De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:33

ja dat denk ik helaas ook. Ze kan wel goed kauwen maar zie dit topic. Zit voor de zoveelste keer met mijn handen in het haar. Denk dat het tijd word de loterij te winnen of ergens een land te huren ofzo. Maar wil verder niet meer klagen word er alleen maar meer depri van.

viewtopic.php?f=13&t=413880

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:54

heb het topic even gauw gelezen. wat je schrijft is waar. op de meeste stallen mag je betalen en heb je weinig te vertellen. mijn eerste paard was op een manege gestald. daar kregen ze alleen biks en stro. hooi was niet eens aanwezig. ben ik toen zelf gaan kopen.

sindsdien heb ik uitsluitend op zelfvoer/verzorg basis gestaan. ik wil zelf bepalen wat mijn paarden te eten krijgen.

drie plakken hooi vind ik veel te weinig. ik geef mijn paarden altijd ruwvoer in overvloed.

op het ogenblik staan ze op een megaweiland met gras wat ze tot van de herfst niet opkrijgen.

zou je niet naar een ander adres gaan kijken??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 23:41

gouda schreef:
ja dat denk ik helaas ook. Ze kan wel goed kauwen maar zie dit topic. Zit voor de zoveelste keer met mijn handen in het haar. Denk dat het tijd word de loterij te winnen of ergens een land te huren ofzo. Maar wil verder niet meer klagen word er alleen maar meer depri van.

viewtopic.php?f=13&t=413880

Wat zegt chubby?

Wel weer balen...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:01

Die heeft er weinig problemen mee omdat haar paard iedere keer onder het draad door gaat en tot haar knieen in het gras staat. Voel mij tot nu toe op alle stallen zo'n beetje belazerd. Ze zeggen A en ze doen B. En ik maar fysio iedere week betalen en trainen terwijl ze sloom is. Op deze stal stond ik 2 weken. De dierenarts zei geef ze 3 kg biks (ok later bleek dat ze er te heet van werd en heb ik het zelf teruggeschroefd ondanks het advies en het feit dat ze dit bij de vorige eigenaren ook kreeg) volgens de stalhouder was dit ok. Kijk ik in dr bak ligt er nog geen eens een kilo terwijl dat 1 1/2 moest wezen. Kijk dan is het vertrouwen al snel weg en dat heb ik zo'n beetje bij iedere stal gehad. Weet wel dat ik een zeikerd ben en in mijn situatie gevoeliger dan anderen maar word het zo zat dat de basisdingen keer op keer niet goed zijn en niets overlegd word.

Dit is nu mijn 3 e stal met haar sinds ik haar heb (28 augustus 2004) en heb er gewoon geen lol meer in. En verhuizen wil ik wel maar ben bang dat ik gewoon weer hetzelfde krijg. kaylee is ook overstuur als er weer verhuisd moet worden. Ze is zo gevoelig.

Vrijdag komt de dierenarts weer eens voor de verandering zal ik weer eens vragen wat ze moet eten. Weet het al pas zei ze dat je per 100 kilo lichaamsgewicht 1 plak hooi moet geven (zo'n kleintje) en in Kaylee's geval zei ze minimaal 6 plakken hooi verspreid over de dag. Maar ja dat verspreid is dus 2 x per dag in de ochtend (varierd tussen 5.00 uur en 8.30 uur) en dan 20.30 uur nog een keer. En die 6 plakken kan ik ook wel vergeten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:40

ik kan me indenken dat je er moedeloos van wordt, dit kan toch ook niet? ik denk dat je de stalhouder echt moet overtuigen van de noodzaak en maar herhalen en herhalen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:09

Pellie schreef:
ik kan me indenken dat je er moedeloos van wordt, dit kan toch ook niet? ik denk dat je de stalhouder echt moet overtuigen van de noodzaak en maar herhalen en herhalen.

En de DA dit laten vertellen tegen je stalhouder!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:05

Ik ga het blijven herhalen tot hij moe van mijn word Haha! .
Weet wel op een vorige stal stond mijn oude paard spierbevangen da erbij pensionhouder erbij terwijl hij er was. Paard mocht geen biks alleen hooi (mocht ie altijd alleen van kuil ging hij aan de race of hij stikte erin). En ra ra wat vond ik de andere dag toen ik even tussen de middag kwam kijken omdat ik mij zorgen maakte: kuilgras. En de dag erna ook. Leuk hoor een ziek paard en een rekening van € 450.00.
Maar ja weet het even niet meer ga hameren op hetgeen ze moet hebben. Krijgt ze dat weer niet dan ga ik de confrontatie aan Extreme duivel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:07

GO go go Gouda!!

