[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:07

ja ik rijd niet meer!

Morrie staat normaal gesproken de hele winter tot over z'n hoeven in de modder en dat heeft geen enkele negatieve invloed op de hoeven....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:44

Ik rij ook al zo'n 4 maanden niet meer nu...
En voorlopig zit het er ook niet in.
Mijn merrie heeft in mei een veulentje gehad,en ik heb niet de mogenlijk heid om te rijden nu.
Kan vast wel met veulen ernaast,maar ik vind het te veel gedoen.
Ik wacht tot ze is afgespeent,en dan ga ik weer rijden.
(zal wel begin volgend jaar worden..)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:29

Ik vond trouwens juist dat de hoeven van de paarden béter werden door het in de modder staan.

En ik kan me voorstellen dat je het rijden nu teveel gedoe vindt met zo'n veulentje erbij Tinkerloos. Hoe ga je het spenen eigenlijk aanpakken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:33

zo net met Arabesk even touw gekocht op de markt, nu een bruin halster knopen, dan is het net alsof ie helemaal geen haster om heeft Clown

Tip: ga niet met een chemicus naar de supermarkt..... die heeft het over waterige oplossingen enzo Haha! Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:41

Kan je dat touw gewoon op de markt kopen.. dat wist ik helemaal niet. Dacht dat je daar speciale winkels voor had Bloos

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:47

@Miirthe, van een stal wordt mok/rasp niet beter. Ze moeten in beweging blijven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:58

toevallig staat die kerel uit Almere die het verkoopt op dinsdag op de markt bij mij tegenover in het winkelcentrum.... Annemiek koopt ook haar touw bij hem in, dus allemaal bekende kleurtjes.... hij had nu ook gewoon bruin, dat lijkt me zo leuk bij Morrie, dan is het net alsof hij niets om heeft.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:15

't is toch rap ipv rasp??? Lachen
Kinke was er weer vanaf maar wat ik al had verwacht...na al die chemische rotzooi die ze heeft gehad is het weer teruggekomen. Gelukkig maar heel licht en ik was dan om de dag de plekken even met bethadineshampoo. Een weekje consequent volhouden en het is zo weer weg Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:24

de een zegt rap, de ander rasp, ik ben blij dat ik er helemaal vanaf ben. Het is echt de moeite en het geld waard om je paard eens goed en vakkundig te laten doormeten door een holist, ben je van heel veel van dit soort ellende af!

Ik hoor nu ook weer steeds om me heen: hij krijgt mok van al dat water, nee, dáár krijgt ie geen mok van, hij krijgt mok van alle troep die zij erin stoppen aan voor dat paard verkeerd voer.... maar dat mag ik niet zeggen.....(hardop)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:27

@Evita_ ; Die rasp is bijna niets. Beweging is idd belangrijk, voor alle vormen van mok > doorbloeding. Probleem ligt 'em vooral nu bij dat ernstig ontstoken oog nu (en met die hoeveelheid vliegen is dat geen doen meer 24 uur per dag buiten).
En het verhaal hoe de kruiden te geven, die ze nu nodig heeft.... Tis niet ideaal, maar heb weinig keus Scheve mond .
@Ellenlouise: Mijn paard in principe ook niet. Stukje land waar ze op staat, polder he, is alleen in no-time moeras en hier heeft het de afgelopen 5 dagen zo'n beetje non-stop geregend, moet je het land eens voorstellen. Hoeven staan constant nat, zetten daardoor uit... Het is nou allemaal een beetje to much geworden..
@Kinke; Volgensmij is het ook rap. Ik volg het niet meer. In een topic dat ik las spraken ze weer allemaal over rasp.. Achja, je snapt waar ik het over heb Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:28

ellenlouise schreef:
En ik kan me voorstellen dat je het rijden nu teveel gedoe vindt met zo'n veulentje erbij Tinkerloos. Hoe ga je het spenen eigenlijk aanpakken?
Ik wacht iig. deze winter nog af,misschien verstoot ze het veulen wel uit zichzelf,en zoniet,dan haal ik haar in maart weg voor 2 maanden,en dan weer terug.
Of Femke moet al eerder aangeven dat het haar teveel wordt allemaal,dan haal ik ze eerder uitmekaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:32

* @Ellenlouise: Op het moment rijd ik ook al een hele tijd niet meer. Niet zozeer om het 'extreme natural' zijn, maar ik ben de eerste keer gevallen en kwam daar niet heelhuids vanaf, dat staat me nog steeds bij. Daarbij komt kijken dat een passend zadel vinden voor een beetje normale prijs een vak apart is voor Katie én ik heb er nog geen eens zoveel behoefte aan, Katie zelf ook niet.
Ik doe nu veel grondwerk en sinds kort ga ik met der wandelen, heb nog nooit iets gedaan met der wat ze zo spannend en gezellig vind; Ze wordt er ontzettend 'fris' van, vind ik ook leuker, als zij dat vindt..

