[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:07

Oke dankje Faux, lijkt me leuk ga ik maandag eens proberen Haha!
Ik hoop dat ze het gaat accepteren en daardoor een beetje makkelijker word het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik met haar ga rijden Clown
En ik ben al niet z'n held maar heb er wel veel zin in Clown

Even vraag he ik lees her en der dat jullie erg tegen ijzers zijn, waarvoor is dat?
Ik bedoel ik zal mijn paard niet zonder ijzer laten lopen omdat hij er erg onregelmatig van wordt ?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:13

Leuk Morrie een verzorgpaard. Wanneer ga je nu precies over naar je wei?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:20

Dat boek van pat Parelli staat vol met plaatje dat heb ik vast wel een keer uit gelezen Clown Clown

Gelukkig maar ik ben niet z'n lezer Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:23

goeiemorgen, ik ben al weer terug van de paarden. Even lekker een buitenritje gemaakt over de zandwegen. Nu staan ze lekker buiten, ook Kaya!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:36

Ik heb een aanbod voor een gratis shetlander.
Een zwarte merrie van 9 jaar oud.
Ze heeft alleen astma. Ze schrijft: ze heeft hier voor geen medicijnen ofzo zolang ze niet hard hoeft te werken is er weinig aan de hand. Ze heeft alleen af en toe een hoestje.

Wat denken jullie?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:38

het is wel een projectje Lenneke, ze heeft een gebrek waarvoor je moet kiezen. Kan ze dan de hele winter buiten staan of heeft ze lage weerstand?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:39

arno8 schreef:
Nou ja... ik was wakker voordat de wekker ging, dus uitgeslapen Haha!

Bah, wat een felle discussies overal... nu ook al op PN, ik ga maar niet meer reageren... toch jammer dat mensen steeds meer in hoofdletters moeten gaan schrijven om hun gelijk te halen.

Edit: niet dat het op PN eerst allemaal een nette boel was, maar ja...

ook over die 'zee'paarden?

ik heb het druk vandaag Ziek én savino komt en er komt hooi.... arghhhh

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:39

Hoezo een lage weerstand?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:44

gouda schreef:
Leuk Morrie een verzorgpaard. Wanneer ga je nu precies over naar je wei?

ik hoop over 2 weken, het is vreselijk nat en modderig waar ie nu staat. Ik ga even wat eten en dan helpen met palen de grond in rammen.....

@Len, dat noemen ze volgens mij dampig, persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, informeer even goed waarom ze gratis weg mag.... want als het allemaal "geen probleem" is, waarom moet ze dan weg????

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:45

Lenneke_ schreef:
Hoezo een lage weerstand?

weerstand, je vatbaarheid voor virussen, kwaaltjes ect. Ik merk bijvoorbeeld aan Kaya dat ze minder weerstand heeft dan mn andere paarden. Slechter in haar vacht, bespiering is minder, sneller moe/bezweet etc...

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:08

Lenneke_ schreef:
Ik heb een aanbod voor een gratis shetlander.
Een zwarte merrie van 9 jaar oud.
Ze heeft alleen astma. Ze schrijft: ze heeft hier voor geen medicijnen ofzo zolang ze niet hard hoeft te werken is er weinig aan de hand. Ze heeft alleen af en toe een hoestje.

Wat denken jullie?

Goedemiddag!!

Ik ken een pony met astma, zolang ze veel buiten staat(met schuilstal) of een stal met uitloop heeft ze nauwelijks tot geen last. Met inspanning wordt ze alleen recreatief gereden, buitenbak of buitenrit. Dit gaat perfect.
Zodra ze op stal kwam had ze meteen medicatie nodig. Maar nu ze altijd de buitenlucht heeft gaat het super! Ik geloof dat het een kruising welsh is van inmiddels van rond de 15 jaar oid.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:15

Tinkerloos schreef:
@ Faux: een natural wannabe dus. Vork
Hopen dat je moeder snel tot inkeer komt..
Maar waarom ijzers dan?

Tsjah, vraag dat m'n ouders eens. Scheve mond Ik hoop ook dat ze snel tot inkeer komen. Vork

Ik vind natural wannabe een érg negatieve uitstraling hebben. Dat woord. Natural horsemanship gaat toch niet alleen om alles-loos zijn, maar ook anders met je paard omgaan, kudde-leider-dominantie. Grondwerk enzovoorts ? ZO denk ik er tenminste over.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:26

Met astma bedoelen ze dan niet gewoon een stof allergie?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:33

Faux schreef:
Tinkerloos schreef:
@ Faux: een natural wannabe dus. Vork
Hopen dat je moeder snel tot inkeer komt..
Maar waarom ijzers dan?

Tsjah, vraag dat m'n ouders eens. Scheve mond Ik hoop ook dat ze snel tot inkeer komen. Vork

Ik vind natural wannabe een érg negatieve uitstraling hebben. Dat woord. Natural horsemanship gaat toch niet alleen om alles-loos zijn, maar ook anders met je paard omgaan, kudde-leider-dominantie. Grondwerk enzovoorts ? ZO denk ik er tenminste over.

Helemaal mee eens!
Ik vind woorden als "normal" en "natural" dan ook bijzonder vervelend.

