[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:04

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:16

*whahaahahaha*

ik stuur net het volgende smsje:

ben je nog bij K. geweest voor het bloten?

naar een verkeerd iemand Haha! wat zal die wel denken nu....... Clown Cool

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:20

HAHAHAHA Morrie doe je goed !

Zo stuurde ik een keer een smsje die aan mijn toenmalige vriendje gericht was naar hun huistelefoon Nagelbijten / Gniffelen dat kan tegenwoordig, dan lezen ze het voor ofzo ? Maarja, whatever, de telefoon ging, moeders nam op en dan zo'n computerstem: "Hee...schatje..Ik...heb...zin...in..vanavond..als...je...begrijpt...wat...ik...bedoel..."

Haha! Was een grapje tussen ons, dat 'als je begrijpt wat ik bedoel' en die moeder die had echt zoiets van euhhh. Verward

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:31

Zo heeft mijn vader de zelfde stem aan de telefoon als mijn broer.
Belde een keer een vriendin van mijn broer en die vroeg aan mijn vader of hij zin had om het haar naar de bios te gaan.
Mijn vader jawel maar ik weet niet of mijn zoon dat zo leuk vind Clown

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:31

HAHAHAHA *LOL* Gewéldig. Dat hebben mensen ook heel vaak met mij en m'n zus. Niet alleen qua uiterlijk maar vooral aan de telefoon; "heb ik nou mariët aan de telefoon of joëlle ? " En dan stomweg Joëlle zeggen en vervolgens keihard gaan lachen als ze heel d'r verhaal hebben afgestoken. *Ik ben dus mariët Clown

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:39

Ja dat is het mooie van telefoons, maar vandaag de dag heb je ook veel lefoons met een beeldscherm Boos!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:40

ooh jeee nederlands blijft moeilijk Clown

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:43

Ja lastig hé ?

ik hb eer ok noog vak probleeme eem hor ! Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:45

helaas ziet het erut alsof het gaat regenen, ik race even naar de Welkoop en ga dan helpen 30 houten weidepalen de grond in te rammen (met grondboor gelukkig), morgen ogen indraaien en schriklint spannen, klok aansluiten, pomp en dan kan Morrie over een week (of 2) verhuizen Clown

Ik heb een stem om kokos te kloppen,mensen die ik in geen 30 jaar gesproken/gezien heb, herkennen mijn krassende stemgeluid aan de telefoon Boos!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:47

Hmm, hier is het strálend weer ! Succes met het hetwerk.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:34

Faux schreef:
ik vind natural wannabe een érg negatieve uitstraling hebben. Dat woord. Natural horsemanship gaat toch niet alleen om alles-loos zijn, maar ook anders met je paard omgaan, kudde-leider-dominantie. Grondwerk enzovoorts ? ZO denk ik er tenminste over.

Antheman schreef:
Helemaal mee eens!
Ik vind woorden als "normal" en "natural" dan ook bijzonder vervelend.

Hoe je "natural" invult, is toch aan jou? En als jij dat mét ijzers doet, is dat best. Het enige wat ik bijzonder belangrijk vind, is dat mensen NADENKEN over wat ze doen en waarom.
Dus iemand die zijn/haar paard op ijzers heeft,op stal,met deken,maar er wel over nagedacht heeft is ook een natural?
Ik dacht het niet hoor.
Anky (de beroemde) denkt ook na over haar paarden en keuzes,maar is echt geen natural.
Da's een medogenloze sport ruiter.

Op pagina 1 is een omschrijving van wat met natural kan noemen:

Een subforum voor "naturals":
mensen die b.v. aan (P)NH doen, natuurlijk bekappen, boomloos rijden, bitloos rijden, hun paard op zo natuurlijk mogelijke wijze houden

Daar vind ik een stal,ijzers en dekens niet bij horen.
Maar misschien ben ik wel in de war,en is een stal en dekens en ijzers wel natural!
Overtuig me maar.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:21

Hoi,
Ben ik weer Tong uitsteken
Ik heb me echt helemaal blut geshopt, heel slecht Clown
Ben nog naar Florien de Graaf wezen kijken, bleek de open dag volgende week te zijn (mijn fout Bloos )