Vandaag ook weer gewandelt. Nadeel is dat de boerderi direct aan de weg zit, rijdt constant een auto, constant fietsgroepjes, allemaal opspringende eenden, ganzen en reigers langs de kanten. Gelukkig is Katie alleen maar kijkerig en wat dat betreft behoorlijk bomproof (lang leve grondwerk met 'paardenmonsters' Haha! ) .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:37

Katie is toch nog jong??? dan kan dat rijden nog wel een poos wachten hoor Lachen Hoe meer je nu samen met haar onderneemt hoe makkelijker het wordt als je wel op haar gaat rijden.
Idee....tzt barefoot testzadel aanvragen en als het bevalt een tweedehands op de kop proberen te tikken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:45

Katie is in Maart 3 geworden, jong zat dus.
Maarja, wat is een poos wachten? Ik bedoel, zal dat voor zo'n jong paard geen problemen zorgen; al zou ik opeens na een halfjaar weer opstappen? De meeste zeggen mij dat ik beter nu kan doorgaan, anders durf ik het nooit meer, leert Katie het nooit goed en blabla. Scheve mond

[Idee > Zal het even bespreken Lachen ! ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:47

En dat is geen aanval naar jou hoor!!
Meer mijn eigen onzekerheid. Lips are sealed

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:50

3 jaar is nog piepjong Lachen Helaas schijnt tegenwoordig bijna iedereen te vinden dat een paard met 3 jaar ingereden moet worden. 'k ga even een link voor je zoeken waarin staat wanneer een paardenlijf volgroeid is....
Bij friezen kun je nog sneller de fout ingaan, ze ogen vaak heel sterk en volwassen terwijl die grote lijven echt tijd nodig hebben om sterk te worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:55

Ja, maar ik heb der niet ingereden. Ze is naar Lunteren gegaan waarin ze geinsimineert, beleerd ohz en keuringsklaar gemaakt werd. Het inrijden was wel mijn keuze, het was óf toen alleen aanpakken, of daar laten doen. En ik een paard inrijden? Dat kan ik niet, is nogal wat..

Friezen zullen nog wel doorgroeien. Maar ze is drachtig, dan gaat alles 'dicht' en groeien ze niet meer. Want niét een rede is om meteen te gaan rijden natuurlijk, maar die kans krijgt ze al niet meer.
Voordat ze ingereden is heeft ze misschien 2x gespeeld aan de longeerlijn, ik was er fel op tegen haar toen al te gaan trainen (de andere Fries liep oa al aan de bijzet..) en heb dat geweigerd ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:57

huh? als ze drachtig zijn groeien ze niet meer???
is dat zo???? nog nooit van gehoord.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:00

Er is een tijd een centraal moktopic geweest bij medisch hier op bokt. Als je die kan terug vinden zie je alle foto's en verslagen van mijn paard. Arabel had ontzettende mok, een paar keer zelfs levensbedreigend. Ik heb me er erg in verdiept en zowat alle remedies geprobeert. Inclusief kliniek opname.

Ze is nu vrijwel mokvrij. Zal altijd een dik been houden en een olifantshuid op de plekken waar de mok zat.

Mok/Rasp is allemaal hetzelfde. Er zijn 2 soorten. Nat en droog. Heeft je paard droge dan kan hij er vrij snel vanaf zijn. Natte mok is een ander verhaal.

Met 3 jaar ingereden, keuringsklaar, drachtig, ijzers etc. Sorry Miirthe, geen aanval op jou maar ik vind het nogal wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:01

Mij is verteld dat die groeiplaten/weet niet de naam precies, dan sluiten.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:02

Mag ik een Röntgen plaatje ter ondersteuning?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:02

is in het friezenwereldje heel gewoon...helaas....
wie o wie weet of dat klopt??? drachtige paarden groeien niet meer???

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:03

in NL is het gebruikelijk met 3 jaar paarden te belren, maar elders in de wereld denken ze daar héél anders over hoor: in Oostenrijk worden Norikers met een jaar al in span gezet en met anderhalf gekeurd: moeten ze 1 1/2 ton weg kunnen trekken, erop zitten doen ze 1 x per jaar, in november met de Leonhartrit, en dan gaan er ook al paaarden van 1 1/2 mee

Ik rijd niet meer om diverse redenen: het is met Morrie niet vertrouwd en dat zal het ook nooit worden omdat hij precies weet hoe sterk hij is en dat altijd zal gebruiken (misbruiken): hij schrikt, trekt het niet en gaat aan de kletter.... heb ik helaas al vaak genoeg moeten meemaken en ik kan het niet meer over m'n hart verkrijgen zo'n riem zo strak aan te trekken (singelen). Ik stap nog wel eens op, maar alleen op zijn uitnodiging en dan ligt ik een paar minuten mee, verder niet meer, extreem natural dus op dat gebied

Het is de hele dag droog geweest hier, behalve vanmorgen toen ik in de wei was en nu: ik moet over 10 minuten weer weg......eerst de Haf vijlen en dan naar Morrie en... het plenst weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:06

Ik weet't niet..
Ik zit niet in het Friezenwereldje die alles allemaal maar gewoon vindt.. Zit met een paard waarmee ik veel mag, maar op het moment dat het meneer uitkomt, mijn paard niet meer is.
Tzijn allemaal mijn beslissingen niet, echt niet.

Boer wil alleen het veulen wat erin zit verder, en mooie presentaties op de keuring. Centjes...