Hoe je "natural" invult, is toch aan jou? En als jij dat mét ijzers doet, is dat best. Het enige wat ik bijzonder belangrijk vind, is dat mensen NADENKEN over wat ze doen en waarom.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:35

Anouar en de shet komen nooit op stal te staan, ze hebben daar een weiland met bomen.
De shetlander hoeft geen zwaar werk te doen. Ik kan er zowiezo niet op. Ik wil hem leren dat hij aan een touwtje naast Anouar kan lopen zodat hij af en toe mee kan naar buiten en misschien ooit eens een sulkytje kopen ofzo. Maar echt zwaar werken wordt het niet. Daar heb ik Anouar voor Whoosh!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:41

Antheman schreef:
Helemaal mee eens!
Ik vind woorden als "normal" en "natural" dan ook bijzonder vervelend.

Hoe je "natural" invult, is toch aan jou? En als jij dat mét ijzers doet, is dat best. Het enige wat ik bijzonder belangrijk vind, is dat mensen NADENKEN over wat ze doen en waarom.

Ik hou ook niet echt van het in hokjes plaatsen van mensen. Maar 'normal' en 'natural' is meer om makkelijk en snel te kunnen zeggen wat voor iemand je bedoeld. Als je moet zeggen ja ik kwam iemand tegen die op de traditionele manier met haar paard omgaat, kan je beter zeggen; ik kwam een normal tegen. Of tenminste, dat is makkelijker. Haha!

Ik vind idd dat het aan ieder zelf is om in te vullen of je "natural" bezig bent of niet. Ikzelf WIL wel graag zonder ijzers, maar krijg het nog niet voor elkaar. Maar als Rowygo mijn eigen paard was geweest, alsin dat ik de eigenaresse was, dan had hij dekenloos, ijzerloos en stal-loos geweest. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:43

Goedemorgen, al even op.. Al de hele ochtend Economie aan het leren Slapen

Viel mij gisteren ook op dat Keet nu echt ruim in der wintervacht zit. Vooral op der hals zag je echt duidelijk die lange, dikke haren zitten.

Tja wannabe-natural... Ik weet niet. Sowieso vind ik dat hokjes gedoe vervelend en er zijn geen officiele regels zo van 'En nú ben ik echt natural want ik heb dit en dat' . Neem nou boomloos: Ik vind dat niet per definitie natural. Ik zie het vooral met de omgang/verzorging (en daaronder dus ook vallende de vele uren tot altijd buiten). En ijzerloos..
Keet staat blootvoets, wel TB. Zonder dekens (maar ik ben in principe niet fel tegen dekens, veulendekens/scheren daarbuiten gelaten), we rijden nog met bit (althans: Voor zover we rijden, de laatste keer was 3 weken terug 3 rondjes in stap door de bak Clown ) we doen grondwerk, beetje eigen mix; Parelli/Inge Teblick etc. Goed voeren vind ik heel belangrijk, ben tegen opmerkingen als 'Mijn sportpaard staat niet op de wei hoor, das veel te vet!' en grappen als 4 kg brok, grote ónzin.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:44

Mijn ouders zijn wat dat betreft ideaal Haha!
Anouar is eigelijk ook van hun, zij hebben hem gekocht en betalen het grootste deel (ik betaal alleen z'n spullen)
Ze zijn er ook best wel bij betrokken. M'n vader gaat heel vaak mee en ze gaan altijd mee op wedstrijd. Als ik een dag niet kan gaan ze lekker met hem wandelen.
Maar voor de rest vinden ze alles wat ik doe geweldig. Ze vinden paarden die op stal staan zielig Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:53

Mijn ouders zijn ook ideaal. Betalen ook al ben ik 28 nog steeds een deel van het stalgeld. Zijn ze ooit mee begonnen en dat blijven zij doen. Mijn vader heeft ook een jaar gereden op Marusha een vorig paard van mij. Toen ze afgemaakt moest worden is hij gestopt met rijden.

Ze vinden het ook erg aannemelijk dat een paard eigenlijk niet op stal hoort en er ook geen ijzers onder horen. Vroeger wisten we niet beter helaas.

Mijn paard staat ook onder deken. Misschien dat dat dit jaar niet meer gehoeven had omdat ze nu genoeg ruwvoer te eten krijgt (ook als ze buiten staat) en niet meer mager is maar was pas nog ongerust over een terugval. Als ik ooit een stukje land met stal/schuilstal kan huren dat is ie voor mij en ga ik het ook heel anders aanpakken. Nu ben ik helaas aangewezen op de stalhouders.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 04-11-06 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:54

M'n moeder heeft dat mailtje van die shet net gelezen. Maar m'n moeder weet niet zo heel veel van paarden.
Staat er in dat mailtje dat ie bomproef is. M'n moeder snapte er niks van. Ze dacht dat ze letterlijk bomproef bedoelde, dat ie niet bang is voor een bom *LOL*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:55

mijn moeder vindt het vreselijk dat ik er een paard op na houd, dat is niet voor "ons" soort mensen, alleen de rijken houden paarden, mijn vader zou er precies zo over denken, als hij nog zou kunnen denken (dement)

De eigenaar van mijn "verzorgpaard-voor-een-week" voorziet ook al problemen met de DB: ze mikte een deken (splinternieuw, in de verpakking) in mijn jeep vanmorgen, die moest ik maar opdoen als die zeikerds weer kwamen zeuren Clown

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:56

Ik zal wel dom zijn of zo maar kan iemand me een uitleg geven.
Waarom het belagrijk is om een paar 24/7 buiten te hebben staan en waarom ijzer slecht voor ze zijn.
Ik wil Cas graag zonder ijzer laten lopen, maar dan is hij zo onreglmatig als de pest Boos! Boos!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:57

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:57

M'n moeder vind paarden best leuk, zolang ze er niet op hoeft.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:58

hi hi mijn moeder ook. OOit eens op een paard gezeten in het bos die aan de kletter ging. Leuke 1e ervaring