Ik heb Visco geprobeerd bij Kim en de veulens in te zetten mij hij jaagt steeds heel gemeen achter een veulen aan dus dat kan niet. Nu staat hij weer bij de andere merries en Virtus staat nu heel zielig in zn eentje in de wei Nagelbijten / Gniffelen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:44

Tinkerloos schreef:
Faux schreef:
ik vind natural wannabe een érg negatieve uitstraling hebben. Dat woord. Natural horsemanship gaat toch niet alleen om alles-loos zijn, maar ook anders met je paard omgaan, kudde-leider-dominantie. Grondwerk enzovoorts ? ZO denk ik er tenminste over.

Antheman schreef:
Helemaal mee eens!

Hoe je "natural" invult, is toch aan jou? En als jij dat mét ijzers doet, is dat best. Het enige wat ik bijzonder belangrijk vind, is dat mensen NADENKEN over wat ze doen en waarom.
Dus iemand die zijn/haar paard op ijzers heeft,op stal,met deken,maar er wel over nagedacht heeft is ook een natural?
Ik dacht het niet hoor.
Anky (de beroemde) denkt ook na over haar paarden en keuzes,maar is echt geen natural.

mensen die b.v. aan (P)NH doen, natuurlijk bekappen, boomloos rijden, bitloos rijden, hun paard op zo natuurlijk mogelijke wijze houden

Maar misschien ben ik wel in de war,en is een stal en dekens en ijzers wel natural!
Overtuig me maar.

Ik heb het gevoel dat jij zegt; OF het één, OF het ander. Weetjwel ? Ik wil ook wel heel graag alles-loos, maar kan het allemaal niet zomaar in één keer omgooien. Helaas. Maar ik wil het wel, ben er heel veel mee bezig en ben absoluut geen medogenloze sportruiter.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:56

Het is toch ook of het een of het ander?
Of met ijzers,of zonder ijzers..
Of met deken,of zonder deken.
Je kan niet de ene dag ijzers onder doen,en de andere dag niet.
Of de ene week een deken op,en dan weer niet.
Dat kan niet..
Ik zeg niet dat je niet natural WIL zijn,maar als je paard onder een deken op stal staat met ijzers onder ben je wat mij betreft niet natuurlijk bezig.
Snap je wat ik bedoel?
Als je de mogelijkheid niet hebt om s'nacht op de wei te staan dan moet je op stal,oke,maar die ijzers en dekens..daar kan IK me niet in verplaatsen.
Maar misschien stel ik me wel aan.
Ik bedoel ook helemaal niet dat je hier niet mee mag/kan praten hoor,ik maak alleen duidelijk wat ik onder natuurlijk vind vallen,en daar horen ijzers en dekens (en stallen) Clown dus niet bij.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je paard s'nachts op stal zet,maar verder...
En over de term natural of wannabe natural,dat bedoelde ik niet slecht hoor.
Wannabe natural is dat je graag natural (natuurlijk) wil omgaan met je paard,maar dat dat door omstandigheden niet kan.(ouders enz..)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:01

Tinkerloos schreef:
Het is toch ook of het een of het ander?
Of met ijzers,of zonder ijzers..
Of met deken,of zonder deken.
Je kan niet de ene dag ijzers onder doen,en de andere dag niet.
Of de ene week een deken op,en dan weer niet.
Dat kan niet..
Ik zeg niet dat je niet natural WIL zijn,maar als je paard onder een deken op stal staat met ijzers onder ben je wat mij betreft niet natuurlijk bezig.
Snap je wat ik bedoel?
Als je de mogelijkheid niet hebt om s'nacht op de wei te staan dan moet je op stal,oke,maar die ijzers en dekens..daar kan IK me niet in verplaatsen.
Maar misschien stel ik me wel aan.
Ik bedoel ook helemaal niet dat je hier niet mee mag/kan praten hoor,ik maak alleen duidelijk wat ik onder natuurlijk vind vallen,en daar horen ijzers en dekens (en stallen) Clown dus niet bij.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je paard s'nachts op stal zet,maar verder...
En over de term natural of wannabe natural,dat bedoelde ik niet slecht hoor.
Wannabe natural is dat je graag natural (natuurlijk) wil omgaan met je paard,maar dat dat door omstandigheden niet kan.(ouders enz..)