Go for it!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:45

Waardeloos is dat toch altijd als je op zo'n stal staat. Ik kan ook boekdelen vertellen van de stalling waar ik gestaan heb. Ik ben ook zéér blij dat ik het nu in eigen hand heb. Dat heeft ook zijn nadelen als je eens wat langer weg bent, maar de voordelen wegen daar zeker tegen op.

Kun je niet een andere afspraak maken, dat je alleen de kale stal betaald en het zelf gekochte voer klaar zet ??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:49

Dit is mijn 3e staladres. Alle 3 betreft het stalling bij veehouders. En het hele grote essentiele verschil ligt wel in het feit of de beheerders zelf ook paarden hebben (dus niet gehad hebben) en dat is op deze stek het geval OK dan! .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:57

Heb zelf ook al het nodige meegemaakt op pensiongebied en ben zeeeeer blij dat ik ze nu aan huis heb. Zoals SM ook al zegt heb je d'r wel wat meer regelwerk omheen, maar het is het mij dubbel en dwars waard. Mijn ervaring met pensionstallen is helaas dat de enige oplossing is: verhuizen .... Als mensen hun afspraken niet nakomen en je paard wordt er de dupe van is dat het enige dat je kunt doen ...
Laatst bijgewerkt door Mac op 19-05-05 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:58

Ja dat ken ik. Overgestapte koeien/varkens-boeren gaan heel anders om met pensionpaarden als mensen die uit die wereld komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:38

als ik dit zo lees ben ik erg blij dat ik de paarden thuis heb staan. Toen ik Orlanda net had, stond ze samen met de pony van een man een paar huizen verder. Hij voerde de paarden 's ochtends en ik 's avonds. Maar de ene keer was dat dus om 6 uur in de ochtend en de andere keer om 12 uur (bijna middag dus!). En zonder overleg is hij Orlanda 's ochtends meer brok gaan voeren, of hij vond dat er genoeg gras was en liet het hooi dus weg..... ik ben blij dat hij weg is en dat ik helemaal zelf verantwoordelijk ben voor mijn paarden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:55

Fijn dat ik het ook eens van anderen hoor dat het op een pensionstal niet altijd wat is. Lijkt wel op de meeste stallen dat de mensen het niet eens uitmaakt hoeveel en of hun paard wel wat te eten krijgen. Heb soms het idee dat ik de enige ben die het opvalt en die er van baalt. Heb vandaag al zitten kijken of er ergens weiland ofzo te huur is maar dat valt nog niet mee zeg. Moet dan waarschijnlijk wel het dressuurrijden opgeven als er geen bak bij is maar op dit moment maal ik daar geen eens meer naar. Houd mijn ogen en oren open.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:02

Er zijn maar weinig mensen die 100% tevreden zijn met de stal die ze hebben en de rest ZIET het waarschijnlijk niet eens of INTERESSEERT het niet.

Verder moet gezegd dat er ook veel eigenaren zijn die hun paard teveel voeren, logisch dat de pensioneigenaar dan wat mindert in zijn bixgift. 2-zijdig voordeel; 1. voor zijn portemonnee en 2. beter voor het paard.
Op stro en hooi mag nooit beknibbeld worden, zowel niet in kwaliteit als in kwantiteit. Maar ook hier zullen er uitzonderingen zijn die beter voor het paard zijn.
Op een kleine stal zal meer persoonlijke aandacht voor een paard zijn als waar er 100 staan.

Een weiland zou fijn zijn, maar dan zit je weer met schuilstal, water, toezicht etc.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:13

ja vooral dat toezicht op een weiland lijkt mij moeilijk. Je hoort tegenwoordig zoveel enge verhalen.

Weet je wat het is met het voeren. Vind het niet erg als een stalhouder iets anders wil gaan voeren maar niet A zeggen en B doen. Je wilt soms echt niet weten wat er achter je rug om gebeurt.
Van de winter stonden ze de hele dag in een paddock zonder eten en het viel mij op dat de waterbak ook iedere dag kurkdroog was om 17.00 uur. Bleek dus ander paard vond het leuk om de kuip om te kiepen. Dus ik gevraagd of hij een oplossing had hij ja ik zet r een badkuip neer. Week later maar stenen om de kuip gelegd nog geen actie maar bak bleef leeg. Dus ik vragen hoe zit het nu met dat water (hij zou dat doen) er is te weinig iedere dag hij of we er af en toe ook eens naar wilden kijken. Ik zo is goed. Conclusie ik liep iedere dag water te zeulen maar ondertussen hebben ze wel weken amper gehad.

