ff door:
Iemand die de mogenlijkheid niet heeft om haar/zijn paard buiten te laten lopen,
dus 23/7 op stal staat,
wedstrijden rijdt,dus daardoor veel en intensief rijdt,en dus daarom haar/zijn paard scheerd,
en daarom dus een deken opdoet,
maar dus niet anders kan wegens de omstandigheden doet het dus zo natuurlijk MOGELIJK,voor haar/zijn kunnen,maar is in mijn ogen niet natural.
Als dat natural is,dan is bijna heel Nederland natural,want iedereen lijkt zijn paard op stal te hebben onder een deken,en op ijzers.
Tinkerloos schreef:Faux schreef:ik vind natural wannabe een érg negatieve uitstraling hebben. Dat woord. Natural horsemanship gaat toch niet alleen om alles-loos zijn, maar ook anders met je paard omgaan, kudde-leider-dominantie. Grondwerk enzovoorts ? ZO denk ik er tenminste over.Antheman schreef:Dus iemand die zijn/haar paard op ijzers heeft,op stal,met deken,maar er wel over nagedacht heeft is ook een natural?Helemaal mee eens!
Ik dacht het niet hoor.
Anky (de beroemde) denkt ook na over haar paarden en keuzes,maar is echt geen natural.
Da's een medogenloze sport ruiter.
Op pagina 1 is een omschrijving van wat met natural kan noemen:
Een subforum voor "naturals":
Overtuig me maar.
Citaat:de 'arched neck threat' en 'prancing' zijn beiden serieuze dreigingen die paarden kort voor een daadwerkelijk gevecht tonen.
Dit zijn de gebogen nekhouding met de kin naar de hals en passage.