Okee nu begrijp ik je wel beter. Lachen Dekens had ik al gezegd, die blijven volgende winter af ! Haha! En ijzers werk ik aan. Haha!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:10

Vandaag was Ellen [ RoughRebel ] even bij mij komen kijken bij het bitloos rijden, en haar dochtertje Demi was ook mee. Klein cute meisje, die wilde ook wel even op Rowygo zo. Haha!

Afbeelding
Even poetsen. Klein meisje, GROOT paard. Haha!

Afbeelding
"Kijk, als je de teugel tegen zijn hals legt, met eventueel ietsjes druk, wendt hij ! Dat is een beetje Neckreining ! "

" ooh ? Wat raar ! Haha! "
" Knap hoor, dat je zo kan rijden "

Niks knaps aan voor mijn gevoel maargoed. Lachen

Afbeelding
Even poseren. Haha!

Isn't it cute ? Haha!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:14

Tinkerloos schreef:

Overtuig me maar.

Zo natuurlijk MOGELIJK Haha!

* Dat moest er nog even uit Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:19

Dan ga ik ook nog ff door:
Iemand die de mogenlijkheid niet heeft om haar/zijn paard buiten te laten lopen,
dus 23/7 op stal staat,
wedstrijden rijdt,dus daardoor veel en intensief rijdt,en dus daarom haar/zijn paard scheerd,
en daarom dus een deken opdoet,
maar dus niet anders kan wegens de omstandigheden doet het dus zo natuurlijk MOGELIJK,voor haar/zijn kunnen,maar is in mijn ogen niet natural.
Als dat natural is,dan is bijna heel Nederland natural,want iedereen lijkt zijn paard op stal te hebben onder een deken,en op ijzers.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:24

Tinkerloos schreef:
Dan ga ik ook nog ff door:
Iemand die de mogenlijkheid niet heeft om haar/zijn paard buiten te laten lopen,
dus 23/7 op stal staat,
wedstrijden rijdt,dus daardoor veel en intensief rijdt,en dus daarom haar/zijn paard scheerd,
en daarom dus een deken opdoet,
maar dus niet anders kan wegens de omstandigheden doet het dus zo natuurlijk MOGELIJK,voor haar/zijn kunnen,maar is in mijn ogen niet natural.
Als dat natural is,dan is bijna heel Nederland natural,want iedereen lijkt zijn paard op stal te hebben onder een deken,en op ijzers.

Pff. Daar heb je deels ook wel weer gelijk in. Behalve dan dat je je paard niet persé een deken om hoeft te doen als je intensief rijdt. Plus "dan is bijna heel NL natural" Nee. Want de meerderheid denkt niet over die dingen na en zegt: "Iedereen doet het altijd al zo en mn paard gaat er niet dood van. Punt. "

Oké ik geef het op. Tong uitsteken Je hebt gelijk. Máár dan nog ; het hokjes plaatsen is rottig, maar áls het moet, plaats ik mezelf toch echt wel bij natural. Bitloos, binnenkort misschien ook boomloos, dekenloos volgend jaar , zoveel mogelijk naar buiten, alleen 's nachts niet, geen krachtvoer en hard bezig met ijzerloos.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:30

Tinkerloos schreef:
Faux schreef:

Antheman schreef:
Helemaal mee eens!

Ik dacht het niet hoor.

Overtuig me maar.

Dan groet ik jou TL: Ik mag er kennelijk niet bij. Ik rij zowel met als zonder bit en gebruik zweetdekens na het werk.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:32

Ik denk dat iedereen heel goed zelf kan bepalen of ze natural of normal zijn. Natural is ook iets dat in je koppie zit vind ik. Ik heb altijd een "andere" gedachten gang op paarden gebied gehad dan mijn zussen bv. Ik deed exact de zelfde dingen als hun, maar ik wist eigenlijk altijd dat als ik op mezelf zou gaan wonen, ik alles heel anders zou gaan doen. Uiteindelijk door veel speurwerk op internet kwam ik er achter dat ik kennelijk niet de enige was met zulke ideeën en dat het pad dat ik wou volgens al reeds belopen was. Ik heb dit een half jaar geleden (ongeveer schat ik Bloos ) besloten dat ik het roer maar eens om moest gooien, maar in mijn hoofd was ik het al veel langer "anders".

goh ik word nog diepzinnig Sigaar

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:42

grappig wat ik net op die site van HC lees:

Citaat:
de 'arched neck threat' en 'prancing' zijn beiden serieuze dreigingen die paarden kort voor een daadwerkelijk gevecht tonen.
Dit zijn de gebogen nekhouding met de kin naar de hals en passage.