Pensionhouders die ik ken willen zowat amper wat doen voor die € 250.00 in de maand. Wij moeten ook zelf mesten (vind ik fijn), geen automatische drinkbakken (ook niet binnen kleine voerbakken waar het in gaat en ook vaak leeg zijn), zelf binnenzetten (gevolg ik liep van de winter iedere dag met 3 paarden te zeulen omdat ik toevallig iedere dag als eerste ben en 1 eigenaar vaak niet komt) etc. etc.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:19

het leed dat pensionstal heet..... het zou een mooi tv-programma kunnen zijn......

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:20

gouda schreef:
Pensionhouders die ik ken willen zowat amper wat doen voor die € 250.00 in de maand. Wij moeten ook zelf mesten (vind ik fijn), geen automatische drinkbakken (ook niet binnen kleine voerbakken waar het in gaat en ook vaak leeg zijn), zelf binnenzetten (gevolg ik liep van de winter iedere dag met 3 paarden te zeulen omdat ik toevallig iedere dag als eerste ben en 1 eigenaar vaak niet komt) etc. etc.

niet te geloven Hamer die willen echt slapend rijk worden !! Stoom uit je oren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:23

Dat soort wordt dat waarschijnlijk ook wel.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:27

angela88 schreef:
het leed dat pensionstal heet..... het zou een mooi tv-programma kunnen zijn......

Ja lijkt mij wel wat of een of andere instantie waar je met je klachten terecht kunt en de stallen gekeurd worden. Normen voor het formaat van de stal (mijne staat in een ponybox maar de paardeboxen zijn alleen iets breder en dicht aan de voorkant), normen voor minimaal ruwvoerverstrekking en normen voor minimale bewegingsvrijheid en duur in de buitenlucht. Ik wou dat ik minister van landbouw was Whoosh! Extreme duivel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:28

Haha! dan heb ik een extremer voorstel: boxen afschaffen alleen nog maar loopstallen mét permanente uitloop naar buiten en zodra het land het toelaat 24.7 naar buiten Haha! Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:29

Thema stallen bijvoorbeeld NB stal. Er zijn geen vaste stallen alleen inloop en ijzers verboden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:38

deze staat op marktplaats onder zuid-holland beetje jammer dat het op de Veluwe is:

Aangeboden: Natuurlijke huisvesting en natural horse-man-ship
Prijs: N.o.t.k
Beschrijving: In de Veluwe wordt een nieuwe pensionstal gerealiseerd, waarbij een natuurlijke manier van huisvesten en omgang met paarden hoog in het vaandel staat. Met name paardeneigenaren die zich bezighouden met Parelli Natural Horse-Man-Ship zijn hier van harte welkom. Traditionele pensionstallen zijn er al genoeg, dus als je je paard een paardvriendelijk thuis gunt, ben je bij ons aan het juiste adres! De pensionstal zal de volgende kenmerken krijgen:

- groepshuisvesting in een schone, open loopstal
- permanente uitloop in een schone zandpaddock en weide (bij goed weer)
- dagelijkse verzorging en inspectie
- buitenbak
- temidden van andere Parelli liefhebbers
- cursussen, clinics, excursies mbt Natural-Horse-Man-Ship
- uitstekende uitrijmogelijkheden

Richtprijs 250,00-300,00 euro per maand all in

Als je interesse hebt, mail me dan even.
Be natural!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:43

gouda schreef:
Thema stallen bijvoorbeeld

NB stal
. Er zijn geen vaste stallen alleen inloop en ijzers verboden.

Dat zal er vast wel komen op termijn. Ik weet toevallig van iemand van een ander forum (www.naturalhorsemanship.nl) dat ze aan het onderzoeken is of er vraag naar is en wat de haalbaarheid is! (is alleen helaas niet bij jou in de buurt... Verdrietig )

*edit* Zie dat je ook op Marktplaats al wat gevonden hebt... is de veluwe wel bij jou in de buurt? (weet niet meer waar je woont...sorry Bloos )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:50

300 euro per maand!?!??! Dat is helemaal geld verdienen voor bijna niks doen! Loopstallen zijn goedkoper dan boxen Boos! en zoveel mogelijk weidegang is ook goedkoper.

Ik zou dan nog eerder een vaag boertje zoeken met een hengstenopfok ofzo 80 euro per maand. Echt schandalig, er proberen echt gewoon weer mensen veel geld te verdienen aan de laatste hype!