Dat deed Virtus ook gisteren Nagelbijten / Gniffelen (ik dacht al, wat doet hij raar Vork )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:30

tja, en ik ben dol op hokjes, schept zoveel duidelijkheid. Ik wil graag in het natural hokje en daar heb ik hard aan gewerkt de afgelopen 2 1/2 jaar.

Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord, en daarvoor sla ik mezelf nu regelmatig voor het hoofd........ wat heb ik die arme paarden aangedaan die 35 jaar dat ik normal was....... ik schaam me echt kapot als ik er nog aan denk...... maar dat geldt voor mij en voor niemand anders. Ik heb wel van meer dingen in mijn leven enorme spijt en schaam me diep voor dingen die ik vroeger heb gedaan buiten de paarden om, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Mensen verklaren me met grote regelmaat voor gek: sla er toch "gewoon"ijzers onder, dan kan je mennen en rijden, hang er toch "gewoon" een stang in dan kan je weer rijden, doe hem "gewoon"een deken op, dan wordt ie niet zo vies , zet hem toch "gewoon"op stal, geef hem "gewoon"biks... enz......enz... enz...... Maar ik pas alles aan aan het welzijn van Morrie: ijzers trapt ie er meerdere keren per week af, vindt ie blijkbaar niet nodig en niet prettig, dus geen ijzers, betekent dat dat ik niet kan mennen en rijden, oké dan niet mennen en rijden..... idem met alle andere bovengenoemde dingen.

Als zich iemand bij mij meldt, nav een advertentie, die Morrie een natural bestaan kan bieden in zijn thuisland Oostenrijk, met zomers op de alm en die zelf level 3/4 savvy heeft, dan gaat Morrie erheen, ik ben er door schade en schande achter gekomen dat ik hem nooit uit zijn natuurlijke omgeving had mogen halen en dat ik nooit voldoende savvy zal kunnen ontwikkelen om me met een paard als Morrie te mogen bezighouden...... (zoals normals zeggen: ik ben geen paardenmens met een mens met een paard en ik heb een veel te moeilijk paard)

De site van HC??? Door hem ben ik natural geworden, maar zijn site begrijp ik helemaal niets van, daar ben ik echt te stom voor.....

en voor degene die nog bij hun ouders wonen: het is prima dat je er op zo'n jonge leeftijd al over nadenkt hoe jij het later zou willen doen, als je groot bent en je eigen centen verdient, maar zolang je nog afhankelijk bent van je ouders, zal je je naar hun wil en regels moeten schikken, vrees ik.....

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:53

@Antheman, toch snap ik iets niet. Ik heb ooit gezegd dat niemand in dit topic precies aan alle 'criteria' van een natural deed. En toen moest ik niet voor jou spreken en voelde je je zelfs aangevallen/beledigd naar mijn idee.

Wat ik absoluut vind voordat je jezelf natural mag noemen is dat je je paard zo natuurlijk mogelijk huisvest. En dat betekent voor mij, op het land ook swinters met een schuil/loopstal. Zonder ijzers en dekens.

zweetdekens kan ik begrijpen dat je die gebruikt na een training, doe ik ook, neemt het zweet sneller op zodat ze weer droog zijn. Maar daarna gaan ze wel weer het land op.

Verder denk je na over je omgang met je paard en verdiep je je in de paardenwereld en de beleving vanuit het paard gezien.

Ik ben niet 'natural' geworden, ik was het altijd al, wist alleen niet dat het zo heette.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:54

Tja, en zo heeft iedereen zijn mening over wat 'natural' zijn nou precies inhoudt. En dat is ook helemaal niet erg.